Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Op en bij de motor, zonder elektriek
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Wipr »

Hier altijd of een systeemhelm gehad of een jethelm. Begin dit jaar een systeemhelm gekocht van Scorpion maar puur gekocht vanuit budgettair standpunt.
Dus er zijn betere helmen getest en vandaag heb ik voor het eerst eens een integraalhelm op mijn hoofd gehad van Shoei (NXR of zoiets). Wat een verschil met die Scorpion!!! Dempte het geluid niet, loodzwaar maar was een fluo gele en de kinesist had een pati?nt extra.

Een systeemhelm is handig om hem op te zetten en in de stadskern in de zomer rond te rijden.

Veel integraal fanaten of eerder systeemhelm. maw met wat rijden jullie.

Ik denk dat ik nu voor het eerst in de motorloopbaan eens een integraal ga kopen in fyber vanwege het gewicht en hopende dat het geluid ook een stuk minder is.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Tom Thumper »

Ik vind dat een heel verstandig besluit. Bij de aankoop van mijn laatste helm heb ik me laten overhalen om een systeemhelm te kopen en ja, eentje van Shoei, ne goeie dus.

Misschien rijd ik per jaar een 500m met de klep naar boven, gewoon visier openzetten geeft evenveel verluchting maar je misschien een beetje meer gas geven...

Opzetten is niet echt gemakkelijker, eerst klep naar boven, ding op kop, klep naar beneden en dan is het visier mee dicht, dat moet dan weer terug naar boven. Allee, gedoe!

Weegt zwaarder dan een integraal.

Maakt meer lawaai als een integraal.

Is duurder dan een integraal.

Voordelen? Misschien als je een bril draagt? Maar ik draag geen bril.

Nope, mijn volgende wordt terug een integraal.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Stefke »

Voor mij een systeemhelm, uiteraard. Ik ben mijn vijfde exemplaar aan't verslijten...
Ge kunt gemakkelijk al eens iets verstaanbaar vertellen zonder die helm elke keer te moeten afzetten. Bijvoorbeeld op mijn werk, tegen mijne passagier, zo bij den bakker of den beenhouwer, in't tankstation, voor ne rappe aan den toog, of gewoon een 4 uurtje...

en ook nog wel voor een paar andere dingen is zo'n systeemhelm handig maar dat kon je al weten natuurlijk... :roll:

Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by duibhce Kaelann »

Ik ben een grote fan van modelletjes zoals de Shubert J1 of de X-Lite X403GT. Het enorme gezichtsveld en verluchting van een jet helm, maar met (verwijderbare) kin bescherming.
Nu ben ik overgeschakeld op een ADV model met zonneklep, maar moest ik een model zoals hierboven gevonden hebben dat ook een functionele zonneklep had zou het zeker zoiets geworden zijn. zeker tijdens de maanden met laag staande zon is zo'n klep fantastisch.
En ik verwacht van volgend jaar ook heel veel straffe zon te hebben in de woestijn en op de steppe, dus dan gaat die klep ook handig zijn.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by diskeletlietje »

meestal met systeem helmen gereden de grootste reden daar voor is dat ik een integraal helm nogal claustrofobisch vind .
mijn eerste integraal was een van schark zag er zo wat meer crossmodel met groot kinstuk en groot vizier, ik dacht dat ik er uit was en nu veiliger rond reed ik zou zo rap mijn kaak niet breken dan met een systeem helm , bij een frontale botsing (auto maakt u bocht uit een parkeerplaats ) mijn neus gebroken :smash: riemke van de helm in mijn strot kinstuk tegen mijn neus.
nu 2'e poging integraal . een Nolan zonnevizier, zonneklep ,groot scherm en verwijderbaar kinstuk om er een jet helm van te maken , tot nu heel tevreden over

het stomste aan overgaan naar een integraal is als je iets wil zeggen en dat je in een automatisme uw kin stuk wil omhoog klappen en u zelf een whiplash duwt , 'hahaa dat zal ik niet meer voorhebben' volgende lichten is het van het zelfde :blink:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by F M »

Ik ben brildrager.
Geen integraal voor mij, krijg ik echt niet op mijn kop.
En gelijk Stefke zegt, tanken, winkel in om te betalen, dan is het eens zo gemakkelijk met die klep omhoog.
I am confused. Oh no, maybe not!

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by diskeletlietje »

na een stop nog een tandenstoker in uw mond hebben en de klep toe slaan eens je goed aan het rijden bent :thumbsup:

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Jopet »

Voor mij altijd een systeemhelm, ik ben vrij zwaar en dan is een systeemhelm net iets gemakkelijker om op te zetten, ook wanneer je traag rijdt in file of zo en het is zeer warm durf ik al eens die klep open smijten om wat meer verluchting te hebben.
Geluid van mijn beide Schuberts valt reuze mee, doch dit hangt ook af van de motor waarmee je rijdt, op mijn Yamaha FJR was hij bvb veel stiller dan op mijn KTM 1190 Adv, alles hangt er een beetje vanaf hoe de wind op je helm komt.
Schubert en Shoei hebben qua geluid best wel goede systeemhelmen maar een vergelijkbare integraal zal meestal wel stiller zijn.

Kijk op forums heb ik al dikwijls eens de discussie gevoerd of je nu in een winkel of goedkoper online moet kopen, ik betaal liever iets meer zodat ik de helm kan passen, ten 2de voor je beslist die helm aan te kopen dan vraag je of je er een testritje mag mee doen, meestal laten ze dit wel toe en dan betaal ik met plezier een paar euro meer.

Mvg,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Wipr »

Toch nog maar eens gaan kijken naar de Nolan N104 systeemhelm (EKO) maar is nog steeds een polycarbonaat schaal........Zit goed en al wat je wil maar de Shoei bij Joma in Aartselaar bleef me achtervolgen. Zat super goed, simpel zonder franjes (buiten dat blauwe tintje :mrgreen: )
Zelfs geen zonnevizier maar eigenlijk vind ik dat maar iets fragiel en een zonnebril past zonder te hinderen. Dus meer dan degelijke helm, goede pasvorm, niet te zwaar, fibre en dus maar gekocht. Mijn aller allereerste helm was een pothelm van Shoei (op de Camino :ricky: ) dus het voelt een beetje als thuiskomen. Goedkoop was het niet echt maar dat was de Scorpion ook niet aangezien ik daar niets aan gehad heb. En je hebt maar 1 lichaam en 3 hersenschuddingen en een hersentrauma is meer dan genoeg.
Image

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Wipr »

diskeletlietje wrote:na een stop nog een tandenstoker in uw mond hebben en de klep toe slaan eens je goed aan het rijden bent :thumbsup:
:zotteke: :sweeet: :gieren: :mrgreen: :gieren:

Wel, online kopen we genoeg hier maar ben gisteren gaan kijken en deze helm vond ik online het goedkoopst 10? onder de prijs die ik nu heb betaald in de winkel.

En Schubert wordt toch als een topmerk onder de helmen gezien niet. Shoei heeft volgens mij toch ook een goede reputatie?

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Werner »

F M wrote:Ik ben brildrager.
Geen integraal voor mij, krijg ik echt niet op mijn kop.

En gelijk Stefke zegt, tanken, winkel in om te betalen, dan is het eens zo gemakkelijk met die klep omhoog.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Tom Thumper »

F M wrote: En gelijk Stefke zegt, tanken, winkel in om te betalen, dan is het eens zo gemakkelijk met die klep omhoog.
Nope, met die helm op mijn kop stoot ik gegarandeerd tegen de deur. :skull:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by F M »

:gieren: :gieren: :gieren:

Stefke en ik hadden het natuurlijk over normale personen. :cool:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by F M »

Werner wrote:
F M wrote:Ik ben brildrager.
Geen integraal voor mij, krijg ik echt niet op mijn kop.

En gelijk Stefke zegt, tanken, winkel in om te betalen, dan is het eens zo gemakkelijk met die klep omhoog.
Hier van 't zelfde.
Heb al een tijdje een Schubert C3Pro: tevreden over de pasvorm maar niet wat het geluid betreft.
Net hetzelfde met mijn C3Pro. De vorige gewone C3 leek me stiller, maar dat was natuurlijk wel bij de RT.
I am confused. Oh no, maybe not!

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Wipr »

En toch heb ik de indruk dat de C3 de referentie is voor de systeemhelm. Schubert over het algemeen een goede reputatie.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Wipr »

F M wrote::gieren: :gieren: :gieren:

Stefke en ik hadden het natuurlijk over normale personen. :cool:
Sinterklaas ook met zijnen helm :sweeet:

Maar euhm, als ik ga tanken en ik moet nog binnen zijn om te betalen dan mag de helm effe af. En het is me zelfs al meerdere malen voorgekomen dat de bediende achter de kassa zei dat ze me niet mocht bedienen als ik de helm ophad. Reden is dat je herkenbaar moet zijn want je wordt gefilmd................ Ook toen ik met de systeemhelm binnenkwam (kinstuk omhoog)

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Wipr »

diskeletlietje wrote: het stomste aan overgaan naar een integraal is als je iets wil zeggen en dat je in een automatisme uw kin stuk wil omhoog klappen en u zelf een whiplash duwt , 'hahaa dat zal ik niet meer voorhebben' volgende lichten is het van het zelfde :blink:
Merci voor de tip, zou me wel eens kunnen overkomen :gieren:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by F M »

Wipr wrote:
F M wrote::gieren: :gieren: :gieren:

Stefke en ik hadden het natuurlijk over normale personen. :cool:
Sinterklaas ook met zijnen helm :sweeet:

Maar euhm, als ik ga tanken en ik moet nog binnen zijn om te betalen dan mag de helm effe af. En het is me zelfs al meerdere malen voorgekomen dat de bediende achter de kassa zei dat ze me niet mocht bedienen als ik de helm ophad. Reden is dat je herkenbaar moet zijn want je wordt gefilmd................ Ook toen ik met de systeemhelm binnenkwam (kinstuk omhoog)
Wel, dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Maar ja, ik zal ook wel niet zo veel met de motor rijden als jij. :sweeet:
I am confused. Oh no, maybe not!

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by Wipr »

Neeje.....denk dat er effectief niet veel zullen zijn die de kilometers malen die ik doe :w00t: :gieren: :mrgreen: :sweeet:

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Systeem vs integraal, polycarbonaat vs fyber

Post by pingu »

F M wrote:Ik ben brildrager.
Geen integraal voor mij, krijg ik echt niet op mijn kop.
En gelijk Stefke zegt, tanken, winkel in om te betalen, dan is het eens zo gemakkelijk met die klep omhoog.
Idem hier. Integraalhelm opzetten is bril af (en waar laat je die dan?), helm op, vizier omhoog, bril proberen tussen helm en hoofd te wurmen, vizier omlaag. Dan is een systeemhelm toch handiger. Eerst Schubert C3, nu Shoei Neotec. De Shoei past me nog net iets beter dan de Schubert (is uiteraard heel persoonlijk). Maar de Schubert is stiller.

Post Reply