Banden 1190R

Kletsen over moto's en andere motodingen.
TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Banden 1190R

Post by TimS »

Yup dat zijn duidelijk geen E07 banden en nog duidelijker niet het gemiddeld "chauffeurke".

Je kan de E07 zeker niet vergelijken met TKC80, eerder met de nieuwe TKC70. Mitas zelf positioneert ze als 50/50, voor meer offroad stellen ze nog iets anders voor (zoals een E09).

Tom heeft een punt, maar het is een afweging die iedereen voor zich moet maken veronderstel ik. Ofwel verander je van banden wanneer je offroad dan wel onroad gaat rijden, ofwel rijd je alles met ??n soort band (compromis band of niet). Dat afwegen van voordeel tov nadeel is zeer persoonlijk.

Enfin: we kunnen maar voorstellen doen aan Peter; hij moet de keuze maken.
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Banden 1190R

Post by Harald »

Ik heb liever ne goeien band.
Maja, dan kom ik bij Michelin terecht :luvjoe:

En Teske "Exploort" weleens over een niet verharde weg, maar vermijdt graag slijke wegen en diepe plassen.
Ik denk dat voor ons de Anakee 3 de perfecte band is.
Al meer dan 4000km content van.

Tot zover mijn bijdragen aan ronde-zwarte-rubbers
:wink:

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Banden 1190R

Post by ChiChiWaWa »

duibhce Kaelann wrote: het nadeel dat je op de gewone baan hebt van 50/50 (of 70/30 of whatever compromis) banden.
Wat is bvb het nadeel van zo'n K60. Hoor van de meesten dat die op de baan en in het nat eigenlijk niet moet onderdoen maar toch net iets meer weet te bieden op minder geasfalteerde wegen. Modder en dergelijke, daar heb je echte noppen voor nodig, maar daar wil je dan weer niet mee op de baan, dus daar pas ik voor.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Banden 1190R

Post by bompa »

ChiChiWaWa wrote:Modder en dergelijke, daar heb je echte noppen voor nodig, maar daar wil je dan weer niet mee op de baan, dus daar pas ik voor[]

Met mijn MT 21 banden rij ik toch ook gerust over de baan ,maar met de MT 21 rij ik normaal als het wat dieper mul zand is of het wat meer slijk is hierachter ,maar je kan niet anders dan ook over verharde wegen te rijden wat ook zeer goed te doen is , maar voor het grootste deel van het jaar rij ik met de k 60 banden.


Heb nog ne foto van gevonden van mijne moto vanvoor Maxxis noppen band en vanachter de MT21 en dat is goed te doen op het verhard , maar ik zou daar nu niet altijd mee rijden want ze verslijten ook wel sneller dan die k60
http://img692.imageshack.us/img692/889/ ... ing166.jpg

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Banden 1190R

Post by TimS »

ChiChiWaWa wrote:Modder en dergelijke, daar heb je echte noppen voor nodig, maar daar wil je dan weer niet mee op de baan, dus daar pas ik voor.
Wel, met de TKC80 kan je gerust sportief rijden als het droog is op de baan. Bij nat weer moet je iets voorzichtiger zijn?

Uiteraard zal het niet te vergelijken zijn met een echte sportband, maar dat is dan het compromis dat ik ervoor over heb. Echt gek doen op de baan, boeit me toch niet erg.
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

petervdc
Posts: 3507
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Banden 1190R

Post by petervdc »

TKC80 wil ik ?cht niet, niet ok op nat asfalt.

Lichte voorkeur voor TKC70, omdat ie een stuk ronder is dan Scout. En dan heb ik liever dat ie fijn rijdt op baan, dan langere levensduur.
Anekee 3 lijkt me iets minder diep profiel hebben dan de TKC70.

Mitas e07 is wel belachelijk goedkoop, 144 bij pneu online voor een set
TKC70 : 237
heidenau k60 Scout : 196
Scorpion mt90 at : 229
Keep going

petervdc
Posts: 3507
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Banden 1190R

Post by petervdc »

Mitas e07 krijgt geen goede kritieken op roamafrica.co.za
Goedkoop maar niet goed dus.
Next !
Keep going

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Banden 1190R

Post by TimS »

petervdc wrote:Mitas e07 krijgt geen goede kritieken op roamafrica.co.za
Goedkoop maar niet goed dus.
Next !
Interessante thread, bedankt! Maar heb je hem helemaal gelezen? Probleem lijkt vrij specifiek te zijn (gerelateerd aan gewicht en snelheid) + zou ondertussen rechtgezet zijn in de nieuwe banden (zelfs bevestigd door degene die de initi?le post heeft geschreven). Buiten die scheurtjes (wat dus opgelost zou moeten zijn), lijkt iedereen er toch tevreden van.

Het is dat ze op de 1190 Std niet passen of ik had ze er al lang opgelegd.

Enfin: je ziet maar natuurlijk, ieder zijn keuze!
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Banden 1190R

Post by ChiChiWaWa »

Hoe zit dat eigenlijk met die snelheidsindex op motobanden. Viel me net bvb op dat die K60 een T hebben (190 kph) terwijl de standaard banden een V (240) hebben. Nu google ik links en rechts dat ge dan ne sticker zou moeten plakken dat ge met winterbanden rijdt en dus max 190 moogt rijden?

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Banden 1190R

Post by Harald »

ChiChiWaWa wrote:Hoe zit dat eigenlijk met die snelheidsindex op motobanden. Viel me net bvb op dat die K60 een T hebben (190 kph) terwijl de standaard banden een V (240) hebben. Nu google ik links en rechts dat ge dan ne sticker zou moeten plakken dat ge met winterbanden rijdt en dus max 190 moogt rijden?
Uw auto/motobanden dienen minimaal de snelheid aan te kunnen wat uw motor kan (zie gelijkvormigheids voor de snelheid van de motor/auto)

Uitzondering op de regel is, dat ge met winerbanden tijdens de winterperiode (1/10-31/3) moogt rijden met lager snelheidsindex als ge ook een stikker plaatst in de buurt van de snelheidsmeter met de maximale snelheid. Maar dat had je al gevonden.

:wink:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2934
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Banden 1190R

Post by duibhce Kaelann »

maw in de praktijk moet ge u daar niet te veel van aan trekken. Toch niet al sge aan het twijfelen zijt tussen een T en een V voor uw GS.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Banden 1190R

Post by ChiChiWaWa »

duibhce Kaelann wrote:maw in de praktijk moet ge u daar niet te veel van aan trekken. Toch niet al sge aan het twijfelen zijt tussen een T en een V voor uw GS.
't Was da'k ergens gelezen heb dat ze bvb in Itali? daar wel onnozel over durven doen.

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Banden 1190R

Post by susse »

petervdc wrote:De originele banden Continental Trail Attack 2 hebben nu 8500 km en het beste is eraf, vind ik. Achterste is vierkant, voorste gripverlies.

Nieuwe bandjes dus, meeste road, en licht offroad.

Suggesties ?
TKC 70 ?
Scout ? Heb ik ervaring mee op de 990, achterkant wordt te snel vierkant
Pirelli Scorpion ?
Andere ?
TKC rijdt ge in brokken na 4000 km met deze power
scorpion is na 10.000 km op ne platte 950 al op dus op dees best geen goed idee

wakik mij afvraag...
zit ondertussen aan 14000 km met eerste set banden
nog altijd goed
typische conti problemen zijn er wel zoals haarscheurtjes in oppervlakte van rubber
denk dat ge is naar bandenspanning moet kijken
na 8500 kunnen die ni op zijn
wat noemt ge gripverlies vooraan?
en vierkant achteraan?
ni bij de mijne
raar maar waar, ik ga der nog de winte rmee doorrijden
daarna gaan er terug dezelfde op denk ik
en een extra setje wielen met iets ruiger voor Transilvania en zo
jommo... nagommenegank...

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Banden 1190R

Post by susse »

en over die snelheidsindex...
zou ik toch respecteren

als er bandjes opliggen die tot 170 gemerkt zijn niet een half uurke 200 rijden want ge hebt iets voor
been there
done that
ni goe :mottig:

en als ze controleren en uwe snelheidsindex is te laag kunnen/mogen ze lastig doen
voertuig moet over??nkomen met PVG en daar staat op welke de snelheidsindex van de banden moet zijn
jommo... nagommenegank...

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Banden 1190R

Post by ChiChiWaWa »

susse wrote:en over die snelheidsindex...
zou ik toch respecteren
Da's zo 't probleem nie. Die scouts hebben snelheidsindex T (190 kph) en zo dikwijls rijd ik dat echt niet (als in nooit, eigenlijk)
susse wrote: en als ze controleren en uwe snelheidsindex is te laag kunnen/mogen ze lastig doen
voertuig moet over??nkomen met PVG en daar staat op welke de snelheidsindex van de banden moet zijn
Max snelheid staat er 204 vermeld, en bij de bandenmaat staat snelheidsindex V

Maar op de website staat den TKC 80 met (nog) lagere snelheidsindex wel op de Tyre Approval lijst
http://www.bmw-motorrad.de/de/de/servic ... print.html

petervdc
Posts: 3507
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Banden 1190R

Post by petervdc »

Bon, heb TKC70 besteld.
Er zijn idd veel kleine scheurtjes id voorband, achterband is vierkantig.

Gripverlies heb ik vb op een rond punt, aan matige snelheid, dat de voorkant dreigt weg te schuiven. Subjectief natuurlijk, tis geen halve meter h?, maar ik vertrouw het niet meer.

Stuur lichtjes loslaten vanaf 70/u geeft onrust vooraan, en aan +150 begint ie weg/weer te slaan.
Balhoofd is correct aangespannen door dealer.
Bandenspanning is goed zegt dealer.

Als de banden niet voldoen, worden het scorpions peis ik.
Keep going

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Banden 1190R

Post by susse »

over de snelheidsindex, ik bedoel, als ge der hebt die tot 190 aangegeven zijn, geen half uur 210 rijden of miserie

als ik al is de moto neem naar't werk gat die elke morgen boven de 200
maar da's met de Contis dus geen probleem

als er offroadbandjes opliggen ga ik nooit zo snel (of bijna nooit)


peter, banden zijn heel gevoelsgebonden
dus als gij u der ni goed bij voelt, ander en beter
bandenspanning is bij mij altijd zoals in't boekske
als ge TPS hebt, beter zelf is checken, zit er evengoed 20% naast als de snelheidsmeter...

laat maar weten welk gevoel die TKC70 geeft en hoe die met de 150 pk omgaat

heb vorige zomer veel met Mitas gereden in Transilvania
maar dat was op nen Husaberg 450
plan is om deze zomer een setje op de 1190R te mikken
moeten totaal 4 weken meegaan in Transilvania
jommo... nagommenegank...

User avatar
F M
Posts: 5108
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Banden 1190R

Post by F M »

susse wrote:als ge TPS hebt, beter zelf is checken, zit er evengoed 20% naast als de snelheidsmeter...
Maar dan is de vraag, waarmee dat ge dat gaat checken ? Die meters in de tankstations zijn ook niet geijkt, en daar zit ook veel verschil op...
I am confused. Oh no, maybe not!

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Banden 1190R

Post by susse »

met uwen eigen bandenspanningsmeter
thuis

of met een mini modelleke, ni groter dan een balpen
onderweg
jommo... nagommenegank...

petervdc
Posts: 3507
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Banden 1190R

Post by petervdc »

susse wrote:als ge TPS hebt, beter zelf is checken, zit er evengoed 20% naast als de snelheidsmeter...
ow fuck :-(
Kmoet zelf gaan meten dus !
Keep going

Post Reply