Vluggertje naar Marokko

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

[center]Een Vluggertje naar Marokko

Image
[/center]

Alternatieve titels: "Het maximum dat je uit een week kan halen" of "Reizen voor introverten" of "Zijdegij nu helemaal op uwe kop gevallen?!?"

't zal een kort verslagje worden want het was een kort reisje :-)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Vluggertje naar Marokko

Post by OzzePaa »

Ik verschiet al direct dajje met die achterband door dat rul zand sjeest :yikes: ... of hoort dat ook bij :"Zijde gij nu helemaal op uwe kop gevallen" :mrgreen: :wink: :?:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

Laat ons zeggen dat het niet lang geduurd heeft voor ik letterlijk op mijn kop gevallen was ja :headbang:

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

Vertrek min 1 week: Ik had nog eens goesting (nood) aan wat rijden en aan wat reizen. en het leek erop dat ik nog wel enkele dagen last-minute verlof zou kunnen nemen. Helemaal alleen wegens last-minute en een partner-in-crime in het onderwijs. Niet dat ik dat erg vindt.. ik hou wel van mijn eigen gezelschap ;-)

Het zuiden van Noorwegen zou het worden. Temperaturen zijn er nu al aangenaam (rap gechecked: het was er nu 19? en zonning). Dagje autostrade aan Duitse snelheden, ferry'ke en ge zit in het Fjordengebied. Scandinavi? hebben we al uitgebreid bezocht, maar telkens lieten we ons aantrekken door het Hoge Noorden - het zuiden van Noorwegen was dus nog onontgonnen gebied voor mij. Alles was aanwezig wat ik zocht: fenomenale uitzichten, open landschappen, kronkelwegeltjes in overvloed, pistes in overvloed. Perfect! Rap naar de winkel achter wat gedetailleerde kaarten en het plannen kon beginnen. Al snel had ik een verzameling van mooie routes uitgestippeld. Ik zou dan ter plekke wel zien hoe ik die aaneen zou rijgen.

Tentje, slaapzak en heel de nest lagen al klaar. Ik was er klaar voor!

Nog even het weerbericht checken voor de komende dagen

Godmiljaar! :confused:

"koudefront". Heel de week meer dan 90% kans op regen. Maximum dagtemperatuur van 11?. Minimum 3?

:ermm:

Ok. Plan B dan maar. Het zat al lang in mijn hoofd om eens "rap" naar Marokko te rijden. Maar om dat op een week tijd te doen moet ge wel heel zot zijn - althans dat is wat iedereen toch altijd bleef herhalen. Het Marokko seizoen is eigenlijk ook al op zijn einde omwille van de oplopende temperaturen. Fuck it, ik ga niet een week in de koude en de regen gaan rijden. Marokko - here I come!
Maandag verlof geregeld. De rest van de week mijn "warm weer" gerief bijeen gezocht en vrijdag was ik er klaar voor.

Gepakt gezakt en ready to go!

Image

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Vluggertje naar Marokko

Post by F M »

:lurker:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Vluggertje naar Marokko

Post by zappa »

ik pak even mijne Image

en

Image

......


zonder zijkoffers? very interessant ! :grin:
sig nature

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

Vrijdag: Eigenlijk wou ik op tijd stoppen op het werk, op de moto springen en al een kilometer of 400 rijden. Dat zou de lange rit naar het zuiden van Spanje wat draaglijker maken. Helaas was het die week erg druk op het werk en ook vrijdag was het hectisch. Het was half negen eer ik thuis was en ik moest de moto nog laden. Dat zou dus niet meer lukken. Dan maar van de zaterdag een maratondagje maken. Wekker om half zes met als doel om zes uur de deur uit te zijn!

Zaterdag: Ok. Het was echt wel een drukke week en het hangt nog in mijn lijf. De wekker van half zes gesnoozed. En nog eens. En dan nog eens. Na een uur snoozen stopt de wekker compleet... rust. :maffen:

Om half negen ben ik dan toch weggeraakt. Nog even voltanken en het was tijd om mijn banden vierkant te rijden!

Image

De GPS stond ingesteld op het kantoortje van Carlos in de haven van Algeciras. Mijn (en de rest van Marokko reizend Europa) adresje om goedkope en betrouwbare tickets te kopen voor de ferry. Ik had nog even overwegen om al de ferry te nemen in Sete of Barcelona... maar qua timing kwam dat niet uit en goedkoper is het ook niet. De weg is gekend. 2 lange rijdagen (zaterdag en zondag) stonden voor de boeg om dan maandagvoormiddag de overtoch naar Marokko te maken. Dat was het plan.

Tegen Kortrijk begon de "poep" al wat tegen te pruttelen. Eerlijk gezegd spookte er toch een lichte twijfel door mijn hoofd... waar was ik aan begonnen? Tegen Parijs was ik echt wel toe aan een eerste stop, maar eerst moest ik nog een lange file op de P?riph?rique doorworstelen. Ik was heel blij zonder zijkoffers te rijden! Eerste stop - en tegelijk tijd voor een hapje was het eerste tankstation na Parijs.

Image

Franse snelwegtankstations... :icon: Je weet op voorhand dat ze je er gaan oplichten en toch stoppen we er allemaal... 8? or zo'n mongolendriehoekboterhammeke of 15? voor bord prefab-eten. Maar bon, het gaat snel.

Zo ook de weg. Na mijn eerste stop val ik al direkt in een zeer aangenaam ritme. Vanaf nu stop ik elke +- 2u een 20 tal minuten: Tanken, Pipike, hapje eten slokske drinken, go! Dit is waar de GSA echt wel goed in is. Ik kan mijn zitpositie voldoende afwisselen. Cruise control op... (130km/h uiteraard :oops: :twisted: ), muziekske in de oren, verstand op nul en de kilometers vliegen voorbij.

Om 9u 's avonds ben ik de pyrenee?n al over en bol ik Burgos binnen en rij recht een camping binnen waar ik een bungalowke pak voor de nacht.

Image

Niet slecht voor de eerste dag met "late" start. Toch nog dik 1300km kunnen doen en tot mijn grote verrassing ben ik echt wel nog fris als ik van de moto stap. Geen pijn. Niet stijf. En nog te wakker om direct te kunnen slapen. Mijn appreciatie voor de grote Bimmer stijgt!

De camping en bijhorende bungalow zijn niet echt mijn stijl, maar de moto staat veilig en ik kan een goed dutje doen!

Image

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Vluggertje naar Marokko

Post by TRooPER »

als ik hier op de refresh knopke duwde daarnet, kwam er een stukske kwijltekst en foto's bij,

kga dat nog ne keer proberen.....
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Vluggertje naar Marokko

Post by TRooPER »

TRooPER wrote:als ik hier op de refresh knopke duwde daarnet, kwam er een stukske kwijltekst en foto's bij,

kga dat nog ne keer proberen.....


knopke twerkt niet meer





misschien eerst effe :lurker: halen en dan nog een keer proberen en zien dat ik onderweg ook niet op mijn kop val
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

Zondag: Als 's morgen de GPS opzet weet die mij te vertellen dat ik om 15u aankom in Algeciras. Dat zou snel zijn, maar het houd geen rekening met de nodige pauzes natuurlijk. Maar toch speelt het idee om vandaag nog de boot te pakken. Dan zou ik vanavond al in Marokko slapen. Dat zou fantastisch zijn. Het werkt in ieder geval motiverend om er een strak tempo op na te houden.

En op een vreemde manier geniet ik met volle teugen van de wederom lange rit. Met de GSA lijkt het alsof ik zevenmijlslaarzen aanheb - het gaat vooruit!

Image

Image

Bij de middagstop ben ik al ter hoogte van Sevilla.
Spaanse tankstations zijn - in tegenstelling tot hun Franse tegenhangers - een waar plezier om te stoppen. Deftig en lekker eten aan normale (naar onze normen goedkope) prijzen. En deftige koffie! In plaats van die rotmachines in Frankrijk. Njammie.

Image

Het is intussen 37? en ik rits de mouwen van mijn vest wat voor de nodige verkoeling zorgt. Wat een perfecte dag. De GPS zat er nog niet zo ver naast vandaag. Om 16u rij ik Algeciras binnen. Tot mijn verrassing is Carlos ook open op zondagavond en al snel heb ik tickets op zak voor de ferry van 18u.

Tot daar het perfecte gedeelte van de dag. Soms vergeet ik waarom ik ferry's haat. Nu weet ik het weer. Uiteraard is de ferry veel te laat.. dus wachten..

Image

En als de ferry er dan uiteindelijk is duur het nog een eeuwigheid eer alle camions zijn gelost en dan opnieuw geladen. Dit lijkt trouwens een typisch probleem van de ferry naar Tanger-med te zijn. Ik pak die graag omdat de grensformaliteiten er heel vlot gaan. Helaas denken al de transporteurs er ook zo over waardoor er een overdaad aan vrachtverkeer is wat voor de nodige vertragingen zorgt. Volgende keer pak ik terug de ferry naar Ceuta!

Even is er nog paniek als deze olijke Marokaanse busschaufeur zijn koppeling volledig opsmoort bij het achterwaarts inrijden (met remorque).

Image

Na het nodige palaber komt alles - zoals altijd - wel goed.

Image

Image

Bye bye Europe... (Gibraltar)

Als alles volgende schema had gelopen had ik de nog resterende 120km van de haven van Tanger-med tot Chefchaouen nog kunnen afhaspelen voor 22u - en dus zonsondergang. Maar het heeft niet mogen zijn. Het was al tien uur gepasseerd - en dus donker- eer we de haven van Tanger-med binnendobberden.

Image

Half twaalf eer ik door de douane geraak - tegen dan is het pikdonker. Als kers op de taart lijkt er een onweer in de bergen te hangen. Ik weet grootendeels aan de regen te ontsnappen, maar de wegen liggen wel goed nat. Wat een perfecte mix om de dag af te sluiten: een lange bochtige rit over natte, gladde onverlichte wegen met potholes. En dat in het Rifgebergte - gekend voor de canabisteelt en ongure types. :ohmy:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Vluggertje naar Marokko

Post by petervdc »

Leuk verhaal !!

Euh, zo weinig bagage mee ?
En alleen geweest, geen compagnie ?
Keep going

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

petervdc wrote: Euh, zo weinig bagage mee ?
Nee hoor. Alles wat ik nodig had was mee. Niet meer en niet minder. Paste netjes in de topkoffer. De tas op de duozit was quasi leeg zodat ik wat mondvoorraad en dergelijke kon meenemen en tijdens het rijden rap laagjes kan uit en aandoen.
En alleen geweest, geen compagnie ?
Alleen ja. Ik ben prima compagnie ;-)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Vluggertje naar Marokko

Post by Koeno »

frederikw wrote:
Alleen ja. Ik ben prima compagnie ;-)
Ik zeg dat ook altijd tegen mezelf, dat ik best te pruimen ben..
En tegen mijn vrouw zeg ik dat ik altijd gelijk heb...
Dus zo zijn er al 2 mensen die mij best te pruimen vinden ;)

best sterk om zo eenzaam en niet alleen te vertrekken,
zeker als ge u zit voor te bereiden op het noorden om dan uiteindelijk naar het zuiden te vertrekken :p

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Vluggertje naar Marokko

Post by diskeletlietje »

frederikw wrote: De tas op de duozit was quasi leeg zodat ik wat mondvoorraad en dergelijke kon meenemen en tijdens het rijden rap laagjes kan uit en aandoen.


tog nog een stukje KTM op de beemer :mrgreen:

komaan doe voort :lurker:

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

Maandag: (ondertussen na middernacht - dus al maandag ;-) ) Ondanks de lange dag en de niet vanzelfsprekende weg was toch nog genieten op weg naar Chefchaouen. Wel spannend zo in de bergen in het pikdonker.

Chef-by-night:
Image

Ik wist een hotelletje zijn vlak buiten Chefchaouen, maar als ik daar toekwam was het al half twee 's nachts en de boel was potdicht. Dan maar wat beginnen rondrijden in het (nieuwe) centrum van Chefchaouen waar nog verrassend veel volk op straat liep. Gelukkig zijn er veel hotelletjes en ik had al rap eentje gevonden waar nog licht brande. De guardien lag vrolijk te ronken in de receptie maar liet mij alsnog vriendelijk binnen. Ik had er vermoedelijk het slechtste hotel van Chefchaouen uitgekozen. Duur (20?) en een groezelige verlepte kamer. Maar ik was niet in een positie om moeilijk te doen dus ik pakte de kamer. De moto mocht op het binnenkoertje staan en ik was al snel in dromenland.

De dag van gisteren:
Image

Ondanks de lange dag gisteren was ik toch al rap weer uit de veren.

Chef-by-day:
Image

Eerst wat Dirhams geregeld zodat ik het hotel kon betalen en dan naar een ander etablissement gereden om daar uitgebreid te ontbijten en een plan te maken voor de komende dagen.

Image

Het plan was eigenlijk simpel: rijden en genieten!

Goe plan :thumbsup:

Vanaf Chechchaouen heb ik tot nu altijd de grote N weg genomen. Deze keer wou ik eens "de kleine baantjes" nemen. Ik koos voor de R419. Deze is grootendeels geasfalteerd - hoewel niet altijd in goede staat en passeert langs een stuwdam.

Image

Zeer mooie rit en zeer uitdagend als je wat tempo wilt maken. Toffe bochtjes, maar met veel gravel op de baan en hele stukken weg die ontbreken. Een goede oefening voor wat offroadtechnieken. Ook nog heel veel mensen in traditionele kledij... ik had er beter een foto van getrokken maar ik was mij teveel aan het amuseren om te stoppen :w00t:

Het Rifgebergte is ontegensprekelijk zeer mooi. Maar toch heb ik het er zo niet voor. Ik heb er niet de neiging om verder te gaan ontdekken. De lokroep van het hogere en ruigere Atlas gebergte en de Sahara aan de andere kant van de Atlas is te groot denk ik. Hoe dan ook - er zijn ergere plaatsen om in rond te toeren ;-)

El Wahda meer:
Image

De atlas was aan het roepen en bijna was ik Fes gewoon voorbij gereden. Maar op de ring rijdend kon ik mij toch niet inhouden om even een ommetje te maken in mijn favoriete melkbar in Fes.

Image

Ne grote Lait-banane en een vers geperste appelsiensap later kon ik er weer helemaal tegen.

Image

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

Eigenlijk zijn er in Marokko geen saaie banen. Toch niet met de moto. Met vierwielig vervoer kan het soms frustrerend traag gaan omdat je achter traag verkeer zit of moet afremmen voor het slechte wegdek. Met de moto daarentegen is elke kilometer genieten. En zo vlamde ik door de cederbossen rond Azrou de bergen in richting Midelt. Passerend over prachtige hoogvlaktes die - in tegenstelling tot de wintermaanden - mooi groen kleurden.

Image

Image

De eerste haarspeldbochten later was ik nog net op tijd op mijn bestemming om nog een plonske te kunnen doen.

Image

Hier zou ik ook de enige andere motards tegenkomen op heel de reis. Het was duidelijk laagseizoen.

Image

Ik ben grote favoriet van die kasbah hotellekes in Marokko. Ok, soms een beetje kitsch. Maar zoveel waar voor uw geld. Meestal een zwembadje, prachtige kamers en van de half pension regeling heb ik nog nooit spijt gehad.

Image

Image

Image

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

Excuses trouwens voor de soms matige foto's. Mijn dslr lag klaar om mee te nemen maar op het laatste moment heb ik die toch maar thuis gelaten. 't is dus allemaal gedaan met een compactje en met de (oude) gsm.

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

Dinsdag:

Vandaag was het pistedag. Een van de redenen waarom ik naar Marokko wou, was om de Gorge du D?des te rijden. Om een of andere reden hebben we heel die regio al bezocht, maar de Gorge du D?des altijd al overgeslagen. Deze is gekend voor zijn haarspeldbochtjes, dus die wou ik pers? eens afrijden.
Ik wou niet helemaal rond de Atlas rijden om de "normale" weg te nemen, maar ik ging via de pistes door de Atlas gaan. Voor de kenners van de regio: ik heb niet de Cirque du Jaffar genomen. Ik durfde niet goed met de zware GSA en die dorpjes daar zijn helemaal omzeep geholpen door de vele touristen (stelen en stenen gooien). In plaats daarvan pakte ik de parallele relatief nieuwe asfalt baan om dan op de piste naar Imilchil te komen net na Cirque du Jaffar. Met de bedoeling om dan vanuit Imilchil de piste te nemen die uiteindelijk bovenaan de Gorge du D?des uitkomt. Althans... dat was het plan.

Image

Van het uitzicht kon in ik ieder geval niet klagen.

Image

Even stoppen voor een fotootje
Image

Klassieke fout. Pikkel zetten op een lichte bergaf = pikkel klapt terug in. En als zo'n walvis begint te gaan is er geen stoppen aan! Ik heb hem gelukkig nog zachtjes kunnen neerleggen.

Het asfalt maakte al vrij snel baan voor prima gravel

Image

Image

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Vluggertje naar Marokko

Post by F M »

frederikw wrote:Excuses trouwens voor de soms matige foto's.
Zeveraar ! :devil:


En doe voort! :whip:
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Vluggertje naar Marokko

Post by petervdc »

Mooi !!!
One day...
Nee, eerst Schotland.
Of nee, eerst ...
Pfiew :-s
Keep going

Post Reply