dagje circuit Mettet

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
Post Reply
the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

dagje circuit Mettet

Post by the riding man »

Niet echt een motorreis maar zeker een avontuur voor een beginnende circuit rijden zoals mezelf.
Vandaag om 4u liep de wekker af. Douche gepakt, thermisch ondergoed aan, motorpak in de koffer gestoken. De moto zelf stond al geladen van de dag ervoor. Onderweg, waarschijnlijk puur uit zenuwachtigheid, tot 3x toe een sanitaire stop moeten inlassen. Precies gelijk de vrouwen :war:
Om stipt 7.15 op het circuit toegekomen. Direct naar de technische keuring en vervolgens naar de inschrijving. Alles ok.
Ik reed bij de beginners, die nog verder opgedeeld waren en ik zat bij de beginners die nog nooit eerder op circuit gereden hadden.
De instructeur reed heel de voormiddag nog voor en bij elke sessie werd het tempo opgevoerd. 1ste sessie ging goed, 2de sessie ging fantastisch goed, tot de voorlaatste ronde. Daar begon de moto te schudden en te schuiven toen ik lichtjes (en ik herhaal: lichtjes!) bij remde met de achterrem. Niks ergs gebeurd, maar het zelfvertrouwen kreeg een ferme deuk wat zich tekende voor de resterende 2 rondes + heel de 3de sessie. Toen was het middagpauze en na de middag vrij rijden. Heb nog even tijd gehad om dit voorvalletje met de instructeur te bespreken en hij heeft me gemotiveerd om het gewoon te vergeten en weer vertrouwen op te bouwen maar niet meer te remmen met de achterrem. De 1ste sessie na de middag moest ik vrij rijden zonder instructeur om op mijn eigen tempo weer vertrouwen te krijgen. En dat gebeurde wonder boven wonder enorm goed. Ik begon sneller en sneller te rijden, meer en meer naast de moto te hangen (wat ik voor het eerst in deze mate deed) en tijdens de 2de namiddagsessie heeft de instructeur achter mij gereden om me te evalueren. Na die sessie kreeg ik welgemeende complimenten voor mijn bochtentechniek en blijkbaar zonder ik het wist lag mijn bochtensnelheid duidelijk hoger dan de gemiddelde beginner. Maar door het zeer geringe vermogen van mijn licht motoke verloor ik steeds heel veel afstand op de rechte stukken. Hij benadrukte dat dit geen nadeel hoeft te zijn, ik compenseerde dit door technisch redelijk goed te rijden en hij vind dit voor mij de ideale beginners moto om technisch goed te leren rijden.

Dus een zeer leuke en leerrijke dag achter de rug. Voor diegene die dit lezen en nog twijfelen of dit iets voor hen zou kunnen zijn: zeker doen, niet twijfelen! Het zal je inzichten, en rijvaardigheid met volle zekerheid verhogen wat ook ten goede komt op de openbare weg. Niet dat je op de weg moet gaan racen, integendeel zelfs! Maar iedereen komt wel eens een ai-ai-ai-moment tegen waarbij je vreest dat je het niet haalt en daardoor in paniek verkeerd gaat kijken en rechtdoor in de bocht zou gaan rijden. Als je op circuit je grenzen verlegt en je komt toch eens een paniek situatie tegen dan heb je toch iets meer kans om je paniek-reflex om te buigen in nog dieper de bocht in te kijken omdat je het voorheen ook al eens gedaan hebt en weet dat het kan als het moet.

Hop naar de volgende circuit dag, en die staat reeds geboekt :ricky:
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

dagje circuit Mettet

Post by F M »

:thumbsup:
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

dagje circuit Mettet

Post by Koeno »

Seg, zijt ge Johan dan ni tegenkomen? kpeis dat die gisteren ook op mettet zat...

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

dagje circuit Mettet

Post by Borniet »

:beer: :ricky:

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

dagje circuit Mettet

Post by the riding man »

Koeno wrote:Seg, zijt ge Johan dan ni tegenkomen? kpeis dat die gisteren ook op mettet zat...
Yep, een babbeltje mee gemaakt. Ik had hem eerst nog niet herkend. Maar hij mij wel aan mijn nickname (staat op mijn lederen pak). Bangelijk schoon machientje waar die nu mee rijdt. camera op zijn tank en alles ge?nstalleerd,...
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

dagje circuit Mettet

Post by Koeno »

the riding man wrote:
Koeno wrote:Seg, zijt ge Johan dan ni tegenkomen? kpeis dat die gisteren ook op mettet zat...
Yep, een babbeltje mee gemaakt. Ik had hem eerst nog niet herkend. Maar hij mij wel aan mijn nickname (staat op mijn lederen pak). Bangelijk schoon machientje waar die nu mee rijdt. camera op zijn tank en alles ge?nstalleerd,...
Jup diejen R1 is een masjientje he,
Opt vorig moto weekend is opgzeten, maar die positie zou ik geen half uur volhouden denk ik...

Post Reply