Intel Celeron/ pentium processor

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Post by Wipr »

Iemand wat kennis van computers.

Het verschil tussen een Celeron(2000MHz) en een pentium (2100MHz)processor

Op het al wat uitleg gevonden maar in mensentaal Image niet zo bijster veel.
Kan er uit afleiden dat de Celeron minder is maar als ze met woorden als "cache" en core gaan goochelen dan heb ik gedaan met lezen. Image

Deze laptop is het aan het begeven en ik wil iets gewoon terug voor thuisgebruik en films te streamen.

Het prijsverschil is niet zo heel groot.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Intel Celeron/ pentium processor

Post by Muug »

heel simpel : de zwaarste nemen, met de meeste cores en caches. Binnen uw budget bedoel ik natuurlijk.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Intel Celeron/ pentium processor

Post by Muug »

de cpu van een pc werkt met caches. Want enkel caches zijn snel genoeg om "mee" te kunnen met de snelheid van een cpu. En dan nog. Ik verklaar me nader. Het allersnelste in een pc is de cpu. Het traagste is de harde schijf. Tussen de trage harde schijf en de snelle cpu zitten een "trap" die de data volgt. Deze trap heeft - typisch voor een trap - enkele treden. Op elke trede zit wat geheugen, de cache. Elke trede dichter bij de cpu is een pak sneller, maar wel ook steeds wat kleiner want telkens veel duurder om te maken. Je hebt dus :
harde schijf - RAM-geheugen - L3-cache - L2 - L1-cpu registers.

De registers zijn de kleinste, zo snel als de cpu. L1 is wat groter, en wat trager, idem voor de rest van het geheugen.

Hoe duurder de pc, hoe beter de cpu en hoe beter de caches op elkaar zijn afgestemd, en hoe rapper je pc zal werken dus.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Intel Celeron/ pentium processor

Post by Wipr »

Image uitgelegd!!!
Tussen deze twijfel ik. De eerste is nog te verkrijgen in toonzaalmodel dus nog met een extra korting er op

http://www.laptopshop.be/product/434948 ... zerty.html
http://www.laptopshop.be/product/390022 ... zerty.html

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Intel Celeron/ pentium processor

Post by Muug »

op het eerste zicht zit het prijsverschil in de soort garantie : bij de ene komen ze hem halen en bij de ander moet je hem zelf in de winkel binnensteken.

Maar op het tweede zicht klopt er iets niet precies : Heeft de Pentium maar twee cores? Volgens deze test heeft hij er 4, tegenover de 2 van Celeron : http://www.youcpu.com/en/compare/Intel- ... e-2.00-GHz
Ook is de cache van de Pentium dubbel zo groot.

Hier de specs van de N2810 : http://ark.intel.com/nl/products/76753/ ... e-2_00-GHz

Hier de specs van de N3510 : http://ark.intel.com/nl/products/76751/ ... e-2_00-GHz

Gelijk hoe het zit met de cores, ik zou de Pentium nemen. Die met de Celeron zou ik niet nemen, zelfs niet met korting.

Iefke
Posts: 99
Joined: 09 May 2014 18:13

Re: Intel Celeron/ pentium processor

Post by Iefke »

Inderdaad raar. Die Pentium staat bij de laptop gegevens als dual core en in de vergelijkingslijst als quad-core met eveneens een snellere kloksnelheid van het geheugen. Toch eens goed navragen. Dan zou die Pentium een I3 moeten zijn. En inderdaad, Celeron laten voor wat hij is.
Ashetmorvooruitgaat!

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Intel Celeron/ pentium processor

Post by Wipr »

Nog effe deze processor: Intel Core i3-3110M processor, 4GB, DDR3L SDRAM, Is dat wat?

Deze week in aanbieding in Makro. Vandaar ook te overwegen dacht ik.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Intel Celeron/ pentium processor

Post by Muug »

gij kunt dat ook hoor, googlen naar de spec op de intel-site Image 2 cpu's, elke cpu heeft twee cores, dus die twee cpu's denken dat ze met vier zijn, vandaar 4 threads, wat wil zeggen dat ze vier dingen parallel kunnen doen. Grotere cache ook. i3 is recenter, moderner, nieuwer, vooruitstrevender dan celeron en pentium. Autonomie van de laptop is misschien lager omdat de cpu meer zal verbruiken... Is wel de rapste van de drie die ge tot nu toe hier gepost hebt.
oh
't is allemaal zo lang als het breed is. Al die budget-tablets zijn goede aankopen.

Wete waar ik u niet hoor over praten? Over het gebruik van een SSD-schijf ter vervanging van de klassieke schijf. De klassieke HDD is al een halve eeuw de bottleneck op vlak van prestaties, dankzij de SSD kan een pc met een trage cpu nu eindelijk ook snel zijn . Ik persoonlijk wil g??n pc meer met een HDD. Te traag, veel te traag.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Intel Celeron/ pentium processor

Post by Wipr »

Wete waar ik u niet hoor over praten? Over het gebruik van een SSD-schijf ter vervanging van de klassieke schijf. De klassieke HDD is al een halve eeuw de bottleneck op vlak van prestaties, dankzij de SSD kan een pc met een trage cpu nu eindelijk ook snel zijn . Ik persoonlijk wil g??n pc meer met een HDD. Te traag, veel te traag.
Euhm Image Wellicht heb ik er niet over gerept omdat ik begot ni weet waar je het over hebt. Image
Dus zou ik een SSD kaart in deze laptop kunnen steken bedoel je?

Deze laptop is denkelijk wel op het einde van zijn dagen hoor. Werken op batterij alleen kan niet meer. Traag is hij niet zozeer maar ik ben de eerste 5 minuten bezig met allerlei foutmeldingen weg te klikken enz. Nu moet ik wel zeggen dat ik nog nooit een format C of zoiets heb moeten doen. Weet je. Ik kan blind typen op ne computer en voor de rest niet al te veel weet van.

Ik kan dat opzoeken en geloof het of niet. Ik zoek dat ook op maar gij kunt da zo goe verwoorden he Muug Image Image Ik stel dezelfde vragen ook aan mijn neefje. 't Manneke is 19j en kent redelijk wat van die dingen maar hoe meer kanten men kan aanhoren, hoe beter toch. Dus ik ben content als ik dat hier kan lezen. Waarvoor dank. Image

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Intel Celeron/ pentium processor

Post by Muug »

Neen, steek die ssd in de nieuwe! Dat bedoel ik. Maar dan moet ge wel de originele klonen naar die ssd, of uw pc start niet meer op.
Dat kan ik wel doen, moest je een ssd overwegen.

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Intel Celeron/ pentium processor

Post by Blackbert »

't is alleen jammer dat een ssd de prijs een beetje serieus opdrijft, nog.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Intel Celeron/ pentium processor

Post by Muug »

't is alleen jammer dat een ssd de prijs een beetje serieus opdrijft, nog.
allez jong? 240GB voor 99 euro ! (alternate.be)
en voor een OS heb je met 60GB al genoeg, da's maar 50 euro. Je data kan ev extern op een HDD met USB-aansluiting.
In mijn ogen is er g??n reden om niet voor een SSD te gaan. En ik heb een simpele tool waarmee je disks ??n op ??n overzet, doen we hier op 't werk regelmatig. Nooit mis?rie mee.

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Intel Celeron/ pentium processor

Post by petervdc »

En ik heb een simpele tool waarmee je disks ??n op ??n overzet, doen we hier op 't werk regelmatig. Nooit mis?rie mee.
en hoe heet die tool ?
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Intel Celeron/ pentium processor

Post by Muug »

en hoe heet die tool ?
ehm, tool is in dit geval eigenlijk wel een toestelletje. Zwart bakje, twee openingen bovenaan. E?n voor de gewone HDD (gelijk welke SATA-schijf eigenlijk) en ??n voor de andere SATA-schijf. Knopje duwen en hop, de cloning begint. Enige voorwaarde : nieuwe schijf moet minstens even groot zijn als de oude.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Intel Celeron/ pentium processor

Post by duibhce Kaelann »

je hebt daar niet speciaal een toestel voor nodig. De twee schijven op dezelfde pc connecteren en dan is het maar een kwestie van:

[code:2wnhzdya]$ dd if=/pad/naar/oude/schijf of=/pad/naar/nieuwe/schijf[/code:2wnhzdya]

de kans is groot dat dit ook hetgeen is wat dat toestel doet.

Verder ben ik het niet 100% eens met de rest wat hier gezegd wordt. Een SSD is goed wanneer je maximale lees- en schrijfperformatie wil, of als de computer gebruikt gaat worden in omstandigheden waar veel trillingen en schokken kunnen verwacht worden. Voro alle andere toepassingen is een klassieke HDD gewoon goed genoeg en met een veel betere prijs/GB.

Hetzelfde eigenlijk voor de processor. Ik begrijp uit je eerste post dat je de computer enkel gebruik voor wat mailen, surfen en filmpjes kijken. Daarvoor is een Celeron meer dan voldoende. Kan zonder problemen film afspelen in 1080p. Dus ik zou gewoon voor de goedkoopste optie kiezen.

Just my 2 cents...
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Intel Celeron/ pentium processor

Post by Muug »

je hebt gelijk
en ook weer niet

Je hebt gelijk als je gewoon voor het goedkoopste gaat. Met een ouwe Lada geraak je ook waar je wilt zijn.
Je hebt geen gelijk als je zegt dat een ssd enkel zin heeft bij iemand die "maximale lees- en schrijfperformatie". Iemand die gewoon een wat snellere pc wil kan dat ook goed gebruiken. Alles wat je doet vereist immers lezen en schrijven van de schijf : mailprogramma starten, internet explorer starten, mails ontvangen, surfen, filmpjes bekijken, etc. De hele tijd wordt de schijf gebruikt als opslagmedium. En de meeste mensen zitten toch te zagen dat hun pc te traag is? Een ssd kan hier de oplossing zijn. Een goedkope zelfs, ipv een hele nieuwe pc te kopen. Sterker nog, zelfs gewoon ssd's met een "trage" controller zijn nog x keer sneller dan een HDD.

Het is maar waar wipr zijn prioriteiten legt. Ik zou in zijn plaats gewoon kopen wat men regelmatig in de Aldi aanraadt : goedkoop, alle toeters en bellen die ze tegenwoordig hebben voor een sterke prijs, 3 jaar garantie ---> gewoon ogen dicht en kopen. Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Intel Celeron/ pentium processor

Post by duibhce Kaelann »

Alles wat je doet vereist immers lezen en schrijven van de schijf : mailprogramma starten, internet explorer starten, mails ontvangen, surfen, filmpjes bekijken, etc. De hele tijd wordt de schijf gebruikt als opslagmedium. En de meeste mensen zitten toch te zagen dat hun pc te traag is? Een ssd kan hier de oplossing zijn. Een goedkope zelfs, ipv een hele nieuwe pc te kopen. Sterker nog, zelfs gewoon ssd's met een "trage" controller zijn nog x keer sneller dan een HDD.
Mijn ervaring met klachten over trage PC's is dat de oorzaak vooral aan een gebrek aan RAM ligt dan aan de snelheid waarmee de HD reageert. Gewone ouderwetse HD's zijn meer dan snel genoeg om een normale gebruikservaring te geven bij het openen van programma's of het afspelen van films.
Meer nog, als ik naar de data in ons data center kijk wordt daar auto-tiering gebruikt, dus de data wordt automatisch op de goedkoopste schijven gezet die voldoende performantie bieden om een goede gebruikservaring te garanderen. Er staat daarvan nauwelijks data op SSD's. Enkel databases en een beperkt aantal real time applicaties.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Intel Celeron/ pentium processor

Post by Muug »

Mijn ervaring met klachten over trage PC's is dat de oorzaak vooral aan een gebrek aan RAM ligt dan aan de snelheid waarmee de HD reageert.
bij te trage pc's zou ik eerder denken aan een te trage cpu (afin, ene die niet meer mee kan), ik heb zelden overladen RAM gezien, maar al heel veel cpu's aan 100%. Image
ah
we zullen maar stoppen met discusi?ren. Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Intel Celeron/ pentium processor

Post by duibhce Kaelann »

bij te trage pc's zou ik eerder denken aan een te trage cpu (afin, ene die niet meer mee kan), ik heb zelden overladen RAM gezien, maar al heel veel cpu's aan 100%. Image
Image

ik zie net het omgekeerde meestal: RAM vol, daardoor HD die niet kan volgen met swappen en een CPU met gigantische WAIT times omdat de data die moet verwerkt worden niet op tijd aangeleverd kan worden. Op zo'n moment ga je wel het verschil zien tussen een SSD en een HDD, maar dat is het eigenlijke probleem maskeren ipv oplossen.
Maar bon, uw idee van dunaldi was zeker niet slecht Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: Intel Celeron/ pentium processor

Post by Harald »

Ik heb nen dunaldi laptop, ondertussen al 6 jaar. Was serieus traag geworden.
Origineel is dit een Pentium Dual CPU met 2GB ram en HD van 160GB en Vista premium voor-geprogrammeerd.
Ik heb die op de volgende manier versneld en zeer tevreden over.
Uit de 2de laptop die we hadden en waarvan het scherm niet meer werkte, heb ik het geheugen gehaald, dus nu 4GB. Verder de Vista vervangen door een offici?le WIN 7 Prof SP1
Veel staat er niet meer op de laptop, enkel de hoofdzakelijke programma's en data. Alle muziek op een externe HDD, idem met foto's.
Enkel bij het gebruik van autocad, merk ik dat het wat duurt om op te starten, al de rest ... vrij snel, stabiel, niks op aan te merken. Dus zolang deze laptop blijft werken, zal ik die blijven gebruiken.

Alleen wordt die zo warm en valt de wifi af en toe weg Image

Post Reply