Rechts Afslaan

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
Post Reply
KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Rechts Afslaan

Post by KlaasN »

Dit kreeg ik als antwoord van de rijschool, ik schreef een mail:

Eigenlijk is het vrij simpel, indien je links wil afslaan kan je best tijdig links voorsorteren, zodanig dat je links op je rijbaan of rijstrook staat zonder evenwel de tegenliggers te hinderen, zo kunnen je achterliggers je langs rechts voorbijrijden.

Wil je recht afslaan ga dan op tijd rechts voorsorteren, zo dat er geen voertuigen je langs rechts kunnen voorbijrijden, dus rechts in je rijstrook of rijbaan gaan staan, dit mag zeker goed op tijd gebeuren zodat je tijdig je spiegels kan gebruiken.

Bij deze zo hoort het en dan kunnen de dikke BMW's en Audi's nog makkelijk langs zonder je te raken :ricky:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Rechts Afslaan

Post by OzzePaa »

KlaasN wrote:Dit kreeg ik als antwoord van de rijschool, ik schreef een mail:

Eigenlijk is het vrij simpel, indien je links wil afslaan kan je best tijdig links voorsorteren, zodanig dat je links op je rijbaan of rijstrook staat zonder evenwel de tegenliggers te hinderen, zo kunnen je achterliggers je langs rechts voorbijrijden.

Wil je recht afslaan ga dan op tijd rechts voorsorteren, zo dat er geen voertuigen je langs rechts kunnen voorbijrijden, dus rechts in je rijstrook of rijbaan gaan staan, dit mag zeker goed op tijd gebeuren zodat je tijdig je spiegels kan gebruiken.


Bij deze zo hoort het en dan kunnen de dikke BMW's en Audi's nog makkelijk langs zonder je te raken :ricky:
Merci, Klaas :headbang: Dat is in deze topic dus al helemaal boven met hand en tand uitgelegd ... alleen dat het volgens de wegcode bovendien ook zo MOET ... niet enkel "best" is te doen :wink:
We zijn er uit :!: :pijlr: Topic dicht :stop: :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Rechts Afslaan

Post by Bas »

Koeno wrote:
Bas wrote:De overheid klaagt de jongeren aan, maar die kunnen veelal beter rijden echter zijn redelijk dom in inschatten van de gevaren.
.
Ik vind het redelijk dom om zo te veralgemenen. Vanaf wanneer is iemand dan niet meer dom? Welke leeftijdsgrens moet je dan bereiken?
Dat zeg ik niet, maar dat zeggen alle professoren die iets van het brein kennen.
Het brein is pas tegen ongeveer 27 jaar volgroeid en tot die tijd kunnen jongeren gevaar en gevolg slecht tot amper inschatten.
Dat is ook de reden waarom zoveel jongeren in de problemen komen op die leeftijd.
Zoek maar na, jongeren overschatten zichzelf, kunnen ze niets aan doen, hun brein is nu eenmaal nog niet af.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2926
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Rechts Afslaan

Post by duibhce Kaelann »

Nu zijn mijn laatste lessen Cognitive Science alweer een tijdje geleden, maar het menselijke brein is ook op 27 nog lang niet matuur. In de meeste mensen blijft het brein groeien en evolueren tot eind hun 40-er jaren. Lees er gerust eens wat studies van Sarah-Jayne Blakemore op na.

Het is dan ook al uitgebreid aangetoond dat mensen ongeacht hun leeftijd gewoon enorm slecht zijn in het inschatten van risico en beslissingen op dat vlak bijna altijd baseren op verkeerde assumpties.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Rechts Afslaan

Post by pingu »

KlaasN wrote:Dit kreeg ik als antwoord van de rijschool, ik schreef een mail:

Eigenlijk is het vrij simpel, indien je links wil afslaan kan je best tijdig links voorsorteren, zodanig dat je links op je rijbaan of rijstrook staat zonder evenwel de tegenliggers te hinderen, zo kunnen je achterliggers je langs rechts voorbijrijden.

Wil je recht afslaan ga dan op tijd rechts voorsorteren, zo dat er geen voertuigen je langs rechts kunnen voorbijrijden, dus rechts in je rijstrook of rijbaan gaan staan, dit mag zeker goed op tijd gebeuren zodat je tijdig je spiegels kan gebruiken.

Bij deze zo hoort het en dan kunnen de dikke BMW's en Audi's nog makkelijk langs zonder je te raken :ricky:
Dat het op het examen zo hoort / moet, ga ik niet betwisten. Maar als ge in het "echte leven" zover voorsorteert (links of rechts) dat uw achterliggers u voorbijkunnen, blijf dan aub vooral weg uit vb. Brussel-centrum, zeker tijdens de spits. Want gegarandeerd lig je dan binnen de week naast uwe moto / onder nen achterligger die u voorbij wil in dat "gaatje" wat ge laat waar hij eigenlijk niet tussenkan.

Ma bon, wat er tijdens de spits in Brussel-centrum gebeurt heeft anderzijds ook niet zo heel veel met de wegcode te maken...

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Rechts Afslaan

Post by Bas »

duibhce Kaelann wrote: Het is dan ook al uitgebreid aangetoond dat mensen ongeacht hun leeftijd gewoon enorm slecht zijn in het inschatten van risico en beslissingen op dat vlak bijna altijd baseren op verkeerde assumpties.
Klopt, maar dat heeft eerder met de structuur van beslissen te maken dan met het ontbreken van zaken in het brein.
Anyway, vanavond is er weer zo'n professor over bezig op NPO1 (NED1) om 20:30.
Er leuk om te zien waar een brein de bal volledig kan misslaan :lol:

http://www.tvgids.tv/tv/dwdd-university ... r/13221480

Die man al eerder bezig gezien en erg leerzaam.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2926
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Rechts Afslaan

Post by duibhce Kaelann »

Bas wrote:Klopt, maar dat heeft eerder met de structuur van beslissen te maken dan met het ontbreken van zaken in het brein.
Neurologisch is er geen verschil tussen de twee. :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Rechts Afslaan

Post by OzzePaa »

Bas wrote:
Koeno wrote:
Bas wrote:De overheid klaagt de jongeren aan, maar die kunnen veelal beter rijden echter zijn redelijk dom in inschatten van de gevaren.
.
Ik vind het redelijk dom om zo te veralgemenen. Vanaf wanneer is iemand dan niet meer dom? Welke leeftijdsgrens moet je dan bereiken?
Dat zeg ik niet, maar dat zeggen alle professoren die iets van het brein kennen.
Het brein is pas tegen ongeveer 27 jaar volgroeid en tot die tijd kunnen jongeren gevaar en gevolg slecht tot amper inschatten.
Dat is ook de reden waarom zoveel jongeren in de problemen komen op die leeftijd.
Zoek maar na, jongeren overschatten zichzelf, kunnen ze niets aan doen, hun brein is nu eenmaal nog niet af.
Dat kan natuurlijk ook z'n voordelen hebben : ik denk niet dat in 1941 anders al die jonge snaken zo zouden staan springen hebben om in een Spitfire of Hurricane te kruipen :bowdown: :thumbsup:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Rechts Afslaan

Post by Koeno »

OzzePaa wrote:
Bas wrote:
Koeno wrote: Ik vind het redelijk dom om zo te veralgemenen. Vanaf wanneer is iemand dan niet meer dom? Welke leeftijdsgrens moet je dan bereiken?
Dat zeg ik niet, maar dat zeggen alle professoren die iets van het brein kennen.
Het brein is pas tegen ongeveer 27 jaar volgroeid en tot die tijd kunnen jongeren gevaar en gevolg slecht tot amper inschatten.
Dat is ook de reden waarom zoveel jongeren in de problemen komen op die leeftijd.
Zoek maar na, jongeren overschatten zichzelf, kunnen ze niets aan doen, hun brein is nu eenmaal nog niet af.
Dat kan natuurlijk ook z'n voordelen hebben : ik denk niet dat in 1941 anders al die jonge snaken zo zouden staan springen hebben om in een Spitfire of Hurricane te kruipen :bowdown: :thumbsup:
Is blijkbaar puur omdat ze dom zijn...
??n of andere professor kan u dat vanavond op TV uitleggen ;)

User avatar
Mick
Posts: 50
Joined: 25 Apr 2015 16:22
Location: Hageland

Rechts Afslaan

Post by Mick »

petervdc wrote:
Mick wrote:
Bas wrote:De 1200 is te zwaar en laat je vallen, daar probeer ik het niet eens mee.
Inderdaad, niks mee aan te vangen zo een 1200. :lol:
Euh, die vent kan wel een stukske beter rijden dan de gemiddelde mens h?...
Dus 't ligt aan de bestuurder en niet aan de moto wilt ge zeggen? Dan zitten we feitelijk ongeveer op dezelfde golflengte.

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Rechts Afslaan

Post by Bas »

Mick wrote:
petervdc wrote:
Mick wrote:
Inderdaad, niks mee aan te vangen zo een 1200. :lol:
Euh, die vent kan wel een stukske beter rijden dan de gemiddelde mens h?...
Dus 't ligt aan de bestuurder en niet aan de moto wilt ge zeggen? Dan zitten we feitelijk ongeveer op dezelfde golflengte.
Wel huur/test-rij een VFR1200F en probeer het, niet komen bl?ten als je hem hebt laten vallen, want dat ga je namelijk doen.
Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb. D'r is namelijk een reden voor, moet je zelf maar ontdekken.

User avatar
Mick
Posts: 50
Joined: 25 Apr 2015 16:22
Location: Hageland

Rechts Afslaan

Post by Mick »

Bas wrote:
Mick wrote:
petervdc wrote:
Euh, die vent kan wel een stukske beter rijden dan de gemiddelde mens h?...
Dus 't ligt aan de bestuurder en niet aan de moto wilt ge zeggen? Dan zitten we feitelijk ongeveer op dezelfde golflengte.
Wel huur/test-rij een VFR1200F en probeer het, niet komen bl?ten als je hem hebt laten vallen, want dat ga je namelijk doen.
Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb. D'r is namelijk een reden voor, moet je zelf maar ontdekken.
Ik snap niet goed wat het er hier toe doet wat ik kan en niet kan met een moto, Zelfs al zou ik met die VFR nauwelijks rechtdoor kunnen rijden, laat staan in een acht, dat was m'n punt niet echt.

Waar het mij om ging is: Als ik mijn motor laat vallen tijdens het rijden van examen-achtjes, ga ik de oorzaak bij mezelf zoeken en niet bij het materiaal. Da's alles, maar ik had het misschien beter ineens met zoveel woorden gezegd. Want ik heb de indruk dat sommigen hier denken dat ik met hun rijkunsten aan het lachen ben (zou ik nooit doen, een prutser zoals ik) terwijl het mij eerder ging om wat ik als uitvluchten zag. Iemand die met z'n motor al met succes achten heeft gereden, heeft geen excuus meer als hij hem bij een volgende poging toch eens laat vallen. Als je het niet probeert, dan heb je dat probleem ook niet uiteraard.

En neen ik ga niet beweren dat het zomaar met ?lke motor kan, maar vast wel met meer modellen dan jij schijnt te denken:
Bas wrote:De 8tjes draaien is leuk maar niet te doen met een gewone motor.
Er zijn ondertussen al genoeg voorbeelden de revue gepasseerd, ook motoren die groter en zwaarder zijn dan die VFR. Misschien heeft die laatste inderdaad een lastige combinatie van maximale stuuruitslag, zithouding, zwaartepunt, gewicht, vorm van het stuur en weet ik veel wat nog allemaal maar da's al een gans ander verhaal dan zeggen dat hij simpelweg "te zwaar" is h?. Met de goeie techniek kan het in ieder geval met een pak meer motoren dan alleen maar de rijschoolmodellen die het bijna puur op stuuruitslag kunnen doen.

Terzijde, ik heb een aantal jaren geleden toevallig mijn motorrijlessen gevolgd bij dezelfde Theo waar je een filmpje van liet zien, prima kerel maar die hing toen inderdaad ook zo'n verhaal op dat die manoeuvres een beetje overkill zijn enzovoort. Wel, sinds ik mij achteraf nog wat heb bijgeschoold ben ik het met hem respectvol oneens. Die manoeuvres zouden met een beetje oefening eigenlijk peanuts moeten zijn op een meerderheid van de motoren en als ik na de winter merk dat sommige ervan niet meer willen vlotten dan interpreteer ik dat als:
Stefke wrote:werk aan de winkel

User avatar
Stefke
Posts: 2934
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Rechts Afslaan

Post by Stefke »

:stupid:
Mick wrote: Er zijn ondertussen al genoeg voorbeelden de revue gepasseerd, ook motoren die groter en zwaarder zijn dan die VFR. Misschien heeft die laatste inderdaad een lastige combinatie van maximale stuuruitslag, zithouding, zwaartepunt, gewicht, vorm van het stuur en weet ik veel wat nog allemaal maar da's al een gans ander verhaal dan zeggen dat hij simpelweg "te zwaar" is h?. Met de goeie techniek kan het in ieder geval met een pak meer motoren dan alleen maar de rijschoolmodellen die het bijna puur op stuuruitslag kunnen doen.
Ik zal dan nog eens twee filmpjes vanonder het stof halen... :unsure:

https://youtu.be/J599THaTSsw

https://youtu.be/sywNcuZWCcI

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Rechts Afslaan

Post by KlaasN »

In de filmpjes hoor je ze spelen met de gas. Op de rijschool regelen ze de motor zodanig af, dat je alles kan loslaten. Dat vond ik erg vervelend. Als ik nu naar het terrein ga met mijn SevenFifty, dan zijn de achtjes redelijk eenvoudig omdat je met de tractie kan werken. Nu is een SevenFifty wel een eenvoudige motor om de oefeningen mee uit te voeren.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Rechts Afslaan

Post by OzzePaa »

Mick wrote: .....................

En neen ik ga niet beweren dat het zomaar met ?lke motor kan, maar vast wel met meer modellen dan jij schijnt te denken:
Bas wrote:De 8tjes draaien is leuk maar niet te doen met een gewone motor.
Ajomma Mick : Bas draait wel vree klein achtjes h? :P :mrgreen:
:pijlr:......
Bas wrote: .......................
Twee vingers in mijn neus doe ik die.
Maar dat zijn geen examen oefeningen, die achtjes zitten op iets van 3,5 diameter, da's veel minder als wat deze gast doet. .....
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Rechts Afslaan

Post by laouen »

Mick for president! :bowdown:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2926
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re:Re: Rechts Afslaan

Post by duibhce Kaelann »

pff, waar gaat dat met dees forum naartoe als er zo'n relevante en genuanceerde replies gegeven worden?
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Rechts Afslaan

Post by Marreke »

Gunter wrote:Ik kan u vertellen dat ik met mijn eigen ogen heb kunnen zien dat iemand een examen 8 reed met een Goldwing en die had daar geen moeite mee. Was op het VAB terrein in Sint Niklaas met die actie ten voordele van Music for life.
Da's dan toch wel even geleden of het was geen officieel examen, want het is al jaren zo dat je met een motor van de rijschool moet afrijden.
Leest nog eens... een demo-8? Was dat 1 keer de 8 of, examenvereiste, 2 keer die 8? Of, nog mooier, bleef die 8-jes draaien?

Het oefenterrein, m?t geschilderde 8, in Ham zou een goede zijn om eens met z'n allen te kijken of het nou wel of niet gaat. Ik heb de pionnen die nodig zijn dus laat de vrijwilligers zich maar aanmelden.

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Rechts Afslaan

Post by Bas »

[quote=Mick]
Waar het mij om ging is: Als ik mijn motor laat vallen tijdens het rijden van examen-achtjes, ga ik de oorzaak bij mezelf zoeken en niet bij het materiaal.
[/quote]

Mee eens, maar met een VFR1200F ga je op je bek.
Dit ligt niet aan jou maar wel degelijk aan het materiaal.
De VFR1200F heeft een achterlijke computer aan boord die Drive-by-wire moet doen, en dat stomme ding gaat eerst eens analyseren of je wel of geen gas bedoelt.
Dus gaat hij even wachten met vermogen te geven, waardoor je gaat vallen, dus geef je meer gas en je knalt het 8tje uit als je niet al op je muil ligt.
Met gewicht kan je dit niet corrigeren want de motor is te zwaar.
Ja het ligt wel DEGELIJK aan het materiaal.

Hetzelfde kom je op andere motors met mappings tegen, zet die in REGEN mapping en probeer het.
Probleem is wel dat je de VFR1200F niet kan veranderen in mappings, ergo je gaat op je bek.
Al kan je nog zo goed rijden, het gaat je niet lukken.

User avatar
Stefke
Posts: 2934
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Rechts Afslaan

Post by Stefke »

KlaasN wrote:In de filmpjes hoor je ze spelen met de gas. Op de rijschool regelen ze de motor zodanig af, dat je alles kan loslaten. Dat vond ik erg vervelend.
Dat kan wel dat het stationair toerental van de rijschool verhoogt werd, maar meestal niet. Ook op gewoon standaard stationair toerental kan je de lichtere motoren wel gewoon met de koppeling los laten rijden. Maar dat is niet de beste manier natuurlijk.
KlaasN wrote: Als ik nu naar het terrein ga met mijn SevenFifty, dan zijn de achtjes redelijk eenvoudig omdat je met de tractie kan werken.
Dat snap ik niet goed want tractie of aandrijving heb je toch altijd nodig? De beste manier is dus eigenlijk wat strak gas geven (2000tpm/2500tpm), je aandrijving regelen door met je koppeling te spelen en je motor wat te stabiliseren door te achterrem wat te laten slepen.
En die techniek passen ze toe in de filmpjes met de STX1300 en de SV1000S.

Post Reply