Eenvoud siert...?
Eenvoud siert...?
Trooper, is het ene keer kick, of nog steeds dertig keer kick en dan FOERT !
- duibhce Kaelann
- Posts: 2921
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Eenvoud siert...?
Voor mijn WR450 is dat ook allemaal nog zo. Al heeft die al weel een elektrische starter voor als ge te uitgeput zijt om de kick te gebruikenTRooPER wrote:stampen is de boodschap, of het is "no go"
ik kan -waarschijnlijk ??n van de enige hier op dit forum- zeggen dat ik de meest basic moto heb.
xr650r, manuele decompressiehendel, manuele choke aan de carbu zelf, zelf benzinekraantje openzetten, zelf het licht aansteken: KICK en gaaaaan, bochtjes, gas, remmen.
ik moet niet denken aan EPS, TC, .... want er zit niks op.
En de TRX850 heeft op de elektrische start na ook niet meer "geavanceerde" opties.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Eenvoud siert...?
Ik zeg niet dat je niet kan rijden h?. Je hebt al je onderdelen nog en alles is nog functioneel, dus je hebt voldoende rijtechniek en inzicht om het al jaren te overleven. Ik kan een leuk speeltje ook waarderen, maar niet in/op mijn voertuigen.F M wrote: Ik vind dat niet.
Want de verwoording van Bert impliceert dat ik geen voldoening van motorrijden kan hebben, dat ik eigenlijk niet kan motorrijden.
(Misschien is dat wel zo, maar ik hoor dat niet graag.)
Ik ga meer mee met Zappa. Overal is er constante evolutie. Bij veel mensen is er een gevoel van verbondenheid met een bepaalde periode. En dan hebben we de neiging om die periode te verheerlijken , en wat erna komt te verwerpen. Dat speelt ook heel hard mee.
Wat niet weg neemt dat sjoemelen met de electronica, zorgen dat iets na x aantal tijd kapot gaat, natuurlijk bedrog is. Dat staat buiten kijf. Maar... dat kan ook met mechanische onderdelen zo zijn, dat is niet voorbehouden aan de electronica.
En ik blijf er op hameren: als je graag aan motoren sleutelt, dan snap ik het volkomen dat je niets van electronica wil afweten. Voor mij speelt dat argument echter niet.
Enige vorm van electronica kan alleen maar toegejuicht worden, zoals de ontsteking, ABS, injectie, ...
Maar neem nu iets stom als een ruit. Standaard voldoet dat meestal niet voor iedereen. Maar eens je de juiste hoogte gevonden hebt, moet daar toch niet meer aan geprutst worden? (bij de Vara was dat: 7cm eraf zagen, klaar na enkele experimenten met andere opties) Of een gearindicator. Als er geen op staat wordt dat tegenwoordig als een nadeel gezien in de boekskes. WTF?
Niet alleen zorgt teveel electronica voor gevloek in de werkplaats, maar het neemt je zoveel uit handen als rijder. Net zoals in auto's moet je hoe langer hoe minder kunnen. Parkeren? Doet ie zelf wel. Afstand houden of remmen? Moet ik mij niets van aantrekken.
Nog even en op een nieuwe motorfiets mag ABS niet meer uitschakelbaar zijn. Remtechniek? Gewoon dichtsnokken die handel. Zo gaat het dan in het hoofdje. Of dat altijd goed zal uitdraaien is een andere vraag. Bij mensen die al reden voor al die onzin bestond zal er nog wel een marge blijven, voor hen die ermee opgroeien weet ik het zo niet.
grease up your baby for a ball on the hill
Eenvoud siert...?
Hier kan ik al veel beter mee leven.
Maar ik zou ik niet zijn als ik niet toch nog moet tegenspreken.
Die electrisch instelbare ruit vind ik fantastisch. Want voor mij is er niet ??n perfecte stand. Op de snelweg (saai, rechtdoor, relatief snel) zette ik die in de hoogste stand. Kwestie van aangenaam uit de wind die noodzakelijke kilometers te kunnen afleggen. Eenmaal op de echte route, met veel bochten liefst, dan wil ik wel rijwind op me voelen. En dan zette ik die in de laagste stand. En op de meer frissere dagen zocht ik al eens tussenstanden op om een compromis te vinden tussen rijwind en kou.
Nu met de KTM staat de ruit in de laagste stand, en op de snelweg heb ik dan maar wat meer kou en moet ik er aan denken om oordopjes in te steken. Wat ik dan nog dikwijls vergeet ook, en dan zie je me wel vloekend op de eerste de beste parking stoppen...
Maar ik zou ik niet zijn als ik niet toch nog moet tegenspreken.
Die electrisch instelbare ruit vind ik fantastisch. Want voor mij is er niet ??n perfecte stand. Op de snelweg (saai, rechtdoor, relatief snel) zette ik die in de hoogste stand. Kwestie van aangenaam uit de wind die noodzakelijke kilometers te kunnen afleggen. Eenmaal op de echte route, met veel bochten liefst, dan wil ik wel rijwind op me voelen. En dan zette ik die in de laagste stand. En op de meer frissere dagen zocht ik al eens tussenstanden op om een compromis te vinden tussen rijwind en kou.
Nu met de KTM staat de ruit in de laagste stand, en op de snelweg heb ik dan maar wat meer kou en moet ik er aan denken om oordopjes in te steken. Wat ik dan nog dikwijls vergeet ook, en dan zie je me wel vloekend op de eerste de beste parking stoppen...
I am confused. Oh no, maybe not!
Eenvoud siert...?
Heeft heel die oldtimer-revival niet te maken met het feit dat mensen die graag aan hun motor knutselen dat niet meer kunnen met die geavanceerde moderne machines?
Eenvoud siert...?
Allez vooruit dan, als gij dat denktTRooPER wrote:yep,KlaasN wrote:Ik vind het al straf dat mijn motor automatisch start.
Wat een luxe!! Anders moet je altijd stampen.
Het is waar, back to basics, het is belangrijk. Iedereen een houtkachel of terug steenkool. Een droog-toilet en het afval gooien we op een hoop. Heerlijk, nog meer smog in de steden dan nu en pest krijg je er gratis bij. Hahahahahahahahahaha
stampen is de boodschap, of het is "no go"
ik kan -waarschijnlijk ??n van de enige hier op dit forum-u zeggen dat ik de meest basic moto heb.
xr650r, manuele decompressiehendel, manuele choke aan de carbu zelf, zelf benzinekraantje openzetten, zelf het licht aansteken: KICK en gaaaaan, bochtjes, gas, remmen.
ik moet niet denken aan EPS, TC, .... want er zit niks op. Dat maakt het ook dat de motor onder een afdak kan staan voor weken/maanden. Dan als ik goesting en tijd heb: kraantje open, paar keer gas open en zachtjes de kick doortrappen, en dan op het juiste moment VOLLE KICK en we zijn weg. er staan letterlijk geen toeters en bellen op nu.
ja, ik besef wel dat dit niet het meest alledaagse motorvoertuig is, maar ik kom daar ook overal mee.
ja, die 950s heeft wel meer comfort, maar vraagt ook meer onderhoud.
zou ik meer plezier hebben aan het essentieel motorrijden met al die elektronische snufjes, ik denk het niet.
zou het veiliger zijn met die elektronische snufjes, soms waarschijnlijk
Eenvoud siert...?
neen, dat heeft te maken met wat Blackbert zegt....
trouwens, ik sleutel liever niet aan mijn moto's, want dat wilt zeggen dat er een defect is of zo, dus neen dank u , ik rij liever.
't is trouwens geen old-timerrevival, 't is een namaakretrorevival !
trouwens, ik sleutel liever niet aan mijn moto's, want dat wilt zeggen dat er een defect is of zo, dus neen dank u , ik rij liever.
't is trouwens geen old-timerrevival, 't is een namaakretrorevival !
Eenvoud siert...?
Denk toch niet dat je dit namaak kan noemen:Muug wrote: 't is trouwens geen old-timerrevival, 't is een namaakretrorevival !
https://www.facebook.com/events/882037941916721/
Eenvoud siert...?
Fly Low = zelfbouwcaf?racers... is niet echt "old-timer" in mijn ogen. Met old-timers bedoel ik de dingen die ge ziet op MotoRetro in Wieze bvb en tijdens old-timerrallyes. En 't is daarnaar dat ik verwijs eigenlijk: de laatste 2-3 jaar zijn h??l veel fabrikanten afgekomen met namaakoldtimers, Triumph met een gloednieuwe Bonneville reeks, BMW met hun R90T-reeks, Guzzy met de V7-serie, Honda met een Bol d'Or-versie van de CB1000, Yamaha die hun XJR retro maakt, en de MT-07 is omgebouwd naar een retro-styled XRS 700... Oude looks met supermoderne techniek.
- den Bullet
- Posts: 1477
- Joined: 23 Oct 2009 11:18
Eenvoud siert...?
Waar Ducati een beetje begonnen is met de Sportclassics (Paul Smart, Sport, GT).Muug wrote:...
... Oude looks met supermoderne techniek.
En vorig jaar dik heeft overgedaan met de Scrambler. Ik kan ondertussen de scramblers van andere merken niet meer bijhouden.
Maar ook die: nieuwe wijn in ouw zakken
(De NineT bezie ik ni echt als retro ...)
Eenvoud siert...?
inderdaad, die waren hun tijd efkes veel voor, gelijk Yamaha met hun TDM ettelijke jaren terug, die waren toen ook zwaar hun tijd voor met dat model moto.den Bullet wrote:Waar Ducati een beetje begonnen is met de Sportclassics (Paul Smart, Sport, GT).Muug wrote:...
... Oude looks met supermoderne techniek.
Eenvoud siert...?
Die enduro's uit den tijd (2t ) waren toch wel even snel gelijk die moderne 4t van nu volgens mij .
alleen mijne husq. had twee achterveren , was eigenlijk niet slechter , viel er eentje uit kon je nog thuis geraken (ooit voorgehad)
met die enkel van tegenwoordig ,lekt ze echt sta je stil. ik reed met die 2t liever dan die 4t ,maar aan de pomp was het altijd zo een gedoe om de naft gemengd te krijgen :confused2: stond gewoonlijk dan ook maar een knopje op ,een noodstop knop
alleen mijne husq. had twee achterveren , was eigenlijk niet slechter , viel er eentje uit kon je nog thuis geraken (ooit voorgehad)
met die enkel van tegenwoordig ,lekt ze echt sta je stil. ik reed met die 2t liever dan die 4t ,maar aan de pomp was het altijd zo een gedoe om de naft gemengd te krijgen :confused2: stond gewoonlijk dan ook maar een knopje op ,een noodstop knop
Eenvoud siert...?
Een motor met bouwjaar 2015 kun je volgens mij bezwaarlijk een "old-timer" noemen, onafhankelijk van welke looks die heeft.Muug wrote:Fly Low = zelfbouwcaf?racers... is niet echt "old-timer" in mijn ogen. Met old-timers bedoel ik de dingen die ge ziet op MotoRetro in Wieze bvb en tijdens old-timerrallyes. En 't is daarnaar dat ik verwijs eigenlijk: de laatste 2-3 jaar zijn h??l veel fabrikanten afgekomen met namaakoldtimers, Triumph met een gloednieuwe Bonneville reeks, BMW met hun R90T-reeks, Guzzy met de V7-serie, Honda met een Bol d'Or-versie van de CB1000, Yamaha die hun XJR retro maakt, en de MT-07 is omgebouwd naar een retro-styled XRS 700... Oude looks met supermoderne techniek.
En die vallen dan toch ook niet meer onder het hoofdstuk "eenvoud siert..."
Nee, wat ik bedoel is dat die revival van zelfbouwcaf?racers en andere "knutsel-toestanden" waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat iemand die graag knutselt aan zijn machine, tegenwoordig verplicht is om naar deze oude types over te stappen, omdat in de huidige motoren veel te veel elektronica en speciaal gevormde kunstof onderdelen zitten om er nog zelf iets aan te doen.
Eenvoud siert...?
awel geeft gij daar dan ne keer ne goeie naam aan. Wijs mij trouwens ne keer aan waar ik die nieuwe modellen old-timer noem, ik heb het overal over namaakold-timers ....Hagar wrote:Een motor met bouwjaar 2015 kun je volgens mij bezwaarlijk een "old-timer" noemen, onafhankelijk van welke looks die heeft.
- den Bullet
- Posts: 1477
- Joined: 23 Oct 2009 11:18
Eenvoud siert...?
Ook niet: ge behoudt (min of meer) het kader, de motor, eventueel achterbrug en voorvork.Hagar wrote: ...
Nee, wat ik bedoel is dat die revival van zelfbouwcaf?racers en andere "knutsel-toestanden" waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat iemand die graag knutselt aan zijn machine, tegenwoordig verplicht is om naar deze oude types over te stappen, omdat in de huidige motoren veel te veel elektronica en speciaal gevormde kunstof onderdelen zitten om er nog zelf iets aan te doen.
De rest kunt ge aanvullen naar goeddunken: carbu i.p.v.injectie, of zelfs injectie (aangepast) behouden, elektronica d' er af, zelfs tank-met-kraantje er boven op blijft mogelijk ...
De grootste eigenschap van een caf? racer is: alles wat ni echt nodig is buitenzwieren en 't zo eenvoudig mogelijk maken of eventueel verbeteren t.o.v. het origineel.
Maar om nu daarvoor een nieuw of recent geproduceerd rijwiel te gebruiken in plaats van een roestig exemplaar ... :huh:
Eenvoud siert...?
Nog steeds tevreden van de duke390 en naar mijn gedacht nog vrij eenvoudig buiten injectie en ABS en zo wil ik hem nog wel ombouwen.....
http://lanesplitter.jalopnik.com/the-kt ... 1667403605
http://lanesplitter.jalopnik.com/the-kt ... 1667403605
- duibhce Kaelann
- Posts: 2921
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Eenvoud siert...?
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings