Eenvoud siert...?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
F M
Posts: 5081
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Eenvoud siert...?

Post by F M »

Stefke wrote:Ik moet wel eens met een nieuwe golf rijden met dsg-bak. Echt warr, dat interesseert mij geen hol. Geen idee wat er allemaal opzit ik hoef het echt niet.(ik dacht hill-start, cruise control, afstand-dinges,asr, en nog andere dingen, joost mag weten wat...) gisteren nog eens met mijn civic van 1979 gereden. En weer genoten van elke kilometer. Basic, ruiten zelf afzwengelen, geen servostuur, 4 versnellingen, ruitenwissers met 2 standen. En een echte choke! Puur rijplezier als je het mij vraagt. En vanmorgen het voorwiel van de triumph dat een stapje opzij ging, goed voor de hartslag en misschien had ik die afrit nog wat voorzichtiger moeten insturen. Maar geen enkele elektronica had dat kunnun vermijden. En ook hier weer altijd ongelofelijk veel rijplezier van een basic motor zonder tierlantijntjes. Neen ik hoef geen regen of sport modus, ikhoef ook geen tractiecontrole of electrisch scherm. Alleen een abs systeem had mij misschien al eens goed van pas gekomen. Maar ook dat incidentje had ik aan mezelf te danken, veel afstand houden blijkt dan soms toch nog niet genoeg te zijn.:-) nee doe mij maar een motoke van de jaren 90. :-)
En voor mij geldt: rijden met een motor is optrekken, bochten nemen. Met een auto: vertrekken, stoppen en sturen. Al de rest heeft niks met de essentie te maken. Dus alles wat dat gemakkelijker en comfortabeler maakt, is een pluspunt. Bij de auto; een lekker licht servostuur, automatische temperatuur, lichten die automatisch aan gaan, en al die andere zaken maken het autorijden 10 keer zo aangenaam.
Met de motor hetzelfde. Wat mis ik de elektrische ruit die ik zonder enige moeite in de beste positie kan zetten, de cruise control die het rijden op de snelweg zo veel gemakkelijke maakt. En wat ben ik blij met mijn handvatverwarming, soms zelfs met de zetelverwarming, met het elektronisch kunnen aanpassen van de vering aan de belasting van de motor, aan het rijden met heel directe gasresponse op droge, bochtige wegen, om dat zo nodig onmiddellijk aan te kunnen passen naar regensettings als het ineens nat is... Doe mij maar een hedendaagse motor.
I am confused. Oh no, maybe not!

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Eenvoud siert...?

Post by Wipr »

Ontkennen dat al de comfortzaken me niet deren, is niet zo maar het stoort me dat al die gadgets een extra kost kunnen betekenen als ze stuk gaan.

Voorbeeld: 2jaar zonder airco rondgereden omdat de reparatiekosten belachelijk duur waren ?750+, Na nog geen 4j was deze stuk. Nu parkeersensoren stuk en reparatie ook al snel 300?. Deze octavia is nu 6,5j oud.

Zelf heb ik een klein autootje, nieuw gekocht met geen airco en andere elektronische opties. Ja jawel, een open dakje met de gedachten dat indien het stuk gaat het sneller en goedkoper te herstellen is dan een airco.

Servo, elektrische ramen heb ik wel maar ga er vanuit dat dit een standaard is en omdat het al zolang bestaat het altijd degelijk uitgevoerd is.

Al die extra zijn tof maar ik stel me vragen bij de duurzaamheid van die gadgets.
Mijn bescheiden visie naar de toekomst toe is dan ook niet teveel geld meer uit te geven aan iets waar ik achteraf de dupe van kan zijn. Kiezen voor een automerk dat 5 of 7j garantie biedt lijkt mij voor de hand liggend als particulier.

Maar toegegeven, zetelverwarming, automatische airco, automatische lichten en ruitenwissers, boordcomputer, ingebouwde navigatie....het is leuk maar geen must have.

Bij een motor stel ik me gewoon vragen of bijv al die rijmodificaties ooit gebruikt worden en zin hebben. Typisch aan de maatschappij, het meer aanbieden dan we nodig hebben.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Eenvoud siert...?

Post by bompa »

Eigenlijk de wagens waar ik zelf het meeste plezier aan gehad heb is mijn 2pktje en de 4x4 niva,daar reed je mee waar je wilde zonder dat er hier of daar een lichtje begon te branden , en nam je reserve platinnetjes bougies en een v riem en delcokap+ rotor mee kwam je er overal mee met die niva ( had ik altijd in een tasje zitten onder de zetel ) :grin: tegenover nu de 607 ,pas op daar rij ik ook graag mee , maar daar begint nu en dan al is en lampke te branden van kijk dit en dat is na , en moet je naar de garage of je krijgt da ni uit :confused2: :grin:

Mijn moto's die ik vroeger zelf ingang moest trappen vond ik de max ,op de Bmw en De GTR zat te veel elektronica op vond ik ,bij de bmw viel dat nogal is uit ,bij de Gtr ging nog wel,de verwarmde handvatten nooit gebruikt al stonden die er op , Ik had goede handschoenen :grin: vroeger is op mijne dt 400 en 400four, 't was is -11 goede lederen jas een dikken trui en een stuk grauw papier er bij onder op de borstkas :grin: stuurmoffen en handschoenen en dat ging ook .
Was het toen in den tijd is nat,geen probleem zorgde je dat je altijd goede banden had en paste je een beetje aan, en dat ging ook , 'k heb eigenlijk nooit die elektronica nodig gehad om me goed te amuseren met de moto's.

Jopet
Posts: 831
Joined: 22 May 2014 09:27

Eenvoud siert...?

Post by Jopet »

Net zoals F M zegt, ik geniet met alle extra's evenveel van het rijden als vroeger, integendeel, ik geniet nu nog veel meer dan vroeger....

Ik vraag mij af of al die pure rijders die pleiten voor eenvoud dit thuis ook doen, hebben die thuis dan geen wasmachine maar doen die dat liever de was met de hand, hebben die dan geen flatscreen TV met decoder maar een beeldbuis TV en antenne die je zelf moet richten, hebben die geen GSM (laat staan smartphone) maar enkel een gewone telefoon, hebben die geen pc maar schrijven liever een brief en zoeken alles wel op in de bibliotheek enz enz enz..... ik denk van wel h?...

Maar dat neemt niet weg dat al dat modern materiaal in huis van hetzelfde bedje ziek is en je bijna niets meer zelf kunt herstellen met al die electronika die er in zit en dan zitten we weer met de vraag.... eenvoud siert...? :mrgreen:

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Blackbert
Posts: 3471
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Eenvoud siert...?

Post by Blackbert »

Eenvoud siert ja. Niet alleen omdat er minder stuk kan gaan, ook omdat het vraagt dat de rijder zelf kan rijden.

Da's toch ??n van de elementen van het motorrijden, auto besturen, werken voor mijn part. Als de machine zelf gaat ingrijpen omdat degene die ze bedient er een potje van maakt, of nog verder, gewoon alles zelf kan, wat is de toegevoegde waarde van degene die ze bedient? Wat is dan nog de voldoening, wanneer kan je nog eens blij zijn voor jezelf: 'dat heb ik goed gedaan, ik kan dat'?

Dat van die wasmachine en smartphone en zo? Waarom niet gewoon allemaal te voet dan. da's de essentie van verplaatsen. Maar daar gaat het niet om. Op mijn motor, of in mijn auto, wil ik de baas zijn. Ik beslis wat er gedaan wordt en als 't fout gaat is het mijn beslissing. Als het prachtig was, ook mijn beslissing, mijn handelingen, mijn kunde en inzicht. Daar doe ik het voor. Anders lees ik de krant wel op de trein, of op 't perron terwijl ik wacht.

Nog nooit met een ABS-moto gereden. Nog maar enkele keren echt gedacht dat ik 't nodig had. Nog nooit met tractiecontrole gereden. In Marokko gezien dat je ook zonder moeiteloos door 20cm zand een heuvel op kan. Skills van een local die van zijn Dokker effe overstapte op mijn KTM. Leermomentje zonder pijn.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5081
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Eenvoud siert...?

Post by F M »

O, Bert, wees maar zeker dat ik heel veel voldoening heb van door de bochten te rijden, op te trekken, af te remmen, op mijn tempo. Want per slot van rekening ben ik het nog altijd die gas geef, rem, bochten instuur. Die electronica doet dat niet. Die electronica zal maar ingrijpen als ik er ooit eens een zooitje van maak. En dan nog binnen de perken van de fysica.

Maar als de electronica toch eens zou ingrijpen en me daarmee behoedt voor fysische gevolgen of zware kosten aan de motor, dan zou ik daar ook weer heel veel voldoening van voelen, zeker weten !

Daarbij hou ik er rekening mee dat motor rijden voor jou en mij ook niet helemaal hetzelfde betekent. Jij bent veel meer een avonturier, die moeilijke trajecten opzoekt, die technisch zelf heel veel oplost. Dat is een heel andere insteek dan bij mij.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Eenvoud siert...?

Post by Muug »

@Jopet, veralgemenen heeft zoals steeds geen zin, dus onze was en plas erin betrekken is wat raar. ;-) Nu ja, als ge het dan toch doet .... niemand doet graag de (af)was dus als daar een machien is dat dat goed doet, dan is dat fantastisch. Da's gelijk het gras afrijden: da's ook niet plezant dus als ge daar ne goeie robot voor kunt vinden, why not? Maar ik rij dolgraag met de moto en dan doe ik 't liefst zoveel mogelijk zelf, omdat ik graag "feeling" wil behouden met de mechanica en de fysica.
Simpel voorbeeldje : deze ochtend heb ik mooi mogen ondervinden dat mijn R1100GS geen TCS heeft, want het achterwiel spinde behoorlijk wild door bij 't vertrek aan een rood licht. M?t TCS had ik dat niet gevoeld en niet geweten, maar ik had dan ook niet geweten dat het asfalt zo glad was! :mrgreen:
Afin, elk zijn meug zekers. :P

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Eenvoud siert...?

Post by the riding man »

Ik ben geen fantastische motorrijder en als ik dat na 15jaar intensief motorrijden met jaarlijkse cursussen niet ben, zal ik dat ook nooit worden. Ik draai geen achtjes met de stepjes tegen de grond schurende, en als het regent ben ik nog altijd wat benauwd om te schuiven. Ik ben super blij met de rain stand op mijne bmw, tractiecontrole en abs slagen dan wat vroeger aan indien nodig en het vermogen wordt beperkt. En zo rij ik bijna altijd en voel me daar goed bij. Mijne bmw geeft me dat extra beetje vertrouwen om meer plezier uit het motorrijden te halen. Dat extra vertrouwen zit deels in de electronica en deels tussen mijn 2 oren, maar van waar het ook komt: het is er, en voor mij is dat genieten. Naast dit aspect, hou ik ook enorm van mijn comfort en gebruiksgemak. Grote koffers zodat ik mijn hoofd niet moet breken over wat ik wel of niet meesleur op verlengd weekend, ik neem het gewoon allemaal mee. Die lange broek voor 's avonds, die korte broek voor als het toch warm zou worden, die trui extra voor moest het toch wat fris worden, ja zelfs naast mijn lederen pak neem ik nog een textiel jas mee met ventilatie voor moest het heel warm worden,... het kan er allemaal gewoon in. Met een simpele instelling met stuurbediening verander ik mijn veringen in "1 persoon met bagage" en ik kan weer vertrekken. Bandenspanning komt zeer correct op het dashboard weergegeven zodat ik weet wanneer ik wat moet bijblazen bij de volgende naftstop (al moet ik helemaal niet veel gaan tanken met zo een grote tank kom ik ongeveer 400km ver. Dat is voldoende voor elke dagrit in 1 keer uit te rijden zonder bij te tanken (enkel als ik weer huiswaarts keer doe ik hem weer vol, maar in de dag nooit). Mp3 erin waar ik alle muziek heb opgezet die ik mooi vind, vering in standaard mode, scherm electrisch in de juiste stand die voor mij het beste voldoet, op de autostrade de cruiscontrole op voor heen en weer naar de beginpunten van de ritten te rijden, en laat maar relaxen op mijn rijdend salon. Maar verschiet niet als het wat sportiever moet, knopje van de rijmodi in dynamic, vering sportief, schakelen zonder ambri?ren met de schakelasistent en de bompa brommer verandert in een sport machien. Had ik al gezegd dat dit mijn absolute lievelingsmoto is waar ik altijd al van gedroomd heb? :sweetheart:
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Eenvoud siert...?

Post by bompa »

Ik kan mijn moto's niet in bompa brommers veranderen :cool: maar als ik daar mee rij zullen dat bompa's moto's zijn zeker :grin:
Rain stand heb ik niet op de moto :confused2: :grin: ,'k heb is gehoord van iemand die les geeft met de moto waar ik is mee ging rijden, als het regent en je wil een ritje rijden met een paar mensen , het ritje gewoon gaan rijden,want als je thuis blijft regent het ook en regen is niet iets om met de moto thuis te blijven . En ik heb dat zo veel jaren gedaan ,regen of niet gewoon rijden en dan gaat na een tijdje ook wel vlotjes , vroeger als de dag er was om met den enduro te rijden met noppenbanden er op, regen of niet, rijden ! En dan moest je ook stukken over de verharde baan want een 180 km onverhard is er hierachter niet aan een stuk , en dat ging allemaal zeer vlotjes zonder dat knopje om te verzetten ,en met die moto's met het minste elektronica op heb ik ooit het meeste plezier gemaakt . Nu nog met mijnen Ten.niet te veel knopkes er op en rijden waar je mag en kan rijden vind ik plezant :grin:

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Eenvoud siert...?

Post by diskeletlietje »

regenmodus ,is een nieuw soort KaWe ;-)

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2926
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Eenvoud siert...?

Post by duibhce Kaelann »

diskeletlietje wrote:regenmodus ,is een nieuw soort KaWe ;-)
Als ge het niet gebruikt hangt het zo koddig aan uw kont te zwabberen?
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Stefke
Posts: 2934
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Eenvoud siert...?

Post by Stefke »

Jopet wrote: Ik vraag mij af of al die pure rijders die pleiten voor eenvoud dit thuis ook doen, ..... ik denk van wel h?...
nope, ik kan zonder tv, een gsm Nokia 3xxx (omdat dat beroepshalve noodzakelijk is), de vaatwasser kan ik mij mateloos aan ergeren en leg liever een blokske op de stoof dan een thermostaat in te stellen... de aard van het beestje zeker... :unsure:
maar in de vriendenkring zijn er nog wel een paar op weg naar "back to basic"... :beer:
Jopet wrote: Maar dat neemt niet weg dat al dat modern materiaal in huis van hetzelfde bedje ziek is en je bijna niets meer zelf kunt herstellen met al die electronika die er in zit en dan zitten we weer met de vraag.... eenvoud siert...? :mrgreen:
voila...

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Eenvoud siert...?

Post by KlaasN »

Ik vind het al straf dat mijn motor automatisch start. :w00t:
Wat een luxe!! Anders moet je altijd stampen.

Het is waar, back to basics, het is belangrijk. Iedereen een houtkachel of terug steenkool. Een droog-toilet en het afval gooien we op een hoop. Heerlijk, nog meer smog in de steden dan nu en pest krijg je er gratis bij. Hahahahahahahahahaha :sweeet:

User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Eenvoud siert...?

Post by Muug »

Blackbert wrote:Eenvoud siert ja. Niet alleen omdat er minder stuk kan gaan, ook omdat het vraagt dat de rijder zelf kan rijden.

Da's toch ??n van de elementen van het motorrijden, auto besturen, werken voor mijn part. Als de machine zelf gaat ingrijpen omdat degene die ze bedient er een potje van maakt, of nog verder, gewoon alles zelf kan, wat is de toegevoegde waarde van degene die ze bedient? Wat is dan nog de voldoening, wanneer kan je nog eens blij zijn voor jezelf: 'dat heb ik goed gedaan, ik kan dat'?

..........Op mijn motor, of in mijn auto, wil ik de baas zijn. Ik beslis wat er gedaan wordt en als 't fout gaat is het mijn beslissing. Als het prachtig was, ook mijn beslissing, mijn handelingen, mijn kunde en inzicht. Daar doe ik het voor. .......
Blackbert heeft het mooi verwoord, vind ik. :luvjoe:

Verder wil ik er nog aan toevoegen dat een goed evenwicht in alles altijd het belangrijkste is. Producten moeten lang meegaan en eenvoudig repareerbaar zijn. Een zekere vorm van automatisering kan handig zijn, nemen we - alweer - die voorontsteking. Da's een klein prutsprintplaatje dat nooit kapot gaat en dat zorgt er voor dat bij hogere toerentallen de bougie ietske vroeger vonkt, zodat de explosie van het brandbaar mengsel op zijn maximum is als de zuiger in het BODP staat. Heel vroeger moest je dat manueel doen. Maar als er computers aan te pas moeten komen om te snappen waarom de moto dit of dat niet meer wilt doen, dan is er in de automatisering een stap te ver gezet. En als de fabriek onderdelen gebruikt waarvan ze met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weet dat ze tussen 12 en 18 maand kapot gaan (is maar een voorbeeld) dan is dat ook heel verkeerd. Consumentenbedrog.

User avatar
zappa
Posts: 4516
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Eenvoud siert...?

Post by zappa »

wel, ik ben voorstander van " best of both worlds "

ik heb herinneringen aan, hoe het er aan toe ging vroeger : diesels die je moest "voorgloeien", camions met "tussengazze" te schakelen, mijn rijlessen en examen camion heb ik afgelegd met eentje zonder servo, na 7 x de parkeer oefening waren m'n armen pertotal, similileren zetels in auto's waar ge (toen ik nog ne rok droeg) met uw billen bleef aan plakken tijdens de zomer, strepen zwart roet op de weg van de auto voor u, tijdens de winter al lang op je bestemming tegen dat de verwarming wat begon te geven, en waarschijnlijk vergeet in nog "leuke" toestandjes die nu niet meer aan de orde zijn?

Misschien is het een gat in de markt voor motor constructeurs, dat je als consument je eigen "wat moet er op" motor kan samen stellen? :mrgreen:
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5081
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Eenvoud siert...?

Post by F M »

Muug wrote:
Blackbert wrote:Eenvoud siert ja. Niet alleen omdat er minder stuk kan gaan, ook omdat het vraagt dat de rijder zelf kan rijden.

Da's toch ??n van de elementen van het motorrijden, auto besturen, werken voor mijn part. Als de machine zelf gaat ingrijpen omdat degene die ze bedient er een potje van maakt, of nog verder, gewoon alles zelf kan, wat is de toegevoegde waarde van degene die ze bedient? Wat is dan nog de voldoening, wanneer kan je nog eens blij zijn voor jezelf: 'dat heb ik goed gedaan, ik kan dat'?

..........Op mijn motor, of in mijn auto, wil ik de baas zijn. Ik beslis wat er gedaan wordt en als 't fout gaat is het mijn beslissing. Als het prachtig was, ook mijn beslissing, mijn handelingen, mijn kunde en inzicht. Daar doe ik het voor. .......
Blackbert heeft het mooi verwoord, vind ik. :luvjoe:
Ik vind dat niet.

Want de verwoording van Bert impliceert dat ik geen voldoening van motorrijden kan hebben, dat ik eigenlijk niet kan motorrijden.

(Misschien is dat wel zo, maar ik hoor dat niet graag.)

Ik ga meer mee met Zappa. Overal is er constante evolutie. Bij veel mensen is er een gevoel van verbondenheid met een bepaalde periode. En dan hebben we de neiging om die periode te verheerlijken , en wat erna komt te verwerpen. Dat speelt ook heel hard mee.

Wat niet weg neemt dat sjoemelen met de electronica, zorgen dat iets na x aantal tijd kapot gaat, natuurlijk bedrog is. Dat staat buiten kijf. Maar... dat kan ook met mechanische onderdelen zo zijn, dat is niet voorbehouden aan de electronica.

En ik blijf er op hameren: als je graag aan motoren sleutelt, dan snap ik het volkomen dat je niets van electronica wil afweten. Voor mij speelt dat argument echter niet.
I am confused. Oh no, maybe not!

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Eenvoud siert...?

Post by the riding man »

zappa wrote:
Misschien is het een gat in de markt voor motor constructeurs, dat je als consument je eigen "wat moet er op" motor kan samen stellen? :mrgreen:
Jammer genoeg is dat nu al zo. Het basis model lijkt redelijk betaalbaar, maar wil je er wat extra op dan pluimen ze je. Bmw is daar koploper in. Maar van mijne Kymco buggy ben ik ook stijl achterover gevallen toen ik ging vragen voor een ruitje en een plastic dakje. 1250? alstublieft... :sterrekes: en niet te vinden after market dus dat is profiteren in de hoogste graad :schieten:
Ik ben naar huis gereden en mijne oude reserve helm en regenpak weer uit de kast gehaald, dan kom ik ook droog toe :lol:
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Stefke
Posts: 2934
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Eenvoud siert...?

Post by Stefke »

F M wrote:
Muug wrote:
Blackbert wrote:Eenvoud siert ja. Niet alleen omdat er minder stuk kan gaan, ook omdat het vraagt dat de rijder zelf kan rijden.

Da's toch ??n van de elementen van het motorrijden, auto besturen, werken voor mijn part. Als de machine zelf gaat ingrijpen omdat degene die ze bedient er een potje van maakt, of nog verder, gewoon alles zelf kan, wat is de toegevoegde waarde van degene die ze bedient? Wat is dan nog de voldoening, wanneer kan je nog eens blij zijn voor jezelf: 'dat heb ik goed gedaan, ik kan dat'?

..........Op mijn motor, of in mijn auto, wil ik de baas zijn. Ik beslis wat er gedaan wordt en als 't fout gaat is het mijn beslissing. Als het prachtig was, ook mijn beslissing, mijn handelingen, mijn kunde en inzicht. Daar doe ik het voor. .......
Blackbert heeft het mooi verwoord, vind ik. :luvjoe:
Ik vind dat niet.

Want de verwoording van Bert impliceert dat ik geen voldoening van motorrijden kan hebben, dat ik eigenlijk niet kan motorrijden.
perfecte verwoording van Bert! ook voor mij van toepassing. Maar dat wil niet zeggen dat jij geen voldoening kan hebben van motorrijden of niet kan motorrijden h? Frans! dat is imo een beetje kort door de bocht... :wink:

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Eenvoud siert...?

Post by the riding man »

Stefke wrote: perfecte verwoording van Bert! ook voor mij van toepassing. Maar dat wil niet zeggen dat jij geen voldoening kan hebben van motorrijden of niet kan motorrijden h? Frans! dat is imo een beetje kort door de bocht... :wink:
Dat is dus waarom wij wel electronica toelaten in ons leven. Die corrigeert en dan neem je je bocht niet meer te kort. :blbl:
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Eenvoud siert...?

Post by TRooPER »

KlaasN wrote:Ik vind het al straf dat mijn motor automatisch start. :w00t:
Wat een luxe!! Anders moet je altijd stampen.

Het is waar, back to basics, het is belangrijk. Iedereen een houtkachel of terug steenkool. Een droog-toilet en het afval gooien we op een hoop. Heerlijk, nog meer smog in de steden dan nu en pest krijg je er gratis bij. Hahahahahahahahahaha :sweeet:
yep,

stampen is de boodschap, of het is "no go"
ik kan -waarschijnlijk ??n van de enige hier op dit forum- zeggen dat ik de meest basic moto heb.
xr650r, manuele decompressiehendel, manuele choke aan de carbu zelf, zelf benzinekraantje openzetten, zelf het licht aansteken: KICK en gaaaaan, bochtjes, gas, remmen.
ik moet niet denken aan EPS, TC, .... want er zit niks op. Dat maakt het ook dat de motor onder een afdak kan staan voor weken/maanden. Dan als ik goesting en tijd heb: kraantje open, paar keer gas open en zachtjes de kick doortrappen, en dan op het juiste moment VOLLE KICK en we zijn weg. er staan letterlijk geen toeters en bellen op nu.

ja, ik besef wel dat dit niet het meest alledaagse motorvoertuig is, maar ik kom daar ook overal mee.
ja, die 950s heeft wel meer comfort, maar vraagt ook meer onderhoud.

zou ik meer plezier hebben aan het essentieel motorrijden met al die elektronische snufjes, ik denk het niet.
zou het veiliger zijn met die elektronische snufjes, soms waarschijnlijk
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Post Reply