Eenvoud siert...?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11789
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Eenvoud siert...?

Post by Muug »

Trooper, is het ene keer kick, of nog steeds dertig keer kick en dan FOERT ! :wink:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2921
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Eenvoud siert...?

Post by duibhce Kaelann »

TRooPER wrote:stampen is de boodschap, of het is "no go"
ik kan -waarschijnlijk ??n van de enige hier op dit forum- zeggen dat ik de meest basic moto heb.
xr650r, manuele decompressiehendel, manuele choke aan de carbu zelf, zelf benzinekraantje openzetten, zelf het licht aansteken: KICK en gaaaaan, bochtjes, gas, remmen.
ik moet niet denken aan EPS, TC, .... want er zit niks op.
Voor mijn WR450 is dat ook allemaal nog zo. Al heeft die al weel een elektrische starter voor als ge te uitgeput zijt om de kick te gebruiken :mrgreen:
En de TRX850 heeft op de elektrische start na ook niet meer "geavanceerde" opties.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3450
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Eenvoud siert...?

Post by Blackbert »

F M wrote: Ik vind dat niet.

Want de verwoording van Bert impliceert dat ik geen voldoening van motorrijden kan hebben, dat ik eigenlijk niet kan motorrijden.

(Misschien is dat wel zo, maar ik hoor dat niet graag.)

Ik ga meer mee met Zappa. Overal is er constante evolutie. Bij veel mensen is er een gevoel van verbondenheid met een bepaalde periode. En dan hebben we de neiging om die periode te verheerlijken , en wat erna komt te verwerpen. Dat speelt ook heel hard mee.

Wat niet weg neemt dat sjoemelen met de electronica, zorgen dat iets na x aantal tijd kapot gaat, natuurlijk bedrog is. Dat staat buiten kijf. Maar... dat kan ook met mechanische onderdelen zo zijn, dat is niet voorbehouden aan de electronica.

En ik blijf er op hameren: als je graag aan motoren sleutelt, dan snap ik het volkomen dat je niets van electronica wil afweten. Voor mij speelt dat argument echter niet.
Ik zeg niet dat je niet kan rijden h?. Je hebt al je onderdelen nog en alles is nog functioneel, dus je hebt voldoende rijtechniek en inzicht om het al jaren te overleven. :wink: Ik kan een leuk speeltje ook waarderen, maar niet in/op mijn voertuigen.

Enige vorm van electronica kan alleen maar toegejuicht worden, zoals de ontsteking, ABS, injectie, ...
Maar neem nu iets stom als een ruit. Standaard voldoet dat meestal niet voor iedereen. Maar eens je de juiste hoogte gevonden hebt, moet daar toch niet meer aan geprutst worden? (bij de Vara was dat: 7cm eraf zagen, klaar na enkele experimenten met andere opties) Of een gearindicator. Als er geen op staat wordt dat tegenwoordig als een nadeel gezien in de boekskes. WTF?

Niet alleen zorgt teveel electronica voor gevloek in de werkplaats, maar het neemt je zoveel uit handen als rijder. Net zoals in auto's moet je hoe langer hoe minder kunnen. Parkeren? Doet ie zelf wel. Afstand houden of remmen? Moet ik mij niets van aantrekken.
Nog even en op een nieuwe motorfiets mag ABS niet meer uitschakelbaar zijn. Remtechniek? Gewoon dichtsnokken die handel. Zo gaat het dan in het hoofdje. Of dat altijd goed zal uitdraaien is een andere vraag. Bij mensen die al reden voor al die onzin bestond zal er nog wel een marge blijven, voor hen die ermee opgroeien weet ik het zo niet.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5052
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Eenvoud siert...?

Post by F M »

Hier kan ik al veel beter mee leven. :wink:

Maar ik zou ik niet zijn als ik niet toch nog moet tegenspreken. :peepwall:

Die electrisch instelbare ruit vind ik fantastisch. Want voor mij is er niet ??n perfecte stand. Op de snelweg (saai, rechtdoor, relatief snel) zette ik die in de hoogste stand. Kwestie van aangenaam uit de wind die noodzakelijke kilometers te kunnen afleggen. Eenmaal op de echte route, met veel bochten liefst, dan wil ik wel rijwind op me voelen. En dan zette ik die in de laagste stand. En op de meer frissere dagen zocht ik al eens tussenstanden op om een compromis te vinden tussen rijwind en kou.

Nu met de KTM staat de ruit in de laagste stand, en op de snelweg heb ik dan maar wat meer kou en moet ik er aan denken om oordopjes in te steken. Wat ik dan nog dikwijls vergeet ook, en dan zie je me wel vloekend op de eerste de beste parking stoppen...
I am confused. Oh no, maybe not!

Hagar
Posts: 64
Joined: 23 Mar 2015 12:22

Eenvoud siert...?

Post by Hagar »

Heeft heel die oldtimer-revival niet te maken met het feit dat mensen die graag aan hun motor knutselen dat niet meer kunnen met die geavanceerde moderne machines?

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Eenvoud siert...?

Post by Werner »

TRooPER wrote:
KlaasN wrote:Ik vind het al straf dat mijn motor automatisch start. :w00t:
Wat een luxe!! Anders moet je altijd stampen.

Het is waar, back to basics, het is belangrijk. Iedereen een houtkachel of terug steenkool. Een droog-toilet en het afval gooien we op een hoop. Heerlijk, nog meer smog in de steden dan nu en pest krijg je er gratis bij. Hahahahahahahahahaha :sweeet:
yep,

stampen is de boodschap, of het is "no go"
ik kan -waarschijnlijk ??n van de enige hier op dit forum-u zeggen dat ik de meest basic moto heb.
xr650r, manuele decompressiehendel, manuele choke aan de carbu zelf, zelf benzinekraantje openzetten, zelf het licht aansteken: KICK en gaaaaan, bochtjes, gas, remmen.
ik moet niet denken aan EPS, TC, .... want er zit niks op. Dat maakt het ook dat de motor onder een afdak kan staan voor weken/maanden. Dan als ik goesting en tijd heb: kraantje open, paar keer gas open en zachtjes de kick doortrappen, en dan op het juiste moment VOLLE KICK en we zijn weg. er staan letterlijk geen toeters en bellen op nu.

ja, ik besef wel dat dit niet het meest alledaagse motorvoertuig is, maar ik kom daar ook overal mee.
ja, die 950s heeft wel meer comfort, maar vraagt ook meer onderhoud.

zou ik meer plezier hebben aan het essentieel motorrijden met al die elektronische snufjes, ik denk het niet.
zou het veiliger zijn met die elektronische snufjes, soms waarschijnlijk
Allez vooruit dan, als gij dat denkt :roll:

User avatar
Muug
Posts: 11789
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Eenvoud siert...?

Post by Muug »

neen, dat heeft te maken met wat Blackbert zegt....
trouwens, ik sleutel liever niet aan mijn moto's, want dat wilt zeggen dat er een defect is of zo, dus neen dank u , ik rij liever.

't is trouwens geen old-timerrevival, 't is een namaakretrorevival !

Hagar
Posts: 64
Joined: 23 Mar 2015 12:22

Eenvoud siert...?

Post by Hagar »

Muug wrote: 't is trouwens geen old-timerrevival, 't is een namaakretrorevival !
Denk toch niet dat je dit namaak kan noemen:

https://www.facebook.com/events/882037941916721/

User avatar
Muug
Posts: 11789
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Eenvoud siert...?

Post by Muug »

Fly Low = zelfbouwcaf?racers... is niet echt "old-timer" in mijn ogen. Met old-timers bedoel ik de dingen die ge ziet op MotoRetro in Wieze bvb en tijdens old-timerrallyes. En 't is daarnaar dat ik verwijs eigenlijk: de laatste 2-3 jaar zijn h??l veel fabrikanten afgekomen met namaakoldtimers, Triumph met een gloednieuwe Bonneville reeks, BMW met hun R90T-reeks, Guzzy met de V7-serie, Honda met een Bol d'Or-versie van de CB1000, Yamaha die hun XJR retro maakt, en de MT-07 is omgebouwd naar een retro-styled XRS 700... Oude looks met supermoderne techniek.

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Eenvoud siert...?

Post by den Bullet »

Muug wrote:...
... Oude looks met supermoderne techniek.
Waar Ducati een beetje begonnen is met de Sportclassics (Paul Smart, Sport, GT).
En vorig jaar dik heeft overgedaan met de Scrambler. Ik kan ondertussen de scramblers van andere merken niet meer bijhouden.

Maar ook die: nieuwe wijn in ouw zakken :mrgreen:
(De NineT bezie ik ni echt als retro ...)

User avatar
Muug
Posts: 11789
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Eenvoud siert...?

Post by Muug »

den Bullet wrote:
Muug wrote:...
... Oude looks met supermoderne techniek.
Waar Ducati een beetje begonnen is met de Sportclassics (Paul Smart, Sport, GT).
inderdaad, die waren hun tijd efkes veel voor, gelijk Yamaha met hun TDM ettelijke jaren terug, die waren toen ook zwaar hun tijd voor met dat model moto.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Eenvoud siert...?

Post by bompa »

Die enduro's uit den tijd (2t ) waren toch wel even snel gelijk die moderne 4t van nu volgens mij .
alleen mijne husq. had twee achterveren , was eigenlijk niet slechter , viel er eentje uit kon je nog thuis geraken (ooit voorgehad)
met die enkel van tegenwoordig ,lekt ze echt sta je stil. ik reed met die 2t liever dan die 4t ,maar aan de pomp was het altijd zo een gedoe om de naft gemengd te krijgen :confused2: :grin: stond gewoonlijk dan ook maar een knopje op ,een noodstop knop :mrgreen:

Hagar
Posts: 64
Joined: 23 Mar 2015 12:22

Eenvoud siert...?

Post by Hagar »

Muug wrote:Fly Low = zelfbouwcaf?racers... is niet echt "old-timer" in mijn ogen. Met old-timers bedoel ik de dingen die ge ziet op MotoRetro in Wieze bvb en tijdens old-timerrallyes. En 't is daarnaar dat ik verwijs eigenlijk: de laatste 2-3 jaar zijn h??l veel fabrikanten afgekomen met namaakoldtimers, Triumph met een gloednieuwe Bonneville reeks, BMW met hun R90T-reeks, Guzzy met de V7-serie, Honda met een Bol d'Or-versie van de CB1000, Yamaha die hun XJR retro maakt, en de MT-07 is omgebouwd naar een retro-styled XRS 700... Oude looks met supermoderne techniek.
Een motor met bouwjaar 2015 kun je volgens mij bezwaarlijk een "old-timer" noemen, onafhankelijk van welke looks die heeft.
En die vallen dan toch ook niet meer onder het hoofdstuk "eenvoud siert..."

Nee, wat ik bedoel is dat die revival van zelfbouwcaf?racers en andere "knutsel-toestanden" waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat iemand die graag knutselt aan zijn machine, tegenwoordig verplicht is om naar deze oude types over te stappen, omdat in de huidige motoren veel te veel elektronica en speciaal gevormde kunstof onderdelen zitten om er nog zelf iets aan te doen.

User avatar
Muug
Posts: 11789
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Eenvoud siert...?

Post by Muug »

Hagar wrote:Een motor met bouwjaar 2015 kun je volgens mij bezwaarlijk een "old-timer" noemen, onafhankelijk van welke looks die heeft.
:roll: awel geeft gij daar dan ne keer ne goeie naam aan. Wijs mij trouwens ne keer aan waar ik die nieuwe modellen old-timer noem, ik heb het overal over namaakold-timers ....

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Eenvoud siert...?

Post by den Bullet »

Hagar wrote: ...

Nee, wat ik bedoel is dat die revival van zelfbouwcaf?racers en andere "knutsel-toestanden" waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat iemand die graag knutselt aan zijn machine, tegenwoordig verplicht is om naar deze oude types over te stappen, omdat in de huidige motoren veel te veel elektronica en speciaal gevormde kunstof onderdelen zitten om er nog zelf iets aan te doen.
Ook niet: ge behoudt (min of meer) het kader, de motor, eventueel achterbrug en voorvork.

De rest kunt ge aanvullen naar goeddunken: carbu i.p.v.injectie, of zelfs injectie (aangepast) behouden, elektronica d' er af, zelfs tank-met-kraantje er boven op blijft mogelijk ...

De grootste eigenschap van een caf? racer is: alles wat ni echt nodig is buitenzwieren en 't zo eenvoudig mogelijk maken of eventueel verbeteren t.o.v. het origineel.

Maar om nu daarvoor een nieuw of recent geproduceerd rijwiel te gebruiken in plaats van een roestig exemplaar ... :huh:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Eenvoud siert...?

Post by Wipr »

Nog steeds tevreden van de duke390 en naar mijn gedacht nog vrij eenvoudig buiten injectie en ABS en zo wil ik hem nog wel ombouwen.....
http://lanesplitter.jalopnik.com/the-kt ... 1667403605

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2921
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Eenvoud siert...?

Post by duibhce Kaelann »

When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3450
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Eenvoud siert...?

Post by Blackbert »

Hmm, weg-werk fietske. :devil:
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply