Kettingen ... preventief onderhoud
Kettingen ... preventief onderhoud
Ik smeerde 'regelmatig' m'n ketting ... alle 3-4 tankbeurten ... (1000-1500 km)
Toch zag ik dat er schakels 'vast' zaten ... ze zag er zelfs 'roestig' uit een de zijkanten ...
Aangezien ik toch veel km doe, vermoed dat pekel daar toch voor een groot deel tussen zit.
De ketting grondig 'kuisen' doe ik niet ... ik smeer enkel maar bij. Misschien toch eens overwegen om zo'n ketting-kuisbeurt te geven.
Hoe doen jullie dat? ... methode, product, frequentie?
Toch zag ik dat er schakels 'vast' zaten ... ze zag er zelfs 'roestig' uit een de zijkanten ...
Aangezien ik toch veel km doe, vermoed dat pekel daar toch voor een groot deel tussen zit.
De ketting grondig 'kuisen' doe ik niet ... ik smeer enkel maar bij. Misschien toch eens overwegen om zo'n ketting-kuisbeurt te geven.
Hoe doen jullie dat? ... methode, product, frequentie?
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...
Re: Kettingen ... preventief onderhoud
Veel vaker smeren.
In de nattigheid gereden? Smeren.
En als 't niet wil regenen zou ik de frequentie toch verdubbelen.
In de nattigheid gereden? Smeren.
En als 't niet wil regenen zou ik de frequentie toch verdubbelen.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Kettingen ... preventief onderhoud
Ah, ik meende dat dat met de modern exemplaren minder nodig was dan in den tijd toen m'n Soes 380GT zeker elke 300km een kettingbeurt moest hebben en na 20 keer smeren zowat toe was aan een nieuw setje
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: Kettingen ... preventief onderhoud
Mij hebben ze altijd wijsgemaakt om elke 400-500km te smeren,fore wrote:Ik smeerde 'regelmatig' m'n ketting ... alle 3-4 tankbeurten ... (1000-1500 km)
kuisen doe ik ook nooit...
kettingset op de varadero zat er op toen ik hem kocht op 19.000km en zit er nog steeds op (37.000km)
Re: Kettingen ... preventief onderhoud
'k begin persies al heimwee te krijgen naar ne scooter ...
Bon, 'k zal al beginnen met mezelf wat meer discipline op te leggen en vaker smeren ...
Bon, 'k zal al beginnen met mezelf wat meer discipline op te leggen en vaker smeren ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...
Re: Kettingen ... preventief onderhoud
Druppelaar installeren als het zelf niet wilt doen.
Anders:
-Na elke regenrit.
-Alle twee tankbeurten.
-Als de schakels blinken heb je te lang gewacht.
Anders:
-Na elke regenrit.
-Alle twee tankbeurten.
-Als de schakels blinken heb je te lang gewacht.
Re: Kettingen ... preventief onderhoud
Dat is vermoedelijk een eerste (rommel)kettingske dat er van fabriek op ligt. mijn did setjes gaan makkelijk 40000km mee zonder vaste schakels of zo. Ik smeer dat regelmatig eens maar nu ook weer niet zo overdreven. Ketting kuisen doe ik nooit.
Re: Kettingen ... preventief onderhoud
Ik smeer iedere 500, ook na regen.
BInnenkant ketting is ook roest.
Reinigen nooit.
22000km nu, toont nog geen schuine tandjes maar begint rukkerig te worden.
Is nog de 1e ketting, wrsch ook naar een DID daarna...
BInnenkant ketting is ook roest.
Reinigen nooit.
22000km nu, toont nog geen schuine tandjes maar begint rukkerig te worden.
Is nog de 1e ketting, wrsch ook naar een DID daarna...
Keep going
Re: Kettingen ... preventief onderhoud
Stefke, ge weet toch al minstens 20 jaar dat uw uithoudingstermijnen voor gewone motards gehalveerd moeten worden.... ge zijt de enige ter wereld die ik ken bvb die zijn profiel van kantje tot kantje volledig gelijkmatig oprijdt (moest ge nu nog in de Alpen wonen!), ge zijt de enige die zo absurd lang met remblokken doet en ge zijt ook de enige (zij het al een beetje minder "enig") die het 40.000km uit houdt met een ketting.Stefke wrote:Dat is vermoedelijk een eerste (rommel)kettingske dat er van fabriek op ligt. mijn did setjes gaan makkelijk 40000km mee zonder vaste schakels of zo. Ik smeer dat regelmatig eens maar nu ook weer niet zo overdreven. Ketting kuisen doe ik nooit.
Ge zijt kortom té goed om als referentie te dienen.
Re: Kettingen ... preventief onderhoud
Hij is ook de enige die een ketting gebruikt totdat ge ze zover van het tandwiel kunt opheffen dat heel uw hand eronderdoor gaat of todat het achterwiel niet verder achteruit kan gezet worden. Of met remschijven rijdt waarmee ge u perfect kunt scheren.
@Fore : als de schakels beginnen blinken, smeren.
@Fore : als de schakels beginnen blinken, smeren.
Nil volentibus arduum
- duibhce Kaelann
- Posts: 2926
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Kettingen ... preventief onderhoud
Ik smeer terwijl ik rij. Doorgaans 2-4 keer per dag een klein beetje kettingzaagolie. Afhankelijk van het weer. Met mijn superdeluxe zelfgemaakt knutselwerkje. Bollend door de BBK of uitbollend naar het rode licht even op het knopje duwen.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: Kettingen ... preventief onderhoud
Ik smeer nooit ! Lang leve de cardan !
Once you ride a Wing, you never want another thing !
-
- Posts: 330
- Joined: 25 Sep 2014 18:50
Re: Kettingen ... preventief onderhoud
bouwplannen graag , ziet er enkel een oliereservoir uit met met een darmpje naar de ketting en een ventiel om zelf te bepalen hoeveel ketingzaagolie er mag uitdruppen ... maar dat knopje doet mij twijfelenduibhce Kaelann wrote: beetje kettingzaagolie. Met mijn superdeluxe zelfgemaakt knutselwerkje. even op het knopje duwen.
Re: Kettingen ... preventief onderhoud
'k ben ook geintresseerddiskeletlietje wrote:bouwplannen graag , ziet er enkel een oliereservoir uit met met een darmpje naar de ketting en een ventiel om zelf te bepalen hoeveel ketingzaagolie er mag uitdruppen ... maar dat knopje doet mij twijfelenduibhce Kaelann wrote: beetje kettingzaagolie. Met mijn superdeluxe zelfgemaakt knutselwerkje. even op het knopje duwen.
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...
- duibhce Kaelann
- Posts: 2926
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Kettingen ... preventief onderhoud
Helaba, dat ventiel is wel een volwaardig knopke, hé.diskeletlietje wrote:bouwplannen graag , ziet er enkel een oliereservoir uit met met een darmpje naar de ketting en een ventiel om zelf te bepalen hoeveel ketingzaagolie er mag uitdruppen ... maar dat knopje doet mij twijfelen
Ik heb er onlangs een v2 van gemaakt met een ander reservoirtje dat het makkelijker bij te vullen maakt en minder kans op vuiligheid en lekken heeft. De leiding ook wat anders gerouteerd en de druppelaar anders vastgemaakt.
Moet alleen de montage van mijn pompje/knopke nog wat beter afwerken.
de instructies voor v1 staan wel op onze blog: http://destinationworld.be/home-made-ma ... ain-oiler/
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: Kettingen ... preventief onderhoud
Ik heb zo'n smeersysteem gefabriceerd op basis van 'n OSCO pompje. Dat systeem verhuist telkens mee van moto naar moto. Zo om de 200km nekeer een dot kettingzaagolie, wat vaker als het regent. Ketting houdt het zonder problemen 40.000km vol.Muug wrote:Stefke, ge weet toch al minstens 20 jaar dat uw uithoudingstermijnen voor gewone motards gehalveerd moeten worden.... ge zijt de enige ter wereld die ik ken bvb die zijn profiel van kantje tot kantje volledig gelijkmatig oprijdt (moest ge nu nog in de Alpen wonen!), ge zijt de enige die zo absurd lang met remblokken doet en ge zijt ook de enige (zij het al een beetje minder "enig") die het 40.000km uit houdt met een ketting.Stefke wrote:Dat is vermoedelijk een eerste (rommel)kettingske dat er van fabriek op ligt. mijn did setjes gaan makkelijk 40000km mee zonder vaste schakels of zo. Ik smeer dat regelmatig eens maar nu ook weer niet zo overdreven. Ketting kuisen doe ik nooit.
Ge zijt kortom té goed om als referentie te dienen.
Dus vwala, nu kent ge er twee Al moet ik er wel direct bijzeggen dat ik wat bandenslijtage niet eens in de buurt kom van wat Stefke hier al gepost heeft
- duibhce Kaelann
- Posts: 2926
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Kettingen ... preventief onderhoud
voor mijn systeemke: http://www.ebay.com/itm/5-x-PRIMER-BULB ... 0563786573
5 USD voor 5 pompkes, een plastic potteke van minder dan 10€ en een ledingske van geen 5€.
5 USD voor 5 pompkes, een plastic potteke van minder dan 10€ en een ledingske van geen 5€.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: Kettingen ... preventief onderhoud
Ik kuis nooit, ook geen ketting
door de band gaan mijn kettingen lang mee, ik smeer wel goed, zo goed dat de auto's achter mij soms wel eens in de problemen geraken
Bij slecht weer, modder op de weg of ander vuiligheid, dan leg ik eerst een laagje "offroad" ketting vet, en dan nog een laag van die plakkende witte, de schakels lachen je toe met die fijne bruisende offroad spuitlaag en alles blijft lekker hangen door die laag witte
en ja een cardan is minder "smerig" maar dat trapt niet zo leuk naar beneden met de motorrem, zonder dat die ( goldwing) begint te slingeren
door de band gaan mijn kettingen lang mee, ik smeer wel goed, zo goed dat de auto's achter mij soms wel eens in de problemen geraken
Bij slecht weer, modder op de weg of ander vuiligheid, dan leg ik eerst een laagje "offroad" ketting vet, en dan nog een laag van die plakkende witte, de schakels lachen je toe met die fijne bruisende offroad spuitlaag en alles blijft lekker hangen door die laag witte
en ja een cardan is minder "smerig" maar dat trapt niet zo leuk naar beneden met de motorrem, zonder dat die ( goldwing) begint te slingeren
sig nature
Re: Kettingen ... preventief onderhoud
zappa wrote:...en ja een cardan is minder "smerig" maar dat trapt niet zo leuk naar beneden met de motorrem, zonder dat die ( goldwing) begint te slingeren
Als een trein op rails, altijd en overal !
Once you ride a Wing, you never want another thing !
-
- Posts: 330
- Joined: 25 Sep 2014 18:50
Re: Kettingen ... preventief onderhoud
begin April zouden de 5 pompjes moeten aankomenduibhce Kaelann wrote: ↑15 Mar 2017 13:26 voor mijn systeemke: http://www.ebay.com/itm/5-x-PRIMER-BULB ... 0563786573
5 USD voor 5 pompkes, een plastic potteke van minder dan 10€ en een ledingske van geen 5€.
en ergens heb ik nog eens een overschotje KTM oranje persluchtleidig verstopt ... (maar weet niet meer waar )
heb nog wat vraagjes
de plaats om te smeren bij V1 hé , waarom niet net voor de ingang ketting aan het voorenste kettingwiel (minder lengte en minder bewegende delen voor dat darmpje ) of misschien is er wel een reden voor het op de zijkant vanachter te plaatsen ???
het reservoir? moet die op een of andere manier ontluchting hebben , of lost dat pompje het op
Scottoiler zou 119 € kosten OSCO 139€ ... ja zelf POMPEN (kraantje pappie)