Firefox is mij aan 't kl***tn

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Firefox is mij aan 't kl***tn

Post by Muug »

ben al een paar dagen die Iron aan 't gebruiken.
De zoekresultaten zijn best wel merkwaardig. Je moet bvb eens zoeken op denicol glitter spray.
Google Search Engine geeft veel locale resultaten (wat ik wil) maar de default search engine van Iron geeft me tal van scandinavische en oost-europese hits. Bizar ! Iemand een verklaring?
Oh, en 't is met het idee om er eventueel een groepsaankoop van te maken.

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Firefox is mij aan 't kl***tn

Post by Borniet »

Muug wrote:ben al een paar dagen die Iron aan 't gebruiken.
De zoekresultaten zijn best wel merkwaardig. Je moet bvb eens zoeken op denicol glitter spray.
Google Search Engine geeft veel locale resultaten (wat ik wil) maar de default search engine van Iron geeft me tal van scandinavische en oost-europese hits. Bizar ! Iemand een verklaring?
Oh, en 't is met het idee om er eventueel een groepsaankoop van te maken.
Da's de Google Searchbubble die je aan het werk ziet...

Ben je een bril/lens-drager? Of een amateur-sterrekijker? Zoek eens op "lens" in Google? Je krijgt hoofdzakelijk zoekresultaten die over ooglenzen of sterrekijker-lenzen gaan.
Als ik (als fotograaf) op "lens" zoek, krijg ik een lijst van de nieuwste Canon en Fujifilm lenzen (want Google weet dat de twee merken zijn waar ik het meest op zoek).

Met de searchbubble houdt Google je zoekresultaten beperkt binnen je eigen interesse/leef/werk/woon/... gebied, aan de hand van alle informatie die ze overal over je verzamelen (Wist je trouwens dat Google via je smartphone ELKE verplaatsing tracked en bijhoudt??? En dat die vrij makkelijk op te vragen is?).

Als je uit de searchbubble wil, kan je best andere searchengines gebruiken, zoals Duckduckgo.com (mijn standaard).

petervdc
Posts: 3461
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Firefox is mij aan 't kl***tn

Post by petervdc »

Borniet wrote:Wist je trouwens dat Google via je smartphone ELKE verplaatsing tracked en bijhoudt??? En dat die vrij makkelijk op te vragen is
Hmm, ik zet gps enkel aan als ik die nodig heb, idem met 4g.
Alle beetjes helpen...
Keep going

Koeno
Posts: 3212
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Firefox is mij aan 't kl***tn

Post by Koeno »

petervdc wrote:
Borniet wrote:Wist je trouwens dat Google via je smartphone ELKE verplaatsing tracked en bijhoudt??? En dat die vrij makkelijk op te vragen is
Hmm, ik zet gps enkel aan als ik die nodig heb, idem met 4g.
Alle beetjes helpen...
als je alles uitschakeld kunnen ze je moeilijk tracken natuurlijk,
maar 3G 4G Wifi (gps is zelfs niet zo noodzakelijk op dat moment).

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Firefox is mij aan 't kl***tn

Post by Muug »

Borniet wrote:Wist je trouwens dat Google via je smartphone ELKE verplaatsing tracked en bijhoudt??? En dat die vrij makkelijk op te vragen is?
Zal toch niet kunnen als wifi en 3g uitgeschakeld staan.
En ik denk ook niet als ge er geen gmail-account op hebt.

Van mij mag Google me trouwens hits geven die bij mij in de buurt liggen, wat ben ik met ne poolse, deense, of tsjechishe webshop ! :yikes:

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Firefox is mij aan 't kl***tn

Post by Borniet »

Muug wrote:
Borniet wrote:Wist je trouwens dat Google via je smartphone ELKE verplaatsing tracked en bijhoudt??? En dat die vrij makkelijk op te vragen is?
Zal toch niet kunnen als wifi en 3g uitgeschakeld staan.
En ik denk ook niet als ge er geen gmail-account op hebt.

Van mij mag Google me trouwens hits geven die bij mij in de buurt liggen, wat ben ik met ne poolse, deense, of tsjechishe webshop ! :yikes:
Dat is inderdaad zo, het heeft absoluut zijn voordelen! Zoals ik bijvoorbeeld niet door alle hits van lensonline en Hans Anders moet ploegen als ik info over een nieuwe lens zoek.
Maar... elk voordeel heb zijn nadeel ;-) Het is gewoon wat er op welke moment voor wie de doorslag geeft.

Wat het tracken betreft: dat is inderdaad vooral via de Google account, en op iPhone via gmail dat die dat blijkt te doen.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Firefox is mij aan 't kl***tn

Post by pingu »

Borniet wrote:Met de searchbubble houdt Google je zoekresultaten beperkt binnen je eigen interesse/leef/werk/woon/... gebied, aan de hand van alle informatie die ze overal over je verzamelen (Wist je trouwens dat Google via je smartphone ELKE verplaatsing tracked en bijhoudt??? En dat die vrij makkelijk op te vragen is?).
Oei. Dan zit er zich bij Google wss iemand af te vragen wat ik de hele tijd op Kersteiland loop te doen :shock: Bijzonder verhelderend (en een beetje angstaanjagend) wat Xposed / Xprivacy je allemaal komt vertellen dat verschillende apps over je willen weten (om je daarna toe te laten het te blokkeren :mrgreen: ).

petervdc
Posts: 3461
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Firefox is mij aan 't kl***tn

Post by petervdc »

Borniet wrote: En dat die vrij makkelijk op te vragen is?)..
Hoeda ?
Keep going

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Firefox is mij aan 't kl***tn

Post by den Bullet »

duibhce Kaelann wrote:
Borniet wrote:Google thanks you for all your data! #usechrome
En daarom bestaan Chromium, Torch en SRWare Iron :smash:
Of Yandex :?:

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Firefox is mij aan 't kl***tn

Post by Borniet »

petervdc wrote:
Borniet wrote: En dat die vrij makkelijk op te vragen is?)..
Hoeda ?
Azo se:
https://maps.google.com/locationhistory/b/0
;-)

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Firefox is mij aan 't kl***tn

Post by Borniet »

Ben eigenlijk benieuwd bij wie het allemaal toch getracked wordt, die dachten veilig te zijn...
Ik was er zelf in elk geval eentje van :-)

petervdc
Posts: 3461
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Firefox is mij aan 't kl***tn

Post by petervdc »

"You have no location history for ..."

Niks gevonden dus :-)
Keep going

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2921
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Firefox is mij aan 't kl***tn

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:Zal toch niet kunnen als wifi en 3g uitgeschakeld staan.
En ik denk ook niet als ge er geen gmail-account op hebt.
Google maakt gebruik van verschillende bronnen voor locatie-bepaling:
- GPS
- 3G/4G
- Wifi-locaties

Het gaat niet lang duren voordat de nodige deals met telecomoperatoren rond zijn om ook informatie rond de geconnecteerde GSM-masten daaraan toe te voegen. Die houden dat nu al bij voor hun "footfall"-analyses. Niet getracked worden wil dan zeggen uw telefoon in flight mode zetten en dus ook niet meer kunnen bellen of sms'en.

Het grootste nadeel aan de "Google-bubble" (en Facebook, Microsoft, Twitter, ...) is volgens mij dat je eigenlijk zo goed als alleen maar informatie te zien krijgt die in je eigen belevingswereldje past. Je eigen vooroordelen worden dus alleen maar bevestigd en versterkt, je krijgt amper nog echt afwijkende meningen of informatie te zien.
den Bullet wrote:Of Yandex :?:
Yandex staat onder zeer strikt toezicht van de Russische autoriteiten, het zou me ten zeerste verbazen moesten die aan de verleiding kunnen weerstaan om u ook te gaan tracken. Alle marketing-talk van Yandex zelf te spijt.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

petervdc
Posts: 3461
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Firefox is mij aan 't kl***tn

Post by petervdc »

duibhce Kaelann wrote:Yandex staat onder zeer strikt toezicht van de Russische autoriteiten, het zou me ten zeerste verbazen moesten die aan de verleiding kunnen weerstaan om u ook te gaan tracken. Alle marketing-talk van Yandex zelf te spijt.
yep, lijkt me ook
Keep going

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Firefox is mij aan 't kl***tn

Post by OzzePaa »

duibhce Kaelann wrote: Het gaat niet lang duren voordat de nodige deals met telecomoperatoren rond zijn om ook informatie rond de geconnecteerde GSM-masten daaraan toe te voegen. Die houden dat nu al bij voor hun "footfall"-analyses. Niet getracked worden wil dan zeggen uw telefoon in flight mode zetten en dus ook niet meer kunnen bellen of sms'en.
Dan wordt het al wat ambetanter om je gaan-en-staan onder de radar te houden, maar voorlopig is dat hier toch geen probleem zenne. (geen Google-account/Twitter/Facebook/of-al-die-ander-deel-alles-met-je-maten-spul).
En als je, Borniet, niet al die niet-relevante brol wil bij het zoeken naar een nief lens, dan weet je ongetwijfeld ook dat een beetje intelligent-creatief omgaan met zoektermen daar toch veel kan aan doen :wink:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Firefox is mij aan 't kl***tn

Post by Borniet »

OzzePaa wrote:
duibhce Kaelann wrote: Het gaat niet lang duren voordat de nodige deals met telecomoperatoren rond zijn om ook informatie rond de geconnecteerde GSM-masten daaraan toe te voegen. Die houden dat nu al bij voor hun "footfall"-analyses. Niet getracked worden wil dan zeggen uw telefoon in flight mode zetten en dus ook niet meer kunnen bellen of sms'en.
Dan wordt het al wat ambetanter om je gaan-en-staan onder de radar te houden, maar voorlopig is dat hier toch geen probleem zenne. (geen Google-account/Twitter/Facebook/of-al-die-ander-deel-alles-met-je-maten-spul).
En als je, Borniet, niet al die niet-relevante brol wil bij het zoeken naar een nief lens, dan weet je ongetwijfeld ook dat een beetje intelligent-creatief omgaan met zoektermen daar toch veel kan aan doen :wink:
Uiteraard :-) Daarom, ik gebruik over't algemeen duckduckgo met redelijk getargette zoekwoorden :wink:
Hangt er ook een beetje van af, soms gebruik ik Google juist wel, net omdat ik een beetje weet hoe ze werken. Bijvoorbeeld als ik over zeitgeist en onion ring networkds en dergelijke aan het opzoeken ben, dat ze het maar doorgeven aan de NSA ;-)

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Firefox is mij aan 't kl***tn

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote:Het grootste nadeel aan de "Google-bubble" (en Facebook, Microsoft, Twitter, ...) is volgens mij dat je eigenlijk zo goed als alleen maar informatie te zien krijgt die in je eigen belevingswereldje past. Je eigen vooroordelen worden dus alleen maar bevestigd en versterkt, je krijgt amper nog echt afwijkende meningen of informatie te zien.
Gij hebt gesproken met Jean Paul van Bendegem zeker? Hij schreef vorige week nog dat hij de mensen juist afwijkende boeken/cd's/whatever zou aanbieden, en met een goei korting, zodat de afzetmarkten automatisch meer zouden groeien.

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Firefox is mij aan 't kl***tn

Post by Marreke »

Jullie zeggen dus dat alles over iedereen te vinden is...
Zoek mij maar eens op.
Ik zit op diverse fora (minstens 8 openbare fora), schrijf wel eens wat op een krant, zet hier en daar een foto op het net.

Ben ik slimmer in het verbergen of zijn jullie slimmer in het vinden?

G-mail adres, Hotmail-adres, forumnaam, eigen naam... laat maar weten.

Koeno
Posts: 3212
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Firefox is mij aan 't kl***tn

Post by Koeno »

Marreke wrote:Jullie zeggen dus dat alles over iedereen te vinden is...
Zoek mij maar eens op.
Ik zit op diverse fora (minstens 8 openbare fora), schrijf wel eens wat op een krant, zet hier en daar een foto op het net.

Ben ik slimmer in het verbergen of zijn jullie slimmer in het vinden?

G-mail adres, Hotmail-adres, forumnaam, eigen naam... laat maar weten.
Je leest niet wat er gezegd wordt...

Niet perse "wij" kunnen dat, maar google wel....
ik heb laatste 2 dagen op 2de hands zitten zoeken naar v-stroms.
sindskort staat er op mijn facebook altijd reclame voor vstroms, toevallig?
Neen.

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Firefox is mij aan 't kl***tn

Post by Marreke »

Google vindt mij ook niet, anders zou ik in hun resultaten bovenaan staan.

Post Reply