Balkan Binnendoor

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

laouen wrote:Orlova?ko Jezero wordt op het ADV forum ook wel 'Africa Lake' genoemd. Vanuit de juist hoek en met de juiste waterstand is de gelijkenis met het continent er wel :wink:
Ons tentje stond trouwens aan de linkerkant, ongeveer ter hoogte van de Nigeriaanse kust :mrgreen:

Het meer doet ook uitstekend dienst als koelkast voor het bier en het heldere water zit vol met vissen in allerlei maten. Volgens mij zou je er met het juiste materiaal gemakkelijk je avondeten kunnen vangen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

laouen wrote: Voor ik goed en wel afgestapt ben, is die man al de heuvel op gesneld om foto's te nemen.

Image

Image
Van de week nog laat een cadeautje in de mailbox ontvangen van Ejub, de man die ons zo enthousiast begroette op het uitkijkpunt.

Image

Image

Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Balkan Binnendoor

Post by TRooPER »

:thumbsup:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Balkan Binnendoor

Post by F M »

laouen wrote: Image
Ik hoop dat die 4x4 zijn achteruitversnelling niet stuk was. Of hij zat met een probleem...
I am confused. Oh no, maybe not!

LethPhaos
Posts: 16
Joined: 18 Aug 2014 15:18

Balkan Binnendoor

Post by LethPhaos »

Ook maar een account aangemaakt op dit forum :)
Leuk die foto's van de Theth loop, toen ik daar was was het enorm warm en dat moedigt niet aan tot veel stoppen, ik had er toen zelf geen gemaakt. Toch wel het hoogtepunt van mijn trip toen, qua offroad rijden. Verassend goed, zo'n Africa Twin, zelfs met (veel te veel) bagage en de originele vering uit 1990 :p
Die andere loop die jullie beter vonden zal ik aan mijn waypoints voor volgende keer moeten toevoegen :) heb je daar een gps log voor?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

LethPhaos wrote:Ook maar een account aangemaakt op dit forum :)
:jodeman:
Doorgaans komen de mensen van hieruit op ADV terecht, niet omgekeerd :wink:

LethPhaos wrote:Die andere loop die jullie beter vonden zal ik aan mijn waypoints voor volgende keer moeten toevoegen :) heb je daar een gps log voor?
"Beter" is een kwestie van perceptie natuurlijk :mrgreen:
Die Track tussen Mora?a en Nik?i? was in elk geval lastiger dan de Tethi-lus. De aanhoudende regen van de dagen voordien zal er zeker ook voor iets tussen gezeten hebben. Maar persoonlijk vond ik die inderdaad wel leuker, want meer uitdaging.
Stuur me een PB met je emailadres, dan stuur ik de track door.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

duibhce Kaelann wrote:
LethPhaos wrote:Ook maar een account aangemaakt op dit forum :)
:jodeman:
Doorgaans komen de mensen van hieruit op ADV terecht, niet omgekeerd :wink:
:stupid: :jodeman:

En dan te weten dat jouw verslagje op ADV voor ons ook wel een inspiratie was :kwijl:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

duibhce Kaelann wrote:Die Track tussen Mora?a en Nik?i? was in elk geval lastiger dan de Tethi-lus.
Tenzij je het natuurlijk had over de route tussen Gusinje en Koplik in Albani?, dan heb je geen track nodig. Dat is gewoon de SH20 langs de grens met Montenegro :headbang:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

LethPhaos
Posts: 16
Joined: 18 Aug 2014 15:18

Balkan Binnendoor

Post by LethPhaos »

laouen wrote:En dan te weten dat jouw verslagje op ADV voor ons ook wel een inspiratie was :kwijl:
:oops: nooit afgewerkt dat verslag

ik bedoelde tussen Mora?a en Nik?i? :)

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

LethPhaos wrote:ik bedoelde tussen Mora?a en Nik?i? :)
you've got mail :deal:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Der moet hier nog een einde aan gebreid worden peisk...

Wanneer ik 's nachts wakker word van de aanwakkerende wind, ga ik toch even kijken of ik wat sterretjes kan zien. De lucht is helemaal uitgeklaard en de sterrenhemel is gewoon fenomenaal. Ik ken behoorlijk wat sterrenbeelden maar hier zie ik zoveel sterren dat het toch wel lastig is om er de gekende constellaties uit te pikken :blink: :ohmy: De melkweg is een heel duidelijk oplichtende band. Ik geniet even van het uitzicht, trek daarna de touwtjes van de tarp wat aan zodat die minder flappert en kruip dan weer mijn slaapzak in. Het is toch wel frisjes, zo op deze hoogte.

Dag 18 - Woensdag 25 juni
Wanneer we wakker worden is het weer volledig omgeslagen. Het is grijs en de wind is zo mogelijk nog aangewakkerd. We bekijken de opties. Srebrenica betekent omhoog naar het noorden en ook weer wat oostwaarts. Dat zou op z'n minst 2 dagen rijden zijn plus de doorsteek door Bosnie en Kroatie in het niet-toeristische deel. Wild kamperen in schijteweer zien we alvast niet zitten en beslissen om toch maar zuidwaarts te trekken richting Kroatie en hopelijk ook de zon, maar toch wel met een beetje pijn in het hart.

Het blijft een fantastische streek
Image

Inpakken dan maar en terug via de weg die we gekomen zijn en verder richting Mostar, waar we net op tijd voor de lunch aankomen, droog zelfs. Maar dat duurt niet lang. We lunchen weer met uitzicht op de brug en deze keer zien we een van de duikers die dan toch genoeg geld verzameld heeft voor een duikje. Allez, ik had een gratieuze duik head-first verwacht maar het is eerder een ongecontroleerde val voeten eerst. Valt dat tegen!

Doet ie het of doet ie het niet?
Image

Hij doet het! Je ziet nog net wat opspattend water.
Image

Wanneer we vertrekken begint het te druppelen en in de verte rolt de donder al. Regenpakken maar weer aan... Nog voor de Kroatische grens krijgen we al een eerste stevige bui over ons heen. Richting kust lijkt het op te drogen maar na een korte stop langs de autosnelweg rijden we de hel in, zo zwart is de lucht. De moeder aller onweders dus. Bliksem, donder, stevige slagregen afgewisseld met hagel, en een zijwind waardoor ik meermaals de pechstrook op geblazen word. Elke tunnel is even een adempauze maar niet voor lang voor we weer de hel in rijden. Voorbij Split zijn we er eindelijk door en ik krijg spontaan medelijden met de salonmotard in de tegenovergestelde richting die dat zwarte gat gaat trotseren in zijn mooie witte t-shirt.

We vinden een campingske in Biograd na Moru, een klein gezellig stadje aan de kust. We hebben net onze tent opgezet of het volgende onweer kondigt zich al aan... Dinner in een klein restaurantje: seafood uiteraard!

De route vandaag
Image

De hoogtemeters
Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

laouen wrote:We bekijken de opties. Srebrenica betekent omhoog naar het noorden en ook weer wat oostwaarts. Dat zou op z'n minst 2 dagen rijden zijn plus de doorsteek door Bosnie en Kroatie in het niet-toeristische deel. Wild kamperen in schijteweer zien we alvast niet zitten en beslissen om toch maar zuidwaarts te trekken richting Kroatie en hopelijk ook de zon, maar toch wel met een beetje pijn in het hart.
Het weer heeft ons al redelijk wat parten gespeeld op deze trip. We hebben onze route door Bosni? en Montenegro al moeten aanpassen omwille van de nattigheid. En ook de plannen voor Kosovo en Servi? zijn serieus ingekort geweest door de vertragingen die met het slechte weer gepaard gingen. We hadden gehoopt om toch nog een stukje Servi? (Tara National Park) te kunnen doen en daarna dus ook langs Srebrenica en Potocari te passeren. Maar opnieuw zijn de weergoden ons niet echt goed gezind. We zullen dus zeker nog eens terug moeten komen in deze streek voor de gemiste opportuniteiten.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Balkan Binnendoor

Post by zappa »

duibhce Kaelann wrote:We zullen dus zeker nog eens terug moeten komen in deze streek voor de gemiste opportuniteiten.
a en de ha ! :grin:
sig nature

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Donderdag 26 juni - dag 19

We hebben vorig jaar al zo ongeveer de hele Kroatische kust af gereden en dat is wel mooi maar toch ook wat eentonig. Daarom heeft DuibhceK een routeke uitgestippeld dat meer het binnenland in gaat... zo uit de losse pols. En het is weer een pareltje! Er zit zelfs onverwacht nog een mooi stuk gravel in.

Image

Image

Je komt zo wel vreemde situaties tegen...
Image

We ontdekken ook dat de Terra 370km haalt op een tank en dat daar een halve liter meer in kan dan aangegeven in de specs. Het was wel even spannend en de laatste 5km waren waarschijnlijk op benzinedampen, maar ik heb het naftstation gehaald!

Uitzicht tijdens de picknick, met koude 'pita'... lekkeuhr!
Image

De route brengt ons nadien terug naar de kust in Senj en we gaan op zoek naar een camping. Om de een of andere reden heb ik mijn zinnen gezet op Krk maar dat blijkt een grove misvatting te zijn. De campings op het veel te touristische eiland blijken stuk voor stuk dure, drukke, overbevolkte exemplaren te zijn. Maar het is ondertussen al 5u gepasseerd en terugkeren is geen optie. Tent opzetten, wat eten en vroeg bed in dan maar. En morgen zo snel mogelijk hier weg!

Image

De route:
Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

laouen wrote: Je komt zo wel vreemde situaties tegen...
Image
Het grappige is dat dit bord echt in the middle of nowhere van de bergen staat. Een zeer weinig gebruikte gravelbaan door een verlaten gebied met nog erg veel actieve mijnenvelden en dan zie je zo'n bord. Split is 100km ver in vogelvlucht, Zagreb een goede 175km.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Vrijdag 27 juni - dag 20

Het einde van de vakantie komt in zicht. Maandagavond moeten we in Villach weer de trein op richting D?sseldorf. Het plan is om de laatste dagen nog even uit te rusten in Kobarid waar we vorig jaar een fijn campingske ontdekt hebben.

Maar eerst zo snel mogelijk van die camping af geraken in Krk! We zijn bij het krieken van de dag op en om 8u staan we aan de receptie om uit te checken. Nog snel een ontbijtje en we kunnen er vandoor. Het doel: de snelste weg naar Kobarid zonder autostrade en Rijeka omzeilend. Het resultaat: bochtjes, bochtjes en nog es bochtjes! Bochtjes tot we ze kotsbeu zijn!

Het mooie stuk van Logatec naar Tolmin wordt wel wat ontsierd door een eindeloze reeks wegenwerken met lichten en we blijken er elke keer net pech te hebben... Achter ons staat een snelle BMW en een rode boenkkar. Het zorgt wel voor ambiance bij het wachten maar bij de eerste gelegenheid ga ik toch maar braafkes opzij om die wegpiraten door te laten...

Rond half 4 komen we op de camping aan. Het blijkt wat drukker te zijn dan vorig jaar en we zoeken ons een mooi plaatsje op een degelijke afstand van de dichtstbijzijnde buren. Een uurtje later blijkt dat toch niet ver genoeg te zijn want een bende luidruchtige en zeer asociale Oostenrijkse kanovaarders vindt het nodig om hun kano's tot bijna onder onze tarp te drogen te leggen. Oh joy! We worden ook meteen getrakteerd op een eindeloze medley Duitse schlagers. Tot zover de rust dus... Ik denk nu al met heimwee terug naar onze kampeerplaats bij Orlovacko in Bosni?.

Beer O'Clock uiteraard
Image

De route
Image

Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Zaterdag 28 juni - dag 21

Vandaag exact 3 weken weg. Lang niet lang genoeg, nu met het einde in zicht :|

Ons plekje onder de zon
Image

We willen toch nog wat van Sloveni? zien ook, dus vandaag een klein lokaal toerke, grotendeels op de kaart via Bohinjsko en Bled.
Eerst nog inkopen doen voor de picknick en dan een ontbijtje aan't naftstation waar we even gebruik kunnen maken van het gratis internet. Dat op de camping heeft blijkbaar de geest gegeven...
Op naar Bohinjsko dan. Maar we moeten al snel op onze stappen terugkeren. Het weggetje begon wel veelbelovend bochtig maar blijkbaar was dat net iets te bochtig voor een camion die beslist heeft om te crashen. De volgende afslag dan maar richting Grahovo. En die is minstens even leuk! Op de kaart een klein wit baantje en dat zijn doorgaans de plezantste hier. Ik verwacht me al deels aan gravel maar dat valt wat tegen. Het is wel een mooi kronkelbaantje de berg over.

Appartementsblok voor bijen. Ze hebben zo woonwagens ook...
Image

Bohinjsko jezero blijkt een mooi meer te zijn met heel wat kleine strandjes verspreid langs de oevers. Heel wat watersporters ook: windzeilers, zeilbootjes, kajakers... de setting is in elk geval wel schitterend, met de bergen zo op de achtergrond. We zoeken ons een mooi plekje aan een strandje voor onze picknick.

Image

Image

Image

Verder naar Bled dan. Da's heel wat toeristischer maar zeker even mooi en behoorlijk romantisch ook, met het kerkje op het eiland in het midden. Populaire bestemming voor trouwpartijtjes ook. Wanneer we genieten van een ijsje op de oever komen er 2 bootjes aan met een mooi uitgedost gezelschap. De bruid en bruidegom stappen in de koets die staat de wachten, de rest stapt in de bus.

Image

Image

Image

Volgende bestemming is Kranjska Gora en van daar nog es Vrsic pas. Kwestie van nog wat bochtjes mee te pikken. Voor we daar aan beginnen krijgen we dan toch nog wat gravel onder de wielen, zij het dan gravel Slovenian style (lees vlakker dan de meeste asfaltbanen in Vlaanderen). De 50 haarspeldjes van Vrsic gaan ook vlotjes. Dat mag ook wel met alle bochtjes die we de afgelopen 3 weken verteerd hebben. De regenwolken hebben ons ondertussen ook weer ingehaald maar het blijft voorlopig bij dreigen.

Deze keer stoppen we wel aan het Russische kapelletje. Voor wie het ook ne keer wil gaan bekijken: het is te vinden tussen haarspeld 8 en 9.

Image

Image

Image

Image

Nog even boodschappen doen voor het diner en dan terug naar ons tentje. De hemelsluizen beslissen om dan toch open te gaan, net wanneer het eten klaar is. Maar we zitten lekker droog onder onze tarp. Nog een slivovits of 2 in de bar en dan bedje in. Even later horen we nog het geronk van een monocylindertje dat toekomt.

Image

Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Eindspurtje :grin:

Zondag 29 juni - dag 22

Rustdag vandaag.

Op't gemak wat sleutelen aan de motookes
Image

Beer O'Clock wat vroeger dan anders
Image

wat met het fototoestel spelen,
Image

Image

Image

de zoveelste bui uitzitten...
Image

Image

rondhangen in de bar...
Image

Image

Image

We maken ook kennis met Markus, onze nieuwe buurman en de eigenaar van de monocylinder die gisterenavond nog toekwam. Markus komt uit Berlijn en de monocylinder is een 20 jaar oude Yamaha SR500. Hij heeft onderweg behoorlijk wat problemen gehad met zijn motor maar hij heeft er wel zijn lach niet bij verloren. We delen een koffie, wat babbeltjes en DuibhceK helpt hem wat sleutelen aan de motor.

Wanneer we 's avonds naar de bar trekken, krijgen we te horen dat er lam in de oven staat en we weten meteen wat we gaan eten vanavond. Lambchops die uuuuuuren hebben staan sudderen en zo mals zijn dat ze gewoon smelten in je mond.

Image

Tijdens het eten trekt een eerste onweer over. En daar blijft het niet bij. De hele nacht blijft het gieten. We hebben ondertusen ook proefondervindelijk vastgesteld dat onze tent niet meer waterdicht is en rond een uur of 3 halen een paar stevige rukwinden ook de tarp naar beneden. Veel slapen zit er niet in... Tot zover het plan om lekker uitgerust richting trein te rijden morgen...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

laouen wrote:rondhangen in de bar...
Image
Goodbye, Mr Bond. :evil:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Balkan Binnendoor

Post by Muug »

en wanneer komt het boek uit :book: :pom:

Post Reply