Eerste ritje met de TRX: een verslagje

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Eerste ritje met de TRX: een verslagje

Post by Muug »

Allez, eerste toerke gedaan met de TRX. Het weer was geen meevaller. De remmen ook nog niet, de nieuwe blokken moeten zich nog zetten naar de schijven.
Zitpositie is wel OK, beenhoek valt goed mee, en de clipons staan relatief "hoog" waardoor ik geen rare dingen moet doen om binnen mijn brilglazen te kijken. Dat was bij de Blade wel wat anders. :devil: Druk op de polsen valt ook goed mee. Tussen tank en borstkast is er nog plaats voor een grote tanktas, hoewel het nogal op de limiet is, en 't is geen zicht ook eh.
De vering staat op "standaard" voor en achter en is toch wel hard. Dempiing en vering zijn wel goed in balans, maar 't is toch hard. Niks progressiefs aan. Mijn Blade was een pak comfortabeler. Verschil tussen budget en de hogere prijsklasse speelt hier wel een rol. Ik ga ne keer rondkijken voor andere "ressors" voor en achter, peis ik.
Veel sturen heb ik nog niet kunnen doen, maar wat ik kon doen voelde wel vertrouwenwekkend aan, bijna intuïtief. Eén keer verschoot ik toen ie zo precies naar binnen wou vallen, maar dat heb ik maar één keer gevoeld.
Het motorblok is wel fijn. Neemt goed op bij lage toeren, en eigenlijk blijft dat in één ruk doortrekken tot aan de rode zone. Dat had ik niet verwacht. Ik had ergens verwacht dat ie de laatste 2000 toeren ging doodvallen, maar da's dus absoluut niet waar. Sterker nog, als ik niet oplet zit ik de hele tijd te rijden in het gebied tussen 5000 en 8000 (begin rode zone, dacht ik). Motorblok is ook goed in balans, geen wilde trillingen, geen gedaver, geen gerammel. 't is dan ook wel een Yamaha-twin, geen Ducati.
Maar wat een lange vitessen zeg ! 't zijn er "maar" vijf en dat maakt dat elke vitesse verdomd lang is. Bij "gebrek" aan teller ben ik gelijk vroeger weer beginnen tellen in welke vitesse ik zat, en bij het tragere bebouwde kom-werk merkte ik dat ik verdomd veel in eerste aan het rijden was! Je haalt dan ook ongeveer 80-90 km/u in die versnelling, dus tja. Toen ik dat bemerkte heb ik wel geprobeerd om meer in 2de te blijven en minder in 1e te rijden. Daar moet ik nog wat op oefenen.
Verder is het wel een motoke dat u graag vooruit jaagt. Hoewel, jaagt... 't is waarschijnlijk wel een beetje te relativeren. 140-160 haal je relatief snel, maar ge zit dan toch "al" in derde. Bij - alweer - die Blade zit je dan nog maar in tweede. Die laatste heeft ook wel een soort van magneto-aandrijving, waardoor je zonder het te merken 200+ snelheden haalt, met een gemak dat je niet voor mogelijk houdt. Deze twintig jaar oude TRX moet toch wel harder werken dan, dat voel je wel. Maar hey, dat is ook wat je wíl voelen op zo'n twin.
Heel aangenaam is de natte platenkoppeling, een bruikbaar en discreet ding, in alles het totaal tegenovergestelde dan wat men op die ouwe Ducati's dierf monteren: een droge platenkoppeling. Droog, dat is dus droog gelijk in hostiedroog, of maandverbanddroog (vóór gebruik), of gazettepapierdroog. En dat pakt, of niet. Aan-uit. Da's dus eigenlijk een soort van elementaire digitale koppeling bij Ducati. Probeert daar maar ne keer mee te filefilteren of zo. NOT!
Ook heel aangenaam is de lekker normale, korte draaicirkel. Bij mijn Ducati 900SS gebeurde het me af en toe dat ik bij rechts afslaan onverwacht tegen de stuuraanslag sloeg, met twee neveneffecten als gevolg: ge verliest keihard uw evenwicht én ge moet uw bocht plots belachelijkj breed nemen. Dat ga je met deze TRX niet voorhebben. Gelukkig maar.
Kortom, dus, enfin, ik ga er duidelijk nog wat meer mee moeten rijden en zien waaraan ik nog wat eurootjes ga uitgeven. Een groot onderhoud misschien? Of de carbs reviseren? Of meteen voor totaal nieuwe schokbreker achteraan gaan en nieuwe voorveren? En valtoppen natuurlijk.
En Zappa, sorry dat ik plots zo rap weg moest, maar ik stond op uur. :grin:

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje

Post by zappa »

Muug wrote: 08 Oct 2017 22:26
En Zappa, sorry dat ik plots zo rap weg moest, maar ik stond op uur. :grin:


Niet erg, beetje mijn babbelwater dat u uurwerk-blind gemaakt heeft :grin:

Ge hebt wel vlugger gereden dan google maps had berekend :mrgreen:


Dat van die natte en plakkerige koppeling bij ducati ga ik morgen bij heldere hemel en hoofd/ogen nog eens opnieuw lezen :o

Leuk uw moto test-ingeu-dingeu hier te lezen. :thumbsup:


Leuk om uw gele remkabeltjes onder de carport heb mogen zien staan, chance dat ik mijn kraai niet meer heb, die had ze zeker los gerukt en d'r mee weg gevlogen :mrgreen:
sig nature

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje

Post by Blackbert »

Allemaal goed en wel, maar ik kan er mij niks concreets bij voorstellen.
Ttz, een paar prentjes van het beestje in kwestie zijn altijd een mooie onderbreking van uw proza. :whip:

:mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje

Post by laouen »

:stupid:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje

Post by Muug »

laouen wrote: 09 Oct 2017 18:50:stupid:
Look who's talking 8-)

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje

Post by Wipr »

Een fotootje zou welgekomen zijn ;)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje

Post by Muug »

Wipr wrote: 10 Oct 2017 14:42 Een fotootje zou welgekomen zijn ;)
jaja kindjes, dat komt er aan.
Ik wou wachten tot 'm schoon was en 't schoon weer was, en dan mijn schone camera pakken om er schoon foto's van te pakken, met de zon aan de goeie kant en zo, maar ik zal ik vanavond mijn smartphone nemen en rap wat foto's nemen van ene die eergisteren door de regen gereden heeft....

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje

Post by laouen »

Muug wrote: 09 Oct 2017 19:55
laouen wrote: 09 Oct 2017 18:50:stupid:
Look who's talking 8-)
:blbl:

Ik wou wachten tot ze schoon was en 't schoon weer was, en dan mijn schone camera pakken om er schoon foto's van te pakken, met de zon aan de goeie kant en zo :whistling: :mrgreen:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje

Post by Muug »

laouen wrote: 10 Oct 2017 19:04Ik wou wachten tot ze schoon was en 't schoon weer was, en dan mijn schone camera pakken om er schoon foto's van te pakken, met de zon aan de goeie kant en zo :whistling: :mrgreen:
:FLIPA:
mor den uwe stond al schoon te blinken in de zon, een paar weekendjes geleden. ;)

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:
laouen wrote: 10 Oct 2017 19:04Ik wou wachten tot ze schoon was en 't schoon weer was, en dan mijn schone camera pakken om er schoon foto's van te pakken, met de zon aan de goeie kant en zo :whistling: :mrgreen:
:FLIPA:
mor den uwe stond al schoon te blinken in de zon, een paar weekendjes geleden. ;)
En als je het forum goed gevolgd hebt, zou je daar al een foto van moeten zien passeren hebben [emoji14]
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje

Post by F M »

Man man man, jullie kunnen wel een pakske zeveren, maar een fotoke plaatsen... :whip:

:grin:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje

Post by duibhce Kaelann »

When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Online
petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje

Post by petervdc »

Euh, hoeveel moto's hebben jullie dan ?
2 kawa's
2 terra's
...
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 11 Oct 2017 10:58En als je het forum goed gevolgd hebt, zou je daar al een foto van moeten zien passeren hebben [emoji14]
Ja hoor, ik had al gezien dat die zo terloops - tussen de patatten door - ergens in een topic was verschenen. ;)

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje

Post by F M »

F M wrote: 11 Oct 2017 11:01 Man man man, jullie kunnen wel een pakske zeveren, maar een fotoke plaatsen... :whip:

:grin:
Het ging vooral over u , Pol ! :pillepalle:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje

Post by duibhce Kaelann »


petervdc wrote:Euh, hoeveel moto's hebben jullie dan ?
2 kawa's
2 terra's
...
In mijn geval:
1 Terra, 1 Versys, 1 WR450F, 1 TRX850. Tesamen nog steeds significant goedkoper dan 1 nieuwe 1190 btw [emoji6]

When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje

Post by zappa »

duibhce Kaelann wrote: 11 Oct 2017 13:08
1 Terra, 1 Versys, 1 WR450F, 1 TRX850.
en een van uw toekomstige moto's is just terug van een verwen weekendje, alles weer rijklaar en gesmeerd :mrgreen:
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje

Post by F M »

duibhce Kaelann wrote: 11 Oct 2017 13:08 In mijn geval:
1 Terra, 1 Versys, 1 WR450F, 1 TRX850. Tesamen nog steeds significant goedkoper dan 1 nieuwe 1190 btw [emoji6]
Heeft er iemand een nieuwe 1190 ? :w00t:
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje

Post by Koeno »

Me al da gezever hier, ga k'ik sebiet nog rapper zijn om nieuwe aanwinst te tonen...
ahnee, wacht daarvoor moet ge eerst een nieuwe aanwinst hebben zeker he :D

Online
petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje

Post by petervdc »

duibhce Kaelann wrote: 11 Oct 2017 13:08 1 Terra, 1 Versys, 1 WR450F, 1 TRX850. Tesamen nog steeds significant goedkoper dan 1 nieuwe 1190 btw [emoji6]
in mijn volgend leven doe ik het ook zo ;-)
Ne écht nieuwe zou ik nooit kopen trouwens, noch auto noch moto.
Kheb geen auto btw

wat is [emoji6] ?
Keep going

Post Reply