Honda...

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Honda...

Post by Stefke »

Laatst was ik bij de plaatselijke Hondamotodealer binnengestapt voor een wisselstuk. Vroeger was dat bestellen voor 15u is levering 's anderendaags. Maar nu kon de dealer mijn niet zeggen wanneer het geleverd ging worden. Overmorgen, misschien, en anders de dag erna... Ik opteerde dat Honda precies ook niet meer is wat het ooit geweest is en toen spuwde hij eens zijn gal over Honda... :shock: Dat ziet er niet te best uit... bovendien kreeg ik een wisselstuk mee dat totaal niet overeenkomt met wat het was. Een nieuwer model spiegel, weliswaar beter dan het oude model, maar dat oude model zit niet meer in het gamma. Scherp gezien, om twee gelijke spiegels te hebben bestel ik nu best ook de linkse nieuw... :roll: Wat ik lekker niet ga doen... :twisted:

Vandaag bel ik naar de fietsenboer die ook brommers doet en de Honda 125cc producten. Hij verontschuldigde zich dat het zo lang wachten was op wisselstukken van dat Honda-brommertje, normaal gaat dat vlotter... En toen spuwde die ook zijn gal. Hij zal niet langer Hondadealer zijn vanaf april 2018 omdat Honda zijn 50cc gamma in België volledig opdoekt... :o Zal dus ook niet langer wisselstukken kunnen leveren. Het 125cc gamma wordt dan weer ondergebracht bij de motodealers. Volgens een of andere Hondamanager uit de VS overgewaaid was het de bedoeling om nog slechts 4 Honda motodealers over te houden in België...( aja de amerikanen zijn het gewoon om 150km te rijden naar een dealer en dat zou nu ook eens in Europa toegepast worden... :shock: ) Maar die ballon is alvast niet opgegaan, dus er zijn nog meerdere dealers...

En ook mijn autogarage stopte van de ene dag op de andere met Honda na een dealerschap van ruim 40 jaar!! :shock: 't is precies toch overal wat met nieuwe managers enzo... :? :roll:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Honda...

Post by Koeno »

kdenk dat voor de grote merken de europese markt té verzadigd is...
en dat ze veel meer willen inzetten op aziatische markten...

Bij honda verdwijnen er meer en meer modellen vind ik persoonlijk
(transalp, vfr1200f, pan, een echte midden klasse racer type cbr 600?, een zware cruiser/chopper?)
voor mij tekenen aan de wand dat ze de europese markt liever zo zo laten...

Maar ik kan de bal natuurlijk volledig misslaan...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Honda...

Post by Muug »

Ik heb Honda altijd raar gevonden.
Ze hebben eind jaren '80 - begin jaren '90 ne maatstaf om U tegen te zeggen neergezet, met hun transalp, hun africa twin, hun CBR, hun VFR, hun Pan European, de Fireblade, de Dominator, you name it .... ze waren hun tijd meer dan tien jaar vooruit, de 21ste eeuw was dankzij hen tien jaar eerder begonnen. Hun modellen waren betrouwbaar, roestbestendig, elektrisch perfect, elke component was gemaakt voor de eeuwigheid (check 2dehands.be!!!) Ze hebben kortom de ene mijlpaal na de andere neergezet.

En toen was het gedaan. Meer dan twintig jaar lang flutloze modellen, voortkauwen op wat ze hadden. Niks spitsvondig meer, geen logische keuzes gelijk bvb een lichtere AT, of een sporttoerder met een vier-in-lijn....
ge snapt het gewoon niet. Die doen er precies alles aan om zichzelf kapot te maken. :dontknow:

Ik ken twee mensen die bij Honda Europe in Gent werken, 't is dat ik ze hoogstens ene keer per jaar zie, anders zou ik eens polsen naar wat er aan de hand is.

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: Honda...

Post by diskeletlietje »

dus het advies is , "als de laatste Trut " kapot is ,geen nieuwe africatwin pakken dan :lipsrsealed2: brol
straks is het verboden om nog iets anders dan een bmw gs te kopen :lipsrsealed2:

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Honda...

Post by Droopy »

Da's volgens mij een verhaal dat je voor heel wat auto- en motomerken kan doortrekken. :whistling:

Wat is België op de wereldkaart, een dichtbevolkt landje dat een scheet groot is en waar dan nog drie officiële talen worden gesproken en waar er elvendertig regeringen zijn met elk hun eigen wetten. :shock:
Niet echt iets om naar uit te kijken als buitenlandse investeerder. :dontknow:

Hoeveel auto en moto dealers zijn er de laatste jaren overigens al, onder zachte dwang van de invoerder, gestopt :?:

Zeer hoge eisen qua infrastuctuur en stock zijn nu de norm, ofwel investeer je zwaar ofwel leg je er het bijltje bij neer. :?
Tegenwoordig moet elk merk dat je verdeelt zijn eigen mooie showroom hebben ofwel beginnen met een grote garage waar heel wat merken naast mekaar verkocht worden.

Of je nu een of vijftig jaar merk X dealer bent daar kijken de managers niet naar, cijfers en centen tellen en da's helaas de huidige economische wet. :(

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Honda...

Post by Muug »

diskeletlietje wrote: 21 Feb 2018 00:45 dus het advies is , "als de laatste Trut " kapot is ,geen nieuwe africatwin pakken dan :lipsrsealed2: brol
Waar ergens in ons commentaar zie je dat advies staan? :dontknow:
Die moto's zijn nog steeds top qua afwerking en degelijkheid. Maar ze zijn zooooooooo behoudsgezind geworden, zo defensief. Ongelooflijk.

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Re: Honda...

Post by toeternietoe »

Bij alle merken worden dealers onder druk gezet dat het niet schoon meer is.
"Mijnheer, Die nieuwe vloer van u is toch wel iets te bleek. Wij hebben een nieuwe huisstijl ingevoerd en uw toonzaal zal volledig moeten aangepast worden."
"En u gaat toch minstens zoveel exemplaren van model x en zoveel van y moeten afnemen."
"De klant wil andere modellen zegt u en u vindt dat toch wel een te zware investering?"
"Tja, dan stopt onze samenwerking hier mijnheer"

Ik was Honda-klant van in 1975.
Honda DAX, Honda Civic. Honda Accord en Honda Deauville. Eerst stopte mijn moto-dealer ermee (Van Gijseghem) na conflict met Honda. Een andere dealer vond ik pas in Sint-Niklaas, maar voor ik daar raakte was die er ook al mee gestopt. Voor de rest geen dealer meer te bekennen in de streek, behalve in Brussel (waar ik zo weinig mogelijk kom) en Zottegem (waar de vrouw des huizes de uitstraling had van een vat vitriool). Toen ben ik bij BMW binnengesukkeld.

Met de auto exact hetzelfde verhaal. Daar dus ook van merk veranderd.

En de Honda modellen? Zoals Muug zegt: oersaai.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Honda...

Post by Muug »

Rare bedoening eh, daar in Zottegem. :pillepalle:
Ben daar vorige zomer nog eens geweest - of was het daarvoor- om te zien of je met een VFR1200 achtjes kon draaien. 't is precies of ik daar een winkel van de jaren '70 binnenstapte, met overal ouwe foto's en bekers.
Het viel héél hard op dat er daar een tweetal mensen teveel rondliepen, mensen met ne leeftijd waarop je vooral in de tuin wilt bezig zijn, of zelfs al in het rusthuis zit. En het viel even hard op dat die twee - de oprichters van de zaak voor alle duidelijkheid - een gezonde modernisering zwaar in de weg stonden.
Daar werkt trouwens ene - de Patrick - van bij Van Gijseghem.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Honda...

Post by Koeno »

Zottegem = Tuybens?

Daar zet ik geen voet meer binnen vrees ik...
Ben wel fan van Benny Van Rossem voor Honda Motoren...

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Honda...

Post by Mario »

Muug wrote: 21 Feb 2018 13:28 Rare bedoening eh, daar in Zottegem. :pillepalle:
Ben daar vorige zomer nog eens geweest - of was het daarvoor- om te zien of je met een VFR1200 achtjes kon draaien. 't is precies of ik daar een winkel van de jaren '70 binnenstapte, met overal ouwe foto's en bekers.
Het viel héél hard op dat er daar een tweetal mensen teveel rondliepen, mensen met ne leeftijd waarop je vooral in de tuin wilt bezig zijn, of zelfs al in het rusthuis zit. En het viel even hard op dat die twee - de oprichters van de zaak voor alle duidelijkheid - een gezonde modernisering zwaar in de weg stonden.
Daar werkt trouwens ene - de Patrick - van bij Van Gijseghem.
op de website (ja, ze hebben er ene) beweren ze nochtans "een van de modernste en grootste Hondacenters van Europa" te zijn :o
nu, als het Tuybens betreft en indien beide beweringen kloppen (die van jou en de hunne), dan krijg ik schrik voor de andere Hondadealers :mrgreen:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Honda...

Post by Muug »

Koeno wrote: 21 Feb 2018 13:36 Zottegem = Tuybens?
Joat
ze doen daar alles waarop de plakker Honda op kleeft : auto's, moto's, brommers, grasmachines, maairobots... en 't staat allemaal zo kort bij elkaar dat ge er met moeite tussen geraakt. :lipsrsealed2:

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: Honda...

Post by diskeletlietje »

Muug wrote: 21 Feb 2018 10:52
diskeletlietje wrote: 21 Feb 2018 00:45 dus het advies is , "als de laatste Trut " kapot is ,geen nieuwe africatwin pakken dan :lipsrsealed2: brol
Waar ergens in ons commentaar zie je dat advies staan? :dontknow:
Die moto's zijn nog steeds top qua afwerking en degelijkheid. Maar ze zijn zooooooooo behoudsgezind geworden, zo defensief. Ongelooflijk.
initieel ging het over honda onderdelen bestellen bij een honda dealer , en dat ze niet kunnen leveren zoals ze beloven ... dus geen honda was de redenering :shock: ... sorry :mrgreen:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Honda...

Post by TRooPER »

indertijd voor de transalp kocht ik mijn onderdelen bij Honda dealer in Gentbrugge ,
de eerste jaren dat ik daar kwam (= de laatste van zijn dealership) waren onderdelen daags nadien in de winkel,
steeds goed ontvangen en geholpen.
De laatste jaren had hij geen dealership meer, en het verkrijgen van onderdelen ging niet meer via de officiele weg (hij kon wel nog alles verkrijgen via andere dealers) dus bijgevolg duurde levering meestal iets langer.

Die mens had waarschijnlijk ook geen zin in nieuwe conforme showroom en al hun ander gedoe.
Ik weet niet of hij ondertussen nog bestaat...

Later moest ik voor de XR650r eens nieuwe officiële papieren bemachtigen.
Dat kon ook enkel via officiele dealer en die kon ik vinden in de buurt van Ninove-Asse? Die showroom was ook al even oud als het gebouw.
Tegenwoordig koop ik onderdelen voor mijn XR650r via een kleine zelfstandige die hoofdzakelijk XR moto's doet. En hij koopt zijn onderdelen soms nog bij Tuybens in velzeke.

En dan komen we we weer bij Tuybens, waar ik eens binnen wandelde om de nieuwe AT te gaan bekijken. ... en ook weer buiten wandelde...
:peepwall:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Honda...

Post by Raketman »

Mja, en 'k heb zo een gerucht horen waaien dat de Hondadealer waar ik ga voor mijnen A-twin volgend jaar niet meer gaat racen met Honda maar met Yamaha. Spreekt meer dan boekdelen denk ik.
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Honda...

Post by Muug »

een gerucht???? Ze zijn ze al volop aan het tunen!

Dat was Honda Dewulf, in Gent-Brugge. Heel dien blok is ondertussen plat gesmeten.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Honda...

Post by Stefke »

Muug wrote: 23 Feb 2018 13:05 Dat was Honda Dewulf, in Gent-Brugge. Heel dien blok is ondertussen plat gesmeten.
yep, blijkbaar zitten ze nu een beetje verder.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Honda...

Post by Wipr »

Mja :peepwall: :whistling:

Honda dealers en het waarom het misloopt....... ik heb het van heel dichtbij moeten aanzien.

Zo goed dat de motoren zijn, zo slecht is de service van Honda zelf. Ik ken drie mensen die Honda dealer motorfietsen waren en allemaal mee gestopt.

Het idee van 4 dealers in Belgie is niet zo een gek idee maar wie wil deze dealer nog zijn want Honda stelt wel ontzettend grote eisen aan de dealers.

Ik heb vorig jaar de Honda SH300 gekocht bij Ideal Motor, een zaak waar ik ooit van zei geen motor te kopen. Uiteindelijk toch de scooter daar gekocht en op zich niets op aan te merken maar het gevoel: “heb ik nu een broodje gekocht of een motor” stoort me. De verkoper poeslief, licht opdringerig en je voelt dat quota’s behalen noodzakelijk is.

Over het algemeen vind ik dat er veel dealers verdwenen (van tal van merken) zijn de laatste 20j. Heb er geen weten bijkomen in Antwerpen.

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: Honda...

Post by Drummer »

8-) 8-) 8-)


Ik ga al enkele jaren naar Felix en Jos in Beringen, nog geen klagen van gehad.
Zelfs met de afwikkeling van mijn schadegeval deze zomer hebben ze mij heel goed geholpen en bijgestaan.

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Honda...

Post by Jopet »

Honda in Brugge... vroeger ja, nu nopes
Yamaha in Brugge... vroeger ja, nu nopes
Suzuki in Brugge... vroeger ja, nu nopes
BMW in Brugge... vroeger ja, nu nopes
Moto Guzzi in Brugge... vroeger ja, nu nopes
Kawasaki in Brugge... vroeger ja, nu nopes

Hebben we dan echt geen motordealers meer op Brugs grondgebied.... Jawel zunne, Sym, Kymco en Vespa-Piaggio.... Alleen echt veel moto's zie je daar niet staan, vooral 50cc scooters maar officieel doen ze wel in motoren.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Honda...

Post by Mario »

en blijkbaar ben je ook gezwicht :lol:
(zie handtekening)

Post Reply