Een weekje Noord-Wales, per tent, en ook een beetje per auto

Plaats hier de mooiste foto's en reisverhalen die je NIET PER MOTO gedaan hebt. Laat ons motards dromen van een avontuurlijk leven...
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een weekje Noord-Wales, per tent, en ook een beetje per

Post by Muug »

Namiddag van DAG 2:

okay, nadat we NIET naar Worlds End gaan kijken zijn, hebben we opnieuw de A5 en dan de A494 genomen naar Bala. Daar hebben we dan overnacht in The Old School Restaurant, een behoorlijk indrukwekkend gebouw met een resto en een bar. Parkeren kan in alle veiligheid wat op vroeger de speelplaats geweest moet zijn. Je gaat dan langs achter naar binnen en links kom je in het restaurant uit en rechts in de bar. De resto was nogal erg kil (qua temperatuur bedoel ik dan) maar in de bar was het knus en fijn.

Het interieur, oude en jonge Welsh sprekende gasten en bediendes inbegrepen.
Image

Oude Glorie:
Image

Wat plaatselijke ornamenten:
Image

Image

Na het lekkere eten - hoewel de recencies op internet precies niet al te mals zijn - zijn we dan de A412 gaan volgen, om dan rechts de B4391 te nemen. Een waarlijk prachtig wegje. In Wales geldt echt wel: hoe kleiner hoe fijner. A-wegen groot en klein zijn om te vlammen, B-wegen soms ook, maar beter is het om daar lekker te cruisen. De kleine wittekes zijn voor mensen die willen lekkerbekken van de landschappen. Van de B4391 zijn we dan de B4407 ingeschoten, ondanks de aanwezigheid van borden die wezen op een Road Block. Maar ja, mensen met nen Adventure hebben nogal de neiging om juist in wegenwerken uitdagingen te vinden.... De B4407 eindigt dan weer op de A5 waarlangs we dan naar Betws-y-Coed rijden. Geheel onderaan krijg je een map van Google met daarop de gereden route. Maar nu dus efkes enkele foto's van tussen Bala en de A5. Ik heb geen modern fototoestel dat bij het fotograferen ook meteen de gps-co?rdinaten vastlegt, dus niet zeuren omdat ik niet kan zeggen waar just de foto genomen werd.

Image

Vooral niet achter u vergeten te kijken want daar is het ook schoon!
Image

Deze foto weet ik wel. Het eerste waarschuwingsbord op een "Dead End" - bij het inslaan van de B4407- had ik al genegeerd, maar dit bord staat op de B4407, en je kan daar enkel nog naar links, een wit wegje in. Dat was niet verboden, dus rijden maar !

Image

Mensen, hebt respect voor dezen Mensch! Hoe sterk is de eenzame fietser die kromgebogen over zijn stuur tegen de wind zichzelf een weg baant?

Image

Well hidden, temidden van nothing...
Image

Ter info: we zijn bezig met door deze vallei te rijden:
Image

And yes, da's een schoon vallei !
Image

En dit heet ginder een dorp. Bij ons is dat gewoon een straat...
Image

En dan komen we aan in Bewts-y-Coed, een zeer toeristisch plaatsje met minstens vijf outdoorzaken (geteld langs eenzelfde weg). Niks voor ons dus, ware het niet dat we reservelampjes voor een pillamp en een minitafeltje nodig hadden. En er was toevallig ook een expos? van old-timers aan de gang. Maar 'k heb maar van ene foto's genomen.

Image

Image

Image

Dit is het hele traject van deze namiddag, tot aan de Gwern Goh Isaf Farm: Je kan vaneigens zoveel inzoomen als je wilt om een beter beeld te krijgen van de regio en de wegen: http://maps.google.be/maps?saddr=B4391& ... 1&t=h&z=11

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een weekje Noord-Wales, per tent, en ook een beetje per

Post by Muug »

Avond van Dag 2:

Ons tentje gingen we opzetten op de velden van de Gwern Gof Isaf Farm : http://www.gwerngofisaf.co.uk/ Coole camping, prachtig beschreven in de Cool Camping Gids. Ook genoeg sanitair om je proper te maken mocht dat nodig zijn.

Maar 't werd precies wat minder goe weer terwijl we naar ginder reden:

Image

Image

En dan uiteindelijk, een uur te laat want we hadden het mini mini bordje gemist aan 100km/u, vonden we dan toch de camping:
Image

Als het goed weer is, ziet het knusse huisje van de boerenfamilie er zo uit:
Image

Ze hebben ginder ook een bunkhouse, da's een kot met bedden erin, ideaal voor kindvriendelijke gezinnen en scouts en ander uitschot en zo.

Image

Maar, toen wij ons tentje moeten beginnen opzetten was het effectief wat beginnen regenen. Mount Doom was alomtegenwoordig

Image

Dingzijdank overwon de witte magie de zwarte magie zodat we ons tentje effectief onder een prachtige regenboog konden opzetten:
Image

Mount Doom is bij mooi weer al een pak minder intimiderend, maar nog steeds omnipresent:

Image

Image

Behalve als je heel hard de andere kant opkijkt (het rechte wegje erboven loopt naar een stuwmeer en dan gaat een pad verder de berg op, maar da's voor morgen!)
Image

Maar toch, de Tryfan zoals dat heet, is nen pracht van nen berg:
Image

We waren behoorlijk vroeg met ons huisje klaar, dus gingen we op zoek naar een gezellige pub. Dat werd deze, in Capel Curig:
Image

Het menu was verrukkulluk:
Image

En het interieur was werkelijk "luscious", if you know what I mean. Look at that sofa, man! Wat een rondingen, zo zacht en toch zo strak, en wat een knoppekes! En dan heb ik het nog niet over de aanrakingen, en die heerlijke geueueueur, hmmmm ...
Image

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Een weekje Noord-Wales, per tent, en ook een beetje per

Post by zappa »

Tryfan zoals dat heet, is nen pracht van nen berg


lijkt wel ne slapende stegosaurus Image
sig nature

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Een weekje Noord-Wales, per tent, en ook een beetje per

Post by petervdc »

Hmm, wanneer gaan we dat met de moto doen ??
Image
Keep going

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: Een weekje Noord-Wales, per tent, en ook een beetje per

Post by kirikoe »

Ysbyty Ifan . Hebben daar 13 jaar geleden eens een huisje gehuurd . Toegang was via het erf van een boerderij .

Het lag boven op een heuvel , in de tuin liepen schapen en er was geen elektriciteit . Ons oudste was toen zes maand en had de windpokken .

Maar buiten Noorwegen was het een van de mooiste vakanties

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Een weekje Noord-Wales, per tent, en ook een beetje per

Post by laouen »

Van de B4391 zijn we dan de B4407 ingeschoten, ondanks de aanwezigheid van borden die wezen op een Road Block. Maar ja, mensen met nen Adventure hebben nogal de neiging om juist in wegenwerken uitdagingen te vinden.... De B4407 eindigt dan weer op de A5 waarlangs we dan naar Betws-y-Coed rijden.
Dat zijn echt baantjes om duimen en vingers bij af te likken. Ik heb die in maart ook gereden. Eigenlijk per ongeluk daarop terecht gekomen en die B4391 van Ffestiniog naar Bala is gewoon adembenemend en met geen woorden te vatten.

Bettws-y-Coed (ik weet nog altijd hoe je dat precies moet uitspreken) is echt wel een plek om zo snel mogelijk voorbij te rijden en dat is niet gemakkelijk heb ik gemerkt. In maart was dat toen denk ik het eerste weekend na de lange winter dat het t-shirt-weer was en Durbuy op een zonnige zondag is dus niks in vergelijking met Bettws-y-Coed Image Op zich is het wel een leuk plaatsje met een paar hele mooie gebouwen en een oude trein-lijn (die Britten hebben ook echt iets met treintjes). Maar dus niet op een zonnige zondag Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Een weekje Noord-Wales, per tent, en ook een beetje per

Post by Blackbert »

't probleem is, 't wil nooit echt slecht weer zijn als ik in Wales kom. Image















Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een weekje Noord-Wales, per tent, en ook een beetje per

Post by Muug »

DAG 3:

Op de derde dag gingen we gewoon lekker Inglisj Brekfest eten. In de pub van de avond ervoor. We reden er naar toe, sprongen binnen en vroegen of we er een ontbijt konden eten. Men keek maar efkes verbaasd maar dan kregen we een heerlijke "ja" Image It vos nize. Image

Dan was het de moment om de tent op te vouwen, weg te proppen en ons klaar te maken om den berg op te stappen. Wandelen is eigenlijk een beter woord.

De wandeling begint met een lange lange rechte weg die recht omhoog gaat, loodrecht op de helling, in variabele hellingshoek, tot aan een stuwmeerke, donker en diep en ijskoud water.

Image

Vanop de weg heb ik deze foto getrokken, westwaarts, links zie je de Tryfan.

Image

Na de weg volgde er een spoor langs de berghelling, dat steiler en steiler en steiler werd, totdat je op handen en voeten tegen de helling omhoog klauterde, tot je vanboven op de richel stond.

Image

Image

Image

En als ge nog wat hoger wou, moest ge nog een beetje rotsklimmen doen eigenlijk:
Image

En dan weer dezelfde weg terug naar beneden. Goei training voor de quadriceps, amai ni.

's middags dan opnieuw genoten van het lekkere eten in diezelfde Inn. Ze moeten het eten maar zo lekker niet maken!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een weekje Noord-Wales, per tent, en ook een beetje per

Post by Muug »

Na het lekkere eten waren we al om en bij 14u, dus veel tijd om te spelen was er niet meer. We sprongen in de auto en in Capel Curig draaiden we de A4086 op. Die bracht ons tot in Llanberis, h?t dorp waar de trein naar de top van de Snowdon vertrekt. Anti-toerist als we zijn, wilden we daar ons geld niet aan verdoen en kozen we - alweer - voor een piepklein wegje om aan de andere kant van de berg te geraken.

De hele weg tot de Aberafon-camping aan de westkust van het Lynn-schiereiland vind je hier: http://g.co/maps/m7pt

Grote weg dus, maar in Wales wil dat zeggen dat het fun rijden is, zeker als er twee wielen onder je gat zitten. Maar met vier gaat het ook wel voor een keer. Image

Llanberis, dus, daar zijn we links een prutswegske opgedraaid dat daar al lang in de tijd dat de Noormannen in Hastings aan het vechten waren.

Image

Sitting on top of the world... (Lenny Kravitz)
Image

Tof tof tof
Image

En dan de camping : Aberafon is prachtig omschreven in de Cool Camping-gids (http://www.coolcamping.co.uk/campsite/aberafon) en ik wou daar absoluut staan voor een zonsondergang. Die op The Isle of Skye hadden we het jaar ervoor ook al gemist. Maar toen we er arriveerden waarschuwde madam van de receptie ons voor een nakende storm. Wilden we echt wel aan de kustlijn staan. Jawel. Voor wat koopt ne mens anders een stormvaste tent verdikke? Om te gaan schuilen onder de bomen? Da's iets voor de bezitters van familietenten!

Dus wij aan de kustlijn gaan staan, het begon al ferm winderig te worden en stenen moesten het flapperen tot een minimum beperken.

Image

Het uitzicht zou even prachtig als in het boekske en op de site geweest zijn had er zon geweest ...
Image

Wegens de wind hebben we dan maar gekookt in het miniluifelke van onze tent. Kont binnen, voeten en gasvuurke buiten, ge kent dat wel. Is goe voor ne keer, maar toch een beetje onhandig.

En dan op naar Dag 4.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Een weekje Noord-Wales, per tent, en ook een beetje per

Post by laouen »

Image
da's precies een prentkaart Image

en die camping aan zee is gewoon de max! daar wil ik ooit ook nog naartoe met de tent!
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Een weekje Noord-Wales, per tent, en ook een beetje per

Post by frederikw »

En hoeveel keer per dag hebt ge gedacht "damn, was ik hier maar met de moto?"

Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een weekje Noord-Wales, per tent, en ook een beetje per

Post by Muug »

geen ene keer eigenlijk Image

Maar ik was daar al geweest met de moto, in 1995 om precies te zijn. We hebben de kaart van toen vanonder het stof gehaald en ons traject van toen stond er nog op. Stukken daarvan hebben we nu opnieuw gedaan, deels omdat er gewoon geen ander even tof alternatief is.

De kaart is trouwens : Ordnance Survey, Travelmaster 7, Wales & West Midlands. Ons kaart dateert van 1993 maar ze was nog perfect up to date. Image

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Een weekje Noord-Wales, per tent, en ook een beetje per

Post by laouen »

De kaart is trouwens : Ordnance Survey, Travelmaster 7, Wales & West Midlands. Ons kaart dateert van 1993 maar ze was nog perfect up to date. Image
tis nie dat daar veel verandert aan de wegen h? Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een weekje Noord-Wales, per tent, en ook een beetje per

Post by Muug »

hier ook niet hoor. Image
In de bib van Sint-Lievens-Houtem ligt een supergrote atlas met superoude kaarten. Het zijn kaarten van het jaar 17xx. Wel, ik kon mijn ogen niet geloven toen ik zag dat ze zelfs in die tijd al perfect rechte verbindingswegen hadden tussen Gent en Aalst en een pak andere steden. En ook zo ongeveer alle andere wegen waar we nu over rijden lagen er al. En nu 500 jaar later liggen ze nog steeds op dezelfde plaats. Compleet maf! Image Eigenlijk, zelfs aan 't wegdek is nog niet veel veranderd.... Image

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Een weekje Noord-Wales, per tent, en ook een beetje per

Post by F M »

hier ook niet hoor. Image
Wel, ik kon mijn ogen niet geloven toen ik zag dat ze zelfs in die tijd al perfect rechte verbindingswegen hadden tussen Gent en Aalst en een pak andere steden. En ook zo ongeveer alle andere wegen waar we nu over rijden lagen er al. En nu 500 jaar later liggen ze nog steeds op dezelfde plaats.
Is dat niet normaal ? De steden liggen nog op dezelfde plaats, dan ga je toch niet verwachten dat de wegen ernaartoe ergens anders zouden liggen ? Image


Misschien in gebieden met meer hoogteverschillen, waar ze al eens een weg recht trekken dmv een tunnel of viaduct. Of een ringweg rond een stad. Maar voor de rest ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een weekje Noord-Wales, per tent, en ook een beetje per

Post by Muug »

Is dat niet normaal ? De steden liggen nog op dezelfde plaats, dan ga je toch niet verwachten dat de wegen ernaartoe ergens anders zouden liggen ? Image
Tuurlijk, maar ik vind het het meest ontnuchterend dat er tussen Gent en Aalst al in 17xx een lijnrechte baan was. Maar ?cht lijn en lijnrecht! (k heb ook alleen onze regio bekeken vaneigens)

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Een weekje Noord-Wales, per tent, en ook een beetje per

Post by laouen »

euhm... waren de romeinse steenwegen al niet lijn en lijnrecht?
meer nog, dat was lijnrecht naar Rome Image

En da's veel vroeger dan 17XX hoor Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Een weekje Noord-Wales, per tent, en ook een beetje per

Post by F M »

Is dat niet normaal ? De steden liggen nog op dezelfde plaats, dan ga je toch niet verwachten dat de wegen ernaartoe ergens anders zouden liggen ? Image
Tuurlijk, maar ik vind het het meest ontnuchterend dat er tussen Gent en Aalst al in 17xx een lijnrechte baan was. Maar ?cht lijn en lijnrecht! (k heb ook alleen onze regio bekeken vaneigens)
De enige echt volledig rechte baan in Vlaanderen lag tussen Leuven en Mechelen. Tot er in Herent een omleiding werd aangelegd.

Maar eigenlijk, het ging over Wales. Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Een weekje Noord-Wales, per tent, en ook een beetje per

Post by duibhce Kaelann »

Herent een omleiding werd aangelegd.
en da's nu ne permanente weg met de naam "omleiding" Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een weekje Noord-Wales, per tent, en ook een beetje per

Post by Muug »

euhm... waren de romeinse steenwegen al niet lijn en lijnrecht?
meer nog, dat was lijnrecht naar Rome Image

En da's veel vroeger dan 17XX hoor Image
Naturlich, maar ge loopt niet elke dag te peizen "en nu loop ende wandel ick over den Romeinsche Weg tusschen Aelst ende Ghent, aengelegd in het jaarhonderd 42 voor Christus, door eenen Romeinschen Keizer genaemd ende getiteld Jef Pedalius". Image

Post Reply