Rechts Afslaan

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Rechts Afslaan

Post by Muug »

We leven in een land waar iedereen ?cht wel van alles op de hoogte is, maar de politiekers doen er niks aan. Ze zijn media- en machtsgeil en behoren tot de best acteurs ter wereld. Wat ze zeggen is niet wat ze doen. Ze laten zich al minstens sinds WOII begeleiden en be?nvloeden door het grootkapitaal en dat merk je aan alles.

petervdc
Posts: 3507
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Rechts Afslaan

Post by petervdc »

Muug wrote:Ze laten zich al minstens sinds WOII begeleiden en be?nvloeden door het grootkapitaal en dat merk je aan alles.
Da's een understatement. En tis over al zo.
Zo stimuleren de presidenten is usa oorlog over de ganse wereld om de wapenfabrikanten geld te laten verdienen, en ze leveren aan beide partijen.
Triestig hoe de wereld gestuurd wordt :-(
Keep going

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Rechts Afslaan

Post by Bas »

Blackbert wrote: Ha, dat klinkt al genuanceerder en dus verstandiger. Het is een feit dat je aan de rijstijl redelijk kan herkennen wie er weinig ervaring heeft en wie nooit examen deed en/of rijvaardigheidstraining volgde. Ik deed ook nooit examen, maar volgde wel trainingen. Ook al vond ik dat ik 't toch wel behoorlijk goed deed, 't is telkens weer effe slikken bij sommige testjes.

Zoals hierboven aangehaald, een verdere opsplitsing naar type en jaren rijervaring zou de statistieken misschien ook bruikbaarder maken. Maar dan zijn we bij 't punt van Muug: weten wat er schort is nog niet hetzelfde als dat probleem oplossen.
Weet je wat leuk is? Ik behoor zelf ook tot die categorie.
Maar ik heb examen gedaan in Nederland 28 jaar geleden en rij vaak met rijscholen mee, toen de kinderen en Marreke rijles kregen.
Dan doe ik op mijn eigen motor de oefeningen mee, maar 8-tjes draaien op een VFR lukt niet.

En dat jij trainingen volgt verdient in mijn ogen RESPECT!! :headbang:

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Rechts Afslaan

Post by Muug »

Bas wrote:maar 8-tjes draaien op een VFR lukt niet.
Met de VFR750 vroeger lukte het wel. Met een Ducati 900SS van medio jaren '90 lukt het exact niet. Ik zou het best wel eens met jouw 1200 willen proberen. :mrgreen:
ducatiplooien.jpg

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Rechts Afslaan

Post by Bas »

De 1200 is te zwaar en laat je vallen, daar probeer ik het niet eens mee.
Ik ken er die het geprobeerd hebben en allemaal lagen ze plat.

Had het over mijn VFR800, de 8tjes zijn wel te draaien maar niet binnen de lijntjes, ik toch niet. :whistling:

petervdc
Posts: 3507
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Rechts Afslaan

Post by petervdc »

Muug wrote:
Bas wrote:maar 8-tjes draaien op een VFR lukt niet.
Met de VFR750 vroeger lukte het wel. Met een Ducati 900SS van medio jaren '90 lukt het exact niet. Ik zou het best wel eens met jouw 1200 willen proberen. :mrgreen:
Oooh, ik was daar bij, toen, dat was toen Loetje voor haar rijbewijs ging...
Ik herinner me dat er meerdere (m?t rijbewijs) waren die moeite hadden met de oefeningsjes (waaronder ik).
Haha, was super om je bezig te zien met die Duc :-)
Keep going

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Rechts Afslaan

Post by Bas »

Mijn dochter heeft deze motor op de kop in de sloot geparkeerd :lol:

Wel geinig dat Theo een filmpje online heeft gezet, voor de mannen die de nieuwe examens nog niet kennen, motorbeheersing en valt om de drommel niet mee.

https://www.youtube.com/watch?v=84EZDNkcPoc

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Rechts Afslaan

Post by Marreke »

Ik was vandaag met mijn jongste dochter op het examencentrum en heb daar gevraagd waar een motorrijder zich in zijn baanvak hoort te bevinden, en of iemand kan zakken op "verkeerde positie binnen het baanvak".
Duidelijk antwoord op beide vragen gekregen; een motorrijder mag op zijn baanvak elke positie innemen zolang dat veilig is en het midden of net links van het midden wordt aangeraden. Op de tweede vraag was het antwoord nee, tenzij er continuu gevaarlijke situaties ontstaan door de positie binnen het baanvak. Als voorbeeld werd gegeven... uiterst rechts rijden want dat nodigt soms uit tot inhalen.

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Rechts Afslaan

Post by Muug »

Die mensen hebben correct geantwoord... als 't is om rechtdoor te rijden...
Maar je had moeten vragen hoe hij zich had moeten opstellen om naar rechts af te slaan !

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Rechts Afslaan

Post by Marreke »

Ook bij afslaan was uiterst rechts of uiterst links niet verstandig, juist vanwege het gevaar dat mensen dan voorbij gaan steken omdat je bij afslaan vertraagt. Iets meer naar rechts dan normaal mag, maar zorg dat je jezelf niet in gevaar brengt. Daarmee doelde hij ook op afslaand verkeer vanaf de andere kant. Praktijkvoorbeeld dat gegeven werd ging als volgt... Een motorrijder wilde rechtsaf (bocht van meer dan 90graden) en de auto erachter wilde rechtdoor. Omdat de motrrijder helemaal rechts de bocht om ging stak de auto, omdat er ruimte was, op dat moment de motorrijder voorbij en leek het voor het verkeer vanaf de andere kant alsof de bocht leeg was. Auto reed naast de motor en blokkeerde het zicht op de motor voor het verkeer vanaf de andere kant.
De auto die van de andere kant kwam ging vlak na de auto vlot de bocht om en mistte de motorrijder op een haar na.
(Hmmm, als er gebaren bij zijn is het toch makkelijker te begrijpen, dus de auto die eerst achter de motorrijder reed maar even rood gemaakt)

Om een gezellig gesprek van ruim een kwartier hier zodanig neer te zetten dat het begrijpelijk en niet te lang is, is best lastig. Sorry voor de verwarring.

User avatar
Stefke
Posts: 2947
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Rechts Afslaan

Post by Stefke »

Bas wrote:De 1200 is te zwaar en laat je vallen, daar probeer ik het niet eens mee.
Ik ken er die het geprobeerd hebben en allemaal lagen ze plat.

Had het over mijn VFR800, de 8tjes zijn wel te draaien maar niet binnen de lijntjes, ik toch niet. :whistling:
tja, dan is er nog een beetje werk aan de winkel me dunkt... :roll:

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Rechts Afslaan

Post by Bas »

Werk aan wat Stefke?

User avatar
Stefke
Posts: 2947
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Rechts Afslaan

Post by Stefke »

Bas wrote:Werk aan wat Stefke?
euhhh, aan uw voertuigbeheersing/rijvaardigheid op lage snelheid... :confused2:

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Rechts Afslaan

Post by Bas »

Stefke wrote:
Bas wrote:Werk aan wat Stefke?
euhhh, aan uw voertuigbeheersing/rijvaardigheid op lage snelheid... :confused2:
Grapjas :lol:

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Rechts Afslaan

Post by Muug »

Marreke wrote:............
Om een gezellig gesprek van ruim een kwartier hier zodanig neer te zetten dat het begrijpelijk en niet te lang is, is best lastig. Sorry voor de verwarring.
kweet het Marreke, merci om het zo geduldig uit te leggen. Maar gelijk wij allemaal weten is er een verschil tussen ?cht rijden en examenrijden. Bij examenrijden doe je het mooi en braafjes volgens de regeltjes van de examinator. :wink: Afin, KlaasN zal ondertussen al een beetje in slaap zijn gevallen peis ik. :lurker:

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Rechts Afslaan

Post by Muug »

Bas wrote:
Stefke wrote:
Bas wrote:Werk aan wat Stefke?
euhhh, aan uw voertuigbeheersing/rijvaardigheid op lage snelheid... :confused2:
Grapjas :lol:
Bas, kunt gij - rijdend natuurlijk - uw moto kort keren met het stuur tegen de aanslag, op pakweg een brede tweevaksweg of een schoon groot parkingske?

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Rechts Afslaan

Post by laouen »

:lurker:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Rechts Afslaan

Post by Marreke »

Muug wrote:Maar gelijk wij allemaal weten is er een verschil tussen ?cht rijden en examenrijden.
Yep, ik was daarom de eerste keer dan ook grandioos gezakt wegens "te ervaren" :huh:

Gelukkig kijken ze tegenwoordig iets minder naar de regels en iets meer naar "kan dat veilig de weg op". Maar met die regeltjes kunnen de quota nog wel gehaald worden!

GO KLAAS, GO!!! Klaas is nu vast weer wakker... Volgende keer ga je het halen Klaas!

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Rechts Afslaan

Post by KlaasN »

Hahahahaha, dat zullen we op 19 mei zien.
Voor het examen zal ik het even vragen, er zijn duidelijk veel verschillende meningen.
:strop:
Maar het klopt, ik had het gevoel dat ik geconstipeerd reed om zeker geen fouten te maken, dan gaat de spontaniteit natuurlijk verloren.
Anders een 125cc kopen, daar mag ik sowieso mee rijden :grin:

User avatar
Mick
Posts: 50
Joined: 25 Apr 2015 16:22
Location: Hageland

Rechts Afslaan

Post by Mick »

Bas wrote:De 1200 is te zwaar en laat je vallen, daar probeer ik het niet eens mee.
Inderdaad, niks mee aan te vangen zo een 1200. :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=Ol8_NH6eoOc

Post Reply