(groot) onderhoud KTM 950

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Post by frederikw »

Nu de KTM 'gedegradeerd' is tot fun moto zou ik het onderhoud zelf willen doen. Onderhoud doen aan auto's lukt mij wel, maar aan moto's zou het de eerste keer zijn.
Wat zou er moeten gebeuren:

- Standaard onderhoud: oli?n, filters (olie, lucht), ..
- Ketting + tandwielen
- SM wielen terug monteren

Iemand advies waar ik de onderdelen best koop? Gewoon bij de KTM dealer? Of online? KTMTwins of KTM Team West ofzo?
Tips & trics voor bovenstaande? Nog dingen die ik best direct nakijk als ik er aan bezig ben?
Moto heeft nu +- 15.000km.

Verder zit ik nog met het probleem dat mijn rug stinkt naar uitlaatgas als ik een ritje met de KTM doe. Ik weet niet goed waar ik moet beginnen zoeken. Lekkende uitlaat (niet op het eerste zicht in ieder geval) of afstelling van de carburateurs? of ?

Wat staat verder nog op mijn lijst (advies welkom Image ):

- Tank vervangen: zit momenteel zo'n grote Safari tank op, ik wil de standaard tank terugmonteren.
- Originele uitlaat terug monteren : die DAM'ekes zijn wel tof, maar ik schaam mij soms Image

Moto = KTM 950 Super Enduro van 2007

User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: (groot) onderhoud KTM 950

Post by Blackbert »

Bij 15000km is 't tijd voor een groot onderhoud, dwz ook klepspeling controleren. Schoon jobke, alhoewel, bij een SE moet je niet zoveel demonteren als bij een adv. Je hebt wel een dikke inbus nodig (14 geloof ik) om de krukas te verdraaien en de speciale bout om die te blokkeren (niet duur bij KTM).

Die uitlaat, stinkt 'm ook naar benzine, of alleen uitlaatgassen die een kortere weg nemen? Btw, funbike en originele uitlaten, gaat niet 100% samen. Naast stinken gaat het ook nog Heet worden en zwaar. De bouten waar die dempers mee vastzitten willen wel eens, eh, vastzitten. M8.
Nog te doen? Staat in de handleiding. Carbs synchroniseren is nooit slecht, zeker niet als ze eraf geweest zijn.
Oliejet voor de koppeling controleren op opblokking. Koppelingsvloeistof vervangen (hydraulische vloeistof van Citro?n is even goed als 'Magura Blood' en stukken goedkoper). Bougiekes ne keer checken en evt vervangen, Nieuwe luchtfilter. Remvloistof? Speling gaskabels, kabels smeren. Controleer of de ribbels van de oliefilter recht zijn. Indien niet, kijk of er mayonaise in 't koppelingsdeksel plakt en of 't koelwater niet gezakt is. 't Zou dan kunnen wijzen op een lekkende koelwaterpompdichting. Op 15K zou de benzinepomp nog goed moeten zijn (contactpunten).

Onderdelen. Team West misschien, maar reken er dan ook de verzendkosten bij. Uit de VS nog meer. Echt goedkoper is KTM Jersey, maar dan kan 't wel gebeuren dat je alsnog de invoerrechten mag betalen (nog niet zelf uitgetest). Motul olie doet het even goed als Motorex trouwens, voor minder geld. KTM Dendermonde: niet aan uwe moto laten komen. Voor een set filters en zeefjes, evt shims voor de kleppen en wat olie denk ik niet dat je online veel voordeel gaat doen. Ketting en tandwielen kan je wel al eens een zaakje doen op Ebay. Idem voor uitlaten, of soms op 't Brits forum. Als je voor een DID ketting gaat, het gereedschap om ze te breken/klinken is niet duur bij Louis.de .

Als je dat nog niet hebt, het werkplaatshandboek is goed, www.ktm950.info/ ook, en een PM aan Dr Bean geeft toegang tot de downloadsectie (handboeken, ...).

Aja, een set momentsleutels en loctite 243 zijn een must.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: (groot) onderhoud KTM 950

Post by Muug »

KTM Dendermonde is goed om onderdelen te bestellen. Niet bestellen bij Mototech, want daar moet ge van tijd twee maand wachten op onderdelen. Helaas, want het zijn schandalig goeie sleutelaars.

Uwe rug stinkt naar uitlaatgassen vanwege het vacuum achter uwe brede torso. Dat vacuum zal zich vullen met de uitlaatgassen. Mogelijks geraakt dat opgelost door de montage van "bochtjes" die wat naar beneden wijzen. Dat zijn korte uitlaatbuisjes die de uitlaatgassen wat naar beneden sturen. Geen idee of zoiets aftermarket te vinden is.

Ne moto is gene Toyota 4x4, dus ge gaat de vijzekes met wat minder forse moeten vastzetten. Image

Of ge kleppen wilt doen of niet, hangt een beetje van uw lef af, ik durf daar niet aankomen. Enkel bij mijn ouwe boxer deed ik dat, omdat het met stelschroefkes was.

Ivm het gewicht van uw uitlaatdempers, negeer de opmerking van Bert ivm gewicht en hitte. Uw moto is hyperkinetisch gegeared, dus die 5kg extra gade niet voelen bij acceleraties. En die hitte, wel, zolang ge bij een valpartij niet geklemd geraakt onder zo'n hete buis is dat geen probleem. Image

Succes !

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: (groot) onderhoud KTM 950

Post by frederikw »

O jee Image

De moed zakt mij al een beetje in de schoenen moet ik zeggen. Kleppen stellen Image
Misschien toch maar gewoon bij Mototech binnensteken Image

Stinkende uitlaat zijn uitlaatgassen. Dus ofwel moet ik versmallen, ofwel daar een regenpijp met nen bocht opzetten. Hm... Het probleem blijft wel dat die eigenlijk te luid zijn naar mijn goesting. Ik zal eens horen bij DAM of ze daar iets aan kunnen doen.

User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: (groot) onderhoud KTM 950

Post by Blackbert »

Awel, ik dacht dat ook. dus de eerste keer maar laten doen. ??, vooral uren om die Adv uit- en aan te kleden. Image

Tegen de volgende keer zoveel gelezen en prentjes gekeken op advrider en ktm950, dat het toch wel doenbaar leek. Het nodige gereedschap aangeschaft en mij met laptop in de garage ge?nstalleerd. Rustig, notities op een bord, dat ik niks vergeet terug vast te zetten, 2 keer checken. Dag 1: warm blok, olie en filter wisselen, alles beginnen demonteren, wanneer blok koud: controleren, opschrijven welke shims nodig zijn. Die ophalen bij KTM (Harley kan ook, van de Vrod. hebben zelfs nog tussenmaten). Dag 2: nog eens kijken dat ik geen blunders begaan heb, nieuwe shims erin, controleren, alles weer monteren. 't Is die tussenstap 'naar de dealer' waardoor 't zo lang duurt. Ik denk als je de collectie shims in huis hebt dat je 't op een goeie halve dag klaar kan hebben. Paar 100? in de pocket, en 't is eigenlijk nog plezant ook.

Handig: er heeft iemand eens een excel gemaakt voor dat kleppen stellen. Hier omlaag tot je 'Valve Shim Calculator ' ziet en die downloaden.

Die DAMmekes, zitten daar verwijderbare dBkillers in? Door de lengte te wijzigen moet dat stiller kunnen. Die op m'n Varadero indertijd hadden dat niet, en dat was LUID. Die op de Blackbird wel , en dat was heel goed.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: (groot) onderhoud KTM 950

Post by Blackbert »

grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: (groot) onderhoud KTM 950

Post by Raketman »

Dat van die onderdelen en Mototech : er zit bij Mototech ??n, max twee dagen vertraging op de levering van stukken. Als ze bij Mototech niet toekomen wil dat meestal zeggen dat ze bij KTM in backorder staan en dus ook niet onmiddellijk leverbaar zijn. Het enige wat ge dan kunt doen is dealers afbellen en hopen dat ze het onderdeelke in kwestie per toeval ergens in hun eigen magazijn liggen hebben...
Nil volentibus arduum

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: (groot) onderhoud KTM 950

Post by frederikw »

[quote]hmm

Stelt ge nu voor om een Zumo in mijn chappement te steken? Image

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: (groot) onderhoud KTM 950

Post by Muug »

Dat van die onderdelen en Mototech : er zit bij Mototech ??n, max twee dagen vertraging op de levering van stukken. Als ze bij Mototech niet toekomen wil dat meestal zeggen dat ze bij KTM in backorder staan en dus ook niet onmiddellijk leverbaar zijn. Het enige wat ge dan kunt doen is dealers afbellen en hopen dat ze het onderdeelke in kwestie per toeval ergens in hun eigen magazijn liggen hebben...
dan heb ik al ne keer of drie-vier malchance gehad... of gij moet geluk hebben, want ze rijden maar ene keer per week over en 't weer hebben ze me al gezegd. Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: (groot) onderhoud KTM 950

Post by Blackbert »

hmm

Stelt ge nu voor om een Zumo in mijn chappement te steken? Image
nee.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: (groot) onderhoud KTM 950

Post by Muug »

Image Mij ontgaat de boodschap ook wel een beetje hoor Image

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: (groot) onderhoud KTM 950

Post by frederikw »

Merci voor de tip Blackbert - ondanks het dwaalspoor.

User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: (groot) onderhoud KTM 950

Post by Blackbert »

Ctrl-C en Ctrl-V is niet altijd even simpel. Image

Maar soit, toch valt het mij op dat mijn Akra's, met onbekend aantal km, ook nog luider zijn dan de Wings van African zijne S. 'k Zal ook eens nieuwe wol moeten steken.
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply