Balkan Binnendoor

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Vanaf Biogradsko Jezero gaat het terug via Tara Canyon naar Zabljak, deze keer MET zon en dan is alles toch zoveel mooier! We stoppen nog even in Zabljak om een picknick in te slaan en dan rijden we richitng Durmitor National Park op zoek naar een leuk pick nick plekje. En dat vinden we ook met zicht op de eerste vallei.

Image

Image

Image

Wat spielerei met het fototoestel:
Image

Image

Tijdens de lunch stop merkt DuibhceK dat hij een bout mist aan zijn kofferrek. Daar gaan we een oplossing voor moeten zoeken, maar voorlopig gaan wat colson bandjes moeten voldoen.

Durmitor rijden we deze keer in omgekeerde richting dan vorig jaar en zo is het zo mogelijk nog indrukwekkender. Het is eigenlijk een aaneenschakeling van 3 valleien die er elk weer totaal anders uitzien.

Speciaal landschap...
Image

Imposant landschap...
Image

Image

Image

En het meest herkenbare beeld van Durmitor:
Image

In de derde vallei hebben we wat bekijks van een bende Duitsers op blinkende GS'en en ik moet toegeven dat ik wel wat trots ben op onze behoorlijk vuile terrable twins.

Via Trsa rijden we verder naar Tara Grab.

Onderweg passeren we weer het pokdalig landschap, maar wel van natuurlijke aard, dat we een week geleden amper zagen. Gehuld in de mist zag het er wel mysterieuzer uit...
Image

En nog wat spielerei
Image

We mikten vanavond op Tara Grab en rond half 5 draaien we de camping op. Deze keer zetten we wel onze tent en zijn mijn botten zelfs droog! De ontvangst is er wel nog altijd even hartelijk en het eten is er nog altijd even lekker.

Ik zou dat wetsuit uit die schuur toch maar es dubbelchecken voor het aan te trekken...
Image

De route vandaag:
Image

De hoogtemeters:
Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Balkan Binnendoor

Post by F M »

Klopt dat, die smalle piek in het hoogteprofiel in het midden ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Balkan Binnendoor

Post by Harald »

F M wrote:Klopt dat, die smalle piek in het hoogteprofiel in het midden ?
FM, das wat met ook wel noemt 'een stijle afdaling' :blbl:

:peepwall:

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Nee FM da's een foutje van de GPS :grin:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Balkan Binnendoor

Post by zappa »

duibhce Kaelann wrote:
laouen wrote:Weet er iemand wat voor boom dit is?
Image
ik weet het! ik weet het! :mrgreen: :blob1:
ik ook : de zwarte moerbei boom, maar ze zijn nog niet rijp, ze moeten nog "kleuren" ik gok op wit of rood, want de vruchten hebben een lang steeltje, de echt zwarte moerbei zou een kort steeltje hebben.
sig nature

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

laouen wrote:We bereiken Vranjak perfect op tijd, klokslag 8 uur en we mogen meteen aanschuiven aan de lange tafel samen met de mountainbikers die de nacht doorgebracht hebben op de berg.

Het ontbijtje is nog altijd even lekker als we ons herinneren van vorig jaar! Smoutebollen met geitenkaas en honing en daarbij een gigantische kan versgebrouwen overheerlijke thee.
Tijdens het ontbijt check ik bij de eigenaar nog even de staat van de verdere route. Toen GYOA hier enkele weken geleden passeerde lag er nog veel sneeuw en ondertussen is er nog een hoop extra neerslag uit de lucht komen vallen die op deze hoogte gerust de vorm van sneeuw zou kunnen gehad hebben. Maar hij verzekert me dat de weg naar Biograd jezero ondertussen weer volledig sneeuwvrij is.
laouen wrote:Met onze buikjes goed gevuld, kunnen we verder. De route gaat door Biograd National Park tot aan het meer beneden. Het eerste stuk gaat langs de bergkammen rondom Vranjak en de uitzichten zijn fenomenaal te noemen.
Onderweg komen we nog een staaldraad tegen die over de weg gespannen is op ongeveer 1m hoogte. Niet gelijk je bij ons in Belgi? soms hoort, door mensen die er niet mee om kunnen dat er mountainbikers of motorrijders passeren, maar wel van de boer die iets lager in de vallei woont. Hij heeft wat plastic strips rond de draad gebonden zodat je van ver kan zien dat er iets over de weg hangt. De staaldraad is ook gewoon met een lusje vastgemaakt aan een lange stok die naast de weg geplant staat zodat je die gemakkelijk kan losmaken om verder te kunnen rijden. De reden van die hele constructie is de elektriciteitskabel die op een goeie 2m hoogte over de weg hangt. Ik vermoed dat de boer liever niet zonder stroom valt door jeeps of tractors die daar passeren en de stroomdraad niet zouden opmerken.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Balkan Binnendoor

Post by TRooPER »

F M wrote:Klopt dat, die smalle piek in het hoogteprofiel in het midden ?
ik vermoed dat dat efkes het hoofd is dat is dat in hogere sferen vertoeft :mrgreen:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Balkan Binnendoor

Post by TRooPER »

Jullie hebben ook een "magic button" op het fotoappareil :mrgreen:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

TRooPER wrote:Jullie hebben ook een "magic button" op het fotoappareil :mrgreen:
meerdere zelfs, de foto met het fisheye effectje heb ik er tussenuit gelaten. Daar word ik behoorlijk zattekes van...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

laouen wrote:We mikten vanavond op Tara Grab en rond half 5 draaien we de camping op. Deze keer zetten we wel onze tent en zijn mijn botten zelfs droog! De ontvangst is er wel nog altijd even hartelijk en het eten is er nog altijd even lekker.
De Slivovitz en de bijhorende gesprekken aan de toog met de kok en de barman waren ook meer dan aangenaam.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

zappa wrote:ik ook : de zwarte moerbei boom, maar ze zijn nog niet rijp
:thumbsup:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

laouen wrote:Tijdens de lunch stop merkt DuibhceK dat hij een bout mist aan zijn kofferrek. Daar gaan we een oplossing voor moeten zoeken, maar voorlopig gaan wat colson bandjes moeten voldoen.
Inderdaad tijdelijk opgelost met wat tie-wraps. 's Avonds in Tara-Grab permanent opgelost met hulp van de vriendelijke chef-kok die tegelijkertijd dienst doet als kamp-machanieker. Ik mocht vrij in zijn workshop rommelen op zoek naar een bout van de juiste dikte. En na wat zoekwerk had ik er ook eentje gevonden. Maar jammergoeg was ze bijna een cm te lang.

De bout die de SW rack vast zet zit net voor de uitlaat. Een bout die zoveel te lang was zou een stevige deuk, mogelijk een gat in de uitlaat veroorzaken. Ik zou er wat spacers kunnen tussen gestoken hebben, maar dan zou ze ook veel gemakkelijker weer los komen. Na een nachtje slaap heb ik dan de rest van de SW rack eens wat beter bestudeerd en gezien dat exact dezelfde bout als de originele ook aan de andere kant werd gebruikt. En daar zit geen uitlaatbocht in de weg. Dus die bout overgezet naar de kant waar ik ze kwijt was gespeeld en de langere bout van de chef gestoken waar ik de originele had uitgevezen. Met een beetje creativiteit is er altijd wel een oplossing te vinden.
In mijn sleutelsetje had ik trouwens ook een mini-tube vloeibare blauwe loctite gestoken. Beide bouten zijn dan ook ruim van die vloeistof voorzien geweest.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Balkan Binnendoor

Post by Tom Thumper »

't Is toch nog niet af? Waarom komt er niks niemeer? Was het laatste deel van de reis niet plezant? Of zo plezant dat we het niet mogen weten?
Me gusta la moto, me gustas tu.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Balkan Binnendoor

Post by TRooPER »

Tom Thumper wrote:'t Is toch nog niet af? Waarom komt er niks niemeer? Was het laatste deel van de reis niet plezant? Of zo plezant dat we het niet mogen weten?
ik denk dat ze die "mini-tube blue loctite" overal gebruikt hebben: vijzen, koffie, vingers, fototoestel
en alles zit nu VAST

:stomstom:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Balkan Binnendoor

Post by TRooPER »

TONG KWIJT ? :waardeloos:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

TRooPER wrote:TONG KWIJT ?
:icon: ik denk het niet...

Dus, waar waren we... Montenegro, Tara Grab als ik me niet vergis. En nee, we zijn nog lang niet thuis en ja, der staan nog wel een paar leuke weggeskes en interessante dingen op het programma!

Dag 17 - Dinsdag 24 juni

Vandaag staat een lang verwacht stukje weg op de planning. Eentje dat we anderhalve week geleden door het slechte weer hebben moeten skippen maar nu staan we op bij een stralend zonnetje en ziet het er naar uit dat wel er toch gaan geraken. Maar niet zonder eerst een wederom fantastisch ontbijtje op Tara Grab! Het is uiteindelijk bijna 10u voor we de camping af rijden. Maar dat geeft niet, vandaag staan er niet veel kilometers gepland.

We rijden richting Bosnische grens maar aangezien we in niemandsland zitten, moeten we eerst een u-turn maken via de Montenegrijnse grens om daar officieel het land te verlaten voor we richting Bosnie kunnen. We stoppen nog even in Fo?a voor naft en inkopen. De medewerker aan de naftpomp is superbehulpzaam en wanneer DuibhceK binnen gaat om af te rekenen blijft hij wel heel erg lang weg... Wanneer hij er eindelijk aankomt, heeft hij het over Monica Belluci of zoiet.

De eerste stop van de dag is Sutjeska National Park. Volgens de reisgids een eindje van de grote baan af, een oerbos met een mooi zicht op Mt Magli? en Skakavac waterval. We volgen de baan omhoog en ergens halverwege komen we aan de ingang van het Nationaal Park. Betalen dus. Ach ja, al is't maar voor diene mens die hier zijn dagen moet slijten in dat kleine hutje, met enkel wat addertjes als gezelschap... Het begint alvast goed met een leuke gravelbaan omhoog. Na een aantal kilometers eindigt dat baantje op een gigantische lege parking. Het doet wat irre?el aan. We parkeren de motoren en gaan op zoek naar dat oerbos, de waterval en Mount Magli?.

Eerst de waterval... we volgen de pijl op het infobord en via een smal wandelweggetje komen we na een kleine 100m op een uitkijkpunt. De Skakavac waterval is een van de hoogste van Bosni? met een hoogte van 70m maar vanop het uitkijkpunt is het maar een klein stroompje dat uit de berg komt.

Image

We moeten nogal toeren doen om het op foto te krijgen:
Image

Het oerbos is anders wel impressionant. Niet meteen wat ik verwacht had, maar zoveel ongerept groen zie je hier nergens nog.

Image

Wanneer we terug richting parking draaien, valt het ons op dat we eigenlijk bovenop een hele smalle heuvelkam staan. Naast het smalle paadje gaat het aan beide zijden enorm steil enorm diep naar beneden.

Image

Het zicht op Mount Magli? is eigenlijk ook wat teleurstellend. Allez, schoon zicht en schoon omgeving maar toch heb ik het gevoel dat ik wat bekocht ben door de reisgids. De omschrijving van deze site was in da boekske duidelijk indrukwekkender dan het in't echt eigenlijk is. Het voelt een beetje zoals naar de verfilming kijken van goeie roman. Of ik ben gewoon verwend geraakt door een overdosis indrukwekkende zichten.

Image

Op de terugweg naar de parking, passeren we nog een oorlogsmonument.
Image

Na het nationaal park rijden we verder naar het Sutjeska monument. Hier heb ik best wel naar uitgekeken en het is ook een van de redenen dat we terug naar deze kant zijn afgezakt. Vorig jaar hebben we niet de tijd genomen om hier te stoppen, maar dat wil ik dit jaar meer dan goed maken.

Het is niet zo ver en na een tiental minuutjes zien we het monument opdoemen. De plek heeft echt wat magisch.

We doen voor ne keer lekker egoistisch en rijden het monument op tot vlak aan de heuvel.
Image

Wanneer DuibhceK het hele eind terug loopt voor de foto, raakt hij aan de praat met een aantal toeristen die ook naar het monument komen. Het blijkt een gezin van Bosnisch-Servische afkomst die al jaren in de VS wonen. Ze zijn op vakantie bij familie in Fo?a en wilden hun zonen (zo'n stel typisch Amerikaanse tieners) toch ook een stukje geschiedenis tonen. De vader is duidelijk heel trots op zijn afkomst en vertelt honderduit over de site en de geschiedenis die zich hier afgespeelt heeft. We komen ook zijn hele levenswandel te weten. Hij had blijkbaar het hele conflict in de Balkan voelen aankomen en hij is eind jaren '80 naar Duitsland getrokken en nadien vandaar naar de VS.

DuibhceK stelt voor om een familiefoto te maken en meteen haalt het hele gezien hun meest fotogenieke lach boven en houdt die ook een dikke 2 minuten stokstijf vast tot hij eindelijk tegoei op de Iphone-hd staat
Image

Wanneer ze weg zijn, genieten wij nog wat van de rust, de stilte en de sfeer
Image

Image

Image

Image

We picknicken onder een boompje tussen het wuivende gras
Image


Volgende stop: Orlova?ko!
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

laouen wrote:De medewerker aan de naftpomp is superbehulpzaam en wanneer DuibhceK binnen gaat om af te rekenen blijft hij wel heel erg lang weg... Wanneer hij er eindelijk aankomt, heeft hij het over Monica Belluci of zoiet.
Sja, het was dan ook interessant daar binnen aan de kassa. De man spreekt Servisch en dat is gelijkaardig genoeg aan Russisch om elkaar min of meer te begrijpen. Bovendien spreekt zijn vrouwelijke collega gewoon Russisch wat ook helpt natuurlijk.
De man vertelt enthousiast dat hij ook een motor heeft, een of andere Kawa. Hij rijdt er wel nog amper mee, maar vindt het fantastisch dat buitenlanders van zo ver komen om in zijn land met de motor te komen rijden.
Wanneer hij vraagt wat onze plannen zijn leg ik uit dat we via Sutjeska naar Orlova?ko willen rijden vandaag wordt hij helemaal opgewonden en uit hij overtuigend zijn goedkeuring. De opoffering van de lokale partizanen tijdens de tweede wereldoorlog dat door de memorial in Sutjeska herdacht wordt leeft hier nog heel erg. Veel Servi?rs hebben trouwens nog steeds het gevoel dat ze door buitenlanders de schuld voor die andere grote oorlog in de schoenen wordt geschoven. En Orlova?ko is voor de mensen in deze streek ook een zeer geliefde bestemming voor een dagtripje.
De man vertelt trots dat er aan het meer een film is opgenomen met Monica Bellucci, en dat hij eraan heeft mogen meewerken. Zijn ogen blinken nog steeds met zotte verliefdheid... Zijn vrouwelijke collega merkt sarcastisch op dat hij nog steeds denkt een kans te maken.
laouen wrote:Het oerbos is anders wel impressionant. Niet meteen wat ik verwacht had, maar zoveel ongerept groen zie je hier nergens nog.
Een van de 2 laatste oerbossen in Europa. Een regenwoud ook, maar niet subtropisch. Wel massaal veel donkergroene tot bijna zwarte naaldbomen, zo ver het oog rijkt. Voorlopig, en hopelijk nog heel lang, zo goed als onaangeroerd door de mens en zijn industrie.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Volgende en laatste stop vandaag: Orlova?ko Jezero

We laten het monument achter ons en daarmee ook weer het zonnetje, zo lijkt het. Stilaan waaien er weer meer wolken in zicht, waarvan sommigen een donker kantje hebben. Ook de wind wakkert stevig aan...

We volgen de grote baan richting Mostar nog een tijdje en nemen dan de afslag richting nergens. Of toch, dit is de binnendoor grote baan naar Kalinovik. Het asfalt moet al gauw plaats ruimen voor gravel, maar wel gravel van de goeie soort. We tuffen op't gemak omhoog en wanneer we het bos uit komen worden we getrakteerd op een mooi zicht op de bergen rondom.

Image

We klimmen hoger en laten de beschaving en het betere gravel stelselmatig achter ons. In ruil krijgen we wel een hoogplateau voorgeschoteld met als enige bewoners blijkbaar een koppel wilde paarden. Er staat een stevige wind en het is soms trekken en sleuren om de motor recht te houden maar dat kan de pret niet drukken. Achter letterlijk elke bocht wacht een wow-moment.

Image

Image

Het is wat zoeken naar het juiste meertje, en wanneer we het eindelijk vinden, is het zoeken naar het juiste spoor naar beneden tot aan het water. De setting is helemaal wat ik ervan verwacht had: idyllisch, desolaat, ruw en vooral een oase van rust en stilte.

Image

We vinden de resten van een vorige kampeerplaats (kampvuurrestje en wat platgetrapt gras) en beslissen dat die vorige bewoners wel een mooi plekje gekozen hadden. De tent en tarp gaan op en we maken van de stevige wind gebruik om nog wat was te drogen. Dat gaat lekker snel zo.

Image

Een van de dingen die met stip op mijn vakantie-bucket-list stonden, was een duik in Orlova?ko Jezero en wanneer het zonnetje er weer even door komt, grijp ik mijn kans! Heerlijk!

Beer O'Clock:
Image

Dinner wordt wat verstoord door een zwerm vliegen maar wanneer het zonnetje onder gaat, verdwijnen die ook stilaan.
Image

Tijd om ook onze nest in te kruipen.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Trouwens,
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Orlova?ko Jezero wordt op het ADV forum ook wel 'Africa Lake' genoemd. Vanuit de juist hoek en met de juiste waterstand is de gelijkenis met het continent er wel :wink:

Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Post Reply