straat of slijk?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
zappa
Posts: 4516
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Post by zappa »

Ik stel me toch enkele vraagjes..

1 waarom doen er (zo weinig of) geen vrouwen aan off road? heb vandaag naar die 250 v Ktm staan kijken das wel hoog idd, zou niet vlot aan de grond komen, maar waarom maken ze dan kids versies en niet wife versies?

2 zeer grof genomen ,zijn er straat banden, offroad banden die ook op straat kunnen en echte noppekes banden? met die laatste kan je niet op straat want die slijten te erg? Of zijn die juist h??l goed bij vb regen, modderige en gladde banen?

3 waarom is een cross helm altijd met een zonneklep en met zo'n mond bumperke?


Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
sig nature

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: straat of slijk?

Post by laouen »

Ik stel me toch enkele vraagjes..

1 waarom doen er (zo weinig of) geen vrouwen aan off road? heb vandaag naar die 250 v Ktm staan kijken das wel hoog idd, zou niet vlot aan de grond komen, maar waarom maken ze dan kids versies en niet wife versies?

2 zeer grof genomen ,zijn er straat banden, offroad banden die ook op straat kunnen en echte noppekes banden? met die laatste kan je niet op straat want die slijten te erg? Of zijn die juist h??l goed bij vb regen, modderige en gladde banen?

3 waarom is een cross helm altijd met een zonneklep en met zo'n mond bumperke?


Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
1 een te kleine markt en dus geen prioriteit voor de fabrikanten Image
2 niet da'k er veel van ken, maar noppenbanden zijn volgens mij echt goed als't wreed modderig/zanderig is. Door die noppen heb je meer grip. Dus het hangt er maar vanaf hoe modderig het ligt. Maar een doorgaans herfstige landweg zou'k toch liever met offroad banden nemen die ook op straat kunnen...
3 goei vraag...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: straat of slijk?

Post by fore »

3 waarom is een cross helm altijd met een zonneklep en met zo'n mond bumperke?
een poging:

Voor de zon tiens ... Image
zo'n klepke is handiger dan een zonnebril ... belemmert uw zicht/helderheid niet en word nie vuil.

Met een Jet-helm heb je een ruimer zicht en is lichter dan een integraalhelm ... (beter voor uwe nek denk ik.)

Z'n bumperke is voor je knep beter te beschermen ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
Raketman
Posts: 1260
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: straat of slijk?

Post by Raketman »

1 : grondspeling ! Als ge iets of wat wilt gaan offroaden hebt ge grondspeling nodig, zo simpel is dat. En dat hebt ge niet meer als ge de moto terug gaat verlagen.

2. Er bestaan bijna teveel banden voor dat soort dingen. Allroad banden kunnen heel veel op't straat, en een klein beetje op onverhard. Maar modder en zand zult ge toch stapvoets moeten doen, en een modderige helling moogt ge vergeten. Lietje en Johan hebben 2 weken geleden efkes hun verstand gebruikt bij die beekdoorwading en de brug genomen. Anders stonden die daar nu nog Image . Den deze kon er rustig doorploeteren want endurobanden Image ...
Goegelt maar nekeer naar Michelin Anakee, Metzeler Tourance, Pirelli Scorpion A/T, Bridgestone Trailwing/battlewing,...dat zijn de bekendste allroadbanden.

Nen hele bekende "tussenband" bvb is de Continental TKC80. Grove noppen en redelijk harde compound. Daar kunt ge hard mee gaan op droge verhard en onverhard. Zand is hij ook nog redelijk, maar in de modder is hij eigenlijk niet beter dan de allroadbanden. De ruimte tussen de noppen slibt veel te snel dicht en dan krijgt ge terug een glijoppervlak. Komt daar nog eens bij dat die band op nat verhard een totale ramp is. Een ander type dat stillekesaan opkomt is bvb de Heidenau K60. Schijnt het zelfs goed te doen op sneeuw en als specifieke winterband.

De volgende stap gaat naar de endurobanden : grove en hoge noppen met redelijk veel tussenafstand. Op verharde wegen voelt ge al een vrij groot verschil met gewone banden : ge voelt de noppen namelijk plooien in de bochten, bij optrekken en bij remmen. Dat went wel Image Image .
Goeie grip in zand, modder. Meer dan aanvaardbare grip op droge verhard, redelijke grip op natte verhard (maar veel minder dan ne gewone baanband natuurlijk). Nat gras bvb blijft wel tricky. Bekend type : Pirelli MT21, Michelin Enduro Competition 3/4, Pirelli Scorpion Pro..

Dan hebt ge de crossbanden : nog grovere noppen, nog hoger, nog meer ruimte ertussen. De verharde eigenschappen zijn vrijwel onbestaande en ge trekt die op een paar tientallen kilometer in flarden vaneen op verhard als ge dat wilt...Michelin Cross S12 bvb. Meestal zijn die ook niet meer gehomologeerd voor straatgebruik...

Ik heb op mijn 2de set velgen gekozen voor nen enduroband vanachter (Dunlop D908RR) om nog weg te kunnen met het vermogen, en nen iets extremere Scorpion Pro vanvoor. Wreed plezant in't slijk en zand, op de baan is't op't gemakske te doen. Offroad in de zomer als't droog ligt is perfect doenbaar op de standaard Scorpions.

Waar kunt ge geen geschikte banden voor kopen :
- modder op verhard
- bladeren op verhard
- wegmarkeringen

Noppen of geen, schuiven zult ge Image .
Nil volentibus arduum

User avatar
Blackbert
Posts: 3471
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: straat of slijk?

Post by Blackbert »

1. Ik ken er toch een stuk of 6. waarvan er hier 4 in actie. Geen van die madammen is groter dan 1m75. Geen van die madammen heeft een KTM. De kleinste heeft een XT250 Serrow, hier niet ingevoerd. Doet daar redelijk straffe dingen mee. Dan nog DR350, XT660Z, en eentje met een DR400Z en 1150GS, waar ze allebei mee offroad gaat. 1 voet aan de grond is genoeg. En gene schrik om al eens omver te vallen helpt ook.

3. Die klep houdt de zon uit uw ogen, en toch heb je nog zicht in de schaduw. Met een zonnebril niet, bovendien is een zonnebril slecht voor uw dieptezicht, het wordt redelijk lastig om de diepte van de putten in te schatten. Als je eens goed den dekor ingaat kan dat kinstuk uw tanden redden. En de rest van uw gezicht. Aja, zo'n helm is ook 200 ? 500 gram lichter dan een integraal of systeemhelm. Altijd meegenomen.
Nadeel: een crossbril beperkt het zijdelings zicht. En regen kan verrekt zeer doen, op uw vel tussen bril en helm. Toch is offroaden zonder cross- of veiligheidsbril niet aan te raden, er vliegt vanalles rond en ge komt al eens struikgewas tegen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4516
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: straat of slijk?

Post by zappa »

1 : grondspeling ! Als ge iets of wat wilt gaan offroaden hebt ge grondspeling nodig, zo simpel is dat. En dat hebt ge niet meer als ge de moto terug gaat verlagen.

2. Er bestaan bijna teveel banden voor dat soort dingen. Allroad banden kunnen heel veel op't straat, en een klein beetje op onverhard. Maar modder en zand zult ge toch stapvoets moeten doen, en een modderige helling moogt ge vergeten. Lietje en Johan hebben 2 weken geleden efkes hun verstand gebruikt bij die beekdoorwading en de brug genomen. Anders stonden die daar nu nog Image . Den deze kon er rustig doorploeteren want endurobanden Image ...
Goegelt maar nekeer naar Michelin Anakee, Metzeler Tourance, Pirelli Scorpion A/T, Bridgestone Trailwing/battlewing,...dat zijn de bekendste allroadbanden.

Nen hele bekende "tussenband" bvb is de Continental TKC80. Grove noppen en redelijk harde compound. Daar kunt ge hard mee gaan op droge verhard en onverhard. Zand is hij ook nog redelijk, maar in de modder is hij eigenlijk niet beter dan de allroadbanden. De ruimte tussen de noppen slibt veel te snel dicht en dan krijgt ge terug een glijoppervlak. Komt daar nog eens bij dat die band op nat verhard een totale ramp is. Een ander type dat stillekesaan opkomt is bvb de Heidenau K60. Schijnt het zelfs goed te doen op sneeuw en als specifieke winterband. [color=#FF8000:1pmhk7o3] tijdens 't googelen zelfs ne sm met zo'n banden gezien Image [/color:1pmhk7o3]

De volgende stap gaat naar de endurobanden : grove en hoge noppen met redelijk veel tussenafstand. Op verharde wegen voelt ge al een vrij groot verschil met gewone banden : ge voelt de noppen namelijk plooien in de bochten, bij optrekken en bij remmen. Dat went wel Image Image .
Goeie grip in zand, modder. Meer dan aanvaardbare grip op droge verhard, redelijke grip op natte verhard (maar veel minder dan ne gewone baanband natuurlijk). Nat gras bvb blijft wel tricky. Bekend type : Pirelli MT21, Michelin Enduro Competition 3/4, Pirelli Scorpion Pro..

Dan hebt ge de crossbanden : nog grovere noppen, nog hoger, nog meer ruimte ertussen. De verharde eigenschappen zijn vrijwel onbestaande en ge trekt die op een paar tientallen kilometer in flarden vaneen op verhard als ge dat wilt...Michelin Cross S12 bvb. Meestal zijn die ook niet meer gehomologeerd voor straatgebruik...

Ik heb op mijn 2de set velgen gekozen voor nen enduroband vanachter (Dunlop D908RR) om nog weg te kunnen met het vermogen, en nen iets extremere Scorpion Pro vanvoor. Wreed plezant in't slijk en zand, op de baan is't op't gemakske te doen. Offroad in de zomer als't droog ligt is perfect doenbaar op de standaard Scorpions.

Waar kunt ge geen geschikte banden voor kopen :
- modder op verhard
- bladeren op verhard
- wegmarkeringen

Noppen of geen, schuiven zult ge Image .
Ik ga de laatste maanden wijslijk niet meer naar mijn paarden op de wei, met de moto Image zelfs met de landcruiser is 't al tricky, lap denken die paarden aan 't hek, daar schuift ons eten Image betonbaantje met veel traktors, ook sinds die opligger er achteruit in moest (nee geen vrouw ne vent! Image ) zat meer naast dan op de beton, heel baantje is naar... meer slijk op dan naast. Image Image

ik leer alle dagen bij (gelukkig niet altijd proefondervindelijk Image )

thx voor de uitleg. Image
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4516
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: straat of slijk?

Post by zappa »

[Voor de zon tiens ... Image [color=#FF8000:1v7gf5el]ook indoor tegen de spots Image Image [/color:1v7gf5el]
zo'n klepke is handiger dan een zonnebril ... belemmert uw zicht/helderheid niet en word nie vuil.[color=#FF8000:1v7gf5el] ok ik snap 't nu Image [/color:1v7gf5el]

Met een Jet-helm heb je een ruimer zicht en is lichter dan een integraalhelm ... (beter voor uwe nek denk ik.)

Z'n bumperke is voor je [color=#FF8000:1v7gf5el]knep[/color:1v7gf5el] beter te beschermen ...
dat heb ik niet eens Image
trouwens zo'n schoon frangiepan zeg! Image Image Image
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4516
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: straat of slijk?

Post by zappa »

1. Ik ken er toch een stuk of 6. waarvan er hier 4 in actie. Geen van die madammen is groter dan 1m75. Geen van die madammen heeft een KTM.
[color=#FF8000:1gl1e6vw] H??l toffe madammen!! Image denk met een lichte moto 't iets gemakkelijker gaat, die suzuki leek nogal zwaar. Kan daar geen hand lier op worden gezet als je vast zit je de moto aan een boom erkan uit draaien?
Ik had het over die ktm, omdat die in de toonzaal juist naast een smt stond en daar toch wel een vuist verschil in zithoogte was,vandaar de overpeinzing dat ik niet aan de grond ging kunnen Image
O en op 't eiland Man, mag je zomaar hek open/dicht tussen de schaapjes gaan rijden?[/color:1gl1e6vw]
3. Die klep houdt de zon uit uw ogen, en toch heb je nog zicht in de schaduw. Met een zonnebril niet, bovendien is een zonnebril slecht voor uw dieptezicht, het wordt redelijk lastig om de diepte van de putten in te schatten. Als je eens goed den dekor ingaat kan dat kinstuk uw tanden redden. En de rest van uw gezicht. Aja, zo'n helm is ook 200 ? 500 gram lichter dan een integraal of systeemhelm. Altijd meegenomen.
Nadeel: een crossbril beperkt het zijdelings zicht. En regen kan verrekt zeer doen, op uw vel tussen bril en helm. Toch is offroaden zonder cross- of veiligheidsbril niet aan te raden, er vliegt vanalles rond en ge komt al eens struikgewas tegen.[color=#FF8000:1gl1e6vw]hmmm ken dat een beetje, mijn paard trekt me soms ook eens door de boomtoppen handig als ik dan mijn "helm" opheb Image [/color:1gl1e6vw]
sig nature

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: straat of slijk?

Post by Tom Thumper »

1. Ik ken er toch een stuk of 6. waarvan er hier 4 in actie. Geen van die madammen is groter dan 1m75. Geen van die madammen heeft een KTM.
[color=#FF8000:strxrpiu] H??l toffe madammen!! Image denk met een lichte moto 't iets gemakkelijker gaat, die suzuki leek nogal zwaar. Kan daar geen hand lier op worden gezet als je vast zit je de moto aan een boom erkan uit draaien?
Ik had het over die ktm, omdat die in de toonzaal juist naast een smt stond en daar toch wel een vuist verschil in zithoogte was,vandaar de overpeinzing dat ik niet aan de grond ging kunnen Image
O en op 't eiland Man, mag je zomaar hek open/dicht tussen de schaapjes gaan rijden?[/color:strxrpiu]
3. Die klep houdt de zon uit uw ogen, en toch heb je nog zicht in de schaduw. Met een zonnebril niet, bovendien is een zonnebril slecht voor uw dieptezicht, het wordt redelijk lastig om de diepte van de putten in te schatten. Als je eens goed den dekor ingaat kan dat kinstuk uw tanden redden. En de rest van uw gezicht. Aja, zo'n helm is ook 200 ? 500 gram lichter dan een integraal of systeemhelm. Altijd meegenomen.
Nadeel: een crossbril beperkt het zijdelings zicht. En regen kan verrekt zeer doen, op uw vel tussen bril en helm. Toch is offroaden zonder cross- of veiligheidsbril niet aan te raden, er vliegt vanalles rond en ge komt al eens struikgewas tegen.[color=#FF8000:strxrpiu]hmmm ken dat een beetje, mijn paard trekt me soms ook eens door de boomtoppen handig als ik dan mijn "helm" opheb Image [/color:strxrpiu]
Een van die straffe madammen ben ik Itali? tegen gekomen op een GS 1150 met noppe, ik moet zeggen dat ze daar ook goed mee uit te voeten kan. Image

Een andere straffe madam heeft een van de vetste verbouwingen van een T?n?r?)

Op het berucht advrider forum is er een topic van een familie die efkes op reis geweest is naar Namibi?.

Och ja, waarom er zo weinig madammen zijn die off road rijden? Of waarom er toekoer zo weinig madammen zijn die met de moto rijden? Misschien heeft dat er mee te maken dat er nog altijd venten zijn die denken dat de moto dient om hun eigen mannelijkheid te bewijzen en dat borsthaar bekangrijker is op de moto dan dan kennis en vaardigheid? Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Blackbert
Posts: 3471
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: straat of slijk?

Post by Blackbert »

Om 't hele systeem van waar je wel en niet mag rijden in GB uit te leggen ... nee, ik begin er niet aan.
samengevat: informeer u. in tegenstelling tot hier bestaan er kaarten voor heel GB met aanduiding van de klasse van de "weg". nog niet zeker? navragen bij de gemeente. en ja, veel "wegen" gaan over priv?terrein, te vergelijken met wat wij een servitudeweg noemen. als de poort dicht is doe je ze terug dicht. simpel.

@Tom:
Metal Jockey h?? zijn Angola verslag al gelezen? Image
Ela op haar GS in Itali?. als ze modder tegenkomt hoor je ze 3 moto's verder nog roepen. Image
grease up your baby for a ball on the hill

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: straat of slijk?

Post by Tom Thumper »


Ela op haar GS in Itali?. als ze modder tegenkomt hoor je ze 3 moto's verder nog roepen. Image
Moet je dan nu zeggen, het was toch een ode aan de straffe madammen. "Is it GS-able?" Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Blackbert
Posts: 3471
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: straat of slijk?

Post by Blackbert »

hela, ze gaat er wel altijd door h?.
't is gewoon, cute. en ge weet: "ha, modder sebiet" Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4516
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: straat of slijk?

Post by zappa »

Ik heb geen plannen om richting Man te gaan, laat staan daar de plaatselijke landwegjes te gaan vervloeken Image

Ik las "ergens" dat je bij Image zo'n dag ne keer offroad kan gaan proberen. 't zou kunnen dat me zwaar tegenvalt met nadruk op vallen Image
sig nature

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: straat of slijk?

Post by Tom Thumper »

Ik heb geen plannen om richting Man te gaan, laat staan daar de plaatselijke landwegjes te gaan vervloeken Image

Ik las "ergens" dat je bij aktief zo'n dag ne keer offroad kan gaan proberen. 't zou kunnen dat me zwaar tegenvalt met nadruk op vallen Image
Maak je geen zorgen, vallen en off road... Love and marriage, go together like a horse and carrige... Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: straat of slijk?

Post by Tom Thumper »

@Tom:
Metal Jockey h?? zijn Angola verslag al gelezen? Image
Howla Paula, dat is dezelfde?

Man, dat Angola verslag Image ... zou ik het durven die link te posten? Misschien word ik wel van dit forum geweerd wegens iedereen hier Afrikanistis te bezorgen. Dat is gewoon verslavend. Ik heb dat al zeker een keer of elvendertig gelezen en elke keer opnieuw ben ik van van slag. Stel je voor, je kleinkinderen die vragen: "Bompa, vertel nog eens een keer van de hangtetten en het gebroken been." Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Blackbert
Posts: 3471
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: straat of slijk?

Post by Blackbert »

dat is dezelfde. ik zou die mens graag eens een paar pinten trakteren en laten vertellen.
't sterkste was, voor mij, toch de vaststelling dat hij die mensen van die motorclub eigenlijk al eens tegengekomen was. vroeger, in 't leger. h??l straf verhaal, in zijn geheel.

bon 't is winter, er is geen bal op de teevee, here we go: Angola, it's not like they said.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: straat of slijk?

Post by laouen »

[quote]
bon 't is winter, er is geen bal op de teevee, here we go: Angola, it's not like they said.

ja lap, daar ging mijn 'productieve zaterdagvoormiddag' Image
maar 't is wel schitterende lectuur Image

note to self: in 't vervolg aleen op links van het advrider forum klikken als je op z'n minst 3 uur niks te doen hebt Image Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Blackbert
Posts: 3471
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: straat of slijk?

Post by Blackbert »

bon 't is winter, er is geen bal op de teevee, here we go: Angola, it's not like they said.

ja lap, daar ging mijn 'productieve zaterdagvoormiddag' Image
maar 't is wel schitterende lectuur Image

note to self: in 't vervolg aleen op links van het advrider forum klikken als je op z'n minst 3 uur niks te doen hebt Image Image

note 2: zet uwe wekker als ge op tijd wilt gaan slapen. Image
grease up your baby for a ball on the hill

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: straat of slijk?

Post by Tom Thumper »

bon 't is winter, er is geen bal op de teevee, here we go: Angola, it's not like they said.

ja lap, daar ging mijn 'productieve zaterdagvoormiddag' Image
maar 't is wel schitterende lectuur Image

note to self: in 't vervolg aleen op links van het advrider forum klikken als je op z'n minst 3 uur niks te doen hebt Image Image
Zeg niet dat je niet verwittigd was! Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: straat of slijk?

Post by laouen »


note 2: zet uwe wekker als ge op tijd wilt gaan slapen. Image
da's idd ook noodzakelijk als ge den dag erna moet gaan werken Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Post Reply