De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Harald »

Ik ga nog veel moeten oefenen.
Zowel voor het rijden als om te fotograferen.
Image

Dat laatste zou ik misschien nog onder de knie krijgen, alleen ga ik niet op zo'n plaatsen terecht komen als jullie. Doe zo voort!

Eeuuhh wanneer is jullie volgende trip? Ik kijk al uit naar een 'verslagske'.

Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Blackbert »

Terug in de beschaving krijgen we een hongertje. De eerste herberg met een terras krijgt ons, en da's geen verkeerde keuze. Jammie. Vervolgens terug de berg op, met de bedoeling ergens tussen Susa en Lanslebourg te eindigen vanavond.

Beetje nerveus, als de gps-track ineens sterk afwijkt van de echte, die er toch duidelijk ligt. Toch weer niet h?? Voeg daar nog wat regen bij en mijn barometer zakt. Sorry Paul. Even de hersens resetten en gewoon volgen wat er ligt. En waar aan gewerkt wordt. Er staan trouwens bordjes ook. Mutte.
Image
Verder heb ik nog een probleempje of 2, waar niks meer aan te doen valt.
1. op de verkeerde plaats geboren en opgegroeid
2. 15 jaar te laat met motorrijden begonnen
Dat gevoel krijg ik toch als ik voorbijgeknald wordt door een stock 1190 adventure op Trailattack banden. Ik hou 't er maar bij dat hij geen bagage meezeult. Image

De regen is net gestopt als we de hoek omdraaien en dit zien.
Image

Image

Image
Daar beneden is de piste waarlangs we straks omlaag willen, met de befaamde tunnel-met-een-bocht (en een doodlopende aftakking).

Maar eerst verder omhoog.
Image
Napoleon (I, II, III), Garibaldi, de Paus, Oostenrijk, Pruisen, zelfs Rusland, ze spelen allemaal politieke spelletjes om hun macht en/of grondgebied te behouden of liefst uit te breiden. Itali? als staat bestaat nog niet, eigenlijk, maar de delen ervan zijn het wisselgeld in die spelletjes. Eind 19de eeuw (verdrag van Turijn, 1860) begint het allemaal wat in de plooi te vallen. Savoye en Nice worden Frans en er wordt een reeks forten in de Alpen gebouwd in een poging het allemaal wat te bestendigen.
Image
't Is precies nog niet helemaal in kannen en kruiken tussen al die spelers, getuige WO I.
Image
Ook nu nog zijn er groepen in Savoye en Nice die zich beroepen op de verdragen bij 't einde van WO II om te stellen dat die gebieden niet aan Frankrijk toebehoren. Juridisch hebben ze blijkbaar zelfs gelijk, of ze dat ooit ook zullen halen is een andere kwestie.
ImageImage
Maakt het wat uit trouwens? We hebben nu toch allemaal Europa om ons te treiteren? Intussen: smell the flowers.
ImageImage
Wij zijn 't eens: ideale plek om eens te camperen, ver van alles en iedereen. Bordje pasta, fleske Chianti en uw lief. Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

Tja, Blackbert zit met Marokko in zijn hoofd, met een Britse bende, in oktober 2014. Ik zou ook meemogen maar zware KTM's zijn niet toegelaten omdat die zich vastrijden in 't zand.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

....en mijn barometer zakt. Sorry Paul.......
Nogmaals Bert, ik heb daar niks van gemerkt, mij dus niks van aangetrokken dus er is geen reden voor excuses. Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

Wij zijn 't eens: ideale plek om eens te camperen, ver van alles en iedereen. Bordje pasta, fleske Chianti en uw lief. Image
Ha, daarmee dat gij aan mijn riemkes begon te froesjelen ! Image














(efkes serieus: da was voor te lachen eh gasten Image )

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Blackbert »

Vervolgens: 't strafste wat we die week gedaan hebben, en we kunnen 't niet bewijzen. Image
De piste draait rond het fort, waar een andere piste ligt: ??n om te ski?n. Ja, er is een 'weg' omlaag, vooruit dus maar: uitgewassen, losse stenen, 20% helling en haarspeldjes. Fun. concentratie, controle.
Zonder incidenten komen we beneden. Waar we een babbel doen met het koppel in de gestrande Landcruiser. We horen onder andere dat die tunnel echt wel dicht is wegens een beetje ingezakt.
Nog een stukje piste, en dan van Bardonecchia richting Susa, tot Salbertrand: camping Gran Bosco.
Vandaag slechts 100km op teller, maar 't waren veruit de beste van die hele week.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

niet akkoord met die 20%. Als ge in eerste uw beide remmen plus de motorrem moet gebruiken om de snelheids enigszins onder controle te houden dan is dat 30% minstens. Ik heb per velo al ne keer 29% omhoog gefietst (amai ni!) , en per moto heb ik al ne keer 30% omhoog gereden (ook amail ni, al was het "maar" op asfalt). Ewel, het was minstens zo steil, maar naar beneden dus. En de haarspeldbochten natuurlijk nog steiler.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Blackbert »

't Is mogelijk dat 't meer was, geen idee.
Soit, gepikt van Google Maps:
Image

En ook content dat ik 't stadium "oei Image - pootjes laten bengelen en verkrampen" toch wel al voorbij ben.

Owkee, Die Duitser met z'n ubercoole Toyota had ons ook de camping aangeraden. Hartelijke ontvangst, mooi plaatsje onder de bomen, eersteklas sanitair, lekker eten.
Ook: een nest Nederlanders met XTZ 750's, een Brits gezin van 5 in een Defender 110, met gigantische tipi. Een HJ47 in campertrim, ... soit, veel om bij te dromen.

's Ochtends weer richting Frankrijk. Gedaan met spelen, we moeten weer naar huis toe.
Wat niet wil zeggen dat 't niet plezant meer kan zijn, er staan nog wat 'new to us' baantjes op de lijst, en enkele (oude) bekenden.

Nieuw: Mont Cenis, de road less travelled. Redelijk hobbelig, redelijk uitdagend, redelijk steil ook, hier en daar. Ik vermoed dat die stenen op hun kant gezet werden om een beetje extra grip te geven eens 't winterachtig wordt.
Image
De boordsteen van 25cm breed aan de valleikant is vaak de beste optie. Maar met 1 oog op de afgrond wordt soms toch beter voor de rasp meer in 't midden gekozen.
Image
Hier was 't lastigste achter de rug.
Image

Image
Nu is 't gewoon verder cruisen en het landschap innemen.
Image

Image

Image
Boven op de Col du Mont C?nis staat een relais. Lekkere slaatjes, vriendelijke madam, zonneterras en wolkenfabriekjes boven de bergen. Image
Beetje extra lucht in m'n bandjes ook, de 2 steenpistes die nog op 't programma staan moeten zo ook wel kunnen. de rest is asfalt, en ik zou graag thuisgeraken met nog een beetje profiel op de achterband.

Oude bekende: Col de l'Iseran
Image
Ik was alleen vergeten hoe schitterend mooi de zuidelijke vallei is.
Image

Image

Image
Bijna boven merk ik dat schakelen steeds lastiger wordt, dus op de top effe controleren. Hmm, er zou iets meer vloeistof mogen inzitten. Wijwater uit 't kapelletje? Nee, olijfolie? Die mensen in de shop/resto gebruiken dat niet. One gear no brakes omlaag, en in Val d'Is?re op zoek. MTBwinkel stuurt ons naar een garage, en die meneer schenkt mij een neut groene olie. Perfect. Image

Volgt nog een jonge bekende: Cormet d'Ar?ches, die we een week terug omgekeerd reden. Net voor Ar?ches: de rustigste camping van de week. Zelf potje koken en dan sterren kijken.
Image
grease up your baby for a ball on the hill

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by TRooPER »

schoon foto's, maar ik weet uit ervaring dat foto's maar een schimp zijn tov realiteit

ge gaat toch niet stoppen h?.... Image
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

gij zijt goed in het tactisch inplaatsen van moto's en moto-onderdelen in uw foto's Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

Hier de piste richting Jafferau, best wel schoon op Google Maps:

http://goo.gl/maps/z0Mf6

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Blackbert »

's Morgens fris weer op, neuri?nd inpakken, nat of niet. Image
[youtube:q54rpz2m]http://www.youtube.com/watch?v=O3bjHyc8AOo[/youtube:q54rpz2m]
Intussen koffie met verse koeken, en 't zonneke dat stilaan heel de helling aan de overkant opwarmt.

Col du Pr?, fun fun, mooi om 't moteurke en de bandjes op te warmen. De fietsers gaan ook opgewarmd zijn heb ik zo de indruk. 't is een ommetje naar Lac de Roselend, maar wel de moeite waard.
Image

Image
Op weg naar de laatste echte piste nog even de Forclaz meenemen.
Image
Die laatste piste ligt ginds, rechter been van de V
Image
Col de l'Arpetaz. Bij 't binnenrijden van Ugine de bordjes negeren, da's de weg voor Goldwings en SUV's. verderop ligt de betere optie, de smalle Route des Montagnes, via Mont Dessous en Mont Dessus, door het For?t de l'Arly.
Image

Image
Een eind voorbij Molly de koe en dat rare medaillon kom je boven en kan je kiezen: rechtsaf, tegen de Goldwings en SUV's in, of rechtdoor, de piste op naar de col des Aravis.

't Is easy riding, en wonderschoon alweer. Dan komen de muziekjes.
[youtube:q54rpz2m]http://www.youtube.com/watch?v=aUYhXRsda_4[/youtube:q54rpz2m]

Image

Image

Image

Image



Image

Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Blackbert »

Aravis, Gli?res, de boog onder Gen?ve door, 't moest een beetje vooruitgaan. Een local in een Alfa opjagen op de Faucille was nog plezant ook. Waardoor we mooi op tijd in Pr?manon arriveerden, Gite la Grenotte, die ik ook zou durven aanraden.
Vandaar was 't recht naar huis, moe maar tevreden. Merci Paul. Image

Fin.
grease up your baby for a ball on the hill

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by vet on wheels »

Col de l'arpetaz....
heb ik vorig jaar solo , met 37 ? Image , gedaan...
Op de Michelinkaart met rode stippeltjes aangeduid, leek aantrekkelijk, dat kronkelde inderdaad! Image
Vooral in het bos, ge ziet niet waar de weg heengaat, en geen 50 m rechtdoor... Aandacht verslappen was er niet bij Image
Boven tof uitzicht, in afdaling mooi zicht op Mont Blanc....

Verder , ik heb al de foto's al 2x bekeken , zijn van de mooiste die ik op een forum al gezien heb!
Chapeau!!!

Een geluk dat ik binnen 10 dagen naar de Dolomieten vertrek! Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

Verder , ik heb al de foto's al 2x bekeken , zijn van de mooiste die ik op een forum al gezien heb!
Chapeau!!!
Merci Vet. Image In tegenstelling tot enkele vorige reizen had ik deze keer mijn "goeie" kodak mee, omdat ik daarmee de schoonheid van onze wereld beter mee kan vastleggen. De tanktas zit dan wel vol, maar da's maar een klein offer. Ook zwartbert had een nieuw compact toestelleke mee waarmee 'm heeft zitten spelen. Maar dat size niet mattert, bewijst zijn scherp oog voor compositie wel, daar kan ik niet aan tippen. Image

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Davy78 »

In tegenstelling tot enkele vorige reizen had ik deze keer mijn "goeie" kodak mee, omdat ik daarmee de schoonheid van onze wereld beter mee kan vastleggen.
Was geen slecht idee. Wat voor kodakske ist?

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Blackbert »

Een scherp oog? dat moet het linkse zijn dan. Image

Aan iedereen die commentaar gaf: merci. 't is plezant als dat beetje moeite dat we ervoor doen geapprecieerd wordt. Image

Aan al de anderen: laat u gaan, ook als 't kritiek is. kunnen we van leren.
grease up your baby for a ball on the hill

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by frederikw »

Knappe foto's mannen. Ge hebt mij (veel) goesting doen krijgen!
Image

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by vet on wheels »

Ik denk dat ge jullie reis aan M&T 'verkocht' kunt krijgen ... Image of aan Motoplus ?

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

Knappe foto's mannen. Ge hebt mij (veel) goesting doen krijgen!
Image

Al wat we deden kan ook met uw Toy. Image

@Vet: Dank voor het complement, maar dat hoeft niet hoor. Image

Post Reply