Close call

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Close call

Post by Marreke »

Nah, dat was laatst bijna een lid minder...
Ik ging door een dorp, tegen 50, en versnelde naar 70 toen dat mocht. Mooie bocht maar wel met een zijstraat van rechts. Toch maar even extra naar rechts kijken.
Die dikke auto zat nog achter mijn ventje de laatste keer dat ik in mijn spiegel keek maar op een stukje van 300 meter besloot dikke meneer dat het niet snel genoeg ging. Op een plek waar dat eigenlijk totaal niet kon, onoverzichtelijke bocht naar links, kwam hij mijn ventje en mij voorbij zeilen.
Dikke chance dat er geen tegenliggers waren, was er een tegenligger geweest dan was ik dood geweest.
Er was geen uitwijken mogelijk, toch haalde die Audi A4/5 in....totaal achterlijk.

En dan zijn motards gevaarlijk?

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Close call

Post by Bas »

Dit was de baan van Lommel-Kerkhoven naar Leopoldsburg, als ik die kerel ooit nog zie dan ga ik mijn handschoenen met valbescherming eens goed gebruiken.
Wat die kerel deed was gewoon belachelijk, heb er geen woorden voor, ik had hem moeten achtervolgen en een knal moeten geven.
Deze Beige-metalic Audi A4/5 is gewoon een DOOD-rijder!!! Als ik hem nog eens tegenkom ga ik hem achterna en krijgt die een pak slaag waar die niet goed van zal zijn.

Had het toen moeten doen, maar ik maakte me zorgen om mijn wijfie.

Jopet
Posts: 836
Joined: 22 May 2014 09:27

Close call

Post by Jopet »

Dagelijkse kost als je met de vrachtwagen rijdt, hoe dikwijls ik eens vloek en mij de vraag stel of dit nu echt nodig was hier nog voorbij te steken, en de ergste zijn die dan voorbij steken om dan op hun rem te staan om af te slaan....
1 van de favoriete voorbij steek plaatsen zijn verkeersdrempels, daar waar wij dan traag over moeten gaan om ons lading niet teveel door elkaar te schudden vliegen ze dan voorbij, is dit het doel van een verkeersdrempel vraag ik mij dan soms af?

Laats reed ik met de motor op het gemak aan 30km/u door mijn gemeente (zone 30) en vliegt er mij ??n (toevallig ook een A5) voorbij aan hoge snelheid, ik had toen ook veel goesting om er achter te gaan en hem eens goed mijn mening te zeggen maar dacht toen, ik kan hier moeilijk aan 80 door de gemeente vliegen om een ander op zijn onverantwoord rijgedraag te wijzen en heb hem maar laten verder vliegen.... Dan zijn ze verwonderd dat de politie opeens beslist om daar te gaan flitsen en beweren ze achteraf dat de politie dit enkel doet om de mensen te pesten.

Dus Marreke & Bas ik verschiet daar niet meer van dat een automobilist een trager rijdend persoon absoluut moet passeren want geduld in het verkeer is in onze samenleving niet meer te vinden.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Close call

Post by Borniet »

Spijtig genoeg kan ik mij hier alleen maar bij aansluiten...
Ik doe ongeveer 1000km per week, en heb sinds een paar maanden mijn Gopro op mijn stuur gemonteerd. Ik kan je zeggen dat ik minstens 1x per week een filmpje op youtube zou kunnen plaatsen met onverantwoord rijgedrag dat elke keer opnieuw de krant zou halen.
Zo kwam ik laatst nog de grote baan in de bebouwde kom opgereden, om 6u s'morgens. Geen verkeer te zien, dus ik rijd de baan op. Terwijl ik er opdraaide zag ik van ver (1000m ongeveer) een auto de bocht omkomen. Nog tijd genoeg leek me (alles speelt zich binnen de bebouwde kom af). In mijn achteruitkijkspiegels zie ik dat die ineens al belachelijk veel dichterbij gekomen was, en bleef komen. Duidelijk niet van plan om te vertragen, dus ik versnel behoorlijk om die gek uit mijn achterwiel te houden, en toen ik ongeveer 80 reed kwam hij mij voorbijgevlogen in een bocht naar links zonder zicht. Toen hij mij voorbijreed kreeg ik een "duw" van zijn wind, en voor ik het wist was hij al uit zicht verdwenen.
Het is niet voor niets dat de "stille kempen" aan de top staan qua dodelijke ongevallen...

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Close call

Post by pingu »

Ik doe woon-werk met mijn moto. Ik kijk al lang niet meer op van zo'n gevallen. 't valt elke week wel nekeer voor: voor je wielen afdraaien, bumper tegen je achterwiel kleven, plots uitwijken als je al filefilterend voorbij komt... Het lijkt af te hangen van de regio: richting Brussel is men die motards blijkbaar wel al wat gewend. Richting Antwerpen is toch telkens weer wringen / survival.

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Close call

Post by Borniet »

pingu wrote:Ik doe woon-werk met mijn moto. Ik kijk al lang niet meer op van zo'n gevallen. 't valt elke week wel nekeer voor: voor je wielen afdraaien, bumper tegen je achterwiel kleven, plots uitwijken als je al filefilterend voorbij komt... Het lijkt af te hangen van de regio: richting Brussel is men die motards blijkbaar wel al wat gewend. Richting Antwerpen is toch telkens weer wringen / survival.
Inderdaad, ik doe ook woon-werkverkeer, van de Kempen naar Brussel (centrum). Ik moet zeggen, het is in de volgorde van rijden dat het eigenlijk veiliger en minder agressief wordt: De stille kempen zijn het ergst (rood licht? Zolang er niemand anders van de andere komt die niet kan stoppen mag ik doorrijden), daarna alles rond de Antwerpse ring (filefilteren is een teistering van de blaas en sluitspier), en het aangenaamste rijden is echt in Brussel Centrum (Oei meneer, kan je niet zo vlot passeren door mijn spiegels? Ik verzet mijn auto even, of ik klap mijn spiegels wel even in!).

Enkele weken terug nog een topper: Ik vertrok in Brussel, en daar goot het water, dus ik doe mijn regenpak aan. Een compleet fluo-gele overal. Tussen Mechelen en Antwerpen klaart het op, en op de Antwerpse ring rijd ik de stralende zon. Met mijn fluogeel pak! Ik leek wel een grote lichtgevende kanarie! En toen, op de Antwerpse ring alleen, heb ik mijn record verbroken, 4x remmen mogen dichtgooien omdat ze bij me bij het filefilteren (steeds aan minder dan 50km/u trouwens!) de weg afsneden!
Ze zullen me niet gezien hebben waarschijnlijk :P
:peepwall:

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Close call

Post by KlaasN »

Gisteren, van Limburg naar Antwerpen. E313 en E34, totaal vast. Aanvankelijk dacht ik binnendoor te rijden via Massenhoven, maar ja, ik ben aan het leren dus dacht ik, recht door de file. Pfff, zelfs al de auto's volledig stilstaan zijn er nog die het nodig vinden om van baanvak te veranderen. Dat filefilteren is toch niet eenvoudig, volgens de regel mag je maar 20km/h sneller dan de auto's rijden. Voorlopig vind ik dat al erg moeilijk. Sommige mensen zijn jaloers dat ze stilstaan en kunnen het gewoon niet verdragen. Soit, ik was er op een halfuurtje door, de auto's reden er meer dan twee uur over. Als ik andere motor probeer te volgen.... er zijn er toch die het erg snel doen.
Ik had ook een kanarie vestje aan!!

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Close call

Post by pingu »

KlaasN wrote:Dat filefilteren is toch niet eenvoudig, volgens de regel mag je maar 20km/h sneller dan de auto's rijden. Voorlopig vind ik dat al erg moeilijk. Sommige mensen zijn jaloers dat ze stilstaan en kunnen het gewoon niet verdragen. Soit, ik was er op een halfuurtje door, de auto's reden er meer dan twee uur over. Als ik andere motor probeer te volgen.... er zijn er toch die het erg snel doen.
Je went er aan. Toen ik nog dagelijks naar Halle moest (E19 - Bxl ring) "flitste" ik ook vrij gewind tussendoor. Je leert vrij goed inschatten waar en wanneer je wat vlotter kan, en waar en wanneer je moet oppassen. Nooit iets voorgehad. Nu ik meestal in Bxl noord moet zijn ga ik bijna altijd "binnendoor", dus weinig autostrade nog. En dan verleer je dat toch een beetje. Deze week richting A'pen gemoeten, en dat was toch weer effe spannend.

Die "max 50 / max 20 sneller" regel vind ik nog zo slecht niet. In theorie dan, want die "max 20 sneller" vind ik in de praktijk toch moeilijk toepasbaar. Ik interpreteer dat dus: niet al te veel sneller dan het andere verkeer, en sowieso niet sneller dan 50Km/u (zo ongeveer :mrgreen: ).

User avatar
Muug
Posts: 11861
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Close call

Post by Muug »

Borniet wrote:Spijtig genoeg kan ik mij hier alleen maar bij aansluiten...
Ik doe ongeveer 1000km per week, en heb sinds een paar maanden mijn Gopro op mijn stuur gemonteerd. Ik kan je zeggen dat ik minstens 1x per week een filmpje op youtube zou kunnen plaatsen met onverantwoord rijgedrag dat elke keer opnieuw de krant zou halen.
Ge moogt ze hier zetten, :thumbsup:

User avatar
Stefke
Posts: 2937
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Close call

Post by Stefke »

Muug wrote: Ge moogt ze hier zetten, :thumbsup:
Bwa, veel meerwaarde geeft dat niet he. Bovendien weten we ondertussen allemaal dat dat motorijden niet altijd van een leien dakje loopt en ge toch altijd voor 4 moet denken ?n handelen. En die vervelende situaties zit ge dikwijls al op voorhand aankomen, dus kunt ge er dikwijls wel al iets aan doen. En soms doen we zelf al wel eens iets onnozel :oops:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Close call

Post by bompa »

Borniet wrote: Het is niet voor niets dat de "stille kempen" aan de top staan qua dodelijke ongevallen...
Oei waar rij jij dan in de stille kempen ?

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Close call

Post by Borniet »

pingu wrote:
KlaasN wrote:Dat filefilteren is toch niet eenvoudig, volgens de regel mag je maar 20km/h sneller dan de auto's rijden. Voorlopig vind ik dat al erg moeilijk. Sommige mensen zijn jaloers dat ze stilstaan en kunnen het gewoon niet verdragen. Soit, ik was er op een halfuurtje door, de auto's reden er meer dan twee uur over. Als ik andere motor probeer te volgen.... er zijn er toch die het erg snel doen.
Je went er aan. Toen ik nog dagelijks naar Halle moest --KNIP--Deze week richting A'pen gemoeten, en dat was toch weer effe spannend.

Die "max 50 / max 20 sneller" regel vind ik nog zo slecht niet. In theorie dan, want die "max 20 sneller" vind ik in de praktijk toch moeilijk toepasbaar. Ik interpreteer dat dus: niet al te veel sneller dan het andere verkeer, en sowieso niet sneller dan 50Km/u (zo ongeveer :mrgreen: ).
Ja, dat klopt inderdaad, het is een gewoonte, je begint dat heel erg aan te voelen op welke stukken en tijdstippen het gevaarlijker is, en welk automobilisten-gedrag aantoont dat je beter voorzichtig bent, dat ze zenuwachtiger rijden, en minder oplettend zijn.

Achter die "max 50 / max 20 sneller" regel sta ik ook best achter, al is interpreteer ik het inderdaad ook zoals Pingu. Het is een beetje aanvoelen, als je probeert om die max 20 sneller aan te houden, dan wordt het stupide, want dan doe je niets anders meer dan stoppen en terug vertrekken, maar tegen 50 tussen een stilstaande file rijden is soms toch ook wat teveel van het goede. Hetzelfde met de max 50 regel, je kan niet de hele tijd op je dashboard kijken om te zien of je niet over de 50 gaat, want dan zit je gegarandeerd in iemand zijn flank, of hangt je helm tegen een trucker zijn spiegel. Maar je voelt wel wanneer je tussen de 50 en 60 ergens zit, en dan kan je terug invoegen.

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Close call

Post by Borniet »

Stefke wrote:
Muug wrote: Ge moogt ze hier zetten, :thumbsup:
Bwa, veel meerwaarde geeft dat niet he. Bovendien weten we ondertussen allemaal dat dat motorijden niet altijd van een leien dakje loopt en ge toch altijd voor 4 moet denken ?n handelen. En die vervelende situaties zit ge dikwijls al op voorhand aankomen, dus kunt ge er dikwijls wel al iets aan doen. En soms doen we zelf al wel eens iets onnozel :oops:
Meestal wis ik de filmpjes gewoon wanneer ik thuis ben geraakt zonder brokken, ik hou enkel de foto's bij als er fijne tussen zitten, die vliegen dan op Instagram ;-)

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Close call

Post by Borniet »

bompa wrote:
Borniet wrote: Het is niet voor niets dat de "stille kempen" aan de top staan qua dodelijke ongevallen...
Oei waar rij jij dan in de stille kempen ?
Ik bevind mij meestal in de regio Rijkevorsel - Brecht. Rijkevorsel valt nog een beetje mee, maar Brecht (waar ik 6 jaar gewoond heb) vind ik vreselijk qua rijgedrag.

Post Reply