Uw hoofd leeg rijden

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Uw hoofd leeg rijden

Post by Muug »

Vroeger, toen mijn moto nog een brommer was, en mijn haar vooral op mijn hoofd groeide (en niet elders); toen 2dehandse moto's nog rotte roeste bakken waren van de jaren '60, '70 en 80 met remmen die remden gelijk stalen zolen op beton, en frames zo stijf als ne piemel na een orgasme; toen was het nog mogelijk om uw hoofd "leeg" te rijden... Na een om welke reden dan ook drukke dag kon je op je brommer of moto springen en er voor gaan. Een half uur, een uur, een hele dag ! Je reed zo rap je kon en zo hard je durfde. Pure focus. Jij en je machine, en niets daartussen: géén misérie, geen gedoe, geen gedachten: enkel jij en dat veraf gelegen verdwijnpunt aan de horizon. Heet weer, koud weer, droog weer, nat weer, het maakte allemaal niet uit: je ging je gang en na verloop van tijd kwam je weer thuis en je hoofd was leeg geblazen. Je. Was. Jezelf.
Maar nu!
Overal camera's. Overal verkeerslichten. Overal verkeersdrempels. Overal en op gelijk welk moment van de dag gewéldig veel verkeer. Alles komt langs alle kanten op je af en je hebt ogen te kort om alle snelheidsbeperkingen en geparkeerde anonieme flitswagens tijdig op te merken. Alles is ook overal bomvol gebouwd. Je hebt geen bebouwde en niet-bebouwde kommen meer. Je hébt geen trage en rappe rij-zones meer. Nope, niks van dat alles ! Alles en iedereen gaat overal belachelijk traag, iedereen beweegt in slow-motion, gelijk de lucht geen lucht meer is maar een dikke, stroperige vloeistof waar het moeilijk doorheen gaan is.
Vroeger kon je er voor gààn! De kop in de wind ! Plat op je tank ! Het gas aan de stuit ! Arendsblik recht vooruit! De remmen remden niet, maar meestal had je die helemaal niet nodig! Het frame plooide alle kanten uit, maar ah, je plooide de moto gewoon terug naar zijn ideale lijn! Als de moto 85pk had was het al megapower, en je had ze allemaal nodig om wat stevig vooruit te stomen!
Vandaag echter, wat een contrast! Rechtop zit je, traag die rij voorrijders volgend, één oog de berm afscannend naar flitsers, een ander oog de stoplichten voor je, en een dérde oog zit vastgesoldeerd aan een instrument dat ooit en met reden "snélheidsmeter" werd genoemd. Onder jou: een súpermotorfiets, één met mégaveel oerend harde paardekrachten, een ultralicht, ultrastijf, ultrasubliem state of the art frame dat enkel een krimp geeft waar het volgens de computer mócht krimpen, ABS, TCS, zes-assige sensoren die perfect voor jou in staat zijn om uit te rekenen hoe wild je aan het gas mag rukken, hoe hard je kan remmen in de bochten, hoe hoog die wheelie of die stoppie mag zijn, of zelfs voor hoeveel percent wielspin je wilt hebben, en dat wel duizend keer per seconde!!!! Terwijl je aan een armzalige 46 km/u sukkelt achter die 35 wagens voor je, op die smalle tweevaksweg vol doorgearceerde rijstroken.....

Kan je begrijpen dat het me niet meer lukt, mijn hoofd leegrijden?

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Stefke »

Muug wrote: 09 Dec 2017 17:41 Kan je begrijpen dat het me niet meer lukt, mijn hoofd leegrijden?
Ja:
Omdat het wel leuk is om altijd overal mét aangepaste snelheid te kunnen rijden. En dat dat tegenwoordig erg moeilijk is met alle hierboven beschreven obstakels.

Maar ook nee: 8-)
Omdat je toch ook je hoofd kan leeg rijden zonder voetsteunen bij te schuren? En ook ongeveer netjes volgens de wegcode kan rijden? Er zijn toch nog wel regio's zijn waar je zo wat kan rondtoeren zonder te veel verkeer voor de voeten? Je moet wel al eens de taalgrens over natuurlijk.
En mij lukt dat ook wel met een ouwe vierwieler! En met die ander tweewielers soms ook, hoewel ik mij dan wel de pleuris moet trappen... :|
Image

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Wipr »

Leuk geschreven Muug en herkenbaar maar ergens ook niet. Zoals al wel duidelijk rij ik zelf ook amper verder dan de kerktoren maar tijdens de betere weer maanden vind ik het een zaligheid om ‘s nachts te rijden. Alles is dan anders. Zelfs de motor lijkt anders te draaien. En dan hoef je niet ver te gaan.
Muug... ‘s nachts rijden was je toch niet vreemd?

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by OzzePaa »

Muug, jou overpeinzingen zijn helemaal ook hoe ik dat ervaar ... en ik gaan dus nog wat verder terug dan jou "vroeger" hé ;)
Er is idd voor tgrootste deel gewoon geen millimeter pret meer te beleven in de "deelname aan het verkeer". Las daarstraks nog dat een "academisch" voorstel om 30 in ALLE bebouwde kommen en 90 op dottostraat op bijval langs alle kanten kon rekenen. Grote Baas Ben (Weyts) heeft echter nog wat slappe bedenkingen :roll:
Nee, er is geen zak meer aan zo. Gelukkig kan je in een (groot) gedeelte van De Kempen nog toerkes uitpluizen waar het kopke wél nog leeggereden kan worden en er een gevoel van "yes, dees deed deugd" aan over houden. We zitten ook op haalbare reikwijdte van Dardennen, zodat ik toch nog altijd met goesting vertrek voor een paar uur, een halve dag of van juist licht tot net niet donker.
Zoals Stef zegt ist niet altijd primordiaal dajje constant moet kunnen sjezen, maar het kunnen rijden aan een snelheid die voor een bepaalde weg/baan/straat én de situatie als "normaal te doen" ervaren wordt, is toch stukken plezanter dan het dikwijls onnodig opgelegde slome "voortbewegen" zoals Muug het beschrijft.
Gelukkig kan ik nog dikwijls genoeg genieten van boeren- en andere baantjes en wegels waar nog kan "gereden" worden :ricky: ... aan driecijferige snelheden of, even plezant, aan de helft als andere omstandigheden dan opgelegde beperkingen dat als normaal of noodzakelijk doen aanvoelen.
En nog even terzijde : plezier aan het rijden op 4 wielen is al veel langer verleden tijd.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Jopet »

Ik begrijp het volledig Muug.....

Waar is de tijd dat we uit gingen in Oostende en als we terugkeerden 's nachts dat er op de N9 of E40 nauwelijks een ziel te zien was en dat we dan maar volgas naar huis reden zonder schrik voor flitspalen of dergelijke....
Waar is de tijd dat we op de Pathoekeweg in Brugge onze snelheidstesten deden omdat er daar toch nooit iemand kwam....
Waar is de tijd dat we in Brugge centrum nog 60km/u mochten rijden, nu overal 30 en zelfs in de randgemeenten is het op heel veel plaatsen zone 30, op de ring en toegangswegen 50 met hier en daar een kleine uitzondering naar 70...
Er zijn nu in Brugge zelfs al verschillende fietsstraten waar het verboden is een fiets voorbij te steken, dus de snelheid van de fiets is de snelheid van het achterop rijdend verkeer en jammer genoeg rijden ze daar dan niet met een pedelec, dus rijden ze maar 10 km/u dan rij jij met de motor ook maar 10....
Waar is de tijd dat ik in snelheid over het Meebrugje reed om mijn voorwiel los te krijgen, nu kun je bijna in elke straat dit proberen want vluchtheuvels genoeg om uit te kiezen...

Tjah waar is die tijd hé.... dat is oud worden zeker....

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Muug »

het kunnen rijden aan een snelheid die voor een bepaalde weg/baan/straat én de situatie als "normaal te doen" ervaren wordt, is toch stukken plezanter dan het dikwijls onnodig opgelegde slome "voortbewegen" zoals Muug het beschrijft.
Ge hebt het perfect omschreven, Ozzepa. Ik zou het niet beter kunnen. Zélf bepalen wat een goeie snelheid is, en daar ook naar kunnen handelen. En daar horen geen schurende voetsteunen bij, daar zijn onze wegen nooit goed genoeg voor geweest.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Blackbert »

Jamaar, 't is voor uw veiligheid. :book2: :sweeet:

En ja, de gemiddelde Belg is erg hardleers: zuipen en sturen? Moet kunnen. Van in de Craeybeckxtunnel tot voorbij Peutie op 't middenvak blijven plakken aan 110? Wat is 't probleem. Ritsen? Da's om mijn broek toe te houden.
Het enige wat ze al heel goed geleerd hebben is trager rijden. Waarschijnlijk te verklaren door de redelijk grote kans dat je anders tegen de lamp vliegt. Bovendien, we hebben toch allemaal een smartphone om de verveling wat tegen te gaan intussen. Dus waarom zou ik pepe, die niet doorheeft dat het 3km terug overging van 50 naar 70, willen inhalen?

Hier staan 2 moto's met een nummerplaat. De ene ook met een dode accu, de andere met een laadprobleempje dat nog niet opgelost is. Aan de ene kant vind ik dat erg, want ik kan er niet mee rijden. Aan de andere kant, where's the fun? met een vierwieler een rij taffelaars inhalen is moeilijk en ook wel onverantwoord, zo slim ben ik nog. Met de KTM is dat een fluitje van een cent, hoewel eigenlijk ook wat onverantwoord. Maar is het leuk? Nee, zo'n acties zijn dan het gevolg van lichte frustratie en een rit zorgt niet voor een leeg hoofd maar voor zachtjes uitdovende ergernis, eens afgestapt. En een versterking van het gevoel dat ik hier eigenlijk niet meer wil wonen.

Het is wetenschappelijk onderbouwd dat als je trager rijdt dan wat in die situatie en omgeving "natuurlijk" is, je aandacht geweldig verslapt. Toch kiest men voor de makkelijkste en goedkoopste oplossing: overal 70 of minder. Voordeel: zet regelmatig eens een flitskast langs zo'n weg en de kassa rinkelt gegarandeerd. Toch zie je regelmatig een foto, bloemen en een beertje aan een boom hangen langs zo'n weg. Van een jongeling die met te weinig ervaring en misschien ook teveel pintjes op zijn kunnen geweldig verkeerd inschatte. Dat voorkom je niet door overal de snelheidslimiet naar een belachelijk laag niveau te brengen. We gaan dat oplossen door de maximaal toegelaten doormeter van boompjes naast de weg te beperken. Je moet er maar opkomen.

Het beleid is repressief. Met de focus op snelheid, want dat is het meest kosteneffectief. Zo wil men de middenvakklevers ook gaan aanpakken door de boete te verdubbelen. Mooi, maar dan heb je wel veel meer vrienden van Luc Alloo nodig om dat ook te controleren. Waarna de discussie kan beginnen wanneer je te lang talmde om weer naar rechts te gaan. Net hetzelfde met GSM gebruik achter het stuur. De kans om gepakt te worden is klein, dus doe maar.

Maar eigenlijk komt het neer op de ingesteldheid, het verkeersinzicht en de rijkunsten van de gemiddelde bestuurder, die allemaal beneden peil zitten. Wat het moeilijkste probleem is om opgelost te krijgen. Je zou kunnen proberen met te starten in de rijopleiding, maar verder dan de laksheid aangaande zware overtredingen op het theorie-examen terug te schroeven komt men niet. De professionals hier zullen ook direct bevestigen dat het binnen het huidige kader onmogelijk is. Enige oplossing is het uitbreiden van dat kader. Maar de overheid wil het niet betalen, en ze durft het waarschijnlijk ook niet opleggen aan de kandidaat-bestuurders. De overheid wil geen betere chauffeurs, ze is wanhopig bezig de schade te beperken. Want zelfs met een betere opleiding blijf je zitten met de "ervaren" chauffeurs die vastgeroest zijn in slechte gewoonten en een zekere onkunde. Dus is de enige oplossing: de norm naar beneden trekken in de hoop dat de grootste prutsers het toch nog redden. De rest moet zich maar schikken. Of verhuizen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Muug »

Blackbert wrote: 10 Dec 2017 10:51....... we hebben toch allemaal een smartphone om de verveling wat tegen te gaan intussen.
Dat gezegd zijnde : binnen 10-20 jaar hebben we dus allemaal auto's die elkaar in de gaten houden en binnen de vakjes blijven en schoon afstand houden en zelf meeremmen en zo. Wel, ik voorspel dat het gsmgebruik in de auto exponentieel gaat toenemen. Misschien dat ze zelfs TVschermkes gaan inbouwen in 't stuur.... :lipsrsealed2:

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Stefke »

Muug wrote: 10 Dec 2017 10:31
het kunnen rijden aan een snelheid die voor een bepaalde weg/baan/straat én de situatie als "normaal te doen" ervaren wordt, is toch stukken plezanter dan het dikwijls onnodig opgelegde slome "voortbewegen" zoals Muug het beschrijft.
Ge hebt het perfect omschreven, Ozzepa. Ik zou het niet beter kunnen. Zélf bepalen wat een goeie snelheid is, en daar ook naar kunnen handelen. En daar horen geen schurende voetsteunen bij, daar zijn onze wegen nooit goed genoeg voor geweest.
Dus zoals ik al zei:
Stefke wrote: 09 Dec 2017 20:54 Ja:
Omdat het wel leuk is om altijd overal mét aangepaste snelheid te kunnen rijden.
Maar dat mag blijkbaar niet meer 8-)

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Wipr »

Muug wrote: 10 Dec 2017 12:35
Blackbert wrote: 10 Dec 2017 10:51....... we hebben toch allemaal een smartphone om de verveling wat tegen te gaan intussen.
Dat gezegd zijnde : binnen 10-20 jaar hebben we dus allemaal auto's die elkaar in de gaten houden en binnen de vakjes blijven en schoon afstand houden en zelf meeremmen en zo. Wel, ik voorspel dat het gsmgebruik in de auto exponentieel gaat toenemen. Misschien dat ze zelfs TVschermkes gaan inbouwen in 't stuur.... :lipsrsealed2:
Zolang ga je niet moeten wachten Muug. Adaptieve cruiscontrol is een verrijking en tegelijk een vergif.
Geheel rechts gaan rijden tegen 100 is goed te doen. Je moet juist uwe kop nog omhoog doen om de zoveel seconden en zien dat je tussen de lijnen blijft rijden al is deze optie (lijnen herkennen) bij vele merken ook al standaard aan ‘t worden.

Dat het gsm gebruik gaat toenemen kan ik best geloven. Bellen, sms’en kan ik nu effectief ook al vanaf het scherm in de middenconsole vd auto.

Mijn gedacht is.......als ze een alcoholslot zouden kunnen inbouwen zou men ook een blokkeersysteem van de smartphone kunnen installeren van zodra de auto rijdt bijv. Enkel inkomende oproepen via Bluetooth die beantwoord kunnen worden.

Langs de andere kant. De smartphone in de auto is reeds zo ingeburgerd dat men zich niet meer gaat weerhouden om hem te gebruiken achter het stuur. Net zoals een alcoholslot. (Laat iemand anders blazen)

Maar goed,

Zorgeloos motorrijden is nu meer je verzuchting. Goed motorrijden was er al he ;)

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by pingu »

Muug wrote: 10 Dec 2017 12:35
Blackbert wrote: 10 Dec 2017 10:51....... we hebben toch allemaal een smartphone om de verveling wat tegen te gaan intussen.
Dat gezegd zijnde : binnen 10-20 jaar hebben we dus allemaal auto's die elkaar in de gaten houden en binnen de vakjes blijven en schoon afstand houden en zelf meeremmen en zo. Wel, ik voorspel dat het gsmgebruik in de auto exponentieel gaat toenemen. Misschien dat ze zelfs TVschermkes gaan inbouwen in 't stuur.... :lipsrsealed2:
Binnen 20 jaar heeft uwen auto geen stuur meer. Die rijdt dan namelijk helemaal autonoom. Auto's mét stuur, waarin gij als faalbare mens moogt beslissen hoe er gereden wordt, worden een zeldzaamheid. Ge gaat die nl. niet meer verzekerd krijgen, of indien wel, dan tegen een bedrag dat alleen een kleine minderheid zich kan veroorloven. Omdat de verzekeringsmaatschappij (terecht) niet gelooft dat gij die auto beter onder controle hebt dan de computer.

En moto's? Daar moogt ge geen enkel dorp of stad nog mee in. Wegens té vervuilend (tussen al die electrische auto's). En wegens veel te gevaarlijk (géén autonome moto's natuurlijk, dat zou een onverzoenbare tegenstelling zijn) ook niet meer te verzekeren.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Muug »

Neen, da's eerder iets voor binnen minstens 50 jaar.
Als ik zie met welke luxe-opties de kleinste auto's tegenwoordig standaard zijn uitgerust, terwijl die luxe in de jaren '90 enkel voor het topgamma was weggelegd, dan voorzie ik dat al die afstandshouderij tegen de jaren '30 ook op de kleinste auto's zal zitten. Maar stuurloos, neen, da's nog een paar bruggen te ver. Zelfs voor de luxevoertuigen. Ook een Tesla heeft nog een stuur.

Maar het ging hier over motorrijden zeker, en het gebrek aan voldoening daarvan, wegens zo saai en traag, in Vlaanderen althans.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Koeno »

't ligt misschien aan het feit dat ik nog maar een 8jaar met de motor rond zjoef,
maar ik heb dat gevoel niet, ik kan echt nog genieten van het rijden in de vlaanders.
neem bv de herfstrit, werd door kameraden van mij dit jaar afgeschreven als saai, van stad naar stad, niks leuks aan...
ik heb die gereden en heb mij geweldig geamuseerd...

maar ook door gewoon is ne steenweg af te bollen aan 70km/u kan ik mij gerust nog ontspannen...
tenzij het voor woonwerk verkeer is...

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Blackbert »

Koen, ik heb een beetje moeite om het mij voor te stellen, maar 't lukt toch een beetje.
Probeer het eens andersom. Je verlaat je garage en je kan Rijden. Ttz, je hoeft niet aan 40 per uur eerst tig km achter een paar huismoeders te hangen, tot ze de parking van de Lidli opgedraaid zijn. Of tot je tig² km verder wat plattelandswegen vindt waar je eindelijk eens in vierde of vijfde kan schakelen, en je daarbij niet moet afvragen of je volgende week zo geen envelopke van de politie in de bus zal krijgen.
Deze periode van het jaar is helemaal een ramp, want iedereen moet een hoop rotzooi gaan kopen om toch op uitgeholde traditionele wijze 2018 te halen. Maar ook in de 11 andere maanden vraag ik mij, op zondagavond in de druilregen in de file af: waar the f#ck komen die allemaal vandaan? Zoals in de eerste post van Muug gezegd, gewoon zorgeloos rijden is bijna onmogelijk geworden. Alles zit altijd te vol. Behalve op zondagochtend vroeg of in het holst van de nacht. Maar ook dan is een sportieve moto geen zegen, wegens de in de weg ingebouwde hindernissen.

Aangepaste snelheid houdt voor mij in: rekening houden met de drukte, de bebouwing en de staat van de weg. Zo is 70 op een weekdag hier tussen Mol en Balen een beetje overdreven of zelfs onmogelijk, maar is op hetzelfde moment 70 op de baan naar Postel belachelijk traag.
Waarmee ik bedoel: de stukken waar het nog echt plezierig is liggen te ver uit elkaar of zijn te kort. Dan gaat het niet over overdreven snel rijden, maar over een tempo kunnen aanhouden zonder om de haverklap in de remmen te moeten voor weet ik veel wat.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Muug »

opletten met zotte toeren uit te halen op zondagmorgend, want dan staan ze klaar om u te flitsen eh! Aja, want dat is ongeveer de enige moment dat ge nog iet of wat rapper kunt rijden.

Toen ik de TRX ging halen in de Walen, dan moest ik van hier over Aalst loodrecht naar 't zuiden, over ninove, naar Edingen en nog wat verder. Ge gaat dan zo per ongeluk over de taalgrens. Mensen toch, làng geleden dat ik mij zo vrij voelde ! Ge moogt daar 90 rijden ! :shock: En ze vegen daar hun kas aan en rijden 120 ! En ge ziet geen flitsbakskes aan de lichten, en geen drempels, en veel minder doorgearceerde rijstroken. :devil: En ik was per otto goddomme :lipsrsealed2: Dat hebben we nu dus. Een land met twee snelheden (afin, snelheidsreglementen).

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by pingu »

In Vlaanderen is 't inderdaad gene vette. Iedereen wil natuurlijk een fermetteke in't groen, maar wél dicht bij ne grote weg en ditto winkels en... voor ge 't weet zit je met lintbebouwing als 'ruimtelijke ordening'. En dus met max 50 of 70 overal, zelfs of de kaarsrechte provincieweg, wegens opritten waar op elk moment nen halve zot zonder kijken kan komen afdraaien, of ne kleine achter nen bal aangaan. Als ge al 50 kunt want aan dat fermetteke in't groen is natuurlijk niks, nada op het vlak van werkgelegenheid of ontspanning. Dus iedereen voor alles, werk, sport, winkel,... de auto in.

Ja, over de taalgrens is het beter, want niet alleen woont daar minder volk. De wegen zijn daar door het landschap gedwongen om ook bij de wettelijk toegelaten 70 of 90 een uitdaging te zijn.

Desondanks slaag ik er toch in om in m'n dagelijkse rit van / naar Brussel enkele 'interessante' achterafstukskes in te bouwen die het geheel draaglijk maken. Al valt er voor filefilteren als concentratietest anders ook wel iets te zeggen... :ricky:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Koeno »

Blackbert wrote: 10 Dec 2017 16:11 Koen, ik heb een beetje moeite om het mij voor te stellen, maar 't lukt toch een beetje.
Probeer het eens andersom. Je verlaat je garage en je kan Rijden. Ttz, je hoeft niet aan 40 per uur eerst tig km achter een paar huismoeders te hangen, tot ze de parking van de Lidli opgedraaid zijn. Of tot je tig² km verder wat plattelandswegen vindt waar je eindelijk eens in vierde of vijfde kan schakelen, en je daarbij niet moet afvragen of je volgende week zo geen envelopke van de politie in de bus zal krijgen.
Deze periode van het jaar is helemaal een ramp, want iedereen moet een hoop rotzooi gaan kopen om toch op uitgeholde traditionele wijze 2018 te halen. Maar ook in de 11 andere maanden vraag ik mij, op zondagavond in de druilregen in de file af: waar the f#ck komen die allemaal vandaan? Zoals in de eerste post van Muug gezegd, gewoon zorgeloos rijden is bijna onmogelijk geworden. Alles zit altijd te vol. Behalve op zondagochtend vroeg of in het holst van de nacht. Maar ook dan is een sportieve moto geen zegen, wegens de in de weg ingebouwde hindernissen.

Aangepaste snelheid houdt voor mij in: rekening houden met de drukte, de bebouwing en de staat van de weg. Zo is 70 op een weekdag hier tussen Mol en Balen een beetje overdreven of zelfs onmogelijk, maar is op hetzelfde moment 70 op de baan naar Postel belachelijk traag.
Waarmee ik bedoel: de stukken waar het nog echt plezierig is liggen te ver uit elkaar of zijn te kort. Dan gaat het niet over overdreven snel rijden, maar over een tempo kunnen aanhouden zonder om de haverklap in de remmen te moeten voor weet ik veel wat.
Ik heb natuurlijk een voordeel, Haaltert is vrij landelijk gelegen...
als ik de juiste kant opdraai dan kan ik de echte drukke steden gemakkelijk ontwijken,
en dus mijn verstand leegmaken op boerenwegskes...

ik zal evengoed zelden in derde vitesse geraken,
want dat zijn de typische kort-keren-straatjes...
bv een ritje als deze -> https://www.routeyou.com/nl-be/route/vi ... en-rbr14-2
kan ik op 3km van mijn deur aan beginnen...
maar ook gewoon wilden boef lukt het mij al beter en beter om de boerenwegskes aan elkaar te rijden,
en dus met het korte keerwerk mij te entertainen...

Maar ik rijd in vergelijking met velen hier nog niet zo lang (en misschien zelfs niet zo veel),
en dan denk ik dat elke gereden kilometer zoiezo aanvoelt als een verademing...

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by bompa »

Ik kan me nog vanzelfs goed amuseren met de moto hierachter , ik heb dit jaar nu niet veel gereden wegens te weinig tijd (werk in den hof en aan het huis),maar als ik zo dan toch eens eventjes ging uitwaaien voor een paar uur , op een 500 meter rijden zit ik hier in de velden en met mijne Tenere is dat geen enkel probleem wa zandwegen wa verharde veldwegen hierachter (dikwijls eenvaksbaantjes) rij je dan 70 is dikwijls al snel genoeg op die baantjes , mag het wat verder zijn ,hierachter juist over de grens nog zo een streek waar ik me toch wel amuseer,maar 't is inderdaad niet meer gelijk vroeger ,toen kon je elke zandweg inrijden die je tegenkwam en dat is er nu spijtig genoeg niet meer bij. Maar voor zolang het nog duurt amuseer ik me nog wel 8-)

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Davy78 »

Is rijden in vlaanderen dan ooit echt leuk geweest?

Als ge wat moeite doet om een leuk ritje ineen te steken kunt ge u hier nog wel amuseren, ik heb zo een gps-ritje dat ik af en toe rij, de omgeving van de brug van temse. Maar dat zijn dan vooral kleine landweggetjes uiteraard.

Voor echt rijplezier moet ge inderdaad op zijn minst naar de ardennen ...

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Uw hoofd leeg rijden

Post by Tom Thumper »

In de diepe gekrochten der Dardennen is dat inderdaad een stuk gemakkelijker maar ook hier zijn er toch redelijk wat tank en kop leegrij baantjes. Maar voorwaarde 1 is volgens mij niet ergeren aan nieuwe zaken tijdens het rijden. En ja, er zijn steeds zaken waaraan je jezelf kan ergeren maar of je dat dan ook effectief moet gaan doen is dan weer volledig een setting in het kopje die je moet omgedraaid krijgen.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Post Reply