De reden waarom...

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Raketman
Posts: 720
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman » 31 May 2017 21:35

- om lomp te doen moet ik niet teveel moeite doen op sommige dagen :mrgreen:

- gebroebeld glas. Als ik dat ooit laat vallen direct een serieus probleem :?
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 720
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: De reden waarom...

Post by Raketman » 16 Dec 2017 21:00

Deze week heeft hij zijn zieltje terug gekregen. Of zoiets.

Er hingen drie lagen verf op. De originele lichtblauwe, de eveneens originele overschilderlaag in Wehrmachtgrau van de duistere periode van zijn leven, en een lichtgroene laag die daarna vermoedelijk in Tsjechië aangebracht is. De keuze was al vrij snel gevallen om hem terug te zetten in zijn donker jasje aangezien dat authentiek is, zeldzaam maar ook historisch correct...

Image

Image

Dan ook maar meteen de moeite genomen om periode-correcte en voor dit model juiste symboliek aan te brengen. En ontdekt dat de duitsers een vrij complex systeem hanteerden om aan te duiden wat, waar en hoe. De KR20 is geen militair voertuig van ontwerp maar een burgervoertuig. Dus die moet een burgernummerplaat hebben : IA voor het district (in dit geval Berlijn zone 1 oftewel het centrum) gevolgd door het serienummer. Alles wat KR20 en 25 was had die burgernummerplaat. Victoria had ook de KR35 die speciaal voor het leger gemaakt was (misschien een volgend project :geek: ). Inbeslagname door het leger wou zeggen dat ze ruw herschilderd werden in Wehrmachtgrau (donkergrijs) en de aanduiding WH (Wehrmacht Heer) kregen, in dit geval dus ingelijfd bij de landmacht. Was trouwens van toepassing op alle ingelijfde en geconfisceerde voertuigen uit gelijk welk land.

De letter K staat voor Armeegruppe Kleist, één van de 4 grote brigades ten tijde van nazi Duitsland. Het karretje met de antenne op staat dan weer voor gemotoriseerde landmacht pionier (hierin zaten de genietroepen, verkenners en koeriers ondergebracht). Géén brigade-aanduiding, omdat dit type motorfietsen gemakkelijk doorgegeven werden tussen verschillende soldaten van dezelfde Armeegruppe.

De aanduiding YII op de benzinetank is het logo van de "9de panzer divizion". Da's een divisie die letterlijk zowat overal gezeten heeft, van de inval in Polen, invasie Frankrijk, oostfront, landing in Normandië tot de slag van de Ardennen en het eindoffensief in Berlijn. Die had ook zijn eigen aparte motorfietsdivisie. Totdaar de les geschiedenis 8-) .

Technisch gezien is het framewerk en elektrisch gedeelte volledig klaar (op wat aanpassingswerk van de kettingkast na). Het stuur is eindelijk :freak: klaar, mèt opnieuw gemaakte vaste ophanging van de hendels, een NOS lichtschakelaar in bakeliet (laten vallen = kapot :? ) en een werkend gasmechanisme intern in het stuur, wat ook volledig van 0 moest gemaakt worden. Eén hendeltje is origineel (niet meer te vinden), het andere is een gegoten en vorm gezet replicastukje. Beide remmen werken terug.


Image

Image

Image

De motor blijft maar problemen produceren :furious3: : na de lijdensweg voor de krukas-en drijfstanglagers, zuigerveren etc blijkt het nu niet meer mogelijk om een primaire aandrijfketting te vinden in de originele maatvoering. Er is enkel een iets smallere versie te verkrijgen, wat wil zeggen dat het krukastandwiel en de koppelingskrans elk een paar tienden moeten vermageren in de draaibank. Als de wind meezit zou het blok er voor nieuwjaar moeten inzitten. Wat dan niet wil zeggen dat het dan rap zal draaien...
Nil volentibus arduum

Online
Stefke
Posts: 1315
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: De reden waarom...

Post by Stefke » 16 Dec 2017 23:31

:shock: :pillepalle: :thumbsup:
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000

Blackbert
Posts: 2135
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De reden waarom...

Post by Blackbert » 17 Dec 2017 11:01

Sehr shön, Herr V2 :mrgreen:

Voor mij het mooiste detail: de (houten?) bol op het pookje aan de tank die niet 'in het nieuw' gezet werd. Hij steekt , op positieve wijze, geweldig af tegen het vakmanschap waarmee de andere 99% gerestaureerd is. :thumbsup:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
OzzePaa
Posts: 967
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: De reden waarom...

Post by OzzePaa » 17 Dec 2017 21:28

Mensch, so ein Kompetenz :!:
Image
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 2875
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: De reden waarom...

Post by F M » 18 Dec 2017 09:08

Respect !
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3028
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: De reden waarom...

Post by petervdc » 18 Dec 2017 10:33

WAW...
Keep going

Wipr
Posts: 1599
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: De reden waarom...

Post by Wipr » 19 Dec 2017 00:00

Mijn waardering en respect krijg je helemaal. Aan je lassen te zien, las je met de halfautomaat toch, als je dan over lasbolletjes spreekt die in je schoenen terechtkomen.....vorige week nog meegemaakt en enkel te verkrijgen met een halfautomaat. Dansen als een Indiaan en alsof het nog niet koud genoeg was mijne voet geheel met veiligheidsschoen in de emmer ijswater/sneeuw gestoken die buiten stond. :w00t:

Ik kan me uiteraard vergissen maar had je ook geen TIG om mee te lassen? Zo ja, waarom las je dan niet met de TIG? Zou je nadien minder werk hebben met het nabewerken.

In het geval van je stuurstang vind ik je oplossing geweldig. Was er geen mogelijkheid om eenzelfde cupje te vinden en het huidige af te slijpen en het nieuwe er op te slijpen? Zelf denk ik maar in termen zonder draaibank.

Nogmaals heel veel bewondering en nu ik er sinds 4-5j dagdagelijks mee bezig ben vind ik het eens zo interessant.

Mocht je ooit het idee hebben om (buiten het motorblok) van nul te willen bouwen aan een motorfiets help ik je daarbij heel graag. Inspiratie en creativiteit genoeg en elke dag leren we bij, zoals je zegt maakt dit werk zo leuk omdat je zelf met oplossingen moet komen.

Respect!

(Ter verduidelijking: hoe jij deze motoren restaureert is op zich een kunst, vele aspecten van deze job kan ik gewoon niet, waaronder bijvoorbeeld het verfspuiten, ik laat de meeste van mijn stukken poederlakken. Elke keer ik een poging waag beklaag ik het me)

Online
Stefke
Posts: 1315
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: De reden waarom...

Post by Stefke » 19 Dec 2017 21:40

Zeg eens Raketmans, ik neem aan dat die hefbrug zo'n Matthys-modelleke is? Een smalle of een brede? Zijt gij daar een beetje tevreden van? Misschien schaf ik mij ook zo eentje aan. :?
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000

User avatar
F M
Posts: 2875
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: De reden waarom...

Post by F M » 20 Dec 2017 08:27

Blackbert wrote:
17 Dec 2017 11:01
Voor mij het mooiste detail: de (houten?) bol op het pookje aan de tank
Wat is de functie daarvan eigenlijk ?
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests