Transpyrina�ca (and beyond) 2011

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by duibhce Kaelann »

[color=#FF8000:176uhuyi]
[b:176uhuyi]Dag 15[/b:176uhuyi]

De motor is dus weer in orde. En na een heerlijke nachtrust en een lekkere chili gisterenavond kunnen we weer verder met onze trip.

We duiken vanochtend nog heel even terug Spanje in. Niet alleen omdat de Col de Portillon een fijn stukje rijplezier biedt, maar ook om nog eens goedkoop de tank te kunnen volgieten (30cent verschil!) en voor een laatste keer te genieten van een Spaans ontbijtje met die overheerlijke koffie waar we ondertussen aan verslaafd zijn geraakt. Andere koffie smaakt opeens behoorlijk plat en zurig.

De Portillon is niet zo erg lang of hoog. Maar door de ori?ntatie is het temperatuurverschil tussen de Franse en de Spaanse kant wel vrij groot. Terwijl in Frankrijk zowat de hele vallei nog in de schaduw ligt heeft de Spaanse kant al een paar uurtjes zon kunnen genieten. Voor het rijplezier maakt het niet uit. Beide kanten zijn even bochtig.
Image

Dat blauwe bordje kom je in Spanje redelijk vaak tegen op bergwegen. Die borden tonen een adviessnelheid. Je kan ze dus wettelijk gewoon negeren en de offici?le maximumsnelheid van 90km/u proberen te gaan rijden. Meestal is dat niet zo'n goed idee. De adviessnelheid is hier en daar misschien een beetje conservatief, maar erg veel harder zal toch niet goed komen.

Ontbijten doen we op een terrasje langs de rivier in Bossost. Iets verderop, vlakbij de Franse grens kunnen we ook tanken. Het tankstation is enorm groot en er staan hele rijen Fransen aan te schuiven. Het prijsverschil maakt het duidelijk de moeite om even de grens over te steken voor een tankbeurtje.

Terug in Frankrijk kiezen we dit jaar voor de beklimming van de Ment?. Die hebben we vorig jaar niet gedaan en uit verschillende commentaren die ik sindsdien gehoord heb was dat een vergissing. Dat zullen we dit jaar dus proberen goed te maken.

En het is inderdaad behoorlijk de moeite. Een opeenvolging van tientallen enorm steile en evenzo scherpe haarspeldbochten omhoog, en daarna meer van hetzelfde weer naar beneden. Door het grote stijgingspercentage is het wel een vrij korte beklimming. Niettemin de moeite.

Na wat vloeiendere en vlottere baantjes door de vallei komen we aan de voet van de Portet d'Aspet. Hier staat een herdenkingsbeeld voor Fabio Cassartelli, de wielrenner die hier in 1995 is omgekomen na een val in de afdaling. Het onderstreept toch nog maar eens dat er wel wat risico's verbonden zijn aan het rijden in de bergen. En niet alleen voor gemotoriseerde tweewielers. Het gevaar schuilt soms in een klein hoekje. Voldoende marge inbouwen is dus de boodschap.

Image

Wij rijden de col in de tegengestelde richting over als Fabio en dat blijkt toch de mooiere kant. Vorig jaar hebben we deze beklimming in de andere richting gedaan, maar het is altijd leuker als je het mooiste stuk van een col in de beklimming kan meepakken. Je hebt dan iets meer kans om ervan te genieten. Het hele stuk ligt wel nog bezaaid met de ondertussen beruchte gravillon voor de Tour.

In St Girons gaan we nog even winkelen voor de lunch die we in de buurt van Sainte-Croix-Volvestre op een aire langs de weg verorberen. Een lekker fris slaatje met wat stokbrood.
Image

Ondertussen zijn we dus naar het noorden afgedraaid en liggen de echte bergen al een eindje achter ons. Maar de route blijft verrassend interessant en biedt meer dan voldoende bochtenplezier. Het landschap verandert wel heel snel. Vanuit de heuvels hier houden we wel erg lang een uitzicht op de bergen. Telkens wanneer ik achterom kijk blijkt dat ze nog steeds erg prominent zichtbaar zijn.
Image
Image

Maar wanneer je dan de andere kant uitkijkt is het landschap totaal anders. Als je dit ziet zou je nooit denken dat er ergens bergen in de buurt zijn, laat staan toppen van meer dan 3000m hoogte.
Image

De wegen die we volgen laten wel toe om lekker vlot vooruit te komen. We zitten al in Lavour wanneer we nog eens halt houden voor een drankstop. Blijkbaar zal de Tour hier finishen op Sofie haar verjaardag. Dat is na Luz Ardiden al de tweede finishplaats waar we zelf ook halt houden.

De route brengt ons verder tot in Cordes-sur-Ciel. Het is hier ontzettend mooi en het stadje lijkt wel de moeite om eens te bezoeken, dus gaan we op zoek naar een camping. De eerste poging valt nogal tegen. Een volledig open terrein langs een zeer drukke weg is niet bepaald een droomlocatie. En met de hitte van vandaag hebben we toch echt wel een plaatsje met de nodige schaduw nodig.

We keren dus terug omdat er aan de andere kant van Cordes nog enkele bordjes naar campings stonden. Sofie mist blijkbaar het eerste bordje en volgt het volgende. Maar dat wijst naar een camping waarvan ik me herinner dat we die al een heel eind voor Cordes zijn gepasseerd. Ik doe teken en we rijden terug om het eerste bordje te volgen. Na 500 meter komen we aan een zeer mooie afgelegen camping.
Image

We kiezen voor een schaduwrijk plaatsje tussen de bomen. De grond is wel keihard, dus we doen het met een minimum aan haringen. Blijkbaar heeft het hier sinds oktober vorig jaar niet meer noemenswaardig geregend waardoor de grond echt steenhard is geworden.
Image

Meteen daarna duiken we de douche in om af te koelen en het zweet van onze lichamen af te spoelen. Het is vandaag veruit de warmste dag van onze reis totnogtoe. Weten wij veel wat er ons nog te wachten staat...

De camping is voorzien van een ruim zwembad.
Image

En een grote visvijver.
Image
[/color:176uhuyi]
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by laouen »

heerlijk campingske met een redelijk excentrieke, prettig gestoorde bazin... Image

de camping was niet van de goedkoopste die we deze vakantie al gehad hebben, maar de ligging en infrastructuur maken veel goed! Als je van rust en stilte houdt en 'ns een paar dagen gewoon niks anders wil doen dan met een boekje in de schaduw van een boom te liggen, dan is dit wel de perfecte plek! En het belangrijkste van al: ondanks de warme dagen, zijn de nachten er heerlijk fris!
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by F M »

Ik blijf genieten van het verslag. Image

Toch nog even terugkomen op dat sleutelen. Ik bewonder iedereen die het kan. Ik niet. Niet dat het me niet interesseert, maar sleutelaars beseffen soms niet dat er mensen zijn die dus echt zo goed als niks met hun handen kunnen. Image . Ik slaag er dus dikwijls al niet in om vijzen los te draaien zonder ze te beschadigen... Image

Je moest eens weten hoe fier ik ben als ik erin slaag mijn pinlock vizier na een half uur sukkelen terug te plaatsen. Of mijn scala rider op mijn helm monteren...

Maar kom aan, ga maar verder met het verslag !
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by laouen »

Ik slaag er dus dikwijls al niet in om vijzen los te draaien zonder ze te beschadigen...
mja, ik heb ook 2 linkerhanden als't op sleutelen aan komt en ik ken er niet veel van, maar door te kijken en anderen bezig te zien en te horen, pik je al gauw veel op. Het allerbelangrijkste dat ik tot nu toe geleerd heb: lefty loosy, righty tighty! En sindsdien lukt het me toch al om vijzen los en vast te krijgen Image

Maar idd, soms is het beter om er af te blijven als je er niks van kent. Gelukkig konden wij wel verder zonder de reisbijstand te bellen maar voor't zelfde geld was het idd de regulator en waren we toch aangewezen op de VAB-service...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by duibhce Kaelann »

[color=#FF8000:3m6t56xl]
Om een of andere reden lijken zowat alle dorpjes waar we vandaag door en langs gereden zijn te eindigen op -ac. Wat opzoekwerk leert dat er in deze regio van Frankrijk inderdaad een enorme concentratie aan plaatsnamen is met dat suffix. Het zou teruggaan op de Romeinse overheersing. De machtige romeinse families die hier kwamen wonen noemden de plaats waar ze zich vestigden naar zichzelf. Door er [i:3m6t56xl]-iacus[/i:3m6t56xl] aan toe te voegen ontstond een plaatsnaam.

Zo leren we toch weer wat bij.
[/color:3m6t56xl]
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by duibhce Kaelann »

[color=#FF8000:37eny3nv]
Na een stevige douche willen we ook wel wat meer leren over Cordes zelf. Vanop de camping is het niet zo erg ver wandelen, dus besluiten we van eens naar het oude centrum boven op de heuvel. Daar kunnen we dan ineens een restaurantje zoeken.

Cordes-sur-Ciel ligt om een zeer steile heuvel met een vrij beperkte omtrek in het midden van een vallei. Als je beneden staat lijkt de stad inderdaad in de hemel te staan. De heuvel zelf is enorm steil, wat de wandeling naar boven een behoorlijk vermoeiende ervaring maakt. Je kan ook met de auto tot (bijna) boven, maar de Fransen zouden de Fransen niet zijn als ze daar niet een stevig centje zouden willen uit slaan. Hoe hoger je parkeert, hoe meer je betaalt.
Image
Image

Cordes is een 13e-eeuwse stad die nooit is veroverd geweest. Het zal ongetwijfeld wel meegespeeld hebben dat een ridder in een zwaar harnas met een dito zwaard waarschijnlijk al doodvermoeid zou zijn voor hij boven geraakte. Maar ik vraag me af of er zelfs iemand het ooit heeft willen proberen. Want zeg nu zelf, wie zou er nu op zo'n vermoeiende plaats willen wonen?

Alle gebouwen hier hebben een traditionele bouwstijl en zien er ook uit alsof ze er al een tijdje staan.
Image
Image

Eens we boven geraken is het uitzicht de hele inspanning wel meer dan waard.
Image
Image

Onze zoektocht naar een restaurant brengt ons op een marktpleintje helemaal boven op het hoogste tipje van de heuvel.
Image

Maar van hieruit heb je niet echt een uitzicht op de mooie omgeving. Dus kiezen we voor een van de restaurantjes die aan de zijkant van het pleintje liggen. We krijgen een plaatsje op het terras, met uitzicht op de vallei. Tegen de tijd dat we aan ons dessert zijn toegekomen kunnen we samen met de honderden zwaluwen genieten van een prachtige zonsondergang.
Image
[/color:37eny3nv]
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by duibhce Kaelann »

[color=#FF8000:175w7r2q]
[b:175w7r2q]Dag 16[/b:175w7r2q]

Ondanks het vele lawaai van de krekels en de kikkers op de camping toch lekker geslapen vannacht. Overdag mag het dan stevig heet worden, 's nachts koelt het gelukkig wel lekker af. Vlakbij de camping ligt een Spar en een tankstation. We maken dus maar van ineens van beiden gebruik om zowel de motoren van voeding te voorzien als een stokbrood voor onze eigen lunch mee te ritsen.

In de benedenstad van Cordes stoppen we ook nog even voor ontbijt. Het zicht op de oude stad is echt wel impressionant van hieruit.
Image

We zijn al een heel tijdje aan het rijden wanneer we langs de overkant van de weg een paar schapen in de gracht zien zitten. Die zijn blijkbaar ontsnapt uit de weide naast de weg. Een paar honderd meter verderop realiseert Sofie zich plots dat we een afslag gemist hebben. We keren en rijden weer richting de schapen. We houden wat in, maar de schapen lijken rustig in de gracht te blijven zitten. Tot... Sofie net ter hoogte van de schapen komt, en een van de schapen plots beslist om zich voor het voorwiel van de FZ te smijten. Sofie gaat hard in de rem, maar ik heb niet genoeg ruimte gelaten en sta n?t niet stil wanneer mijn voorwiel het achterwiel van de FZ raakt. We vallen alletwee om.

Gelukkig geen schade, maar het was natuurlijk wel een stomme fout die gemakkelijk had vermeden kunnen worden. Toch maar terug iets meer afstand gaan houden.

In Flagnac (ja, weer zo'n -ac) doen we nog wat inkopen bij een Intermarch?. Met deze hitte slinkt onze watervoorraad als een pot Ben & Jerry's in de handen van een bakvis met liefdesverdriet.

Tot hier voerde de route ons voornamelijk langs vlotte slingerwegen. Voorbij Flagnac duiken we even de vallei van de Lot in om daarna langs de Truyere verder te rijden. De baantjes worden een heel stuk smaller waardoor we ook wat trager vooruit komen. Het is wel leuk dat we de hele tijd langs de oevers van de rivier kunnen rijden.

Lunchen doen we in Entraygues, in de schaduw van wat bomen langs de rivier. De welkome bries die over het water waait brengt wat broodnodige verkoeling.
Image
[/color:175w7r2q]
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by F M »

E[u:26rq4gqv]n[/u:26rq4gqv]traygues. Image
Sorry, ik zal het niet meer doen. Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by duibhce Kaelann »

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by Blackbert »

Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by duibhce Kaelann »

[color=#FF8000:ae88acdo]
Na de lunch komen we weer in echt speelterrein terecht. De gorges van de Truyere zijn totaal verlaten. Geen bebouwing, geen verkeer, geen fietser, geen voetgangers en dat de hele kronkelweg lang tot aan de hydro-elektrische centrale. Moest het niet zo snikheet zijn momenteel zou ik er ongetwijfeld nog veel meer van genieten.

Van hieruit rijden we de heuvels van de Cantal in. Bekend van zijn lekkere kazen en een fantastisch mooi landschap om in te rijden. Met glooiende graslanden, hier en daar onderbroken door rotspartijen. We zijn onderweg naar de viaduc de Garabit, nog een architecturaal pareltje dat we tijdens deze vakantie mogen bewonderen. Maar eerst stoppen we nog even bij het Lac du Barrage de Grandval.
Image

Dit zijn eigenlijk oude rivierbochten die met behulp van een stuwdam tot een meer zijn omgevormd. De foto toont al dat et waterniveau momenteel behoorlijk laag staat, maar niettemin is er toch nog behoorlijk wat ruimte voor recreatie. Er varen redelijk wat bootjes en en jetski's op het meer. En op de verschillende strandjes zitten groepjes mensen van de zon te genieten.
Image

Het viaduct van Garabit ligt maar een kort stukje verder.
Image
Dit pareltje van metaalconstructie kan uiteraard door niemand anders neergezet zijn dan meneer Eifel.

St Flour -alweer een aankomst uit de Tour waar we passeren- ligt vlakbij het viaduct en lijkt de ideale plaats om naar een camping op zoek te gaan. Maar de enige camping die we vinden ligt vlak tegen de autostrade aan en biedt zo te zien ook niet bepaald veel schaduw. Ook verderop vinden we niet direct een geschikte camping. Ons plan om rond 4uur een camping te kunnen vinden zal dus niet doorgaan. En het is nog steeds enorm warm, dus blijven rondrijden is ook niet bepaald gezellig.

Uiteindelijk vinden we iets voor 5 toch een leuke camping. De municipale van Neussargues is een kleine maar heel propere camping met schaduwrijke terrasjes, een graspleintje met een riviertje en de onvermijdelijke boulodrome. Wel niet het zwembad waar Sofie op gehoopt had. Maar dat wordt wel een beetje goedgemaakt door de enorme douches. De douchecabine is groter dan onze hele badkamer!
Image

Het enige geluid dat de stilte hier verstoort is het kabbelen van het water en de koebellen vanuit de weides rondom.

Image
Image

Morgen zou het weer wat frisser worden, maar toch nog een dikke 30 graden, dinsdag kans op onweders en vanaf dan een stuk frissere temperaturen. Die voorspelling zal jammer genoeg niet helemaal correct blijken te zijn.

We maken van de gebruik om nog wat kleren een handwasje te geven, die drogen nu toch zo goed als onmiddellijk. Bij ons pastaatje moeten we het vandaag wel zonder flesje wijn stellen.
[/color:ae88acdo]
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by TRooPER »

ge gaat goed vooruit ........
sleutelen, ............., de was doen,..............eten maken................. klinkt als thuis zijn
maar gelukkig zit er tussenin veeeeeeel meeeeeeer in

ga maar verder ..........

Wordt het Image of Image donder
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by duibhce Kaelann »

[color=#FF8000:1uueyh7c]
[b:1uueyh7c]Dag 17[/b:1uueyh7c]

Om iets na 9 met een al behoorlijk stevig zonnetje voor de ochtend staan we weer klaar om te vertrekken. We zitten al sinds we de Cantal zijn binnengereden in de Auvergne. En dat is bets een mooie streek om in rond te rijden. Een golvend landschap van grasland en weides met hier en daar een behoorlijk stevige heuvel ertussen.

Image

De eerste heuvel waar we over trekken is de Col de la Marmouche, toch wel een stevige 1141m hoog. De wegen zijn hier en daar nogal bumpy, maar het onderhoud is overal bezig. Ons dagelijkse tank- en winkelritueel houden we in Condat aan een Shopi. Ik blijf buiten bij de motoren terwijl Sofie gaat inkopen doen. Ik moet al vlug een plekje in de schaduw opzoeken want in de zon wordt het echt te warm om stil te staan.

Na Mont Dor? is onze route afgesloten, dus zijn we gedwongen een kleine omweg te maken. Wanneer die over 2 cols blijkt te lopen kunnen we daar moeilijk teleurgesteld over zijn. Het is in op z'n minst een mooie compensatie.

Image

Een van die cols is de Col de la Croix St Robert, alweer een stukje Tour de France.

Image
Image
Image

In de verte zien we de Puy de Dome al liggen, ??n van de voornaamste redenen waarom we de route door dit stukje Frankrijk hebben gepland. Maar eens we daar aankomen blijkt dat een serieuze afknapper. De oude vulkaan is afgesloten voor alle verkeer. De Fransen zijn druk bezig met het aanleggen van een spoorlijn tot boven. Eens die af is zal het je ongetwijfeld een handvol geld kosten om tot boven te geraken. Bovendien is het ondertussen echt snikheet en dat heeft niet bepaald een positieve invloed op de concentratie. Samen met de opkomende honger leidt dat tot wat korte navigationele verwarring. We besluiten dan ook om enkele witte baantjes uit de route te vervangen door wat snellere wegen.

Wanneer we de tragere heuvels uitrijden en op een grotere weg naar Volvic terecht komen ga ik ervan uit dat de extra rijwind wat verkoeling zal brengen. Dat blijkt ijdele hoop. Uit het dal komt ons enkel nog hetere wind tegemoet. Dit weer is niet bepaald positief voor het humeur. In het dal vinden we een grote Leclercq en we haasten ons naar binnen. Op de airco van zo'n grootwarenhuis kan je altijd rekenen. For good measure lopen we voor we weer buiten gaan nog twee maal door de diepvriesafdeling. Kwestie van er toch weer even tegen te kunnen.

Omwille van de warmte besluiten we om voorlopig maar op de nationales en grotere D-wegen te blijven. Lunchen doen we aan een aire met een bankje in de schaduw, en een zicht op die vervloekte Puy de Dome.
Image

Plots valt het ons op dat er behalve ons alleen auto's staan met een enkele mannelijke inzitter. Die staan daar gewoon te staan. Af en toe komt er een nieuwe toe of rijdt er een andere weg. Het lijkt alsof ze allemaal ergens op wachten. We voelen ons niet langer welkom en rijden dan maar weer verder. Ik geloof niet dat ik wil weten wat er daarna op die parking gebeurd is.

De rest van de rit is vrij saai vanwege de hitte en onze keuze voor de snellere banen. We vinden een camping in Digion net voor we helemaal gaar gestoofd zijn. De municipale is proper en goedkoop. We duiken ook maar meteen de douche in om wat af te koelen en van de zweetgeur af te geraken. Het plaatsje dat we gekozen hebben ligt aan de oevers van de Loire.

In de douche kan ik het niet laten van nog even deze foto te trekken. Wat doe je wanneer je vergeten bent om een aardingskabel te trekken voor de elektriciteit in de douches? Juist, je sluit die gewoon aan op de metalen deurlijsten. Image
Image

Er staat vanavond een pizzakraam op de camping, dus na het douchen vragen we even tot hoe laat die nog blijft staan. Pizzaman (een echte, niet Pepijn) schat dat hij er rond 20u30 weer vandoor zal gaan. Wij wandelen dus naar een Intermarch? voor wijn, massa's water en een dessert. Daarna passeren we nog langs een bankautomaat en lopen via het kanaal en de Loire terug richting camping. Niets speciaals aan zou je denken. Ware het niet dat het kanaal hier [i:1uueyh7c]over[/i:1uueyh7c] de Loire loopt.
Image
Image

Het bodemwater van het kanaal loopt meer dan 7meter boven het water van de Loire.
Image

Om 20u15 komen we terug aan op de camping, maar pizzaman is nergens meer te bekennen. Blijkbaar waren alle pizza's al uitverkocht. Dat suckt natuurlijk wel, want we hadden er wel op gerekend. Dan meer weer terugwandelen naar het grote kruispunt waar we een restaurant zijn gepasseerd. Een american style burger moet maar voldoen...

Daarna maar zeer eens douchen tegen de warmte. Echt helpen doet het niet. Het belooft een lange hete nacht te worden.

De hitte begint ook naar mijn hoofd te stijgen blijkbaar, want plots krijg ik het briljante idee om lokaas te gaan spelen...
Image

... lokaas voor de ontelbare Hollanders op deze camping.
Image
[/color:1uueyh7c]
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by F M »

Het belooft een lange hete nacht te worden.
Foto's ? Filmke ? Image


Serieus: die Puy daar kan je al een hele tijd niet meer gratis naar boven. Wij zijn er gepasseerd in 2008, toen was het ook al betalen om omhoog te rijden. Dat had ik er ook niet voor over. De omgeving met de andere Puy's is zo ook al mooi genoeg.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by Tom Thumper »

Efkes risico's nemen, met den bibber op mijn lijf om een totaal irrelevante discussie te starten over zaken waar ik h??l weinig van afweet en op die manier uw reisverslag respectloos te bejegenen...

Maar die aarding in den douche ... Kan het niet zijn dat die aarding juist dient om de metalen profielen van de deuren te aarden? Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by laouen »

Serieus: die Puy daar kan je al een hele tijd niet meer gratis naar boven. Wij zijn er gepasseerd in 2008, toen was het ook al betalen om omhoog te rijden. Dat had ik er ook niet voor over. De omgeving met de andere Puy's is zo ook al mooi genoeg.
om zelf naar boven te kunnen rijden, had ik nog wel wat centen over gehad, maar nu kon je er helemaal niet op... tenzij misschien te voet maar daar was het echt wel te warm voor.

Ach ja, tis jammer want die kegel stond al lang op mijn verlanglijstje...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by duibhce Kaelann »

Maar die aarding in den douche ... Kan het niet zijn dat die aarding juist dient om de metalen profielen van de deuren te aarden? Image
dat zou kunnen, maar:
- de metalen profielen zitten al tot in de vloer van de douche
- dat zou lang zo leuk niet zijn voor het verhaal Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by bompa »

Mooi Imagemaar 'k mag daar eigenlijk niet teveel naar kijken want krijg zo goesting om op de moto te stappen en te vertrekken mooi Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by duibhce Kaelann »

[color=#FF8000:3p4outlr]
[b:3p4outlr]Dag 18[/b:3p4outlr]

De rit van gisteren heeft ons al een heel eind noordwaarts gebracht. Als alles goed gaat zijn we morgenavond weer thuis en zit deze vakantie erop.

De warmte deze nacht is al bij al nog meegevallen. In elk geval was het niet zo onaangenaam als de nachten in Banyuls. Het is nog redelijk vroeg wanneer we ontbijten dus we nemen even de tijd om de routes voor vandaag nog eens in detail te bestuderen. Daarna hebben de moto's nood aan een portie benzine. De Ten heeft ook een nieuw koplampje nodig, dat durft al eens te springen door het aanhoudende getril van die dikke eencilinder. Dat is vlug gevonden in een garage vlak naast het tankstation.

Het mag vannacht dan wel wat afgekoeld zijn, maar het begint nu toch heel vlug weer op te warmen. De baantjes waar we op rijden zijn wel weer een heel stuk interessanter dan gisteren. We bevinden ons al even in de Bourgogne, maar nu begint het eindelijk te lijken op het Bourgogne dat we kennen: een mooie, evenwichtige variatie van veeteelt, akkerbouw, wijnteelt en bossen. De bossen van de Morvan bieden alvast meer dan genoeg uitdaging om een leuke rit te garanderen. En in de schaduw van de bomen zijn de temperaturen tenminste nog draaglijk. Het lijkt vandaag n?g warmer te gaan worden dan gisteren. Dat wordt afzien.
Image

In Chateau Chinon kunnen we wat eten inslaan voor de lunch en uiteraard een massa water en hydraterende sportdrank. Het slaatje en stokbrood eten we met zicht op een meertje in de buurt van Lormes.
Image

Daarnet heb ik voor het eerst deze vakantie het vizier van mijn helm moeten dicht doen. De hoeveelheid insecten die ik anders in mijn gezicht kreeg was wat veel van het goede. Maar zelfs terwijl ik hier neerzit vliegt er nog een bij tegen mijn kop aan.
Image

Verder door zitten we in de Champagne streek. Totnogtoe zijn de temperaturen gelukkig nog niet echt hoger opgelopen dan gisteren. Maar nu we door de eindeloze graanvelden rijden warmt het wel heel fel op.
Image
Image

Het display van een apotheker meldt 45graden. En zo voelt het ook. Image We proberen zoveel mogelijk te blijven rijden, de rijwind houdt ons tenminste droog. Even stoppen betekent binnen geen tijd nat in het zweet staan. Maar in Bar sur Seine wordt een stop echter onvermijdelijk. We moeten tanken en zijn bijna weer door onze voorraad water heen. Daarna wil Sofie naar een camping op zoek gaan. Dat lijkt me geen slecht idee. We hebben er toch al een behoorlijke rit op zitten en zijn vandaag de Loire, Somme en Seine gepasseerd.

Die camping vinden we uiteindelijk aan enkele gigantische artifici?le meren in Geraudot, nabij Troyes.
Image

Net wanneer we de tent hebben opgezet passeert er een campingmedewerker. Blijkbaar heeft de overheid een meteo-alarm afgekondigd over heel noordoost Frankrijk. Er wordt onweer verwacht en stevig ook. Spannend!

Het jonge Hollandse koppeltje lijkt er anders over te denken, die zijn al een nood- en evacuatieplan aan het uitwerken. De Fransman in de stacaravan tegenover ons weet in elk geval te melden dat hij al op allerlei plaatsen gekampeerd heeft, van de kust tot de bergen. Maar het ergste onweer dat hij ooit had meegemaakt was hier. Tijdens een onweer vorig jaar was het zo extreem dat de grond trilde van de hoeveelheden water die in het nabijgelegen meer neerstortten. Enkele weken geleden is het 20km verderop dan weer extreem geweest, met overstromingen en veel schade tot gevolg.

De lucht begint ondertussen wel at wat donker te worden.

Door de grote kans op regen hebben we niet zoveel zin om zelf te gaan koken in de open lucht. Dus gaan we op zoek naar een restaurantje, maar eerst is er nog wel tijd genoeg voor een wandeling op het strand langs het meer. Ondanks de donkere wolken die al overdrijven is er nog redelijk wat volk op het strand.

Image

Wie goed kijkt ziet centraal op de foto hierboven trouwens een meid met een witte bikini zitten. Even later is die bikini op magische wijze in de handen van een dertienjarige puber terecht gekomen. Sorry jongens, geen foto's van. Image

De honger begint te knagen en het ziet ernaar uit alsof het toch gaat beginnen regenen, dus duiken we een restaurantje in vlakbij het strand. Een lekkere pizza uit een houtoven zal wel smaken. Zeker als die begeleid wordt van halve liters Leffe van het vat.

Het is onze laatste avond en we dromen tijdens het eten nog even weg bij de afgelopen vakantie. De banen, gorges en cols. De gebouwen, bruggen en schilderijen. Het eten, de mensen en al die schitterende streken waar we door gereisd zijn.
[/color:3p4outlr]
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by duibhce Kaelann »

[color=#FF8000:m88blcsg]
Na het eten is er nog voldoende plaats voor een dessertje, digestiefje en koffie aan de buitenbar. Die staat gelukkig wel onder een afdakje, want hoewel het onweer aan ons voorbij lijkt te trekken druppelt het toch regelmatig en voldoende om alles nat te maken. Het meer rijkt tot aan de horizon en daar lijkt het er toch wat wilder aan toe te gaan. Zeer donkere wolken waar duidelijk bakken water uit vallen, voortdurend blikseminslagen en een stevige wind die voor meer golfslag zorgt op dit meertje dan we hebben gezien aan de Middellandse zee.

Aan de bar zijn we niet de enigen die van een drankje genieten. Naast ons komt een Brit zitten die uit Exmoor blijkt te komen. Het blijkt al vlug een kenner te zijn van Belgische bieren, Franse wijnen en alles wat goed eten is. Enkele Leffe's en een heleboel verhalen later hebben we een uitnodiging op zak om bij hem te verblijven wanneer we eens die richting uit zouden trekken. De pizza's die de man was komen bestellen zijn ondertussen al lang klaar. Maar de meid achter de bar had voorgesteld om ze voor hem warm te houden in de oven terwijl hij zijn biertje opmaakt. En zijn tweede. En het derde... Na twee uur besluit de man om toch maar naar zijn camper, zijn labradors en zijn vrouw terug te keren. Ik zou me kunnen vergissen, maar ik kan me voorstellen dat die laatste een beetje minder blij was met de tussenstop aan de bar. Voor alle zekerheid dat de man het overleefd heeft ben ik de volgende ochtend toch maar even langs gelopen. Konden we ook ineens adressen uitwisselen.

Maar zover zijn we nog niet. Nadat de man zich enigszins schoorvoetend weer richting camping heeft teruggetrokken maken wij nog een wandeling langs het strand. Dat is ondertussen wel zo goed als verlaten. Enkel die meid van daarstraks en haar vrienden zijn er nog. Ze heeft ondertussen wel haar bikinitopje teruggevonden blijkbaar.

Het klank- en lichtspel aan de horizon duurt ondertussen onverminderd voort. Maar het wordt nu wel duidelijk dat het ergste aan ons zal voorbij trekken. In de tent kunnen we wel in slaap vallen bij het gezellige getik van druppeltjes op het dak. Het wordt ook een heerlijk koele nacht.

[/color:m88blcsg]
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply