Muug wrote:F M wrote:Doordat je nog tractie hebt, zal op het einde je remweg groter worden, en daarom moet je ontkoppelen.
De voornaamste reden om op 't einde te ontkoppelen is om te vermijden dat je motorblok stilvalt volgens mij.
Belangrijk hierbij is die 'op het einde'. Vroeger werd er nog al eens ingehamerd, zeker ook bij autorijlessen, dat je moet ontkoppelen om niet stil te vallen. Maar vele beginnende rijders interpreteren dat verkeerd door in een noodsituatie eerst te ontkoppelen en dan pas te remmen, waardoor er veel tijd verloren wordt.
Daarom kan ik er eigenlik wel inkomen dat een instructeur de nadruk legt op remmen, en je liever het ontkoppelen om niet stil te vallen laat vergeten.
Een beetje de 'zijkant' van ABS: er is een verschil tussen de reden of het doel van ABS bij de auto en de motor. Bij de auto dient het ABS in de eerste plaats om de auto bestuurbaar te houden, zodat je nog kan uitwijken terwijl je remt, in plaats van rechtdoor tegen de hindernis te schuiven.
Bij de motor geldt dat uitwijken tijdens het remmen niet, want dat kan je niet. Je moet immers de remmen durven lossen om uit te wijken. De belangrijkste bijdrage van ABS op de motor is ervoor te zorgen dat je niet onderuit schuift door blokkerend voorwiel. En in 2e instantie, bij de moderne remsystemen, een kortere remweg omdat je in noodsituaties maximaal kan en durft remmen.
Ben ik juist met deze redenering ?
I am confused. Oh no, maybe not!