Keuringsperikelen

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Keuringsperikelen

Post by OzzePaa »

Tja, zo'n threadje is op een motorforum eigenlijk (nog) niet echt van toepassing, maar 't moet vamijne lever :evil:
Met de A6 (9 jaar oud) voor de tweede keer sinds ik 'm kocht in 2015, naar de GOCA in Geel.
Ik rijd altijd zomaar naar dat feestje na eerst gecontroleerd te hebben dat alle lichten branden, ruitenwissers marsjeren, banden op spanning staan en eens goed gasgeven op de Ring ...
Auto heeft KW-veren en ligt dus zo'n 2cm lager dan origineel. Allemaal schoon met alle nodige keuringsattesten.
Tevens voorzien van Vossen CVT-replica's met 245/35/19 vanvoor en 255/35/19 vanachter.
Vorig jaar wegens omstandigheden met andere wielen gekeurd en toen enkel opmerking van "Niet conforme borging" (van de KW-schroefveren).

Krijg ik me nu toch een groene kaart met beperkte geldigheidsduur (tot 20/06) wegens "Bandenmaat niet reglementair".
De "Niet conforme borging" was dit jaar blijkbaar conform want niet meer te vinden op het papierke.

Hoe ? Bandenmaat niet reglementair ???
Ja, meneer, op dezen otto moogde vanaachter geen bredere leggen dan vanvoor ... of vice-versa.
O ? En waar staat dat ?
Ja, dat zijn de regels hé. Die zijn nogal complex ...

Geen goesting om verder te discuteren : brengt toch geen zoden aan de dijk die moment, dus gebaald, betaald en maar naar huis gebold.

Nu had mijne reguliere bandenboer me ooit al wel eens verteld dat ze nogal moeilijk konden doen over verschillende bandenbreedte voor en achter, dus thuisgekomen op de GOCA-site de "Bandentool" gebruikt om de tolerantievork van -2% tot +1,5% op de op PVG/COC ('t is nen Duits ;) ) vermelde afmetingen te checken. Hun eigen tool had alvast met de afmetingen geen probleem ... en ik vond op de GOCA-site niks dat erop wees of vermelde op een verbod van verschillende bandenmaat voor en achter...
Dus tinternet afgezocht naar enige officiële teksten of zo'n "breedset" dan inderdaad niet mocht. In dat verband enkel gevonden (in wettekst, wegcode, GOCA-site zelf dus en nog wat andere, minder "officiële" internetkrochten), dat beide op dezelfde as gemonteerd rubbers, van dezelfde makelij, afmeting en montage moeten zijn. That's it ...
Het scheelt dus 1cm, en OK : juist ernaast is ook ernaast ... en als ze gelijk hebben dan heb ik daar geen probleem mee.
Maar laat het me dan wel zien waar het ergens op papier staat, ja.

Dus dat is wat ik ga vragen bij mijn nakend bezoek aan "De Keuring".

Maar iets wat me nog meer ergert in de "werkwijze" van die "integere" instantie is dat ik, zo blijkt na het nakijken van de rekening, dat ze boven op de normale 31,70€ ook noggis 12,10€ aanrekenden voor de "Milieukeuring" m.a.w. de dieselroettest ... die helemaal niet is uitgevoerd !! Heeft ook geen zin zei de, tenandere vriendelijke, keurder die dat apparaat onder zijn hoede had. Wegens de toerentalbegrenzer in "nieuwe" diesels die bij stilstaand voertuig ingrijpt op 2500 O/min ... Krijgt nu de kramp gvd.
Daar ga ik me nu eens niet bij neerleggen zie ...
Bewijs me eerst maaris of een "breedset" op betreffend voertuig onwettig is, en twee : mijn 12,10 Neuroos trug begot :!:

Ja, 'k zijn dus een beke :furious3: :furious3: :furious3: :furious3: :bash: :bash: :bash: :rifle: :rifle: :rifle: :devil: :devil: :devil:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

zwiep
Posts: 108
Joined: 24 Nov 2014 09:08

Re: Keuringsperikelen

Post by zwiep »

ge zou voor minder van uw botten maken, allez jong, betalen voor een roettest die niet uitgevoerd wordt of kan uitgevoerd worden, die mannen zijn echt nie verlegen :-(
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Keuringsperikelen

Post by bompa »

Ja in februari ben ik ook terug moeten komen voor de lichten , :? ze hebben daar een nief machien om de lichten te testen ,en onze Peugeot 607 keurde ze toch wel af voor de lichten zeker,normaal starten dan komen die lichten vanzelf in de juiste stand , ik direct naar de garage, en aan het onthaal zege ik, ze hebben juist onze auto afgekeurd, hij o voor de lichten zeker :o ,ik hoe weet jij dat ,ja er komen er hier wel meer de laatste tijd om naar de lichten te laten zien, ze hebben daar een nief machien gekocht, hij zege we zullen er is rap naar kijken se, en volgens hem stonden ze eigenlijk nog wel goed ,hij had het grote licht iets en niks lager gezet en dat was het , ik teug naar de keuring en daar was het van seg uw groot licht staat ietsepietse aan de lage kant maar alle 't is goe das beter dan te hoog, maar dat grapke koste toch weer 12,60 €op de keuring en in de garage 14€ ,al die ik zag en vroeg waarom ze teug moesten komen was voor de lichten toen :?

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Keuringsperikelen

Post by Stefke »

ach, de keuring...
afgekeurd, lichten te hoog
maar ze zijn juist afgesteld meneer
terug naar de afsteller, ik heb mijn werk gedaan manneke en goed gedaan manneke, ik doe daar juist niks nemeer aan nu ze staan goed. ge zijt al de 5de vande week die terugkomt.
dus terug naar de keuring dus zonder ook maar iets aan te doen.
controle, prima in orde meneer!
:roll:
en verder kan ik bladzijden vol schrijven over de keuring... :twisted:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Keuringsperikelen

Post by Muug »

say no more

Enkele dagen geleden :
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/au ... ~aa5229c2/

Auto afgekeurd, blokje rond, auto goedgekeurd: Radio1–presentator bewijst dat het kan
Eerst een rode kaart krijgen bij de autokeuring voor een slecht afgesteld dimlicht en een half uur later een groene kaart zonder enige herstelling.
Radio1–presentator Ronald Verhaegen had vrijdag zijn Chevrolet Captiva bij zijn garage laten controleren voor de keuring van afgelopen dinsdag. “Ik zag de controleur in het keuringsstation lang naar mijn lichten kijken”, zegt Ronald. “Volgens hem stonden ze te laag en was er een klein verschil. Ik vond dat allemaal vreemd, omdat mijn lichten in de garage al gecontroleerd waren.”

Na de rode kaart belde hij met zijn vrouw. “Ze had op Google reacties gevonden van mensen wiens wagen ook afgekeurd was door een probleem met dimlichten en die meteen een herkeuring lieten doen. Ik wilde dat ook proberen. Ik was er nu toch. Uit een journalistieke reflex heb ik dat dan gefilmd.”

De herkeuring in hetzelfde station werd in een andere rij en door een andere controleur uitgevoerd. “Nu was wel alles in orde. Ik kreeg een groene kaart. Dat is toch lichtjes overdreven en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Die herkeuring heeft me wel een extra 12,3 euro gekost en dan ben ik gelukkig niet naar een garage geweest om de dimlichten te laten ‘herstellen’.”

Marie De Backer van GOCA (Groepering van erkende Ondernemingen voor Autokeuring en Rijbewijs) ziet geen probleem. “Bij de garagist kan de vloer misschien niet helemaal recht zijn. Eens wat sneller over een verkeersheuvel rijden, kan al verschil maken. Dat kan bijvoorbeeld ook tussen de twee keuringsmomenten gebeurd zijn.”

Auto afgekeurd, blokje rond, auto goedgekeurd: Radio1–presentator bewijst dat het kan

@ozzepa : ik zou toch ook inderdaad ne keer gaan klappen. 't is erover.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Keuringsperikelen

Post by F M »

Marie De Backer van GOCA (Groepering van erkende Ondernemingen voor Autokeuring en Rijbewijs) ziet geen probleem. “Bij de garagist kan de vloer misschien niet helemaal recht zijn. Eens wat sneller over een verkeersheuvel rijden, kan al verschil maken. Dat kan bijvoorbeeld ook tussen de twee keuringsmomenten gebeurd zijn.”
En zulke b*llsh*t als antwoord wordt dan gewoon overgenomen zonder enige bedenking erbij... :roll:

Dat van die lichten, dat heb ik ook al meegemaakt :evil:

Bij Ozzepaa: zeggen dat iets niet mag, zonder aan te duiden waar je die reglementering kan vinden, vind ik ook niet kunnen.


En over consequente controles gesproken: ik ben met mijn Berlingo al 2 keer probleemloos door een keuring geraakt. Dit jaar wordt hij afgekeurd omdat de bol van de trekhaak niet gemonteerd is bij het aanbieden. Ik val uit de lucht: "ik heb toch helemaal geen trekhaak ?"
"Jawel mijnheer, u hebt een demonteerbare trekhaak, en de bol is nu niet gemonteerd, wat tegen de regels is"

Ik had die Berlingo 3 jaar geleden tweedehands gekocht, nooit geweten van een installatie van een trekhaak. Maar inderdaad, die zit erop. Alleen heb ik dat van de verkoper nooit gehoord; de bol heb ik nooit gezien. En vermits de installatie verborgen zit onder en voor de achterbumper wist ik van niks. Maar waarom is de auto dan 2 keer probleemloos door de keuring geraakt, en de 3e keer vallen ze erover ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Keuringsperikelen

Post by Muug »

er zou eigenlijk een platform moeten komen waar de burgers hun straffe verhalen kunnen posten, zodat de overheid snapt dat er iets héél erg fouts is met die keuringen. :devil:

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Keuringsperikelen

Post by pingu »

'k denk dat iedereen wel van die verhalen heeft. Maar dat van ozzepa is er toch wel fel over, controle aanrekenen die nooit gebeurd is! :twisted:

Citroen van m'n ouders is ooit bijna afgekeurd voor verkeerde bandenmaat (de maat die er af fabriek opstonden!). Is na interventie van de stationschef wel goedgekomen. Zelf opmerking voor speling op de trekhaak die miraculeus verdwenen leek het volgende jaar. Enz. enz.

Ik probeer altijd de laatste afspraak te boeken op een dag dat de keuring later open is. Dat lijkt wel wat te helpen om de keuring wat "minder grondig" te houden :whistling:

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Keuringsperikelen

Post by den Bullet »

Muug wrote: 24 Mar 2018 20:34 er zou eigenlijk een platform moeten komen waar de burgers hun straffe verhalen kunnen posten, zodat de overheid snapt dat er iets héél erg fouts is met die keuringen. :devil:
http://www.goca.be/nl/p/ct-klachten


Klachtenprocedure
Tot wie moet u zich wenden ?

EERST
U wendt zich tot de verantwoordelijke van het keuringscentrum. Iets kalm bespreken kan veel oplossen.

NADIEN
Indien u met vragen blijft zitten kunt u zich richten tot de directie van de onderneming waartoe het keuringscentrum behoort.

UITEINDELIJK
U mag contact nemen met het gewest waar uw voertuig werd gekeurd.

Voor het Vlaamse Gewest:
Vlaamse Overheid
Dept. Mobiliteit en Openbare Werken
Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid/Cel Homologatie en Technische keuring
Koning Albert II-laan 20 bus 2
1000 Brussel

www.mobielvlaanderen.be/contactpunt

Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest:
GOB Brussel Mobiliteit
CCN - Vooruitgangstraat 80 bus 1
1035 Brussel

brusselmobiliteit@gob.irisnet.be

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Keuringsperikelen

Post by Blackbert »

Muug wrote: 24 Mar 2018 20:34 er zou eigenlijk een platform moeten komen waar de burgers hun straffe verhalen kunnen posten, zodat de overheid snapt dat er iets héél erg fouts is met die keuringen. :devil:
Er zijn wel meer overheidsgerelateerde zaken waar iets mis mee is. Waarvan de overheid waarschijnlijk goed weet dat het mis is.
U klaagt en krijgt een antwoord uit het grote Kafka-handboek, in de hoop dat, als ze dat volhouden, u gewoon afhaakt.
Als er toch eens iets op tafel gegooid wordt in bvb een parlement, zet de verantwoordelijke zijn Calimerogezicht op en wacht verder rustig af tot het weer stil wordt.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Keuringsperikelen

Post by den Bullet »

Blackbert wrote: 25 Mar 2018 15:00
Er zijn wel meer overheidsgerelateerde zaken waar iets mis mee is. Waarvan de overheid waarschijnlijk goed weet dat het mis is.
U klaagt en krijgt een antwoord uit het grote Kafka-handboek, in de hoop dat, als ze dat volhouden, u gewoon afhaakt.
Als er toch eens iets op tafel gegooid wordt in bvb een parlement, zet de verantwoordelijke zijn Calimerogezicht op en wacht verder rustig af tot het weer stil wordt.
Veel komt door de versnippering van de bevoegdheden.
Professeioneel houd ik me bezig met administratieve vereenvoudiging, en het is om te bleiten hoe sommige van onze projecten niet lukken door de onwil van één speler.

Maar ik nodig u uit om onze site es te bekijken ;)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Keuringsperikelen

Post by OzzePaa »

Boelletjen, merci voor de verwijzing naar de "klachtenprocedure" ... 'k had ze op de Goca-site en Vlaanderen.be ook al tegengekomen, en direct gedacht : Tedju ... eerste stap geskipped :wall:
Maar, alhoewel Bert het tijdverlies ervan goed verwoordt, is zelfs nutteloos van m'n oren gaan maken iets waar ik me beter zal bij gaan voelen :evil:
En Bullet ; tof om horen/lezen dat er toch nog mensen serieus bezig zijn te vechten tegen die bierkaai :thumbsup:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Re: Keuringsperikelen

Post by toeternietoe »

Ach op de overheid is altijd gemakkelijk schieten. Je krijgt automatisch sympathie, want het stereotype beeld van de ambtenaar zit er diep in bij velen. Natuurlijk gaat er van alles verkeerd bij de overheid, net zoals overal. De ervaring met privé-bedrijven die ik heb heeft mij alleszins duidelijk gemaakt dat het daar niet beter is, integendeel. De stoten die ik daar al gezien heb, doen vele verhalen over de ambtenarij verbleken. Maar ja, mythe-vorming is sterk.

Trouwens, de autokeuring is geen overheid, maar bestaat uitsluitend uit privé-bedrijven die voor die aktiviteit door de overheid erkend zijn. In die sector zit heel wat scheef, maar dan vooral op het vlak van organisatie en veel minder op het vlak van de dagelijkse keuring dan sommige anekdotes zouden "aantonen"
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Keuringsperikelen

Post by Blackbert »

Het verhaal van ozzepaa is het tweede in 2 weken over Goca Geel dat ik hoor.
het andere bevestigde mijn vermoeden dat er iets scheelt met de kennis van de keurders. Je kan niet alles uit het hoofd weten, maar blijkbaar zit het allemaal in hun computer. Je moet het natuurlijk weten, vinden, en de moeite willen doen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Keuringsperikelen

Post by den Bullet »

toeternietoe wrote: 26 Mar 2018 13:38 Ach op de overheid is altijd gemakkelijk schieten. Je krijgt automatisch sympathie, want het stereotype beeld van de ambtenaar zit er diep in bij velen. Natuurlijk gaat er van alles verkeerd bij de overheid, net zoals overal. De ervaring met privé-bedrijven die ik heb heeft mij alleszins duidelijk gemaakt dat het daar niet beter is, integendeel. De stoten die ik daar al gezien heb, doen vele verhalen over de ambtenarij verbleken. Maar ja, mythe-vorming is sterk.

...
Hangt ook af van het type van overheid; op gemeentelijk vlak is het nog dikwijls "de Collega's" live ...
En als ge èchte bureaucratie wilt tegenkomen: banken en verzekeringen!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Keuringsperikelen

Post by bompa »

Ik heb op onze wagen 4-seizoenenbanden vooraan laten leggen en achter zomerbanden die ik nog liggen had omdat ik verleden jaar heel het jaar met winterbanden gereden heb om ze op te rijden, ik dacht dat da niet mocht maar op de keuring was dat geen probleem als ze maar op dezelfde as gemonteerd zijn

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Keuringsperikelen

Post by duibhce Kaelann »

den Bullet wrote: 27 Mar 2018 09:41 Hangt ook af van het type van overheid; op gemeentelijk vlak is het nog dikwijls "de Collega's" live ...
En als ge èchte bureaucratie wilt tegenkomen: banken en verzekeringen!
Ik kan het me zo voorstellen op basis van mijn ervaringen in de Telecom :peepwall:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Keuringsperikelen

Post by Tom Thumper »

duibhce Kaelann wrote: 27 Mar 2018 14:15
den Bullet wrote: 27 Mar 2018 09:41 Hangt ook af van het type van overheid; op gemeentelijk vlak is het nog dikwijls "de Collega's" live ...
En als ge èchte bureaucratie wilt tegenkomen: banken en verzekeringen!
Ik kan het me zo voorstellen op basis van mijn ervaringen in de Telecom :peepwall:
Hmm, al kennen ze er bij de Telecom ook wat van, op basis van mijn ervaringen in de reklame. ;) Al moet ik toegeven, bij de banken spannen ze de kroon.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Keuringsperikelen

Post by F M »

Morgen met knikkende knieën met de nieuwe Fiesta van de zoon naar de keuring. We zullen zien wat het geeft.
I am confused. Oh no, maybe not!

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: Keuringsperikelen

Post by vet on wheels »

ikke ook morgen met X3 met 172000 km, eerst naar de carwash gaan...en kaarske branden zekers?

Post Reply