Alibaba (zonder de 40 rovers)

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Alibaba (zonder de 40 rovers)

Post by Wipr »

Iemand ervaring met kopen via Alibabaexpress?

User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Alibaba (zonder de 40 rovers)

Post by Muug »

Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Probeert iets minder "flou" is mijn advies

Enerzijds is die Ali-firma volgens de berichtgeving naar het schijnt een "gewoon" Aziatisch bedrijf dat lichtelijk ME-GA-LO-MAAN bezig is met een webshop-imperium op te bouwen, maar anderzijds zegt mijn buikgevoel van er toch ver af te blijven. Wat ze verkopen komt meestal van h??????l ver, en bij garantiegevallen gaat ge het ook h???l ver moeten terugsturen.

Wat info : https://www.youtube.com/watch?v=rUwmakdaye4
https://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Ma
https://nl.wikipedia.org/wiki/Alibaba_Group

Het k?n allemaal dik ok zijn hoor, maar 't zijn vooral chinese spullen die quasi allemaal toch een slechte reputatie hebben ivm veiligheid en betrouwbaarheid en zo. Wat zich uiteraard vertaalt in de erg lage prijzen. Extra voordeel van dingen in Azi? te bestellen is dat er geen extra taksen worden gerekend, in tegenstelling tot wat uit Amerika komt.

Volg uw buik zou ik zeggen.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2926
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Alibaba (zonder de 40 rovers)

Post by duibhce Kaelann »

Bwa, het is niet beter of slechter dan zaken die je van chinese fabrikanten koopt op Amazon of Ebay. Oorspronkelijk was Alibaba bedoeld als een verkoopskanaal waar fabrikanten rechtstreeks in bulk konden verkopen aan (web-)winkels in Europa en de VS. Vooral met de bedoeling van dure distributiekanalen buiten spel te zetten. Ondertussen is er ook een significante verkoop rechtstreeks aan consumenten.
Zelf heb ik al wel een aantal zaken zonder problemen van chinese verkopers gekocht, totnogtoe wel enkel via Amazon en Ebay. Maar enkele collega's op het werk gebruiken regelmatig Alibaba en zijn daar totnogtoe erg tevreden van. 1 keer is er eens iets mis gegaan bij een levering van wat elektronica. Er ontbrak een stroomadapter. Daar is zonder aandringen een volledig nieuw pakket inclusief de adapter opgestuurd, de originele zending heeft hij niet eens moeten terugsturen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Alibaba (zonder de 40 rovers)

Post by Wipr »

Wel, mijn zoontje (en de dochter ook) mogen van hun spaarcenten die ze doorheen heel het jaar sparen iets kopen, mits een bewijs van goed gedrag en zeden :mrgreen:
sinds lange tijd wil mijn zoon oftewel een monowheel oftewel een hoverboard kopen en het scheelt meer dan de helft van de prijs die je hier betaald via een dealer.
Heb ondertussen al een paar mails gehad en prijzen inclusief de verzending maar de betaling houdt me wat tegen. In die zin dat ik via Paypal of VISA wil betalen maar dat diegene waarvan ik reeds antwoord heb gehad enkel via een money transfer kantoor werken genre Western Union en met net die laatste te horen heb ik al helemaal twijfels.

Voor een bestelling onder de 100? wil ik het risico nemen maar wil toch meer zekerheid.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2926
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Alibaba (zonder de 40 rovers)

Post by duibhce Kaelann »

western union :duimneer:

dat is de favoriete betaal methode van Nigeriaanse prinsen. Zou ik links laten liggen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Alibaba (zonder de 40 rovers)

Post by Muug »

Wipr wrote:monowheel
Monowheel is cool, heb zelf nog overwogen dat te kopen. Maar dit is bvb een product dat ik zelf eerder in BE zou kopen dan in China, zelfs al is het hier twee keer zo duur. Maar wie niet waagt...

User avatar
Droopy
Posts: 1066
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Alibaba (zonder de 40 rovers)

Post by Droopy »

Wipr wrote: ... In die zin dat ik via Paypal of VISA wil betalen maar dat diegene waarvan ik reeds antwoord heb gehad enkel via een money transfer kantoor werken genre Western Union en met net die laatste te horen heb ik al helemaal twijfels.

Voor een bestelling onder de 100? wil ik het risico nemen maar wil toch meer zekerheid.
Western Union komt in heel wat verhalen voor als tussenstation in minder legale transacties. :confused2:

Bij Visa of PayPal heb je nog een garantie dat je je centen terugkrijgt als de boel niet wordt uitgeleverd, voor zover ik weet ben je bij een bank (en dus ook Western Union) in zo'n geval gewoon je centen kwijt...

On topic : wij hebben op het werk ooit boorfrezen gekocht bij Alibaba. Echt spotgoedkoop (en volgens de foto net dezelfde als degene die we steeds gebruiken) maar na bij het eerste glas waarin moest worden gefreest was die boorfrees direct stuk. Getest en afgekeurd dus. :ermm:

User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Alibaba (zonder de 40 rovers)

Post by Muug »

En daarmee heb je de essentie van die hele chinese massaproductieproblematiek perfect beschreven : het ziet er even goed uit, maar de kwaliteit laat zwaar te wensen over, om niet te zeggen dat er geheel geen is. Ik ben geneigd om alles wat er tegenwoordig met die Chinese Tsunami naar hier gestuwd wordt over dezelfde afkeurende kam te scheren: opladers, boorfrezen, monowheels, motorfietsen, auto's, melk, drinkwater, kinderspeelgoed ...... ze vegen hun kas aan gezondheidstesten en duurzaamheid en stevigheid en robuustheid en alles wat producten veilig en goed moet maken.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Alibaba (zonder de 40 rovers)

Post by Wipr »

Muug wrote:En daarmee heb je de essentie van die hele chinese massaproductieproblematiek perfect beschreven : het ziet er even goed uit, maar de kwaliteit laat zwaar te wensen over, om niet te zeggen dat er geheel geen is. Ik ben geneigd om alles wat er tegenwoordig met die Chinese Tsunami naar hier gestuwd wordt over dezelfde afkeurende kam te scheren: opladers, boorfrezen, monowheels, motorfietsen, auto's, melk, drinkwater, kinderspeelgoed ...... ze vegen hun kas aan gezondheidstesten en duurzaamheid en stevigheid en robuustheid en alles wat producten veilig en goed moet maken.
Alles over dezelfde kam scheren doe ik niet maar k geef je wel gelijk dat het onmogelijk wordt om te weten welke producten een degelijk fabrikaat kennen en welke niet. Dus 1+(-1)=0 dus als ik het hier kan vinden dan liever zo.

Zolang het maar elektrische brol is dat van ginder komt, lig ik er niet wakker van. Dat ze met hun plastieken voeding (rijst en sla bijv) maar ginder blijven want dat is pas rotzooi :unsure:

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Alibaba (zonder de 40 rovers)

Post by the riding man »

Als je zegt dat je motodingen bestelt via een webshop wordt je afgedaan als de grootste crimineel die eraan meewerkt om de economie stuk te maken. Maar boren, frezen, en zelfs dure voortbewegingstoestellen e.a zou je wel langs de andere kant van de wereld kopen om toch maar goedkoper te zijn dan in Belgi?. Ik begrijp er niks meer van :help:
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Alibaba (zonder de 40 rovers)

Post by Muug »

the riding man wrote:Ik begrijp er niks meer van :help:
Het is een onbegonnen taak alles in deze wereld proberen te bevatten, TRM. :cool:

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Alibaba (zonder de 40 rovers)

Post by diskeletlietje »

zelfs als dat perfect materiaal zou zijn ,gaan ze toch op een post moeten besparen om het zo onder de prijs te kunnen aanbieden ik vrees dat dat dan op mensen zal zijn :duimneer:

User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Alibaba (zonder de 40 rovers)

Post by Muug »

wipr, als het nog niet te laat is : wat leesvoer, oa over de kwaliteit van de chinese namaak : http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap ... ding.dhtml

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Alibaba (zonder de 40 rovers)

Post by Wipr »

Nee hoor, nog niet te laat. Ondertussen na kerst en zijn verjaardag heeft de kleine wipr een behoorlijk kapitaaltje waar hij dat mee zou kunnen kopen maar iets in me heeft er geen vertrouwen in dus staat dat hoverboard on hold.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Alibaba (zonder de 40 rovers)

Post by Wipr »

Muug wrote:wipr, als het nog niet te laat is : wat leesvoer, oa over de kwaliteit van de chinese namaak : http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap ... ding.dhtml
Diskelet zei het al,...het kan zo goedkoop gemaakt worden door lage loonkosten en dat zal de grootste reductie zijn. De onderdelen zullen wat betreft inkoop ook goedkoper zijn, wellicht van andere Chinese leveranciers en dus ook daar winnen ze met de loonkosten.

Ps: en de loonkost kwestie....... Hier in Belgi? zijn we er geen krakken in he :whip:
En draai of keer het, het zijn geen lompe boeren die zoiets kopi?ren natuurlijk. Meestal gestudeerd in het Westen en teruggekeerd naar China. En de grondstoffen zullen misschien lokaal ook gemaakt worden maar dat betwijfel ik en dan heb ik het over de plastic onderdelen waarvoor ook mallen nodig zijn en grondstoffen. Staal e.a. metalen worden gekocht aan gangbare internationale handelsprijzen tenzij ook dat in eigen land geproduceerd wordt.

Ik geloof wel dat ze de kunde hebben om kwalitatief even goed te zijn als de zaken hier maar willen is wat anders.

User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Alibaba (zonder de 40 rovers)

Post by Muug »

't zijn niet alleen loonkosten, ge hebt blijkbaar die paragraaf gemist waarin ze het hebben over te zwakke batterijen en zwakke motoren die kunnen oververhitten en in brand vliegen. :wink:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2926
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Alibaba (zonder de 40 rovers)

Post by duibhce Kaelann »

Wipr wrote:En de grondstoffen zullen misschien lokaal ook gemaakt worden maar dat betwijfel ik en dan heb ik het over de plastic onderdelen waarvoor ook mallen nodig zijn en grondstoffen. Staal e.a. metalen worden gekocht aan gangbare internationale handelsprijzen tenzij ook dat in eigen land geproduceerd wordt.
Veel van de grondstoffen kunnen ze gewoon in China halen, de rest halen ze in (veelal Afrikaanse) landen waar de Chinezen een deal mee hebben gesloten: China mag de grondstoffen uit de grond halen in ruil voor het uitbouwen en financieren van de elektriciteit- en transportinfrastructuur van dat land.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Alibaba (zonder de 40 rovers)

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote:China mag de grondstoffen uit de grond halen in ruil voor het uitbouwen en financieren van de elektriciteit- en transportinfrastructuur van dat land.
Een beetje gelijk de westerse landen een dikke eeuw geleden. :P

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2926
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Alibaba (zonder de 40 rovers)

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:Een beetje gelijk de westerse landen een dikke eeuw geleden. :P
Met het verschil dat de westerse landen toen ook nog eens gingen opleggen welke wetten ze ginder moesten volgen, welke kleren ze moesten aantrekken en voor welke god ze moesten gaan knielen. De chinezen interesseert dat allemaal niet, die willen gewoon wat er in de grond zit.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

petervdc
Posts: 3477
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Alibaba (zonder de 40 rovers)

Post by petervdc »

duibhce Kaelann wrote:De chinezen interesseert dat allemaal niet, die willen gewoon wat er in de grond zit.
Ik vind dat behoorlijk stom dat de afrikaanse landen hun rijkdommen weggeven in ruil voor wat wegen & zo. Je ziet toch van hier dat de chinezen daar vette winst op gaan maken h?.
Maar ja, steekpenningen aan de presidenten wrsch...
Zoals overal :-(
Keep going

Post Reply