Goed versus Fout Motorrijden

Kletsen over moto's en andere motodingen.
petervdc
Posts: 3478
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by petervdc »

"Evil modus on" Waarde gij vroeger op een ander forum niet ergens tegen Xenon, om het woord "haat" niet te gebruiken ? Image Image "Evil modus off"

Maar ge hebt gelijk hoor, in de file gebruik ik ook altijd mij 4 pinkers en mistlichten (naast mijn xenon Image )
Dat is h??l lang geleden, en voor ik omver werd gereden.
Ne mens mag veranderen h? van gedacht Image
Keep going

User avatar
Blackbert
Posts: 3472
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by Blackbert »

Tagger, allemaal juist. Maar we verwachten toch niet dat ze allemaal in de middenberm gaan rijden om ons door te laten? Hoewel er genoeg zijn die dat wel doen trouwens. In de file is 5 auto's vooruit ver. De eerste 3, da's de 'gevarenzone'. Anders ga je toch te snel, eigenlijk. Ja, 't is vermoeiend. Heel de R1, van de E313 tot de Kennedy door de file, zoals dat al eens gebeurt, en 't is genoeg geweest, blij dat ik dan bijna thuis ben.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by toeternietoe »

Bij mijn goede voornemens voor 2013, wat meer toeteren Image Image
toeternietoe zou zeggen: toeternietoe ... Image
Toet toet Image
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by Muug »

Nederigheid is mijn motto tijdens het filerijden. Ik dring me nooit op, ik ga nooit mijn faar gebruiken, ik ga niet zwaaien of gelijk wat dan ook. Ik glij ongemerkt en onopvallend langs alles heen. Mijn specialiteit : doorheen gaatjes kruipen waardoorheen de luidruchtige filerijder denkt niet door te kunnen. Ik scan de linkerrij af en de rechterrij en tracht de flow in te schatten en te voorspellen. Dat lukt mij behoorlijk goed. Zelden bekijk ik individuele voertuigen, of ze moeten inderdaad iets doen dat niet in lijn is met de flow van de rijen. E?n situatie waarin ik individuele wagens in de gaten hou : als ze in baksteenformatie rijden en er plaats is om naar links of rechts uit te wijken. Da's ?cht levensgevaarlijk.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by laouen »

E?n situatie waarin ik individuele wagens in de gaten hou : als ze in baksteenformatie rijden en er plaats is om naar links of rechts uit te wijken. Da's ?cht levensgevaarlijk.
ik rijd niet veel in de file en ik ben er absoluut niet goed in, maar dat is regel 1 als ik me dan toch door de file moet wagen. 2 auto's naast mekaar gaan niet van rijstrook wisselen. Dat gevaar bestaat alleen als er een gat valt.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

tandwieleke
Posts: 103
Joined: 25 Oct 2009 14:47

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by tandwieleke »

Zijt maar zeker, als er in de Brusselse tunnels, in de file, een plaats vrij is voor een koekenblik om in te duiken, ze het ook zullen doen.
En langs de kanten van Molenbeek, moet ge dubbel opletten als er een Beier aankomt, met zo vier half kaalgeschoren gasten in.

User avatar
F M
Posts: 5081
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by F M »

E?n situatie waarin ik individuele wagens in de gaten hou : als ze in baksteenformatie rijden en er plaats is om naar links of rechts uit te wijken. Da's ?cht levensgevaarlijk.
Image
2e levensgevaarlijke situatie : ??n van de twee files vertraagt of versnelt. Gegarandeerd dat er dan auto's vanuit de langzamere file willen meespringen met de snellere file.

Eigenlijk is het raar. Wanneer 2 auto's tegen 80 km/u of zo iets naast mekaar rijden, dan is er nauwelijks gevaar om er tussendoor te rijden. Maar dan mag het niet. Maar stapvoetse files, waar auto's op een fractie van een seconde onverwittigd van rijstrook kunnen verwisselen, daar mag je wel door...
I am confused. Oh no, maybe not!

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by fore »

Eigenlijk is het raar. Wanneer 2 auto's tegen 80 km/u of zo iets naast mekaar rijden, dan is er nauwelijks gevaar om er tussendoor te rijden. Maar dan mag het niet. Maar stapvoetse files, waar auto's op een fractie van een seconde onverwittigd van rijstrook kunnen verwisselen, daar mag je wel door...
Typisch voor de redenerings-logica ... wanneer iets gevaarlijks onmeetbaar is (baksteenrijden) ... dan neemt men de getallekes die we wel kunnen meten ... dus snelheid.
... en veel herhalen, dan is iedereen overtuigd dat dat snelheid de basisoorzaak is.


(... = hetzelfde met rijbewijzen/rijscholen ... Image )

Ik mis de chips-smiley ... maar dees voldoet ook ... Image

Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by fore »

Fout: filteren tegen onaangepaste snelheden. Stapvoets verkeer, ik filter tegen 40/50 wat ik al behoorlijk vond. Komt daar een Pan in mijn achterwiel hangen, blijkbaar ging 50 niet snel genoeg waardoor hij tussen het rechtse en middenbaan mij voorbij filterde.
Ik heb daar een andere mening (perceptie, mooie uitdrukking van raketman) over ...

In een file (!!) is absolute snelheid niet de oorzaak dat m'n U gezien heeft of niet, relatieve snelheid des te belangrijker. Mijn gevoel, als je de automobilist (en uzelf) de tijd geeft om te observeren/corrigeren ... dan heb ik een veiliger gevoel bij een file van 110 km/h (en ik aan 130km/h) dan een stilstaande file die ik voorbijrijd aan een absolute snelheid van 40km/h. Dat geeft mezelf en de automobilist 'meer tijd' om te anticiperen/corrigeren ...

Deze week ook gelijkaardige redenering gehoord op televisie.
Ryan-air piloten: ' ... als we minder fuel bijhebben, hebben we veel minder [b:p1r72mbl][u:p1r72mbl]tijd om de juiste beslissingen [/u:p1r72mbl][/b:p1r72mbl]te nemen en verhoogt het risico op slechte afloop ... '
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by Muug »

Fout: filteren tegen onaangepaste snelheden. Stapvoets verkeer, ik filter tegen 40/50 wat ik al behoorlijk vond. Komt daar een Pan in mijn achterwiel hangen, blijkbaar ging 50 niet snel genoeg waardoor hij tussen het rechtse en middenbaan mij voorbij filterde.
Lol, been there, done that Image Als ge zo ene hebt die ab-so-luut niet durft te filefilteren, maar zich wel voor dat metersbrede gat zet, dan kunt ge wel ne keer de "krul" krijgen en erlangs zoeven tussen de twee rechtse vakken ja. Althans, dat heb ik vroeger al een paar keer gedaan.

@ Fore : ik geef u hierin geheel gelijk : het gaat hem om de relatieve snelheden. Als ge "traag" genoeg filefiltert dan hebben ze idd genoeg tijd om u te zien. Zou moeten, althans.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by bompa »

Ik dacht van als de wagens 110km a 120 km u reden dat er dan geen spraak meer was van file en van filefilteren,dat de moto's zich dan moesten gedragen gelijk al het verkeer en aan de juiste kant moeten voorbijsteken, heb ik ooit maar is ergens vernomen he

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by Muug »

geheel correct. Als iedereen zo snel rijdt, kunt ge niet echt meer spreken van file eh. Image En filefilteren is dan logischerwijs ook niet meer de correcte term. Ge zijt dan gewoonweg aan het inhalen op een geheel foute en wetteloze manier. Want inhalen mag alleen langs links en niet langs rechts.
Daarentegen is er wel een regel die zegt dat als het heel erg druk is, en de -bvb - rechterrij rijdt rapper dan de linkerrij, dat er dan geen sprake meer is van inhalen maar gewoon van voorbijrijden. Dan mag dat wel weer. Maar aan hoge snelheden tussen rijen auto's rijden, ongeacht hoe klein het snelheidsverschil ook is, mag niet. Nu ja, vanaf zo'n 80 per uur win je nauwelijks nog tijd dus dan kan je even goed lekker ontspannen meerijden met de rest.

Trouwens, riding man, ik ga ook nooit in ene zijn gat hangen.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2926
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by duibhce Kaelann »

Ik dacht van als de wagens 110km a 120 km u reden dat er dan geen spraak meer was van file en van filefilteren,dat de moto's zich dan moesten gedragen gelijk al het verkeer en aan de juiste kant moeten voorbijsteken, heb ik ooit maar is ergens vernomen he
sinds "filefilteren" in 2011 geregulariseerd is, is er vastgelegd dat het mag tot maximaal 50km/u en dat je ook maar maximaal 20km/u sneller mag gaan dan de rest van de file.

[url]
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3472
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Goed versus Fout Motorrijden

Post by Blackbert »

geheel correct. Als iedereen zo snel rijdt, kunt ge niet echt meer spreken van file eh. Image En filefilteren is dan logischerwijs ook niet meer de correcte term. Ge zijt dan gewoonweg aan het inhalen op een geheel foute en wetteloze manier. Want inhalen mag alleen langs links en niet langs rechts.

[color=#FF8000:2363u5rs]Wat moet ik doen als ze allemaal links blijven rijden?[/color:2363u5rs] Image

Daarentegen is er wel een regel die zegt dat als het heel erg druk is, en de -bvb - rechterrij rijdt rapper dan de linkerrij, dat er dan geen sprake meer is van inhalen maar gewoon van voorbijrijden. Dan mag dat wel weer.

[color=#FF8000:2363u5rs]Ha! Merci.[/color:2363u5rs] Image

Maar aan hoge snelheden tussen rijen auto's rijden, ongeacht hoe klein het snelheidsverschil ook is, mag niet. Nu ja, vanaf zo'n 80 per uur win je nauwelijks nog tijd dus dan kan je even goed lekker ontspannen meerijden met de rest.
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply