Smartphone

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Smartphone

Post by Mario »

bon, 't is binnenkort mijn verjaardag en ik voel aan mjin water dat de entourage overweegt om me een smartphone te kopen om m'n 13 jaar oude Nokia te vervangen

ik ga hier niet vragen welk model het best is, maar 'gewoon' of er speciale troeven of nadelen zijn aan bepaalde merken :
Samsung
Nokia
Sony
IPhone (hoef ik eigenlijk helemaal niet)

meer als telefoneren, sms'en, soms eens surfen of een foto maken zal ik daar wellicht niet mee doen
abs is natuurlijk een plus maar geen absolute vereiste

alvast bedankt
:schieten:

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Smartphone

Post by pingu »

Mario wrote:bon, 't is binnenkort mijn verjaardag en ik voel aan mjin water dat de entourage overweegt om me een smartphone te kopen om m'n 13 jaar oude Nokia te vervangen

ik ga hier niet vragen welk model het best is, maar 'gewoon' of er speciale troeven of nadelen zijn aan bepaalde merken :
Samsung
Nokia
Sony
IPhone (hoef ik eigenlijk helemaal niet)

meer als telefoneren, sms'en, soms eens surfen of een foto maken zal ik daar wellicht niet mee doen
abs is natuurlijk een plus maar geen absolute vereiste

alvast bedankt
:schieten:
Heb je (veel) iWhatever dingen in huis? Dan is een iPhone natuurlijk wel makkelijk want dat werkt dan mooi samen allemaal. Zelfde voor Nokia / Windows Phone. Als je vb. een Windows tablet in huis hebt, dan sync-ed dat ook allemaal mooi en zonder veel problemen, incl. Office files. Android (Samsung, Sony, HTC,...) is een beetje een wereld apart, gefocussed op de services van Google vooral. Werkt trouwens ook erg vlotjes allemaal.
Qua "hardware" en gebruik zit dat allemaal op ong. hetzelfde niveau, 't is maar wat je gewend bent. Wat "Apps" betreft, hinkt Windows Phone wel achterop tov de andere twee. Maar de basisdingen (foto, video, surfen, email, etc) zijn allemaal aanwezig. Ge kunt m.i. met geen van de grote merken veel misdoen.

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Smartphone

Post by zappa »

ik ga dat hier eens volgen, want ik ben binnenkort ook jarig en zoek nog iets... misschien een nieuwe gsm?:grin:

i-dinges heb ik niet (mijn kippen hebben soms een i maar verder niks) :mrgreen:

een asus tablette, ne lapterop intel dinges, dus waarschijnlijk maakt dan niet uit?

Volgens dienen mens uit den fnac is een frans merk : Wiko ook ok, maar niet bekend door geen investering in reclame, moet het hebben van mond aan mond (of fheun a fheun reclame :mrgreen: )

kendegulderda ? :shock:
sig nature

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Smartphone

Post by Mario »

zappa wrote:kendegulderda ? :shock:
neenk :war:
maar hier staan er wel tussen : http://geronika.expert.be/telecom-gps/telefonie/gsm :pom:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Smartphone

Post by F M »

Ik heb een smartphone van dunaldi. Is boecht. Ik heb zaterdag dan ook een andere besteld. Vermits ik budgettair beperkt ben tot rond de 200 euro, heb ik me een oudere generatie Samsung gekocht. Een Galaxy S4 mini. Zou redelijk presteren , met ook een redelijke batterijduur.
I am confused. Oh no, maybe not!

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Smartphone

Post by Borniet »

Vanuit mijn Linux en opensource achtergronden neig ik soms nogal naar Android, maar ik heb ondertussen op 1 jaar tijd 3 Samsungs versleten (S3 mini, S4 mini + S4), en op de andere 10 jaar 3 iPhones (de 3e, een iPhone 6, is nu nog in dienst, een jaartje ondertussen).
Mijn ervaring is dat de iPhone veel steviger gebouwd is (pas op, laten vallen is kapot, en dat is met allemaal wel ongeveer zo, zo zijn mijn twee eerste iPhones kapot gegaan), en dat de software vele malen stabieler is! (rebooten? bijna nooit).
Het Android os is fijner, en mijn nerdy-ik beleeft er meer plezier aan, andere windowmanagers installeren, settings aanpassen tot het niet meer herkenbaar is en dat soort dingen. Maar het is een stuk onstabieler, en op zich is dat niet onlogisch, iOS moet enkel op iPhone/iPad werken (very high end), Android moet op 100-en modellen werken, van very high end tot very low end. Verder stoort de Google integratie in Android mij vreselijk.
Wat de windows phones betreft, ik heb er nog nooit een zelf gehad, heb wel een test-toestel van Nokia ter beschikking waar ik geregeld mee speel, maar dat vind ik zonder meer niets. Maar ik ben algemeen al geen windows-voorstander...

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Smartphone

Post by Muug »

ik heb nokia lumia 620, bestaat al niet meer peis ik. Gebruik ik al twee jaar, elke dag, zonder hoesje. Is al tien keer gevallen van een meter hoog of zo. Resultaat : geen enkele kras, werkt nog steeds perfect. ZEER solide behuizing dus.
Door de windows8-look heel intuitieve bediening
kan sdkaart van 64GB aan
is spotgoedkoop
zeer performante hardware, nooit wachten als ge iets aktiveert

afin, wie prijs ?n kwaliteit belangrijk vindt, kan niet om een windows phone van nokia heen.

just my two cents....

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Smartphone

Post by zappa »

kunnen we 't misschien eens hebben over tevredenheid van batterij duur ? In dat bedje zijn vele fheuns beetje ziek?
sig nature

Koeno
Posts: 3211
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Smartphone

Post by Koeno »

Ik zit hier met nen samsung s3 mini.
Gekregen van mijn vader (omdat hij elke 2 jaar een nieuwe gsm mag kiezen en de oude mag houden).

Dus is al 2 jaar in gebruik bij mijn vader (die enkel belt/smst) en al 7 maand door mij in gebruik (sms/bellen/mailen/foto's/gps/muziek/gitaartuner/spelletjes/web).

De gsm hangt elke nacht aan de lader (spaarstand op gsm staat niet op, 3g altijd aan, wifi soms op, zelden tot nooit bluetooth, gps enkel tijdens wandelingen).

Qua prestaties ben ik daar feitelijk content van, tenzij de spaarstand op staat, dan merk je toch wel wat vertraging...
natuurlijk top-games speel je daar niet op (bij mij enkel schaken en belotten).

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Smartphone

Post by Borniet »

zappa wrote:kunnen we 't misschien eens hebben over tevredenheid van batterij duur ? In dat bedje zijn vele fheuns beetje ziek?
Hmmm... goeie vraag :-)
Bij mij is de iPhone 6 de eerste die het langer dan een dag (lees: van half 6 s'ochtends tot half 12 s'avonds) zonder opladen uithoudt. Al de rest is s'middags op te laden. Maar veel hangt af van wat je precies doet, en waar je het doet. Toen ik nog elke dag met de trein naar brussel reed, was mijn batterij een stuk sneller leeg. Niet zozeer door het gebruik van de smartphone op de trein, maar door het constante zoeken van de smartphone naar een degelijke verbinding, wat enorm veel energie kost.
Ook als je veel bluetooth gebruikt bijvoorbeeld, gaat je batterij sneller leeg.
Maar gemiddeld mag je op 1 a 1,5 dagen rekenen.
Misschien heeft Muug wel een ander cijfer? Want ik heb al gehoord dat die windows phones zuiniger zijn.

Edit: net binnengekregen, een extra categorie naast de iOS, Android en WinPhone: de Ubuntu Phone: http://store.bq.com/en/ubuntu-edition-e5

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Smartphone

Post by zappa »

wel mijn nokia oudje, houdt het 2 dagen vol, niks op 't net, wifi en met geluid (behalve alarm geluid) volledig af! met geluid op : halve dag :duimneer:

Ik gebruik die als wekker, ik kan die niet 's nachts opladen... :confused2: kreeg last van oorsuizen, oorzaak bleek de oplader te zijn, die maakt een constant zoemend geluid, stil, maar genoeg om je de volgende dag dat geluid te blijven verder horen :confused:

Dus opladen buiten de nachtelijke activiteiten-uren :mrgreen: is een vereiste .
sig nature

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Smartphone

Post by pingu »

Persoonlijk heb ik een Fairphone 1 (Android). 1,5j geleden een middenklasse telefoon, die nog steeds vrij goed voldoet. Af-fabriek "unlocked", dus je hebt die in tegenstelling tot zowat alle andere smartphones volledig "onder controle". Ook geen Google-toestanden standaard ge?nstalleerd, dus als je geen "google spyware" wil, ook geen probleem. Batterij houdt het een 2 dagen vol (en is trouwens verwisselbaar), tenzij ik ga zitten gamen natuurlijk. Ik ken ook wel een aantal mensen met Samsung G4/G4mini/G5. Die lijken daar content van te zijn, maar meer kan ik daar niet van zeggen.

iDinges komt er bij mij uit principe niet in. De Windows wereld heb ik 5+ jaar geleden volledig achter mij gelaten (de VM voor het draaien van GarminExpress / Basecamp uitgezonderd, grr Garmin). Windows telefoons hebben dus voor mij geen enkele meerwaarde, in tegendeel.

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Smartphone

Post by Muug »

batterij van de nokia een dag of drie, vier. Met wifi, blauwtand en 3g uitgeschakeld natuurlijk, 't is in de eerste plaats een telefoon en geen xbox. :mrgreen:

karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

Smartphone

Post by karel-p »

ik heb een samsung met 4.5" scherm
meest gebruikt : bellen sms camera en gps ( gratis app = OSMAND )

'k heb een laad kabeltje van m'n batterij en een 12V naar USB plugje op m'n moto
dus onderweg laadt ik m'n telefoon op terwijl ik m'n gps erop gebruik

onderweg soms via mobiele gegevens de regenradar eens checken op buienalarm
maar da's nooit langer dan 5 minuten of zo.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Smartphone

Post by Wipr »

Heb al wat vanalles gehad en ik vervloek over het algemeen al die smartphones. Een zegen vind ik het niet want je zit daar zonder dat je het beseft ook op te turen voor de meest onbenullige zaken op te zoeken etc.

Handig om als GPS te gebruiken als je geen navigatie in de auto hebt. Whattsapp dan weer handig om eens in de winkel te vragen aan de vrouw thuis wat ze nu weer juist moest hebben want ook in het warenhuis heb je een veelvoud aan keuzes in dezelfde producten. Ze stuurt dan snel een foto door van wat het moet zijn.

Zelf nu een Samsung S3mini maar ik heb er totaal geen binding mee. Vind het een vervelend toestel en is sneller leeg dan een dag als je er wat mee bezig bent.

Het beste toestel dat ik gehad heb was een Sony Xperia en het enige nadeel was dat het geheugen te beperkt was en niet kon uitbreiden. Toen de S3mini gekregen van mijn schoonvader die hem met punten te sparen bij Proximus had "gekregen".

Mijn vrouw ook Samsung maar dan de gewone S4 en ze is er evenmin niet tevreden over.

Als ik mocht kiezen dan koos ik terug een Sony Xperia of toch maar een Iphone. Waarom een Iphone, wel, we zijn al jaren een Ipad gewoon en de kinderen hebben een Ipad Mini2 en een Ipod touch en je kan mits zelf een Apple ding ze beter controleren door de toestellen te synchroniseren.
Ipod van mijn dochter was vorige zomer in Spanje gestolen tijdens een inbraak in het ouderlijk huis aldaar. Een nieuwe gekocht en door de Cloud was ze niets van gegevens kwijt wat ook wel top was.

Nu met andere niet Apple toestellen kan je dat ook maar dan doe ik het via een gmail adres en regelmatig upload ik gemaakte foto's naar mijn vrije ruimte daar. (Maar goed ook want die Samsung durft kuren te krijgen)

Sony was voor mij het beste toestel maar dat is nu eigendom van mijn dochter.

Iphone is duur en kan er geen geld aangeven. Waanzinnig dat je 500+ euro moet neertellen voor iets wat vergankelijk is. En vergankelijk in deze context bedoel ik dat de software regelmatig wordt bijgespijkerd zodoende dat de goedkopere of oudere modellen de software niet meer kunnen draaien en bepaalde programma's of spelletjes voor dood achtergelaten worden.

Onze Ipad, De allereerste generatie kan bijv geen youtube meer weergeven en de app's voor online banking zijn ook niet meer te gebruiken.

't Zelfde als met alles. Eens wat testen lezen, je persoonlijke voorkeur eens laten gelden (design, kleurtjes, stevigheid, waterdicht of niet, enz) en kiezen.

En als je dan nu een smartphone zou kopen, krijgen, ga dan ineens voor een model dat 4G al ondersteund want dat is meer en meer de norm aan het worden. 3G gaat ook nog natuurlijk. Alles gaat maar zoals mijn voorbeeld en zoals met vele updates gaan bepaalde programma's haperen en in het slechtste geval er de brui aan geven.
Hangt er vanaf hoe fel je er aan verknocht zal geraken.

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Smartphone

Post by den Bullet »

Nexus 5:

Gaat een dag mee (ik vergeet 'onderweg' al es de wifi uit te schakelen),
constant netwerkverbinding,
's morgens en 's avonds B-rail-consult en facebookspeeltje,
tijdens de rookpauzes is 't een spelcomputer (bijna niks bereik in da kot),
wordt ook veel gebruikt als camera (+ automatisch uploaden naar de wolkskes),
Nogal veel app-kes ...
32 Gig.

Wreed content van en alleen op gebied van de batterij-autonomie is de HTC One van de F? een stuk straffer; maar die kost dan ook bijna 2x zo veel :w00t:

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Smartphone

Post by diskeletloetje »

Hier een Samsung S4 mini, daarvoor een S3 mini. Ik ben daar wreed content van. SD-kaartje erin en hoplakee, staat vol muziek en foto's enz... Buiten surfen, muziek beluisteren, ne foto trekken, wat apps gebruiken, gps bezigen en I-coyote en bellen natuurlijk doe ik daar eigenlijk niet zoveel mee. Die I-dinges komen hier niet binnen... 600 euro voor nen telefoon, zijdezot...
Mijne kleinen had zo'n Windows Phone en we hebben dat buiten gesmeten omdat sommige apps, natuurlijk de populaire voor die gasten, niet beschikbaar waren voor dat spel. Nuja, ik denk niet dat gij nog veel Minecraft speelt...
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

petervdc
Posts: 3461
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Smartphone

Post by petervdc »

Koeno wrote:Ik zit hier met nen samsung s3 mini.
Gekregen van mijn vader (omdat hij elke 2 jaar een nieuwe gsm mag kiezen en de oude mag houden).
Ah, werkt hij ook bij Proximus ?
Keep going

Koeno
Posts: 3211
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Smartphone

Post by Koeno »

petervdc wrote:
Koeno wrote:Ik zit hier met nen samsung s3 mini.
Gekregen van mijn vader (omdat hij elke 2 jaar een nieuwe gsm mag kiezen en de oude mag houden).
Ah, werkt hij ook bij Proximus ?
Euhm jah, hoe noemen ze daar tegenwoordig,
Telindus -> JCA -> Belgacom -> Proximus -> Daar ergens ;)

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Smartphone

Post by Bas »

Laat je niet foppen en ga naar www.amazon.fr , je kan daar de meest prachtige telefoons kopen voor 2x niks.

Ik heb deze verleden week gekocht voor mijn dochter, Cubot P9, net geen 90 euro inclusief verzending, maar gelijk aan een Samsung S5 of zoiets.

http://www.amazon.fr/Cubot-Smartphone-A ... double+sim

Maar dan beter en er kunnen ook nog eens 2!! simkaarten in, handig als je in het buitenland zit en daar lokaal wilt bellen met een kaart van het land.

Laat je niet bedonderen door de "merken" en hun giga prijzen, Android is gelijk op elke telefoon.
Bovendien leveren die merken als Cubot een extra 2e batterij, wel zo handig als de eerste kapot mocht gaan.

Post Reply