vfr of vfr?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Post by Kwakkel »

De jaarlijkse goesting tot veranderen is er weer.
Ik ben gigantisch content van mijn bandit 1200, maar toch...

Heb jaren geleden zowel een vfr 800fi als een zx-7r getest en ben puur voor de looks voor de kawa gegaan, hoewel de vfr er beter uitkwam.
Heb sindsdien verschillende moto's gehad van alle slag, snel traag, maakt niet uit.
Ondanks alles heeft die vfr heeft sinds die testrit nooit m'n hoofd verlaten.
Een vfr is altijd te duur voor me geweest (bouwen, trouwen, kindje,...) maar stillaan begint zo'n 800fi betaalbaar te worden en ik overweeg sterk er 1 aan te schaffen.

Zo'n 800 is een geniale moto, maar hoe zit het met de laatste generatie van de 750cc versie?
Die ziet ook ook goed uit, is nog een pak goedkoper en is volgens sommigen beter dan de 800.

Nu vraag ik me af of dat zo wel is?
Ik kijk dan vooral naar de huidige normen.
Verbruik, stuurkarakter, remmen (800 heeft dcbs), uitrusting, motorkarakter (carb's / injectie) en kinderziektes,...
Vermogen en/of prestaties interesseren me minder, ik heb de staat al genoeg financi?le steun gegeven en ik wil geen hobby maken van bezoekjes aan rechter D'hondt Image
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: vfr of vfr?

Post by Davy78 »

Ik heb een 98'er. Heb zelf nooit met een 750 gereden, maar op de meeste forums zijn de meeste mensen het er toch over eens dat de 800FI (dus het model 1998 tot 2001) zowat het beste vfr model was. Het was het laatste model met tandwielen ipv ketting en zonder V-Tec (duur in onderhoud) Er zijn er natuurlijk die het geluid van die tandwielen verschrikkelijk vinden, en de v-tec heeft ook zijn fans ... (vind zelf de VTEC ook de mooiste)

Waar ge wel rekening mee moet houden: bij alle VFR modellen voor 2001 zit de spanningsregelaar op een plaats waar hij zijn warmte niet kwijt kan, en dan vooral bij de 750's. Spijtige zaak eigenlijk, de VFR heeft een motor die volgens de meeste onverwoestbaar is, maar af en toe staat er toch es eentje in panne met een kapotte SR. En als ge echt veel pech hebt is uw batterij dan ook gekookt, en de alternator kan ook de geest geven. Nu, voor alle problemen zijn oplossingen Image
Als ge er voor zorgt dat ge de SR hebt met serienummer SH689DA (Merk: Shindengen), dan vallen die problemen best mee. Dat model is zo eigenlijk zo een beetje het officiele antwoord van honda op de SR problemen. Die SR is online te vinden voor een 130?, bij de dealers kost hij het dubbele. En extra koeling kan nooit kwaad. Bij mij zit de SR op een aluminium plaat, waar extra heatsinks op zitten, en op de SR zelf zit een pc-fan. Het kan ook geen kwaad om de connectoren van de SR goed afgeschermd te houden van vocht en ze af en toe te controlleren.

Voor meer info over de SR problemen, ga es kijken op het forum van vfroc.nl

Bij mij zit er zo een SH689DA op, heb wel wat extra koeling voorzien, en ik heb er nu al 35.000 probleemloze km's op zitten. In juni vertrek ik voor 2 weken naar noorwegen, en ik ga me eerlijk gezegd niet teveel zorgen maken over die SR ... (moet wel toegeven dat ik altijd een reserve bij heb Image )

Nu, het bovenstaande klinkt niet echt heel positief, maar als ge u daar kunt overzetten hebt ge inderdaad wel een heel plezante moto voor weinig geld. Ik ben er zo zot van dat ik, als mijn rekening het toelaat, hem nooit wegdoe. Er komt binnen dit en 2 jaar nog een hoogpoter in huis, maar de VFR blijft Image

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: vfr of vfr?

Post by Muug »

Ik heb een 98'er. Heb zelf nooit met een 750 gereden, maar op de meeste forums zijn de meeste mensen het er toch over eens dat de 800FI (dus het model 1998 tot 2001) zowat het beste vfr model was. Het was het laatste model met tandwielen ipv ketting en zonder V-Tec (duur in onderhoud) Er zijn er natuurlijk die het geluid van die tandwielen verschrikkelijk vinden, en de v-tec heeft ook zijn fans ... (vind zelf de VTEC ook de mooiste)

Waar ge wel rekening mee moet houden: bij alle VFR modellen voor 2001 zit de spanningsregelaar op een plaats waar hij zijn warmte niet kwijt kan, en dan vooral bij de 750's. Spijtige zaak eigenlijk, de VFR heeft een motor die volgens de meeste onverwoestbaar is, maar af en toe staat er toch es eentje in panne met een kapotte SR. En als ge echt veel pech hebt is uw batterij dan ook gekookt, en de alternator kan ook de geest geven. Nu, voor alle problemen zijn oplossingen Image
Als ge er voor zorgt dat ge de SR hebt met serienummer SH689DA (Merk: Shindengen), dan vallen die problemen best mee. Dat model is zo eigenlijk zo een beetje het officiele antwoord van honda op de SR problemen. Die SR is online te vinden voor een 130?, bij de dealers kost hij het dubbele. En extra koeling kan nooit kwaad. Bij mij zit de SR op een aluminium plaat, waar extra heatsinks op zitten, en op de SR zelf zit een pc-fan. Het kan ook geen kwaad om de connectoren van de SR goed afgeschermd te houden van vocht en ze af en toe te controlleren.

Voor meer info over de SR problemen, ga es kijken op het forum van vfroc.nl

Bij mij zit er zo een SH689DA op, heb wel wat extra koeling voorzien, en ik heb er nu al 35.000 probleemloze km's op zitten. In juni vertrek ik voor 2 weken naar noorwegen, en ik ga me eerlijk gezegd niet teveel zorgen maken over die SR ... (moet wel toegeven dat ik altijd een reserve bij heb Image )

Nu, het bovenstaande klinkt niet echt heel positief, maar als ge u daar kunt overzetten hebt ge inderdaad wel een heel plezante moto voor weinig geld. Ik ben er zo zot van dat ik, als mijn rekening het toelaat, hem nooit wegdoe. Er komt binnen dit en 2 jaar nog een hoogpoter in huis, maar de VFR blijft Image
De 800 is misschien de beste, de 750 die de codenaam RC63 II heeft (model 94-97) dus , is de mooiste Image

ivm de gelijkrichter/regulator kan ik u alleen maar gelijk geven. Image De beste oplossing voor die modellekes is om op de regulator zelf een pc-ventilatorke te zetten dat zijn elektriek betrekt van het achterlicht. Kleef die vast met tweecomponentenlijm en dat komt nooit meer los. Zo heeft dat bij mij jarenlang gewerkt.

trouwens, beste TS, als je toch alle jaren veranderd, kan je gerust elk jaar een andere VFR testen. Image

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: vfr of vfr?

Post by Kwakkel »

Dat van die regulator wist ik al. Fireblade, vtr, blackbird hebben dat ook naar 't schijnt.
Een zwak punt bij honda.

Heb met mijn SV650 dat ook gehad. Raar zicht als uw kont wat smeult Image

Had gehoord dat ge van de eerste jaren moet afblijven van de 800 wegens serieus verbruik.
Komt wel van een amerikaanse site, dus of dat opgaat voor hier weet ik niet...


En ieder jaar nen andere... Mijn madam kan daar eigenlijk niet mee lachen dus 'k ga dat proberen minderen.
'k zeg wel proberen.
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

Mario
Posts: 739
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: vfr of vfr?

Post by Mario »

hehe, ik heb geen zinnige bijdrage
alleen dat ik ooit eens een rit met JeanD en Bmmm gereden heb in Zeeland
ik had toen m'n ZX7-R (net zoals jij dus) en mocht van Jean eens even op zijn VFR rijden ; amai, een wereld van verschil ! Image

dat was precies een fiets vergeleken met mijne Kwak, zo 'maniabel'
een weliswaar bijzonder korte, maar leuke ervaring

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: vfr of vfr?

Post by Kwakkel »

Dat gevoel had ik ook op de vfr.
Stuurt gelijk ne velo, power genoeg maar een saai motorkarakter, voelt direct goed aan, zit als gegoten,...
Daar tegenover was de zx een tank! Grote draaicirkel, zwaar sturen, vrij hoog gewicht voor ne SB, ...
Maar als ge zo'n kwak ziet staan... 'k vind dat nog steeds 1 van de mooiste moto's ooit.
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

User avatar
Stefke
Posts: 2947
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: vfr of vfr?

Post by Stefke »

Ik zou gaan voor een 750 modelleke jaargang 95-97, tijdloos design, sportievere look dan de 800. kunt ge tegenwoordig in goede/perfecte staat vinden voor geen geld. Voor pakweg 1500 euro hebt ge al eentje.

User avatar
Raketman
Posts: 1266
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: vfr of vfr?

Post by Raketman »

Mij staat er vooral van bij dat de kuip van de 750 werkelijk in duust stukken vaneen ligt als ge'm nekeer laat omvallen Image ...Eerder slecht design met de ophangpunten die afbreken gelijk niks. Maar 't is natuurlijk niet de bedoeling dat ge daar elke morgen mee staat te smijten h
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: vfr of vfr?

Post by Muug »

Mij staat er vooral van bij dat de kuip van de 750 werkelijk in duust stukken vaneen ligt als ge'm nekeer laat omvallen Image ...
Mo gij, wie doet dat nu Image
(voor de niet-ingewijden : ik ne keer of vijf? )

User avatar
Stefke
Posts: 2947
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: vfr of vfr?

Post by Stefke »

de 750 die de codenaam RC63 II heeft (model 94-97) dus , is de mooiste Image
RC36 Image

Wipr
Posts: 1986
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: vfr of vfr?

Post by Wipr »

De beste moto die ik gehad heb, alleen wou ik graag een rechtere zitpositie en kijk ....nu bestaat dat ook Image

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: vfr of vfr?

Post by Kwakkel »

De beste moto die ik gehad heb, alleen wou ik graag een rechtere zitpositie en kijk ....nu bestaat dat ook Image
Had gij gene 800?
nen blauwe? Image


'k weet nen blauw/oranje 750 staan. Schoon ding!
maar m'n madam weet nog van niks Image
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: vfr of vfr?

Post by Theo »

laat hem dan nog even in uw tuinhuisje staan, daar komt ze met dit weer toch niet... Image

Ik vind de crussrunner met de VFR800-motor wel iets hebben, iets waarvan ik een beetje ga kwijlen.
Image

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: vfr of vfr?

Post by Kwakkel »

Feitelijk kan ik qua uiterlijk niet kiezen, 'k vind ze beiden erg mooi.
Qua motor maakt het mij ook niet uit, met moeite 10pk verschil, boeit me niet...
Enkel de remmen doen mij wat twijfelen. Bij de 750 zijn dat op't eerste zicht maar ouderwetse stoppers, terwijl de 800 dcbs heeft. Toch iets meer bij de tijd.
En 't verbruik zal ook wel een rol spelen...

Moest ik nog eens een 750 in wit-blauw-rood en gele belettering vinden koop ik hem direct, supermooi in die kleurstelling!
Met gouden velgen dacht ik Image
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: vfr of vfr?

Post by Muug »

in uw geval zou ik er eens mee rijden. Daarin zult ge wel verschil voelen ! Over de stoppers van de 750 zou ik me trouwens niet echt zorgen maken ...

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: vfr of vfr?

Post by Davy78 »

Had gehoord dat ge van de eerste jaren moet afblijven van de 800 wegens serieus verbruik.
Komt wel van een amerikaanse site, dus of dat opgaat voor hier weet ik niet...
Is wat overdreven denk ik. Het zal zeker niet de meest superzuinige moto zijn maar zo erg is het nu ook weer niet. Ik gok gemiddeld iets van een 5,5 tot 6l/km.

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: vfr of vfr?

Post by Kwakkel »

in uw geval zou ik er eens mee rijden. Daarin zult ge wel verschil voelen ! Over de stoppers van de 750 zou ik me trouwens niet echt zorgen maken ...
welke rijdt er 't best volgens u?
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

User avatar
Stefke
Posts: 2947
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: vfr of vfr?

Post by Stefke »

welke rijdt er 't best volgens u?
de rode

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: vfr of vfr?

Post by Muug »

in uw geval zou ik er eens mee rijden. Daarin zult ge wel verschil voelen ! Over de stoppers van de 750 zou ik me trouwens niet echt zorgen maken ...
welke rijdt er 't best volgens u?
geen idee, ik heb zelf nooit met de 800 gereden. Image

Post Reply