Trouble in Russia ?? WO III nakende ?

Reisadvies gezocht en reisadvies te geef.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Post by Muug »

Wetende dat er hier een paar pat?kes zitten die graag door Rusland zoudn crossn, ga'k hier toch efkes een topicske openen. Image Als 't zo verder evolueert gaan we tegen 2015 weer een koude oorlog hebben, of een hele hete...

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Trouble in Russia ?? WO III nakende ?

Post by petervdc »

Europa gaat v??l geld geven aan Poetin om de boel te blazen... Poetin wint dus imho, Europa heeft weeral niks te zeggen en Obama kan er niet tegenop.
Of, idd, een paar bommekes, en het klimaatprobleem is ineens van de baan, en de rest ook...
Pfff
Keep going

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Trouble in Russia ?? WO III nakende ?

Post by duibhce Kaelann »

Wel om te beginnen moet je alles wat je in het nieuws hoort met de nodige scheppen zout nemen. Dat geldt niet enkel in dit geval, maar ik herhaal het toch maar even Image

Ik heb regelmatig contact met mensen in Oekra?ne en op de straat ginder is het allemaal een stuk minder spectaculair en extreem dan de pers hier je graag doet geloven.

Daarnaast hebben de huidige spanningen in se heel weinig met Oekra?ne te maken. Het is voornamelijk een machtsspel tussen NATO en Rusland. Na de val van de USSR was er een stilzwijgende overeenkomst tussen beiden dat NATO niet naar het oosten zou uitbreiden. Ondertussen is bijna elk ex-USSR land in Europe lid of kandidaat-lid van de EU en zijn een groot deel daarvan lid van de NATO geworden. Oekra?ne en Wit-Rusland zijn zowat de laatste buffers die Rusland nog heeft. Rusland gebruikt de etnische russen in het land om die buffer te bewaren, de NATO (en vooral de VS) gebruikt de etnische Oekra?ners en de Tataren om een overmacht te verkrijgen.
Daarnaast is de Krim van extreem belang voor de Russische zelfverdediging. Het is de uitvalsbasis voor hun Zwarte zee en middellandse zee vloot. Het is voor de Russen absoluut ondenkbaar om dat op te geven. Ondertussen zijn er westerse elementen in het land die er alles aan doen om de Oekra?ners er toe aan te zetten de russen buiten spel te zetten in het land.

Het gevolg is dat Oekra?ne de speelbal is geworden van de grootmachten en de vraag eigenlijk is van welke buitenlanders Oekra?ne financieel en politiek afhankelijk wil gaan worden en welke buitenlanders gaan bepalen hoe het land en de economie zullen gerund worden. En vergis u niet, geen van beide kanten zal het belang van de Oekra?ners op de eerste plaats zetten.

Imho is de enige kans van het land om onafhankelijk te blijven een manier te zoeken om de eenheid te bewaren tussen de verschillende ethniciteiten en ongeveer evenredig van de financi?le hulp van beide kanten afhankelijk te zijn. En daarna zich te gaan opstellen als het neutrale Zwitserland van Oost-Europa. Maar dat zie ik niet direct gebeuren.
Het zal er waarschijnlijk op neer komen dat de Krim naar Rusland zal gaan en dat het zuiden en oosten van het land, waar de meerderheid een Russische afkomst heeft een vorm van zelfbestuur zal krijgen binnen Oekra?ne. Een beetje vergelijkbaar met de republiek Srpska in Bosni?.

Maar verder ga ik daar niet te veel woorden aan vuil maken. Een forum is niet bepaald de ideale plaats om zo'n dingen te bespreken.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Trouble in Russia ?? WO III nakende ?

Post by Blackbert »

Misschien niet de ideale plaats hier, maar ge kunt het beter uitleggen dan menig journalist. Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: Trouble in Russia ?? WO III nakende ?

Post by Harald »

Misschien niet de ideale plaats hier, maar ge kunt het beter uitleggen dan menig journalist. Image
Zou ie niet toevallig in de "communicatie"-business een job hebben?

Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Trouble in Russia ?? WO III nakende ?

Post by Blackbert »

Misschien niet de ideale plaats hier, maar ge kunt het beter uitleggen dan menig journalist. Image
Zou ie niet toevallig in de "communicatie"-business een job hebben?

Image
Dat kan, maar er zitten er toch veel in die business die 't wel goed kunnen uitleggen maar eigenlijk geen flauw idee hebben waar 't over gaat. Doe gewoon een populaire gazet open, bijvoorbeeld.
grease up your baby for a ball on the hill

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Trouble in Russia ?? WO III nakende ?

Post by Mario »

denk dat onze Oekra?ne watcher zjin mening toch enigszins mag herzien ; 't begint daar stilletjesaan op een burgeroorlog te lijken
al is het de laatste dagen wat afgekoeld precies

of ze reizende buitenlanders gaan lastigvallen ? niet zeker
wat is het reisadvies van Buitenlandse Zaken ? is volgens mij 'redelijk' betrouwbaar

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Trouble in Russia ?? WO III nakende ?

Post by duibhce Kaelann »

denk dat onze Oekra?ne watcher zjin mening toch enigszins mag herzien ; 't begint daar stilletjesaan op een burgeroorlog te lijken
al is het de laatste dagen wat afgekoeld precies
Ik blijf bij mijn mening. Het is duidelijk dat Rusland niet dezelfde steun geeft aan de separatisten in het oosten als ze hebben gedaan in de Krim. Het is niet voor niets dat Poetin gevraagd had om het referendum uit te stellen, daarna nog laten weten heeft dat hij "geen offici?le aanvraag heeft ontvangen voor de integratie in Rusland" en er ook geen offici?le erkenning is geweest van de uitslag van het referendum, enkel een beetje vage persboodschap dat "er moet geluisterd worden naar de wil van het volk".
Poetin is Oost-oekraine liever kwijt dan rijk.
Ik blijf er bij dat het waarschijnlijk zal uitdraaien op een beperkte vorm van zelf-bestuur voor de regio, binnen de Ukrainse staat. De gewapende separatisten zijn heus niet zo talrijk als het misschien mag lijken uit de beelden, en er zullen ongetwijfeld nog wel een aantal gewapende incidenten zijn tot de boel weer wat bekoeld, maar zonder serieuze steun uit Rusland zijn er weinig andere opties voor de separatisten.
of ze reizende buitenlanders gaan lastigvallen ? niet zeker
wat is het reisadvies van Buitenlandse Zaken ? is volgens mij 'redelijk' betrouwbaar
Buitenlandse zaken geeft al een negatief reisadvies als er ergens een oppositieleider een scheet laat, die reisadviezen zou ik sowieso met een grove korrel zout nemen. Als er in Mexico eens een toerist wordt overvallen voor zijn geld worden meteen al alle "niet-essenti?le reizen afgeraden" naar de bergen en worden toeristen aangeraden in de resorts aan het strand te blijven. Alsof er niet dagelijks in Brussel of Antwerpen zo'n dingen gebeuren.

Ondertussen ook al van enkele reizigers gelezen dat er voor buitenlanders geen problemen zijn om de grens tussen Rusland en Ukraine over te steken en dat ze verder ook met rust gelaten worden door beide partijen in het oosten.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Trouble in Russia ?? WO III nakende ?

Post by duibhce Kaelann »

om u een idee te geven, dit is wat buitenlandse reisadviezen over Belgi? zeggen:
[url]

omgekeerd zijn ze imho ongeveer even accuraat.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Trouble in Russia ?? WO III nakende ?

Post by Mario »

denk dat onze Oekra?ne watcher zjin mening toch enigszins mag herzien ; 't begint daar stilletjesaan op een burgeroorlog te lijken
al is het de laatste dagen wat afgekoeld precies
Ik blijf bij mijn mening. Het is duidelijk dat Rusland niet dezelfde steun geeft aan de separatisten in het oosten als ze hebben gedaan in de Krim. Het is niet voor niets dat Poetin gevraagd had om het referendum uit te stellen, daarna nog laten weten heeft dat hij "geen offici?le aanvraag heeft ontvangen voor de integratie in Rusland" en er ook geen offici?le erkenning is geweest van de uitslag van het referendum, enkel een beetje vage persboodschap dat "er moet geluisterd worden naar de wil van het volk".
Poetin is Oost-oekraine liever kwijt dan rijk.
Ik blijf er bij dat het waarschijnlijk zal uitdraaien op een beperkte vorm van zelf-bestuur voor de regio, binnen de Ukrainse staat. De gewapende separatisten zijn heus niet zo talrijk als het misschien mag lijken uit de beelden, en er zullen ongetwijfeld nog wel een aantal gewapende incidenten zijn tot de boel weer wat bekoeld, maar zonder serieuze steun uit Rusland zijn er weinig andere opties voor de separatisten.

[color=#FF0040:j6qiis5m]ik denk ook niet dat de heethoofden erg talrijk zijn, maar die ettelijke tientallen doden veranderen de zaken toch aanzienlijk
ik heb er geen flauw idee van of Poetin (nog) greep heeft op die groepjes (zijn oproep ivm het uitstel of afstel van het referendum (of wat daarvoor moest doorgaan) hebben ze toch maar mooi naast zich neergelegd), maar 't is te hopen dat ze eruit geraken zonder dat het geweld escaleert, maar ik heb toch ook van redelijk betrouwbare observatoren dat er (enkele dagen geleden) erg weinig nodig is om de vlam opnieuw in de pan te doen slaan[/color:j6qiis5m]
of ze reizende buitenlanders gaan lastigvallen ? niet zeker
wat is het reisadvies van Buitenlandse Zaken ? is volgens mij 'redelijk' betrouwbaar
Buitenlandse zaken geeft al een negatief reisadvies als er ergens een oppositieleider een scheet laat, die reisadviezen zou ik sowieso met een grove korrel zout nemen. Als er in Mexico eens een toerist wordt overvallen voor zijn geld worden meteen al alle "niet-essenti?le reizen afgeraden" naar de bergen en worden toeristen aangeraden in de resorts aan het strand te blijven. Alsof er niet dagelijks in Brussel of Antwerpen zo'n dingen gebeuren.

[color=#FF0040:j6qiis5m]ik zou die wel redelijk serieus nemen, toch de 'onze ' Image, tenzij je betrouwbare locals kent. Enfin, veel is een kwestie van perceptie, maar volgens mij zijn ze wel gebaseerd op info die ambassades en consulaten verstrekken en niet op zomaar wat persartikels of een studie die iemand in Brussel in handen kreeg. Bovendien proberen ze in te schatten hoe de situatie in de toekomst zou kunnen evolueren en niet hoe het vandaag is. Daarnaast zal het ook wel een serieus verschil maken of je ginder in een van de steden woont waar het er warm aan toegaat of in een boerengat waar het leven voortkabbelt
En dat Belgen onverantwoord zijn in het verkeer klopt toch ? Image

Hier het advies, dat blijkbaar dateert van ruim een maand geleden : http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... 4-74666-64 . [/color:j6qiis5m]

Ondertussen ook al van enkele reizigers gelezen dat er voor buitenlanders geen problemen zijn om de grens tussen Rusland en Ukraine over te steken en dat ze verder ook met rust gelaten worden door beide partijen in het oosten.

Post Reply