Meer levend dan dood (bandentopic)
Meer levend dan dood (bandentopic)
Niks zo effectief om wat leven in de brouwerij te krijgen als, jawel... een bandentopic! 't is bovendien al bijkans een jaar geleden ook, dus hoog tijd!
De PR4's onder mijn Tiger zijn dus, na ruim 22.000Km aan vervanging toe. De vraag is dan natuurlijk: what's next?
Terug PR4 is vanzelf de meest voor de hand liggende optie, want ik ben daar content van. Maar anderzijds doet verandering van spijs doet eten ook (zegt men). Dus waarom is nekeer niks anders?
Ne Tourance Next (die liggen af-fabriek op de nieuwe Tigers heb ik onlangs bij de dealer gezien)? Of nen Anakee 3?
Of is dat voor die paar keer da'k een gravel / zand weggeltje pak op een jaar nogal overdreven, en blijf ik toch beter bij ne sport-toer? Ne Roadtec 01 dan maar (afgaand op de lovende review in Motoplus?). Of ne Roadsmart II/III? De II ooit gehad op de Tiger 1050, nie slecht maar niet zo super in 't nat (nogal belangrijk voor woon-werk heel het jaar door)...
Swat, fire away!
De PR4's onder mijn Tiger zijn dus, na ruim 22.000Km aan vervanging toe. De vraag is dan natuurlijk: what's next?
Terug PR4 is vanzelf de meest voor de hand liggende optie, want ik ben daar content van. Maar anderzijds doet verandering van spijs doet eten ook (zegt men). Dus waarom is nekeer niks anders?
Ne Tourance Next (die liggen af-fabriek op de nieuwe Tigers heb ik onlangs bij de dealer gezien)? Of nen Anakee 3?
Of is dat voor die paar keer da'k een gravel / zand weggeltje pak op een jaar nogal overdreven, en blijf ik toch beter bij ne sport-toer? Ne Roadtec 01 dan maar (afgaand op de lovende review in Motoplus?). Of ne Roadsmart II/III? De II ooit gehad op de Tiger 1050, nie slecht maar niet zo super in 't nat (nogal belangrijk voor woon-werk heel het jaar door)...
Swat, fire away!
Re: Meer levend dan dood (bandentopic)
Wow, dat belooft voor mijn PR4's. Ik zal blij zijn als ik ook maar in die buurt geraak.pingu wrote:De PR4's onder mijn Tiger zijn dus, na ruim 22.000Km aan vervanging toe.
En mijn gedacht: als je tevreden bent van een band, zie ik geen enkele reden om te veranderen. Zeker niet als je de motor op dezelfde wijze blijft gebruiken.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Meer levend dan dood (bandentopic)
Ik heb net opnieuw een setje PR4 Trial laten leggen op de Strom, super content van.
ongeveer 18.000km mee gedaan.
Alhoewel ik denk dat ze in Noorwegen iets sneller zullen slijten
Honda Crosstourer VFR 1200X Dct (2.0)
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://fransealpen2017.blogspot.com/
http://corsica2018.blogspot.com
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://fransealpen2017.blogspot.com/
http://corsica2018.blogspot.com
Re: Meer levend dan dood (bandentopic)
Met mijn vorige set PR4 net geen 30000 gereden en nog keurig boven de limiet. Mijn laatste voorband heeft het slechts 18000km volgehouden. ( Sterk om te zien hoe een gemoedstoestand zich vertaalt in een nerveuzere rijstijl en dito bandenslijtage... )
Maar bon, om maar te zeggen dat ik niet verander van banden, ik ben er tevreden van. Ik denk zelfs dat ik de laatste 10 jaar alleen maar met Michelin gereden heb
Maar bon, om maar te zeggen dat ik niet verander van banden, ik ben er tevreden van. Ik denk zelfs dat ik de laatste 10 jaar alleen maar met Michelin gereden heb
Re: Meer levend dan dood (bandentopic)
'k Heb onlangs Michelin Pilot Power 3 aangeschaft voor m'n Hornet, voor en achter tegelijk. 't Is nog maar m'n tweede bandenset op deze moto (toen ik hem overkocht lagen de originele er nog op) maar zo'n feedback heb ik niet meer gevoeld sinds de diagonaalbandjes (Bridgestone Battlax, BT45 dacht ik?) op mijn vroegere GS500.
Heb tussendoor op een andere moto nog Dunlop Qualifiers gehad (steenhard, nul gevoel of vertrouwen) en Metzeler Roadtec Z8 M/O (prima, maar voor zover vergelijkbaar tussen verschillende moto's komt hij toch niet in de buurt van de PP3, is natuurlijk ook een toeristische, veel slijtvastere band). Misschien rij ik zodanig traag dat ik enkel een 'malse' band als een Michelin echt kan doen 'werken' ofzo. Soit, ik heb nog nooit Pilot Roads gehad spijtig genoeg dus nu weet ik niet of dat te vergelijken valt met de PP3, maar 'k ben alleszins wreed content van mijn huidig paar.
Heb tussendoor op een andere moto nog Dunlop Qualifiers gehad (steenhard, nul gevoel of vertrouwen) en Metzeler Roadtec Z8 M/O (prima, maar voor zover vergelijkbaar tussen verschillende moto's komt hij toch niet in de buurt van de PP3, is natuurlijk ook een toeristische, veel slijtvastere band). Misschien rij ik zodanig traag dat ik enkel een 'malse' band als een Michelin echt kan doen 'werken' ofzo. Soit, ik heb nog nooit Pilot Roads gehad spijtig genoeg dus nu weet ik niet of dat te vergelijken valt met de PP3, maar 'k ben alleszins wreed content van mijn huidig paar.
Re: Meer levend dan dood (bandentopic)
Nu ik eraan denk :Drummer wrote:
Ik heb net opnieuw een setje PR4 Trial laten leggen op de Strom, super content van.
...
Drummer, welke banden stonden er op jullie NCX
Met de originele Bridgestone Battle Wings ben ik op droge banen best tevreden maar in de regen had ik op mijn CBF toch meer vertrouwen in de Michelin PR1 en 2 en het laatste setje Pirelli Angel banden.
Volgens de website van Bridgestone kan ik met de Battle Wings zelfs off-road rijden maar dat profiel ziet er toch meer een baanprofiel uit.
Last edited by Droopy on 21 May 2016 15:33, edited 1 time in total.
Re: Meer levend dan dood (bandentopic)
Die PP (wel de 2) heb ik nog gehad op de FZ6 en de Tiger 1050. Was ik ook heel content van, alleen "vrat" de Tiger zo'n PP achterband in enkele 1000-en KM op...Mick wrote:'k Heb onlangs Michelin Pilot Power 3 aangeschaft voor m'n Hornet, voor en achter tegelijk.
Die Roadtec Z8 is denk ik de voorganger van de 01. Wat vond je daar van? Droog/Nat/Koud? Levensduur?
Re: Meer levend dan dood (bandentopic)
Bij de Z8 waren er verschillende compounds en karkassen, weet niet of dat bij de 01 nog zo is, dus misschien alvast verduidelijken: "M" voorband is met hoog silicagehalte, "O" achterband is met hoog silicagehalte + verstevigd karkas. In deze combinatie hebben die banden ook twee keer de jaarlijkse Motorrad tests gewonnen, zeker tegen de PR3 en misschien zelfs eens tegen de PR4, dat weet ik niet meer.pingu wrote:Die Roadtec Z8 is denk ik de voorganger van de 01. Wat vond je daar van? Droog/Nat/Koud? Levensduur?
Heb er zo'n 12000 km mee gebold op een Dorsoduro 750 en toen ik die verkocht zag de achterband er nog niet half versleten uit.
Nooit veel gemerkt van opwarmperiode, grip is er direct vanaf het vertrekken. Bij echt koud en nat weer ben ik niet zo'n held dus nooit de limieten bewust opgezocht maar ook (in tegenstelling tot die van de OEM Dunlops) nooit per ongeluk op gestoten.
En er zijn natuurlijk die testen die bevestigen dat het althans in gecontroleerde omstandigheden wel goed zit met die natte grip... Enige wat ik er op aan te merken zou hebben is dat de banden weliswaar veel vertrouwen geven maar niet de ultieme feedback en wendbaarheid die een sportband biedt, maar 't is een tourband voor iets hé.
Ze hebben er naar 't schijnt aan gewerkt maar de tijd zal nog moeten uitwijzen of ik met de slijtage ga kunnen leven, is te vroeg om dat nu al te zien. Voor de rest helemaal in de wolken van die banden. Ook andere merken richten hun sportbanden meer en meer op dagelijks gebruik heb ik de indruk, met veel aandacht voor slijtage, koude en natte grip... goeie evolutie voor wie geen kilometers vreet en graag wat levensduur opoffert voor betere prestaties. Bij mij zeker niet nodig omdat ik een snelheidsduivel zou zijn ofzo, maar net omdat ik graag luide en duidelijke feedback krijg van de banden, heb dat nodig voor het vertrouwen.pingu wrote:Die PP (wel de 2) heb ik nog gehad op de FZ6 en de Tiger 1050. Was ik ook heel content van, alleen "vrat" de Tiger zo'n PP achterband in enkele 1000-en KM op...Mick wrote:'k Heb onlangs Michelin Pilot Power 3 aangeschaft voor m'n Hornet, voor en achter tegelijk.
Re: Meer levend dan dood (bandentopic)
Super content van de michelin banden.
PR/PR2/PR3 (op cbf1000)
Nu Anakee 3 op Teske
Zelfs op den auto verkies ik de comfortabele michelin premium (eeuuuh 3 denk ik)
PR/PR2/PR3 (op cbf1000)
Nu Anakee 3 op Teske
Zelfs op den auto verkies ik de comfortabele michelin premium (eeuuuh 3 denk ik)
Re: Meer levend dan dood (bandentopic)
Droopy wrote:Nu ik eraan denk :Drummer wrote:
Ik heb net opnieuw een setje PR4 Trial laten leggen op de Strom, super content van.
...
Drummer, welke banden stonden er op jullie NCX
Met de originele Bridgestone Battle Wings ben ik op droge banen best tevreden maar in de regen had ik op mijn CBF toch meer vertrouwen in de Michelin PR1 en 2 en het laatste setje Pirelli Angel banden.
Volgens de website van Bridgestone kan ik met de Battle Wings zelfs off-road rijden maar dat profiel ziet er toch meer een baanprofiel uit.
Droopy, op e$de NCX hebben wij de PR 2 laten leggen, de originele banden deden toch af en toe een stapje opzij, opzich wel spannend af en toe, maar toch niet goed voor de gemoedsrust. Vooral die van madam niet.
Met de PR 2nooit geen last gehad.
grtz Drummer
Honda Crosstourer VFR 1200X Dct (2.0)
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://fransealpen2017.blogspot.com/
http://corsica2018.blogspot.com
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://fransealpen2017.blogspot.com/
http://corsica2018.blogspot.com
Re: Meer levend dan dood (bandentopic)
Bedankt.Drummer wrote:
Droopy, op e$de NCX hebben wij de PR 2 laten leggen, de originele banden deden toch af en toe een stapje opzij, opzich wel spannend af en toe, maar toch niet goed voor de gemoedsrust. Vooral die van madam niet.
Met de PR 2nooit geen last gehad.
grtz Drummer
Die originele Bridgestone banden zetten inderdaad af en toe een stapje opzij, zeker bij regenweer, en dat bevalt me ook niet.
Zeker omdat het voorwiel al een paar keer een stapje opzij heeft gezet op mijn woon-werkroute en da's iets wat ik nooit heb gehad met de pr banden van Michelin.
'k Zal de originele banden uiteraard eerst verslijten maar daarna wil ik wel terug Michelin's laten plaatsen.
Re: Meer levend dan dood (bandentopic)
Merci voor de (uitgebreide) uitleg!Mick wrote:Bij de Z8 waren er verschillende compounds en karkassen, weet niet of dat bij de 01 nog zo is, dus misschien alvast verduidelijken: "M" voorband is met hoog silicagehalte, "O" achterband is met hoog silicagehalte + verstevigd karkas. In deze combinatie hebben die banden ook twee keer de jaarlijkse Motorrad tests gewonnen, zeker tegen de PR3 en misschien zelfs eens tegen de PR4, dat weet ik niet meer.pingu wrote:Die Roadtec Z8 is denk ik de voorganger van de 01. Wat vond je daar van? Droog/Nat/Koud? Levensduur?
Heb er zo'n 12000 km mee gebold op een Dorsoduro 750 en toen ik die verkocht zag de achterband er nog niet half versleten uit.
Nooit veel gemerkt van opwarmperiode, grip is er direct vanaf het vertrekken. Bij echt koud en nat weer ben ik niet zo'n held dus nooit de limieten bewust opgezocht maar ook (in tegenstelling tot die van de OEM Dunlops) nooit per ongeluk op gestoten.
En er zijn natuurlijk die testen die bevestigen dat het althans in gecontroleerde omstandigheden wel goed zit met die natte grip... Enige wat ik er op aan te merken zou hebben is dat de banden weliswaar veel vertrouwen geven maar niet de ultieme feedback en wendbaarheid die een sportband biedt, maar 't is een tourband voor iets hé.Ze hebben er naar 't schijnt aan gewerkt maar de tijd zal nog moeten uitwijzen of ik met de slijtage ga kunnen leven, is te vroeg om dat nu al te zien. Voor de rest helemaal in de wolken van die banden. Ook andere merken richten hun sportbanden meer en meer op dagelijks gebruik heb ik de indruk, met veel aandacht voor slijtage, koude en natte grip... goeie evolutie voor wie geen kilometers vreet en graag wat levensduur opoffert voor betere prestaties. Bij mij zeker niet nodig omdat ik een snelheidsduivel zou zijn ofzo, maar net omdat ik graag luide en duidelijke feedback krijg van de banden, heb dat nodig voor het vertrouwen.pingu wrote:Die PP (wel de 2) heb ik nog gehad op de FZ6 en de Tiger 1050. Was ik ook heel content van, alleen "vrat" de Tiger zo'n PP achterband in enkele 1000-en KM op...Mick wrote:'k Heb onlangs Michelin Pilot Power 3 aangeschaft voor m'n Hornet, voor en achter tegelijk.
Ik peis da'k toch nekeer prijs ga vragen voor die roadtec 01. Als dat een beetje meevalt mss toch nekeer proberen.
Maar eerst moet de Tiger binnen voor wat chirurgie aan het schakelmechanisme. Vanmorgen op weg naar 't werk wilde die plots niet meer omlaag schakelen. Fijn zo op de afrit van de E40. Lijkt op de veer van het schakelmechanisme. Pookje komt nl. niet meer vanzelf terug in de uitgangspositie. Laten we hopen dat het die veer is, want dat is blijkbaar een gekend probleem wat Triumph onder garantie zou oplossen...
Re: Meer levend dan dood (bandentopic)
Op m'n gsxf liggen er nu michelin Pilot Road 4.
Met m'n vorige met pirelli's ben ik één maal gigantisch geschrokken toen m'n voorband weggleed op een rond punt.
Hoe 't komt da'k toen niet gevallen ben, mag een wonder heten.
Sindsdien weinig vertrouwen op ronde punten, natte wegen en kleine baantjes met kiezeltjes.
'k lees heel regelmatig dat er iemand schrijft dat ie z'n band een stapje opzij voelt zetten.
Hoe gaan jullie daar mee om?
En van die franse kiezeltjes?? Ken je da?
De fransen gieten teer, daarop een laag fijne kiezel , en ze laten het aan het verkeer
over om de kiezel aan te rijden.
als je daarover rijdt , voel je je motor als het ware "zweven" onder je.
Met m'n vorige met pirelli's ben ik één maal gigantisch geschrokken toen m'n voorband weggleed op een rond punt.
Hoe 't komt da'k toen niet gevallen ben, mag een wonder heten.
Sindsdien weinig vertrouwen op ronde punten, natte wegen en kleine baantjes met kiezeltjes.
'k lees heel regelmatig dat er iemand schrijft dat ie z'n band een stapje opzij voelt zetten.
Hoe gaan jullie daar mee om?
En van die franse kiezeltjes?? Ken je da?
De fransen gieten teer, daarop een laag fijne kiezel , en ze laten het aan het verkeer
over om de kiezel aan te rijden.
als je daarover rijdt , voel je je motor als het ware "zweven" onder je.
Re: Meer levend dan dood (bandentopic)
oh, heb ik effe een mega-aanval van heimwee kerel, naar mijn eerste reizen doorheen de Provence, op mijn Honda Bol d'Or, medio jaren '90............karel-p wrote:En van die franse kiezeltjes?? Ken je da?
De fransen gieten teer, daarop een laag fijne kiezel , en ze laten het aan het verkeer
over om de kiezel aan te rijden.
als je daarover rijdt , voel je je motor als het ware "zweven" onder je.
Re: Meer levend dan dood (bandentopic)
Zo een weg herstellen met kiezeltjes ,dat doen ze om de zoveel jaar in de Ardennen ook heb ik al meerdere malen ondervonden, een jaar of 2 a 3 geleden vanaf het kanaal Dessel Schoten van Retie naar Postel ook zo een herstelling. Gebeurd veel dat ze de weg zo repareren.
- toeternietoe
- Posts: 233
- Joined: 21 Jun 2011 17:35
Re: Meer levend dan dood (bandentopic)
Dat schijnt een trend te worden. Vorige jaar in de UK heb zo ook regelmatig tientallen kilometers mogen afleggen op een kiezeltapijt. Zeer vooruitziend rijden en afstand houden is dan de boodschap.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)