wawasda nuweer ?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: wawasda nuweer ?

Post by zappa »

OzzePaa wrote: 29 Mar 2018 14:22
Moch het van enig nut in dezen zijn :arrow: HIER een Scrambler-manual waarin vanaf blz 448 staat hoe je de vorkbenen eruit haalt, en vanaf blz 436 hoe je het rechter exemplaar uitelkaar vijst ;)
:( lukt niet
Fout
Kan pdf-document niet laden
sig nature

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: wawasda nuweer ?

Post by OzzePaa »

zappa wrote: 29 Mar 2018 21:56
OzzePaa wrote: 29 Mar 2018 14:22
Moch het van enig nut in dezen zijn :arrow: HIER een Scrambler-manual waarin vanaf blz 448 staat hoe je de vorkbenen eruit haalt, en vanaf blz 436 hoe je het rechter exemplaar uitelkaar vijst ;)
:( lukt niet
Fout
Kan pdf-document niet laden
Sorry, Zappa :( ... Had de download niet gechecket en dan zuldealtijdzien dat de file nog niet volledig was overgedragen naar tinternet hé :wall: Nuust in orde : rechtsklik en "Link opslaan als"

Maarrreuuuhhh ....
zappa wrote: 29 Mar 2018 21:51 Wel die Hyperpro zijn er om "garantie reden" bij Ducati garage in gestoken, al na een kleine 100den tal km, want ik kreeg nekpijn na een ritje van meer dan een uurtje met de moto :cry:

Wat heb ik als "restant" terug gekregen : Image
Als jouw Scrambo een "gewone" Scrambler is, kunnen ze in die garage toveren : TWEE voorvorkveren als "restant" terug gekregen, terwijl er maar éne in zit :krabje: :krabje: :blink: :? En waar is de preload-spacer :?: Die zat er niet in zekers :?: :pillepalle:

Kijk maar in de manual die je nu kunt downloaden of lees deze link eens door ...
http://www.scramblerforum.com/threads/h ... sion.2332/

Een voorveren-vervangset van HyperPro voor de Scrambler ziet er zo uit :arrow: https://www.motorcorner.nl/verenset-duc ... erpro.html
De progressieve veren hebben GEEN preload-spacer meer van doen wegens reeds zelf op vaste veervoorspanning.
Als de garage zo'n setje gestoken heeft ... waar is dan de spacer :?:
Of is er een volledig set gestoken met voorveren en volledige achtershock zoals deze :arrow: https://store.suspensionshop.org/sb-du1 ... t-box.html :?: Ook dan : waar is de spacer ?

Of misschien zie ik spoken, en was de moto misschien al voorzien van een upgrade-set met 2 veren en hebben ze er een verse HyperPro voor in de plek gestoken ;) :dontknow: :?: :?:

Toch op z'n minst een beetje raar, vind ik ... om niet te zeggen, een beetje verdacht :twisted:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: wawasda nuweer ?

Post by Blackbert »

Ik zal eens gokken?
Die spacer zit er terug in. En zoals de papa van Boma al wist: 'trop is teveel'. :dontknow:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: wawasda nuweer ?

Post by zappa »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: wat is een spacer ??

en ja het pakket van Hyperpro zag er zo uit (maar dan met een zwarte resor en geen paarse) https://store.suspensionshop.org/sb-du1 ... -box.html

en voor zo ver mijn engels verstaat wat er staat, zegt Joe Bar himself dat er twee veren in de voorkant zitten?
Definitely, two springs in there then. confused.gif Whoever wrote the excerpt from the workshop manual above was clearly on work experience.
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: wawasda nuweer ?

Post by Muug »

Ozzepa, ik lees toch vooral dat er twee veren inzitten, dus links en rechts. Raar dat ze in dat pdfke iets anders verkondigen.

Hier lees ik nog wat info:
http://www.ducatiscramblerforum.com/for ... nsion.html
Afgezien van de spacer in te korten, geeft er ene nog vier andere oplossingen, van goedkoop naar duur:
- The cheapiest mod you can perform is reducing the oil level, by 2 cm, to increase the size of the air chamber in both fork legs. Air being compressible will give you a softer fork on small compressions.
- Second step is replacing the OEM springs by progressive springs : Wilbers or Hyperpro. It's easy to do in the right leg, not so easy (specific tool required) in the left leg.
- Third step is replacing the OEM damping cartridge in the right leg (left leg hasn't got any) by a Maxton cartridge. It's quite easy to do (stay online, I will post a tutorial soon...)
- Fourth step is mounting Andreani kit (with two cartridges) in both legs. Easy to do in the right leg, quite complex in the left leg (2 specific tools required, plus a grub screw to remove...)
Last step is the Ohlins replacement fork...

Dus Zappa heeft step 2 al laten doen. Volgens mij gaat er daarom toch ook eens bekeken moeten worden of Ducati wel goed werk geleverd heeft, bij het plaatsen van die Hyperpro's. Zitten de goeie spacers er in (of zijn ze eruit gehaald), is de luchtkamer correct, etc. Dan weer alles te goei monteren en testrit doen. Nog altijd misérie ==> grotere luchtkamers, nog altijd misérie ==> die spacer inkorten, nog altijd misérie ==> zo'n damping cartrige, niet alleen Maxton heeft die, ook K-Tech (http://www.ktechsuspension.com/news/sus ... -scrambler)

Feit: 't gaat niet opgelost geraken door er hier op 't forum over bezig te zijn. :mrgreen:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: wawasda nuweer ?

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 30 Mar 2018 17:14 Ozzepa, ik lees toch vooral dat er twee veren inzitten, dus links en rechts. Raar dat ze in dat pdfke iets anders verkondigen.
..............
Feit: 't gaat niet opgelost geraken door er hier op 't forum over bezig te zijn. :mrgreen:
I stand corrected :!: :peepwall: :peepwall: :oops: :lipsrsealed2: :lipsrsealed2:
Wat uitgebreider en vooral juister lezen leert onomstotelijk dat er in de linker poot ook een veer zit, maar zonder de plastic spacer-buis. En die blijkt er inderdaad heel moeilijk uit te krijgen. Demping rechts =uitgaand, links = ingaand.
Mijn voorbarig conclusief betoog op basis van een aantal Scrambler-forumposts en voornamelijk de ondubbelzinnige tekst in de (blijkbaar foutieve) service manual :
"Overhauling the front fork
Remove the front wheel (Removing the front wheel) Remove the forks (Removing the front fork).
The two legs are different: the LH one does not have a spring nor the pre-load tube.
To remove it, follow the removal procedure of the RH leg."

tonen nog maar eens dat het internet als kennisdatabank toch altijd best met een korrel zout genomen wordt.
Blackbert wrote: 30 Mar 2018 12:26 Ik zal eens gokken?
Die spacer zit er terug in. En zoals de papa van Boma al wist: 'trop is teveel'. :dontknow:
Merci, Bert voor de terechte terechtwijzing :headbang: ... me veel te snel laten gaan in verkeerd getrokken conclusies :oops: :thumbsdown: ... Lesson learned :!:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: wawasda nuweer ?

Post by Wipr »

Vering kopen is aliexpres checken :mrgreen:

Nu ni voor het 1en ander maar je het kan het zo gek niet bedenken of je waagt de gok voor een paar tien euro’s en je vindt een super achter of zelfs voorveer.

Mja, doet me er aan denken. Ik heb weken geleden ook veren besteld via aliexpres maar nog niks gezien :krabje:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: wawasda nuweer ?

Post by Blackbert »

dat was geen terechtwijzing, eerder een conclusie. ;)

als die spacer niet in het "restpakket" zit, is hij dan niet gewoon terug gemonteerd, met veren die zonder moeten geplaatst worden.
verklaart dat dan misschien ook niet het minder goede resultaat. vandaar 'trop is teveel'.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: wawasda nuweer ?

Post by Muug »

ergo: open vijzen en dubbelchecken

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: wawasda nuweer ?

Post by bompa »

Die gasten die die veren vervangen hebben zouden normaal toch moeten weten met wat ze bezig zijn zou ik denken,als er een spacer-buis in de vorkpoten zit zou de vervangende veer toch even lang moeten zij dan die er in zit , is ze veel langer zal die spacer niet moeten gestoken worden denk ik, bij mij waren ze toch even lang .Maar als die voorvering met de originele vering al hard was,is ze normaal met een progressieve veer nog sneller hard ,dan zou het gelijk OzzePaa aangeeft met de originele veer en een stukje van de spacer misschien toch wel geholpen kunnen zijn.

Ik heb bij mijne Tengere ook de veren vervangen door Hyperpro progressieve veren voor en achter, bij de voorvork alleen de veren vervangen de olie niet en ze zijn nu goed ,de achterveer is eigenlijk ietsje te hard ,maar nu moet ik er zo niet meer opletten dat ze doorslaat als ik toch is een put niet gezien heb , die kan zo wel dienen ,maar als het wa kalmer is ga ik een aluminium ring gieten en draaien om de originele de veer terug te steken maar dan iets opgespannen door de ring .

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: wawasda nuweer ?

Post by Blackbert »

bompa wrote: 31 Mar 2018 16:45 maar als het wa kalmer is ga ik een aluminium ring gieten en draaien om de originele de veer terug te steken maar dan iets opgespannen door de ring .
Dat verdient dan een nieuw draadje hier, met veel foto's en wat uitleg. :thumbsup:
grease up your baby for a ball on the hill

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: wawasda nuweer ?

Post by bompa »

Blackbert wrote: 31 Mar 2018 19:52
bompa wrote: 31 Mar 2018 16:45 maar als het wa kalmer is ga ik een aluminium ring gieten en draaien om de originele de veer terug te steken maar dan iets opgespannen door de ring .
Dat verdient dan een nieuw draadje hier, met veel foto's en wat uitleg. :thumbsup:
Ik heb verleden jaar al is een aluminium schijf proberen te gieten van lege blikjes cola :pillepalle: dachten er hierachter een paar :grin: maar dat is me redelijk gelukt om een ronde schijf in een ijzere concerveblikje te gieten , mijn houdvuur was eigenlijk iets te koud en daarmee was de gegoten schijf niet helemaal zuiver,en niet goed genoeg om te gebruiken, maar dat was maar een probeersel om te kijken of het met lege blikjes van cola zou gaan, Als ik er aan begin plaats ik wel een nieuw topic

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: wawasda nuweer ?

Post by pingu »

OzzePaa wrote: 30 Mar 2018 22:48 "Overhauling the front fork
Remove the front wheel (Removing the front wheel) Remove the forks (Removing the front fork).
The two legs are different: the LH one does not have a spring nor the pre-load tube.
To remove it, follow the removal procedure of the RH leg."
Een hele geruststelling om te weten dat de kwaliteitscontrole bij Ducati (toch wat de manual betreft) tip-top in orde is... :thumbsdown:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: wawasda nuweer ?

Post by Blackbert »

Heel veel handleidingen hebben 1 groot probleem: lost in translation.
De meeste mensen vallen terug op de Engelstalige versie, omdat die vaak het makkelijkst te vinden is. En ook makkelijker te begrijpen dan een Italiaanse bvb. Ook bij de Ktm-manuals wordt wel eens aangeraden de originele versie te raadplegen wegens verschillend van een vertaalde.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: wawasda nuweer ?

Post by OzzePaa »

Blackbert wrote: 01 Apr 2018 13:13 Heel veel handleidingen hebben 1 groot probleem: lost in translation.
De meeste mensen vallen terug op de Engelstalige versie, omdat die vaak het makkelijkst te vinden is. En ook makkelijker te begrijpen dan een Italiaanse bvb. Ook bij de Ktm-manuals wordt wel eens aangeraden de originele versie te raadplegen wegens verschillend van een vertaalde.
Dat is, denk ik ook, zeer waar ... Uit kurioziteit :ugeek: nog wat rondgesurft en blijkt dat zelfs de Italianen geen Italiaans exemplaar kunnen te vinden (of toch niet "gratuito" :mrgreen: ) ... en verwijzen ook naar de hoger aangegeven Engelstalige "workshop". Dat blijkt in feite een "voorlopige draft" te zijn met "onvolmaaktheden en onjuistheden" ... :roll:
Ducati beschouwt de linkerpoot zotezien als "niet demonteerbaar".
Ondertussen weten we natuurlijk dat da spel wel uit elkaar gehaald kan worden én er een veer inzit ;) :lipsrsealed2:
Eigenljk benieuwd of en hoe de gerenommeerde "Buchelli" Reparaturanleitung of "Haynes" Service Manual dat in hun versie hebben opgenomen.

Maar inderdaad, Muug, met dat gezever over al dan niet aanwezige veren :peepwall: gaat Zappa's Scrambo niet comfortabeler worden.
Hopelijk wel snel door ingrijpen van gekwalificeerde sleutelaars ...
zodat ze daverloos al die geplande forumritten kan meebollen :!: ;) :mrgreen: :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: wawasda nuweer ?

Post by zappa »

OzzePaa wrote: 01 Apr 2018 19:19
daverloos
scoppia mi sco- BOENK BOENK scoppia mi sco- BOENK BOENKScoppia, scoppia mi scoppia il cuor
:stars: :stars:



Ik kan al lang niet meer goed volgen, al die uitleg boven, wel niet wel niet wel niet dus wel een tweede veer vooraan,
lucht, zagen, dunne olie, ne ring .....

Ik loop al een tijdje met 't idee ( nee nen anderen moto dat gaat te veel pijn doen in den portemonee, gaat niet aanvaard worden aan het thuisfront ) Maar om eens tot bij Mototech te rijden en advies te vragen daar ? :dontknow:
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: wawasda nuweer ?

Post by Muug »

Zappa, laten we tezamen gaan.

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: wawasda nuweer ?

Post by zappa »

Muug wrote: 01 Apr 2018 21:02 Zappa, laten we tezamen gaan.
Heel graag :grin:
sig nature

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: wawasda nuweer ?

Post by Wipr »

bompa wrote: 31 Mar 2018 23:57
Blackbert wrote: 31 Mar 2018 19:52
bompa wrote: 31 Mar 2018 16:45 maar als het wa kalmer is ga ik een aluminium ring gieten en draaien om de originele de veer terug te steken maar dan iets opgespannen door de ring .
Dat verdient dan een nieuw draadje hier, met veel foto's en wat uitleg. :thumbsup:
Ik heb verleden jaar al is een aluminium schijf proberen te gieten van lege blikjes cola :pillepalle: dachten er hierachter een paar :grin: maar dat is me redelijk gelukt om een ronde schijf in een ijzere concerveblikje te gieten , mijn houdvuur was eigenlijk iets te koud en daarmee was de gegoten schijf niet helemaal zuiver,en niet goed genoeg om te gebruiken, maar dat was maar een probeersel om te kijken of het met lege blikjes van cola zou gaan, Als ik er aan begin plaats ik wel een nieuw topic
Ik experimenteer regelmatig met aluminium. Heb jaren geleden zelf een smeltoven gemaakt. Warmstoken doe je met een oude haardrogers via een pijp onderaan het vuur te laten uitkomen en dan gaat het smelten zonder problemen. Op mijn Instagram staat er een filmpje van het smelten. “Redho Metal Art Wim Predhomme”

Lege colablikjes zijn not done!!! Dit is minimale staalplaat en aan deze temperaturen geraak je niet met een opgestookt vuur. Ice tea blikjes, alle langwerpige blikjes bijv Nalu, Red Bull enz zijn alu en dat is dan kinderspel.
Nog een tip is een oud-ijzermarchant bezoeken en daar wat alu meenemen. Kostprijs is nog steeds gepepperd vind ik maar goed, sneller en ineens genoeg om een ring te smelten. Meerdere zelfs. Voor een minimale hoeveelheid te hebben van blikjes mag je al snel 100’den gaan smelten. Been there, done that ;)

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: wawasda nuweer ?

Post by bompa »

Wipr wrote: 03 Apr 2018 16:12
bompa wrote: 31 Mar 2018 23:57
Blackbert wrote: 31 Mar 2018 19:52

Dat verdient dan een nieuw draadje hier, met veel foto's en wat uitleg. :thumbsup:
Ik heb verleden jaar al is een aluminium schijf proberen te gieten van lege blikjes cola :pillepalle: dachten er hierachter een paar :grin: maar dat is me redelijk gelukt om een ronde schijf in een ijzere concerveblikje te gieten , mijn houdvuur was eigenlijk iets te koud en daarmee was de gegoten schijf niet helemaal zuiver,en niet goed genoeg om te gebruiken, Als ik er aan begin plaats ik wel een nieuw topic
Ik experimenteer regelmatig met aluminium. Heb jaren geleden zelf een smeltoven gemaakt. Warmstoken doe je met een oude haardrogers via een pijp onderaan het vuur te laten uitkomen en dan gaat het smelten zonder problemen. Op mijn Instagram staat er een filmpje van het smelten. “Redho Metal Art Wim Predhomme”

Lege colablikjes zijn not done!!! Dit is minimale staalplaat en aan deze temperaturen geraak je niet met een opgestookt vuur. Ice tea blikjes, alle langwerpige blikjes bijv Nalu, Red Bull enz zijn alu en dat is dan kinderspel.
Nog een tip is een oud-ijzermarchant bezoeken en daar wat alu meenemen. Kostprijs is nog steeds gepepperd vind ik maar goed, sneller en ineens genoeg om een ring te smelten. Meerdere zelfs. Voor een minimale hoeveelheid te hebben van blikjes mag je al snel 100’den gaan smelten. Been there, done that ;)
Image
Ik weet wel hoe ik dat moet smelten , ik heb ooit zelf een smisvuur gemaakt en op het werk ooit redelijk wat gesmeed ,maar met verleden jaar hier de haag uit te doen heb ik droge takken buiten in mijn ooit zelfgemaakte stoof opgestookt , en daar een conserveblikje in dat vuur gezet , en nu en dan wa cola blikjes ingedaan en laten smelten , maar als ik er aan begin dan maak ik de BBQ aan :grin: en met de blaaspijp van de compresseur wat bij blazen komt dat wel in orde , die schijf hierboven is bijna dik genoeg moet er nog wat kunnen afdraaien normaal, maar ze is niet proper genoeg wegens toen niet warm genoeg en niet genoeg aandacht , maar dat was zo maar tussendoor om te kijken of het wel zou lukken ,(maar blikjes die niet aan het magneet blijven hangen is geen ijzer)Maar dat zal nog niet voor de eerste maanden zijn ,ik kan nog verder met de vering gelijk ze er nu onder steekt.

Post Reply