SWM Superdual
SWM Superdual
Ah,
een lichte hoop maakte zich van mijn hart meester, toen ik onderstaand zoekertje zag:
https://www.2dehands.be/motoren/motoren ... 68678.html
Het gaat dus over dit schoon motoke:
Maar het gesprek was licht ontnuchterend. Deze handelaar heeft welgeteld één exemplaar mogen ontvangen van SWM. De fabrikant zit wat achter met zijn leveringen in Europa, ze hadden prioriteit gegeven aan de werelddelen en landen waar er nog geen Euro4 van toepassing is, gelijk bvb Australië. Een testrit zit er dus ook niet in. Overname van eigen moto ook niet. Hij is er gerust in dat de moto verkocht zal zijn tegen het einde van het salon.
Ergens werkt het wel op mijn systeem dat ze godverdomme een jaar lang alle motogazetten en motosites en motoboekskes overladen met testritjes en testverslagen, en youtube vol stampen met supercoole filmpjes, maar dat ze dan één of twee jaar lang niet in staat zijn om te leveren. Dat ze godverdomme maken dat de leveringen éérst in orde zijn en dàn pas reklame maken voor hun product !
een lichte hoop maakte zich van mijn hart meester, toen ik onderstaand zoekertje zag:
https://www.2dehands.be/motoren/motoren ... 68678.html
Het gaat dus over dit schoon motoke:
Maar het gesprek was licht ontnuchterend. Deze handelaar heeft welgeteld één exemplaar mogen ontvangen van SWM. De fabrikant zit wat achter met zijn leveringen in Europa, ze hadden prioriteit gegeven aan de werelddelen en landen waar er nog geen Euro4 van toepassing is, gelijk bvb Australië. Een testrit zit er dus ook niet in. Overname van eigen moto ook niet. Hij is er gerust in dat de moto verkocht zal zijn tegen het einde van het salon.
Ergens werkt het wel op mijn systeem dat ze godverdomme een jaar lang alle motogazetten en motosites en motoboekskes overladen met testritjes en testverslagen, en youtube vol stampen met supercoole filmpjes, maar dat ze dan één of twee jaar lang niet in staat zijn om te leveren. Dat ze godverdomme maken dat de leveringen éérst in orde zijn en dàn pas reklame maken voor hun product !
Re: SWM Superdual
Tja, Muug .... da's dezelfde kwaal als dewelke waaraan onze leiders en Co lijden : veels te rap iets beslissen en rondbazuinen zonder eerst eens een tweede keer te gaan zitten en beetje nadenken over de haalbaarheid c.q. de gevolgen van hun lumineuze invallen
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
- duibhce Kaelann
- Posts: 2926
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: SWM Superdual
Het begint inderdaad steeds meer de standaard te wordne bij het lanceren van nieuwe producten. Niet alleen in de motorindustrie.
Maar die Superdual vind ik echt wel een veelbelovend motooken. Als die van ons vervangen dienen te worden zal dat toch een van de grootste kanshebbers zijn.
Maar die Superdual vind ik echt wel een veelbelovend motooken. Als die van ons vervangen dienen te worden zal dat toch een van de grootste kanshebbers zijn.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: SWM Superdual
Tegen dat dat nodig is, is de T7 uit, en da's ene van uw lievelingsmerk!duibhce Kaelann wrote: ↑13 Jan 2018 14:33 Maar die Superdual vind ik echt wel een veelbelovend motooken. Als die van ons vervangen dienen te worden zal dat toch een van de grootste kanshebbers zijn.
- duibhce Kaelann
- Posts: 2926
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: SWM Superdual
Hoe lang gaat het duren denk je voordat de T7 leverbaar is?
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: SWM Superdual
Een paar maandjes geleden dacht Lammens dat dat voor deze zomer ging zijn. We'll see.duibhce Kaelann wrote: ↑13 Jan 2018 18:56Hoe lang gaat het duren denk je voordat de T7 leverbaar is?
Re: SWM Superdual
De SWM zal bijlange niet slecht zijn maar persoonlijk lijkt het me geweldig om een lange tocht te maken met de Enfield, net omdat alles zo eenvoudig in elkaar steekt.
Helemaal in dezelfde filosofie van de legendarische films en boeken over motorreizigers. Een degelijke muilezel, sneller dan stappen, net iets sneller dan lopen en je geraakt er de wereld uiteindelijk wel mee rond als ‘t moet.
Helemaal in dezelfde filosofie van de legendarische films en boeken over motorreizigers. Een degelijke muilezel, sneller dan stappen, net iets sneller dan lopen en je geraakt er de wereld uiteindelijk wel mee rond als ‘t moet.
Last edited by Wipr on 17 Jan 2018 12:55, edited 2 times in total.
Re: SWM Superdual
Wipr wrote: ↑15 Jan 2018 23:38 De SWM zal bijlange niet slecht zijn maar mocht persoonlijk lijkt me het geweldig om een lange tocht te maken met de Enfield, net omdat alles zo eenvoudig in elkaar steekt.
Helemaal in dezelfde filosofie van de legendarische films en boeken over motorreizigers. Een degelijke muilezel, dubbel zo snel als fietsen en toch traag genoeg om eens rond te kijken, je geraakt er de wereld uiteindelijk wel mee rond als ‘t moet.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: SWM Superdual
Klinkt idd beterBlackbert wrote: ↑16 Jan 2018 18:24Wipr wrote: ↑15 Jan 2018 23:38 De SWM zal bijlange niet slecht zijn maar mocht persoonlijk lijkt me het geweldig om een lange tocht te maken met de Enfield, net omdat alles zo eenvoudig in elkaar steekt.
Helemaal in dezelfde filosofie van de legendarische films en boeken over motorreizigers. Een degelijke muilezel, dubbel zo snel als fietsen en toch traag genoeg om eens rond te kijken, je geraakt er de wereld uiteindelijk wel mee rond als ‘t moet.
Re: SWM Superdual
Bert, die eerste alinea kan ook wat beter
Re: SWM Superdual
Gisteren namiddag even langs geweest bij een SWM verdeler. Zeer mooie garage, as good as new, in een proper industrieterreintje. Daar stond er eentje heel erg mooi te blinken in de vitrine. Een toer-versie, met 19/17"-velgen. Hij moest begot zelf kijken wat de velgmaten waren En er bestaat dus ook blijkbaar een off-roadversie met 21/18"-velgen. Verder geen verschil.
Vraagprijs 7495 euro, en daar krijg je zelfs een toerpakket bij, ter waarde van zo'n 900 euro. Kofferrek met koffers en nog een schermpje dacht ik. Aja, 150 euro preparatiekosten.
De koffers trouwens, die ik helaas niet gezien heb, kunnen op twee manieren open. Je kan gewoon het deksel zijwaarts openklappen zoals bij een tradionele koffer. Maar je kan ook een déél van dat deksel openklappen, zodat je er van boven in kan. Handig!
Of hij een testmachine had? Neen, hij vond het niet nodig om speciaal voor testritten een voertuig te gaan inschrijven. Je moet dus zomaar kopen. Bovendien verkoopt het wel voldoende zonder testritten vooraf. OK, dat klinkt wel goed toch.
In de garage staat een model waarop ik even mag plaatsnemen.
Dat zit HOOG ! Hoger nog dan mijn KTM. Met mijn twee grote tenen kan ik aan de grond. De vering is dan ook behoorlijk stug, de machine veert nauwelijks in. De offroadversie heeft volgens hem dezelfde veerwegen, maar zal dus hoger staan door de andere velgen, maar het zadel is daar dan weer wat dieper uitgesneden.
Je zit ook kort bij het stuur, doet me wat denken aan de Yamaha XT660R, en bij uitbreiding aan de gewone enduromotorfietsen. Hij rolt heel eenvoudig op de middenbok, en voelt erg licht in de hand.
Onderhoud is alle 6000km nodig. Kleppen stellen volgens de fabrikant ook Daarvoor moet zo goed als alles gedemonteerd worden: tank, zijpanelen, luchtfilterkast en zelfs de complete radiator, omdat je er anders simpelweg niet bij geraakt! Ik wil niet weten hoe duur dat is. Maar er is met de importeur afgesproken dat ze het maar alle 12000km gaan doen, omdat ze er gerust in zijn. Dus eerste beurt bij 1000km als ie uit rodage is, dan kleppen stellen bij 6000km en nadien bij 18.000km.
Eén van zijn klanten heeft trouwens al een motorreis van 7000km achter de rug.
Terloops vermeldt hij ook dat hij zo'n vijftal motoren heeft rond rijden. Tja, zo heel erg veel is dat dan toch niet in mijn ogen...
Het motortje ziet er heel erg schoon uit, met het interessante Euro4-blok, 56 performante pk's, ABS (achteraan uitschakelbaar maar vooraan niet, wat een raar idee! ), aktieve "ik smijt 'm er door"-positie, licht in de hand, nuttig toerpakket en zo verder. Zelfs de alu carterplaat is voor de meesten onder ons wel voldoende, zelfs al is ie maar zo'n 2mm dik. Het is ook mooi "klaar" gemaakt om om te vallen. Mooie protectorplaatjes op de zijkanten van de metalen tank, ferme stuurkappen, overal mooie hitteschildjes en beschermdingetjes. Ready to drop!
We spreken af dat hij me eens contacteert als hij er eens eentje op onderhoud heeft. Dan kan ik eens een blokje rond rijden. Gewoon, eens voelen hoe het blokje draait. Want dat vind ik toch verdomd belangrijk.
Wordt zeker nog vervolgd.
Vraagprijs 7495 euro, en daar krijg je zelfs een toerpakket bij, ter waarde van zo'n 900 euro. Kofferrek met koffers en nog een schermpje dacht ik. Aja, 150 euro preparatiekosten.
De koffers trouwens, die ik helaas niet gezien heb, kunnen op twee manieren open. Je kan gewoon het deksel zijwaarts openklappen zoals bij een tradionele koffer. Maar je kan ook een déél van dat deksel openklappen, zodat je er van boven in kan. Handig!
Of hij een testmachine had? Neen, hij vond het niet nodig om speciaal voor testritten een voertuig te gaan inschrijven. Je moet dus zomaar kopen. Bovendien verkoopt het wel voldoende zonder testritten vooraf. OK, dat klinkt wel goed toch.
In de garage staat een model waarop ik even mag plaatsnemen.
Dat zit HOOG ! Hoger nog dan mijn KTM. Met mijn twee grote tenen kan ik aan de grond. De vering is dan ook behoorlijk stug, de machine veert nauwelijks in. De offroadversie heeft volgens hem dezelfde veerwegen, maar zal dus hoger staan door de andere velgen, maar het zadel is daar dan weer wat dieper uitgesneden.
Je zit ook kort bij het stuur, doet me wat denken aan de Yamaha XT660R, en bij uitbreiding aan de gewone enduromotorfietsen. Hij rolt heel eenvoudig op de middenbok, en voelt erg licht in de hand.
Onderhoud is alle 6000km nodig. Kleppen stellen volgens de fabrikant ook Daarvoor moet zo goed als alles gedemonteerd worden: tank, zijpanelen, luchtfilterkast en zelfs de complete radiator, omdat je er anders simpelweg niet bij geraakt! Ik wil niet weten hoe duur dat is. Maar er is met de importeur afgesproken dat ze het maar alle 12000km gaan doen, omdat ze er gerust in zijn. Dus eerste beurt bij 1000km als ie uit rodage is, dan kleppen stellen bij 6000km en nadien bij 18.000km.
Eén van zijn klanten heeft trouwens al een motorreis van 7000km achter de rug.
Terloops vermeldt hij ook dat hij zo'n vijftal motoren heeft rond rijden. Tja, zo heel erg veel is dat dan toch niet in mijn ogen...
Het motortje ziet er heel erg schoon uit, met het interessante Euro4-blok, 56 performante pk's, ABS (achteraan uitschakelbaar maar vooraan niet, wat een raar idee! ), aktieve "ik smijt 'm er door"-positie, licht in de hand, nuttig toerpakket en zo verder. Zelfs de alu carterplaat is voor de meesten onder ons wel voldoende, zelfs al is ie maar zo'n 2mm dik. Het is ook mooi "klaar" gemaakt om om te vallen. Mooie protectorplaatjes op de zijkanten van de metalen tank, ferme stuurkappen, overal mooie hitteschildjes en beschermdingetjes. Ready to drop!
We spreken af dat hij me eens contacteert als hij er eens eentje op onderhoud heeft. Dan kan ik eens een blokje rond rijden. Gewoon, eens voelen hoe het blokje draait. Want dat vind ik toch verdomd belangrijk.
Wordt zeker nog vervolgd.
Re: SWM Superdual
Dat zoekertje staat trouwens nog steeds online, en ik herken nu ook zijn zaak, waar hij de foto's getrokken heeft.
't is trouwens precies niet echt een motormechanieker, eerder een zelfstandige die een zaak heeft in sportbandenmontage en wat merken als SWM en Bullit. Ik weet zo niet of ik dat daar zou kopen.... 't is wel redelijk dicht bij huis, dat wel.
Deze stond daar ook in zijn showroomke.
't is trouwens precies niet echt een motormechanieker, eerder een zelfstandige die een zaak heeft in sportbandenmontage en wat merken als SWM en Bullit. Ik weet zo niet of ik dat daar zou kopen.... 't is wel redelijk dicht bij huis, dat wel.
Deze stond daar ook in zijn showroomke.
- duibhce Kaelann
- Posts: 2926
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: SWM Superdual
Dat blok komt uit de TE630, dus eigenlijk een enduroblokske. Vandaar de kortere onderhoudsintervallen voor een moderne motor en het frequentere kleppen steken. Doorgaans loopt het wel zo'n haast niet met dat stellen.
ABS alleen achteraan uitschakelbaar is niet zo uitzonderlijk als he zou denken. Wordt vooral gedaan om te zorgen dat je het achterwiel op de rem in een bocht kan sliden en op steile gladde afdalingen met geblokkeerd wiel naar beneden kan glijden.
ABS alleen achteraan uitschakelbaar is niet zo uitzonderlijk als he zou denken. Wordt vooral gedaan om te zorgen dat je het achterwiel op de rem in een bocht kan sliden en op steile gladde afdalingen met geblokkeerd wiel naar beneden kan glijden.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: SWM Superdual
het is trouwens mogelijk om de ABS geheel uit te schakelen (was "slagen"), door het systeem eigenlijk een beetje te bedriegen.duibhce Kaelann wrote: ↑31 Jul 2018 07:34 ABS alleen achteraan uitschakelbaar is niet zo uitzonderlijk als he zou denken. Wordt vooral gedaan om te zorgen dat je het achterwiel op de rem in een bocht kan sliden en op steile gladde afdalingen met geblokkeerd wiel naar beneden kan glijden.
Last edited by Muug on 01 Aug 2018 10:39, edited 1 time in total.
Re: SWM Superdual
Ah, mijn mismaakt brein legde onbewust weer verkeerde associaties. Het is nu gecorrigeerd. De tekst, bedoel ik.