Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Reisadvies gezocht en reisadvies te geef.
kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Post by kirikoe »

Het maakt eigenlijk niet veel uit welke kant je neemt van Noorwegen het is overal mooi , Heb je het meer voor de bergen blijf dan boven oslo ( richting Lillehammer en de zweedse grens )
Wil je de fjorden zien dan moet je de andere kant uit . In dat geval is de overzet in denemarken beter ( je moet wel rekening houden met een langere aanrijroute)
Het weer kan er ook behoorlijk slecht zijn
Blijf niet te lang plakken bij de toeristische trekpleisters het is er behoorlijk druk in juli en augustus en de camping in de buurt zitten overvol .
En blijf zo veel mogelijk van de E wegen weg wegens zeer druk en veel vrachtverkeer.
Als je al een idee hebt wat je wil doen kan ik wel eens kijken of ik hier en daar nog een minder toeristisch pareltje heb liggen

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Post by Koeno »

Hi Kirikoe,

Ik ga mij binnenkort eens afzonderen en een "volledig" reisplan, met mogelijke routes opstellen...
dan heb ik zicht over welke dingen we willen zien, en waar we dus ongeveer gaan kamperen.

Zodra ik daar zicht op heb, post ik wel een samenvatting ;)

alle feedback zal welkom zijn :)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Post by Koeno »

Koeno wrote:(maar eerst nog dat rijbewijs, als ze dat niet haalt, dan gooien we het zoiezo over een andere boeg)
En na gisteren, euhm, zal het over een andere boeg worden...

Momenteel wordt het kijken of de varadero 2personen + kampeergerief kan (en mag) dragen.
anders wordt het kijken naar een andere bestemming om het budget wat in de perken te houden...

Als ik mij niet vergis mag de Varadero +/- 210kg dragen...
170kg daarvan gaan al naar Mij en Passagier...
dat is nog 40kg op overschot...
daarvan misschien 10kg naar accessoires (valbaren, kofferset, handkappen).
dus 30kg bagage...

in mijn hoofd lijkt dit haalbaar (tent + slaapmat + slaapzak+plooistoel was +/- 10kg dus nog 20kg voor kledij :p )

Tenzij iemand mij het nu al kan afraden omdat 2 personen + motor + kamperen gewoon idioot is?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Post by duibhce Kaelann »

Koeno wrote:in mijn hoofd lijkt dit haalbaar (tent + slaapmat + slaapzak+plooistoel was +/- 10kg dus nog 20kg voor kledij :p )

Tenzij iemand mij het nu al kan afraden omdat 2 personen + motor + kamperen gewoon idioot is?
http://centralasiatour2012.blogspot.be/

met 2 op 1 motor al kamperend een kwart wereld rond. Een kortere trip met de Varadero moet dus zeker lukken :ricky:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Post by petervdc »

Koeno wrote:Tenzij iemand mij het nu al kan afraden omdat 2 personen + motor + kamperen gewoon idioot is?
Ik zou het persoonlijk niet doen. Je moto belading zit tegen de grens aan, dus dat is vermoeiender rijden. Met duo is dat zowiezo al zo. Kweenie hoe ervaren je bent natuurlijk. Altijd superlicht & selectief inpakken, weinig plaats voor eten/drank, geen plaats voor stoeltjes etc etc
Maar als je wil doen, doen h? ;-)
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Post by Muug »

Koeno wrote: Als ik mij niet vergis mag de Varadero +/- 210kg dragen...
170kg daarvan gaan al naar Mij en Passagier...
dat is nog 40kg op overschot...
daarvan misschien 10kg naar accessoires (valbaren, kofferset, handkappen).
dus 30kg bagage...

in mijn hoofd lijkt dit haalbaar (tent + slaapmat + slaapzak+plooistoel was +/- 10kg dus nog 20kg voor kledij :p )

Tenzij iemand mij het nu al kan afraden omdat 2 personen + motor + kamperen gewoon idioot is?
1) Wat idioot is bepaal jij zelf, niet iemand anders
2) dat brutogewicht van een moto heeft welzeker een gezonde marge, dat mag wel wat ruimer genomen worden (beetje gelijk houdbaarheidsdatum van eten)
3) ga ne keer met al uw noorwegen-gerief (duo inbegrepen) op weekend om alles te testen: uw bagagecapaciteit, uw vering, uw duo, uw alles.... of maak er meteen een week van of zo, dan gade voorbereid naar Noorwegen

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Post by F M »

En qua rijden met al dat gewicht, is het ook misschien van belang welke wegen je daar gaat rijden. PeterVDC heeft heel veel gravelwegen gereden. Daar speelt dat gewicht meer dan als je op de asfaltwegen plant te blijven.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Post by Koeno »

Met Duo rijden ben ik gewend... gaat even vlot als zonder duo rijden... (mede door het feit dat mijnen duo wel wat gewend is).
Met Duo + beperkte bagage (kleren voor 3 dagen + fotografie gerief) heb ik ook al enkele keren gedaan...

Qua type banen... goh, ik ben in BE al geen held op het onverhard, dus ik vermoed dat noorwegen vooral asfalt banen zullen blijven...

ik vind mijzelf altijd idioot, dus dat is al een antwoord op mijn eigen vragen ;)

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Post by petervdc »

F M wrote:PeterVDC heeft heel veel gravelwegen gereden. Daar speelt dat gewicht meer dan als je op de asfaltwegen plant te blijven.
Ja idd, 800km ongeveer ;-)
En wa waren ferm zwaar beladen ! Zou ik z?ker niet gedaan/gekunnen hebben met duo.

We hebben daar gs'en gezien hoor, met duo, 36 koffers & zakken mee, duidelijk ook campeerders, pff, zou ik nooit doen zo.

Idd es een dagrit doen met duo ?n alle bagage, paar 100km, dan heb je een idee h?.
Keep going

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Post by Stefke »

Koeno wrote: Tenzij iemand mij het nu al kan afraden omdat 2 personen + motor + kamperen gewoon idioot is?
Het is gewoon idioot om het NIET te doen. Noorwegen is een bangelijk schoon land. En goede wegen, ook de gravelwegen zijn perfect berijdbaar, dus ik zou mij daar geen zorgen over maken.
Dus inladen die handel en vertrekken! Heb drie weken Noorwegen gedaan in 2007. Met duo en bagage, kampeergerief inbegrepen. beetje overladen, geen hol van aangetrokken. Mooiste motoreis tot nu toe. :ricky:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Post by petervdc »

Stefke wrote:Mooiste motoreis tot nu toe. :ricky:
Yep, dat is ook waar, ben er 2 keer geweest, Kirikoe 7 keer.

Tjah, gewoon doen ?, maar toch es opvoorhand een ferme rit doen m?t duo ?n bagage.
Keep going

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Post by Nickel »

En bespaar ons de dag dat hier niemand nog iets idioots doet...dan zouden we er helemaal wel mee zijn...... :blbl:
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Post by petervdc »

Nickel wrote:En bespaar ons de dag dat hier niemand nog iets idioots doet...dan zouden we er helemaal wel mee zijn...... :blbl:
Yep.
De meesten (ik ook hoor) peinzen-piekeren-veronderstellen te veel en doen te weinig.
Als je er zin in hebt, just go !
Keep going

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Post by Nickel »

petervdc wrote: De meesten (ik ook hoor) peinzen-piekeren-veronderstellen te veel en doen te weinig.
Ik herken mij er compleet in (helaas...) :mrgreen: :mrgreen:
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Post by Drummer »

:cool: :cool: :cool:



En ik ben volop aan het aftellen ;-) 6 juni ben ik weg om zelf is te gaan kijken hoe mooi Noorwegen, Zweden en Finland zijn.


M'n reisje zal je kunnen volgen op m'n blogje.

:ricky: :ricky:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Post by petervdc »

Drummer wrote:En ik ben volop aan het aftellen ;-) 6 juni ben ik weg om zelf is te gaan kijken hoe mooi Noorwegen, Zweden en Finland zijn.
Ah, juist, idd.
Have fun !!!!!!!!!!!!!
Keep going

Post Reply