Ze heeft nu dik 66000km op de teller en ik begin te vrezen voor een iets kostelijker onderhoudje dan normaal volgende maand. Om niet teveel te verschieten, ben ik al wat aan't nagaan wat er allemaal aan vervanging toe zou kunnen zijn.
Daarom efkes een quote van een ander topic gepikt...
Ik heb gisteren de test van McB hierboven een paar keer op de FZ geprobeerd. Dat slippen, wat moet ik me daarbij voorstellen en hoe voelt dat precies?Nu, het kan goed zijn dat uw koppeling om zeep is, zal niet van u komen, maar van de vorige eigenaar. Die zal daar ferm over gezwegen hebben toen hij u die moto verkocht.
Hoe testen :
- een lege baan zoeken, lang rechtdoor, niemand voor u niemand achter u
- rustig rijden, naar hoogste versnelling gaan
- vol gas geven
- als de koppeling ok is, gaat de moto in toeren klimmen, eerst tegen zijn goesting wegens te laag in toeren, dan plots komen de pk's los en sleurt uw moto u vooruit. Daarbij stijgen de toeren overeenkomstig het pk-geweld
- is de koppeling om zeep, dan zal hij door gaan slippen als de pk's beginnen vrij te komen. Uw motorblok gaat dan in toeren zwiepen terwijl ge maar weinig versnelling voelt.
- dat een paar keer proberen.
Als ik de FZ in 6de zet en ze in toeren laat zakken, voel ik wat slepen/schuren als ik dan weer gas geef. En dat voel ik vooral in mijn voetsteuntjes.
Misschien niet de juiste vergelijking maar op mijn fiets heb ik dat ook (versnellingsapparaat in de as). Als dat begint te schuren (en dat voel je eerst in de trappers) dan is die toe aan een smeerbeurt. Is dat vergelijkbaar of sla ik de bal hier compleet mis?
Ik heb wel de indruk dat de motor zich wel rustig en lineair in toeren trekt als ik gas geef. Zo'n laag toerental in 6de versnelling heeft ze nooit fijn gevonden maar ik heb niet de indruk dat ze sputtert en ze hikt in elk geval niet.
Nu, op de FZ is't ook moeilijk te zeggen of dat gesleep/geschuur er altijd is of niet. Van zodra ik boven de 5-6000 toeren kom, begint die zowiezo meer te trillen en lijkt het weg te vallen maar het kan evengoed zijn dat ik het gewoon niet meer voel door de trillingen. Als ik de koppeling intrek valt het wel volledig weg, dus het heeft niks met remmen of wielen te maken.
Andere kwaaltjes die misschien de kop beginnen op te steken:
- wiellagers? als ik de koppeling intrek blijft er wel een zekere trilling die uit het voorwiel lijkt te komen. Ik hoor ook gepiep soms
- kleppen? ik heb het gevoel dat het motorblok meer trilt dan voordien en na 70000km lijkt me dat niet zo heel erg abnormaal.
En dan nog een vreemd fenomeen... Als ik hard doorrem, schokt de motor soms heel hard. Ik had het voordien al een paar keer opgemerkt, en vorige week bij de cursus bij STAM had ik het weer bij de remoefening. Het voelt alsof het voorwiel begint te botsen in plaats van te slippen maar dat was niet. Het was een mooie noodstop zonder slippende banden.
De vering zat ook zeker niet aan het eind van de veerweg en het enige waar we op konden komen was misschien een kromme remschijf. Of misschien toch de ketting? Iemand een idee wat dit kan zijn?