vfr of vfr?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Wipr
Posts: 1986
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: vfr of vfr?

Post by Wipr »

Wat ik bedoelde kwakkel is dat zo een ST veel minder gekend is dan een VFR. Een ander voorbeeld zijn de ST's van Ducati. Niet slecht maar wederom een VFR als zware concurrent. Er heeft een ST op 2de hands te koop gestaan voor 2200euro. Deze heeft er bijna een jaar opgestaan. Was een motorfiets van een kennis van me. De prijs van de rode die Stefke of was het nu BB aangaf is meer dan ok te noemen. Die bijna nieuwe met kofferset is een goede koop als je dat machien quasi gaat oprijden want binnen een jaar dat terug verkopen voor een 3000euro zie ik niet gebeuren... (zekerheden zijn er niet natuurlijk) maar je wederverkoopskans met bijv een VFR met niet al te veel verlies liggen hoger.

Ik heb de Legend TT gehad van Triumph en was met het 885blok. Ik vond dat al een geweldige moto met het minpuntje dat het een 6de versnelling mocht hebben voor op de autostrade MAAR ik herinner me ooit een vergelijkingstest tussen een Varadero en andere hoogpoters en de Tiger885 en toen miste hij qua vermogen tegenover de andere zijn doel maar met het 955cc blok was dit helemaal verholpen, meer zelfs, kwam er bij de beste uit. Dus het blok is zeker beproefd en ik durf zelfs te stellen krachtiger dan het VFR 800 blok.

Ik heb zelf nooit op de ST gezeten maar wat Stefke daar aanhaalde van de zitpositie door de lange tank heb ik ook gelezen en moet je zelf ervaren natuurlijk.

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: vfr of vfr?

Post by Werner »

Goe bepakt Image

Alvorens ik een moto koop wil ik er toch eerst eens mee rijden, dus 'k zal snel voelen of ik er op pas of niet.
Ik ben +/- 1m78, middelmatig dus.


Kwakkel, ik ben 1,80m en een behoorlijk stuk ouder dan gij (vermoed ik ) en toch
kan ik probleemloos meerdere uren in het zadel blijven zonder een centje pijn.
Voor de rest: nog nooit enig mechanisch probleem gehad Image

User avatar
Raketman
Posts: 1266
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: vfr of vfr?

Post by Raketman »

Als ge daar echt kilometers mee doet moet ge bvb de hele excentriek van het achterwiel regelmatig nekeer uiteen halen en invetten, anders oxideert dat vast waar ge bij staat. Voor de rest is daar niets mis mee. Bij de modellen van midden de jaren '90 kon de startkoppeling wel eens kapotgaan. Oliekoeler onderaan in de kuip moet ge af en toe nekeer goed uitspoelen met de tuinslang of hij gaat rotten.

Maja, dan spreekt ge over 140k+ kilometers en meer...
Nil volentibus arduum

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: vfr of vfr?

Post by Kwakkel »

al? vooruit, 't staat dus vast, de volgende wordt een sprint ST955i.
Nu nog wachten tot m'n rijverbod voorbij is en ik kan eens gan testen Image
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: vfr of vfr?

Post by Kwakkel »

Vandaag een sprint st 955i gaan testrijden en dat beviel me erg hard!
Eerst wat onwennig als ge van een bandit met extra breed stuur komt en dan zo'n sportiever en vooral smaller stuur, maar dat wende snel.
Viel me wel direct op dat zo'n ST erg wendbaar is, heb direct rondjes kunnen draaien tegen de stuuraanslag, heeft veel vertrouwen.

Starten deed hij trouwens goed. Handig, zo'n automatische choke... Er zit wel een vettige reutel in't blok. Ik dacht eerst aan kleppen, maar daar "tikt" het niet genoeg voor. En voor een kletterende distributieketting is't te stil. Volgens de eigenaar is dat typisch voor een triumph, zoals kawasaki zijn't allemaal koffiemolens. Of dat waar is weet ik niet, zal wel zien...
Blok op zich geeft een heel breed en bruikbaar vermogen. Bokt wel wat onder de 2500 toeren, maar dat ik me er een beetje aan stoorde komt door mijn rijstijl. M'n bandit trekt al vanaf een kleine 1500 toeren als een zot aan de ketting en ik schakel zelfs soms op 2000 toeren als hij koud staat zonder probleem.
Zal dus weer een beetje aanpassen worden maar zal wel snel wennen.


Schakelen gaat goed en vlot, enkel van 1 naar 2 zit ge h??l snel in neutraal. Heeft een kordate tik nodig blijkbaar. Misschien schakelpootje eens naar beneden richten, misschien had de vorige eigenaar hoge schoenen...

Nog een minpunt vind ik het zadel. Met voorsprong het slechtste zadel waar ik ooit op heb gezeten. Geen stabiele zit en ge schuift makkelijk achteruit.
Zithouding op zich valt dan weer wel mee, wat actiever dan op een naked maar toch comfortabel genoeg om km's af te malen. Ideaal, net wat ik zocht.

De moto waarmee ik heb gereden had ook verwarmde handvaten, maar daar hou ik niet van. Veel te dikke greep, ik hou van een dun handvat.
Is zelfs niet uitzetbaar, 'k zie me vandezomer al rondrijden... En 's winters hebt ge evengoed koude handen aan den buitenkant. Rommel...

Windscherm vind ik ook maar aan de lage kant, hoewel ik er geen last van ondervonden heb. Zal misschien wel komen als ik autostrade doe.



Met andere woorden, moto heeft wat minpunten en de staat is niet 100% (kuipdelen zijn al eens bijgewerkt door een valpartij) maar had toch het gevoel dat ik verder wou blijven rijden, had er teveel plezier van. Was een toerke gaan doen, ik keer terug, kom nabij de eigenaar en denk "foert, nog eens den blok rond Image "
Die mens zal maar raar gekeken hebben...

Bij deze zoek ik:

- hoger windscherm zoals bv double buble, gee toerruit want die vind ik afschuwelijk mottig...
- een alternatief zadel. Heb er op internet al gezien, moet alleen nog weten waar die te vinden zijn aan betaalbare prijzen.
- normale handvaten, liefst origineel.
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

User avatar
zappa
Posts: 4522
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: vfr of vfr?

Post by zappa »

hola, nog iemand die vanaf nu alleen bacon & eggs als ontbijt wil Image
sig nature

Post Reply