Tandwielen en ketting
Re: Tandwielen en ketting
"...the path is the destination"
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: Tandwielen en ketting
't Heeft efkes geduurd voor ik het doorhad maar ja, h??l interesssant en met wat meer verstand van zaken een nieuwe kettingset kunnen bestellen.
Merci Blackbert!
Merci Blackbert!
Me gusta la moto, me gustas tu.
Re: Tandwielen en ketting
een buske verse olie en een kortere trekstang ?zo niks voor ne cardan?
grease up your baby for a ball on the hill
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: Tandwielen en ketting
Heel schoon Trooper!!
Beetje tijd teveel?[/size:3aftxdvr]
Beetje tijd teveel?[/size:3aftxdvr]
Me gusta la moto, me gustas tu.
Re: Tandwielen en ketting
hoe dat ze dat nog niet uitgevonden hebben, behangpapier dat kan bewegen
sig nature
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: Tandwielen en ketting
Maar het toch een straffe site.
Zo ben ik er achter gekomen dat als ik mijn achterband 130/18 zou vervangen door een 130/19, allebei in 17" natuurlijk, dan heeft dat hetzelfde effect dan wanneer ik mijn voorste tandwiel een tandje grote neem. Nu weet ik uit ondervinding wat dat dat een verschil is dat je wel voelt op de T?n?r? en dat ik dus die banden niet moet gaan proberen, ook al heb daar dikwijls goesting voor gehad.
Zo ben ik er achter gekomen dat als ik mijn achterband 130/18 zou vervangen door een 130/19, allebei in 17" natuurlijk, dan heeft dat hetzelfde effect dan wanneer ik mijn voorste tandwiel een tandje grote neem. Nu weet ik uit ondervinding wat dat dat een verschil is dat je wel voelt op de T?n?r? en dat ik dus die banden niet moet gaan proberen, ook al heb daar dikwijls goesting voor gehad.
Me gusta la moto, me gustas tu.
Re: Tandwielen en ketting
Heel schoon Trooper!!
Beetje tijd teveel?[/size:3f2n4j0e]
er stond veel volk achter mij te zwaaien met hun armpjes
ja, stel u voor seg, bewegend behangpapier
dan heb ik liever deze
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today
- duibhce Kaelann
- Posts: 2918
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Tandwielen en ketting
een nogal dure oplossing, maar dan zou ik toch eerder een 18" achterwiel steken ipv een 130/90 in 17".Zo ben ik er achter gekomen dat als ik mijn achterband 130/18 zou vervangen door een 130/19, allebei in 17" natuurlijk
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: Tandwielen en ketting
Als ik geld heb voor excel velgen...een nogal dure oplossing, maar dan zou ik toch eerder een 18" achterwiel steken ipv een 130/90 in 17".Zo ben ik er achter gekomen dat als ik mijn achterband 130/18 zou vervangen door een 130/19, allebei in 17" natuurlijk
en dan kan ik hier ineens bereken hoe ik mijn tandwielen moet aanpassen.
Me gusta la moto, me gustas tu.
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: Tandwielen en ketting
Een vraagje voor de s. De Rudy heeft 17 inch wielen. In de voorste velg zitten al een paar deuken. Banden in 17" zijn niet zo courant. Een upgrade naar vette Excell velgen in 18" is dus een optie. Om toch genoeg ruimte te houden te houden voor het achterwiel en een beetje meer ruimte voor mijn benen, overweeg ik de Rudy een beetje op te hogen. Tot zover geen probleem.
Nu een 18" achterwiel heeft natuurlijk zijn invloed op de overbrenging. Met een aanpassing van de tandwielen kan ik volgens deze site tot dezelfde verhoudingen komen dan die ik nu heb (mijn achterste tandwiel is nu +3 tandjes tov het originele 48 ipv 45 tandjes) Als ik nu het voorste tandwiel 1 tandje kleiner neem (14 ipv 15) en het achterste nog 2 groter (50 ipv 45) dan kom ik tot dezelfe verhoudingen.
Nu vraag ik me af of dat spelletje zo zijn beprekingen heeft. Kan je op die manier oneindig varieren of een achterste tandwiel dat al 5 tandjes meer heeft dan het originele er al lang over?
Nu een 18" achterwiel heeft natuurlijk zijn invloed op de overbrenging. Met een aanpassing van de tandwielen kan ik volgens deze site tot dezelfde verhoudingen komen dan die ik nu heb (mijn achterste tandwiel is nu +3 tandjes tov het originele 48 ipv 45 tandjes) Als ik nu het voorste tandwiel 1 tandje kleiner neem (14 ipv 15) en het achterste nog 2 groter (50 ipv 45) dan kom ik tot dezelfe verhoudingen.
Nu vraag ik me af of dat spelletje zo zijn beprekingen heeft. Kan je op die manier oneindig varieren of een achterste tandwiel dat al 5 tandjes meer heeft dan het originele er al lang over?
Me gusta la moto, me gustas tu.
- duibhce Kaelann
- Posts: 2918
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Tandwielen en ketting
vraag eens aan Jenny, die heeft exact hetzelfde gedaan
ik geloof dat zij enkel vooraan 1 of 2 tandjes minder heeft genomen. Je moet er ook rekening mee houden dat je met een 18" en daar nog eens noppenbanden op niet zoveel ruimte meer hebt tussen de band en de achterbrug. Als je een groter tandwiel achter gaat steken moet je ook een langere ketting hebben zodat je het wiel verder naar achter in de brug kan steken.
ik geloof dat zij enkel vooraan 1 of 2 tandjes minder heeft genomen. Je moet er ook rekening mee houden dat je met een 18" en daar nog eens noppenbanden op niet zoveel ruimte meer hebt tussen de band en de achterbrug. Als je een groter tandwiel achter gaat steken moet je ook een langere ketting hebben zodat je het wiel verder naar achter in de brug kan steken.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: Tandwielen en ketting
Kan kloppen, in die verhoudingen heeft 1 tandje van voor hetzelfde effect als drie tandjes vanachter (tandwielen 15/45) Omdat ik al drie tanden extra heb achteraanvooraan, neemt de Rudy iets vlotter op in lage toeren. Ik ga er van uit dat Jenny een beetje lichter waardoor zij niet dezelfde problemen ondervindt als ondergetekende. Dan nog eens twee om het wiel te compenseren, dan kom ik dus op dezelfde verhoudingen die ikzelf dmv Blackbvert zijn megasite berekend had.vraag eens aan Jenny, die heeft exact hetzelfde gedaan
ik geloof dat zij enkel vooraan 1 of 2 tandjes minder heeft genomen. Je moet er ook rekening mee houden dat je met een 18" en daar nog eens noppenbanden op niet zoveel ruimte meer hebt tussen de band en de achterbrug. Als je een groter tandwiel achter gaat steken moet je ook een langere ketting hebben zodat je het wiel verder naar achter in de brug kan steken.
De ruimte voor het achterwiel is idd een probleem maar door de Rudy achteraan 3.5 cm op te hogen, met de dogbones van Off The Road, kan ik dat copenseren en mijn benen zijn toch lang genoeg.
Me gusta la moto, me gustas tu.
- duibhce Kaelann
- Posts: 2918
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Tandwielen en ketting
ze is ook niet van de kleinste hoor, langere schokbreker achteraan en verhoogd zadel
daar is echt niet veel ruimte over hoorOnce the suspension was loosley bolted up, I fitted the new 18 inch rear wheel. With a brand new 140/80 Michelin Desert, you can see how much bigger it is than the stock 17 inch wheel with a 140/80 TKC80 - the axle is in the same position it was with the 17 inch wheel, and before there was a good inch of clearance between the old tyre and the swingarm... the chain is still very loose as I'm running a 46T not 47T rear sprocket, so adjusted up will give a little more clearance and I'm currently running a 112 link chain, but may go to 114 if it will fit.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
- duibhce Kaelann
- Posts: 2918
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Tandwielen en ketting
misschien ook nog interessant om te weten:
Rear hub is the Talon cush-drive version, with a disc spacer (240mm KTM pattern six-bolt rear disc), and custom machined spacers to fit with the stock rear axle - bolts up a treat!
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: Tandwielen en ketting
Och ja, de ruimte in de achterbrug, niet aan gedacht natuurlijk, maar ja, het gaat juist! Ik weet nog niet of ik ook smallere velgen zou nemen, dat geeft dan idd weer nieuwe problemen.
Me gusta la moto, me gustas tu.