Druppellader

Op en bij de motor, zonder elektriek
Post Reply
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Druppellader

Post by Wipr »

Optimate: check MAAR nu lees ik dat het niet simpel is om even snel de tangen op de positieve en negatieve pool vd batterij aan te sluiten EN nu lees ik ook dat met de nieuwe generatie batterijen (Lithium) niet zomaar eender welke druppellader mag gebruikt worden.

Nu heb ik met de Jappen nooit, zeg maar niet, last gehad van batterijen die het laten afweten maar uit voorzorg zou ik graag willen te weten komen hoe het zit met de Beemers.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Druppellader

Post by duibhce Kaelann »

Als je niet gemakkelijk snel aan de batterij aan kan voor er de tangen op te zetten heeft Optimate ook stekkertjes die je permanent op de batterij kan aansluiten waar je de optimate dan snel even inplugt als je wil gaan laden.

Lithium batterijen kunnen idd niet goed om met sommige druppelladers. Met name de modellen die ook een desulfator modus hebben kunnen een lithium batterij beschadigen / doen oververhitten. Oververhitte lithium batterijen veroorzaken schoon vuurwerk :ugeek:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Druppellader

Post by Jopet »

Hoi Wim,

De meeste BMW's kun je opladen via de stekker (can-bus) en je hoeft dus helemaal niet naar de batterij te gaan.

https://www.youtube.com/watch?v=-3EtVdzEhio

Dus als je een Optimate hebt die Can-Bus voorzien is gewoon het juiste kabeltje aanschaffen en in de stekker stoppen en je bent safe voor de winter...

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Druppellader

Post by Muug »

klopt, en ik acht de kans vrij groot dat wipr geen moderne lader heeft met canbus-mogelijkheden. Ik ook niet. En als die winter blijft gelijk 'm is, ga ik dat effectief moeten kopen voor die ST. :?

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Druppellader

Post by Wipr »

Muug wrote: 10 Dec 2017 12:37 klopt, en ik acht de kans vrij groot dat wipr geen moderne lader heeft met canbus-mogelijkheden. Ik ook niet. En als die winter blijft gelijk 'm is, ga ik dat effectief moeten kopen voor die ST. :?
Inderdaad niet Muug, optimate zal ondertussen al bijna 15-20j meegaan.

@jopet, ik ga er eens achter informeren en als ik meer weet dan deel ik deze info uiteraard.


User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Druppellader

Post by Blackbert »

Als er dan mensen van hun ouwe optimate afwillen, ik heb er 1, maar met alles wat hier een batterij heeft kan ik er nog wel 1 of 2 gebruiken. Doe mij maar een voorstel.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Druppellader

Post by Muug »

Blackbert wrote: 10 Dec 2017 16:14 Als er dan mensen van hun ouwe optimate afwillen, ik heb er 1, maar met alles wat hier een batterij heeft kan ik er nog wel 1 of 2 gebruiken. Doe mij maar een voorstel.
pas op eh, of ik verkoop u de mijne nog! Allez, 't is ne CTEK. Den Optimate heb ik al verkocht aan mijn schoonbroer.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Druppellader

Post by Blackbert »

Als dat hetzelfde doet speelt het etiket geen rol.
grease up your baby for a ball on the hill

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Druppellader

Post by Wipr »


http://www.acculadercenter.nl/epages/64 ... gLd6PD_BwE

Stefke, ken er zelf niets van. Wat is het verschil tussen diegene die jij voorstelt en diegene die ik heb gevonden?

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Druppellader

Post by Wipr »

Blackbert wrote: 10 Dec 2017 16:14 Als er dan mensen van hun ouwe optimate afwillen, ik heb er 1, maar met alles wat hier een batterij heeft kan ik er nog wel 1 of 2 gebruiken. Doe mij maar een voorstel.
Awel, ik hoor dinsdag eens bij de bmw dealer hoe en wat. Als ik de huidige optimate niet meer kan gebruiken en een andere koop laat ik je dat weten. Ondanks dat hij al wat jaren oud is steekt deze zelfs nog in de originele doos. ;)
Hou je op de hoogte!

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Druppellader

Post by Raketman »

Die van RAD is specifiek voor lithium batterijen, die andere is een gewone lader met canbusfunctie.
Ik denk niet dat in uwen BMW een lithium batterij zal zitten...toch niet standaard.

Canbus toestand kan soms voor vervelende situaties zorgen. Onlangs bij iemand staan sukkelen omdat de Optimate (met canbus functie) met geen geweld de nieuwe GSA wou laden. Juiste kabel, functie-instellingen allemaal correct gedaan, dat spel weigerde pertinent. Genoeg gezever, kabelke rechtstreeks op de batterij, probleem opgelost. Ze maken het toch zo graag ingewikkeld :roll: :lipsrsealed2: ...
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Druppellader

Post by Stefke »

Wipr wrote: 10 Dec 2017 23:42 Stefke, ken er zelf niets van. Wat is het verschil tussen diegene die jij voorstelt en diegene die ik heb gevonden?
Hier nog wat info.
https://www.rad.eu/nl/x5/druppelladers/f/10343

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Druppellader

Post by Wipr »

Bij deze de oude optimate:

Image

Image

En de nieuwe, met canbus, is diegene die Stefke liet zien. Gekocht in diezelfde winkel te Willebroek vandaag.

Diegene die interesse moest hebben in deze oude optimate..... (Bert?) doe me gerust een bod. Het enige dat ik kwijt ben is het stuk dat je op de batterij kan schroeven en zo onder je zadel kan laten hangen zodat je niet met de klemmen moet werken. Heb dat wellicht op de Duke 690 laten bengelen :dontknow:

Ouder model dus maar in prima staat en al bij al zelfs niet zoveel gebruikt. Indien interesse PM en we komen er wel uit

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Druppellader

Post by Blackbert »

Pm is in de maak. :thumbsup:
grease up your baby for a ball on the hill

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Druppellader

Post by Wipr »

optimate 4 can dinges gekocht. Afwachten wat het zegt en hopelijk geen scenario’s die Raketman beschrijft.

Zo ja delen we dat mee

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Druppellader

Post by Mario »

vraag ivm de (oude) Optimate
als het groene lampje links brandt maar rechts brandt er geen enkele (goede, minder goede, slechte staat van de accu of dode accu ; dus de lampjes in het oranje of rode gedeelte op de foto hierboven), is er dan een probleem met de Optimate of met de accu ?
een slecht contact ergens ?

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Druppellader

Post by Raketman »

Accu kan zo laag staan in spanning dat de Optimate niks meer doet en niks meer aangeeft. Slecht contact is optie nr2, Optimate defect is optie nr3. 'k Heb ze alledrie al voorgehad :? ...

Best eerst eens proberen op een gekende goeie (auto)batterij.
Nil volentibus arduum

Post Reply