Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Droopy »

Ferm geluk gehad Cooper.

Hopelijk niet teveel lichamelijke en financiële naweeën. :|

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Muug »

Stefke wrote: 30 May 2018 19:11
Muug wrote: 30 May 2018 07:35 :shock:
poging tot doodslag effenaf
poging tot zelfmoord dan toch... :roll:
Ik had het over de autobestuurder!

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by pingu »

Cooper wrote: 30 May 2018 20:30 Gisterenavond toch nog naar spoed gereden, nek begon meer en meer pijn te doen ben tijdens de val met m'n helm zijdelings op m'n linkerstuuruiteinde geknotst. Blijkbaar wat spiertjes verrokken in de nek ook rechterpink is gespalkt. Op die moment voel je door de adrenaline geen pijn maar nu ook na een nachtje slapen ben ik in m'n slaap precies nog eens overreden geweest, manman armen, billen, nek... alles doet pijn. Chauffeur wou niet uit z'n wagen komen, pas toen de politie arriveerde veerde hij recht om zijn, verdraaide, versie van de feiten te geven. Politie bleek dit zo op't eerst zicht precies wel te nuanceren en zette hem vlug weer met beide voetjes op de grond. Of hij wel of niet in orde was weet ik niet maar moest wel z'n motorkap opentrekken !??? Had de medemotard hem niet staande gehouden was de vogel wss. gaan vliegen, file kwam net terug op gang. Beweerde hij aan politie nog dat hij was verder gereden om zich even verder op de pechstrook te zetten, a ja want op de plek waar het gebeurde was er geen !!! Weet niet of hij ook hier aktief is maar bij deze nog eens mijn dank aan Kymcorijder Yves Francois om te blijven tot de politie er was en ook zijn versie te geven. Hij had me wel maar zien vallen en heeft verder niks gezien, mocht dus van de ordediensten zonder verklaring beschikken.
Gelukkig is het "alleen maar" stijf en een gespalkte pink. Dat gaat mits wat rust vanzelf weer over. 't had veel, veel erger kunnen zijn...

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Koeno »

Ontdekt dat een GS een benzine meter heeft die niet te vertrouwen is,
maar ook een check op olie peil dat niet echt te vertrouwen valt...
Olie peil geeft meestal een OK aan,
enkel gisteren (toen ik op een helling stond) een melding "check oil".

Van morgen dan maar deftig gepeild:
Warm gereden,
op vlakke ondergrond op de middenbok gezet,
5 minuuutjes gewacht en naar het peilglas zitten turen:
leeg.... leeg... leeg...

dan maar half litertje SAE 10W40 bij gegoten, en dan kwam het halverwege het peilglas.
vanavond nog eens controleren...

Bij deze ook de eerste keer in 10 jaar motorrijden dat ik olie moet bijvullen op een motor...
9.5 jaar Honda, 0.5jaar bmw...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Muug »

ik heb al gelezen dat het oliepeil nog al eens "onbetrouwbaar" is. De ene keer staat het onnozel laag, de andere keer laag. Soms ook te hoog, als ge zo een paar keer hebt bijgevuld. :x Regelmatig controleren is de boodschap zodat ge een goed beeld hebt.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Wipr »

Dat het allemaal snel opgelost wordt cooper!!!
Last edited by Wipr on 03 Jun 2018 23:51, edited 1 time in total.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Stefke »

Koeno wrote: 01 Jun 2018 09:55 Van morgen dan maar deftig gepeild:
Warm gereden,
op vlakke ondergrond op de middenbok gezet,
5 minuuutjes gewacht en naar het peilglas zitten turen:
leeg.... leeg... leeg...
terwijl de deftige manier zou moeten zijn, warm rijden, 10 minuten op zijpoot laten staan zodat de oliekoeler onder de koplamp kan leeglopen, dan op de middenpoot zetten en peilen... 8-)
Koeno wrote: 01 Jun 2018 09:55 Bij deze ook de eerste keer in 10 jaar motorrijden dat ik olie moet bijvullen op een motor...
9.5 jaar Honda, 0.5jaar bmw...
tja niks mis met olie bijvullen... doe ik ook ( Honda, Kawasaki, BMW, Triumph,...)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Koeno »

Stefke wrote: 01 Jun 2018 13:28
terwijl de deftige manier zou moeten zijn, warm rijden, 10 minuten op zijpoot laten staan zodat de oliekoeler onder de koplamp kan leeglopen, dan op de middenpoot zetten en peilen... 8-)
Sjah, als BMW zegt in zijn boekske: Warm rijden -> Middenbok -> 5 minuten wachten...
Wie ben ik dan om te zeggen dat dat dommerikken zijn?

Zal het vanavond zo eens proberen...
zien of het veel verschil geeft...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Muug »

Koeno wrote: 01 Jun 2018 13:34 Sjah, als BMW zegt in zijn boekske: Warm rijden -> Middenbok -> 5 minuten wachten...
Wie ben ik dan om te zeggen dat dat dommerikken zijn?
neeneen, ge hebt gelijk. Als een GS iets nieuws is voor u, dan is het logisch ende correct dat ge het boekske volgt.
Maar don't forget dat er ondertussen al zo'n 20 jaar ervaring is met de vierklepsboxer. Dus er bestaat een wereldwijde multitalige gemeenschap die allemachtig veel weet over dat modelleke. Meer en beter soms dan 't geen er in het BMW-boekske staat.
Het advies van Stefke is trouwens ook voor mij nieuw. :thumbsup:

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Stefke »

maar geen nood, ik heb ook al van alles geprobeerd, ook minitieus op dezelfde manier en toch totaal verschillende resultaten. dag 1 goed, dag 2 niks te zien en ook niks gedaan, dag 3 terug goed... :dontknow: , ik lig er niet meer wakker van, 12 jaar boxerrijden heeft zo zijn voordelen... :ricky:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Koeno »

Dat maakt het allemaal dat beetje spannender zeker he...
khad wel het gevoel dat na olie bijvullen alles wat minder lawaai maakte...
ach, oliepeil zit snor nu, das al een goed begin he

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Blackbert »

Muug wrote: 01 Jun 2018 15:41
Koeno wrote: 01 Jun 2018 13:34 Sjah, als BMW zegt in zijn boekske: Warm rijden -> Middenbok -> 5 minuten wachten...
Wie ben ik dan om te zeggen dat dat dommerikken zijn?
neeneen, ge hebt gelijk. Als een GS iets nieuws is voor u, dan is het logisch ende correct dat ge het boekske volgt.
Maar don't forget dat er ondertussen al zo'n 20 jaar ervaring is met de vierklepsboxer. Dus er bestaat een wereldwijde multitalige gemeenschap die allemachtig veel weet over dat modelleke. Meer en beter soms dan 't geen er in het BMW-boekske staat.
Het advies van Stefke is trouwens ook voor mij nieuw. :thumbsup:
In de boekskes van Volvo staat ook dat de automatische bak geen onderhoud nodig heeft, buiten olie aflaten en weer vullen met verse, om de tig km.
Van de vele bakken die gingen bokken ligt er hier nog ene klaar voor de oudijzerboer. Omdat er maar een fractie van de olie uitkomt, de rest blijft in die kilometers fijne kanaaltjes zitten. Op elk Volvo forum is het advies: flushen onder lichte druk, tot alle rotzooi eruit is. Kost wat meer tijd en geld, maar nog altijd minder dan een nieuwe of gereviseerde boite.

Tis al een goed begin dat je dat boekje tenminste opendoet en leest. ;) Da's de basis. De finetuning in onderhoud en gebruik is op het internet te vinden. Of al eens bij een goeie mecano.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Muug »

klepspeling GS gecontroleerd, maar twee klepkes moesten een héél klein beetje worden bijgesteld.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Davy78 »

Vlak in de zon in mijn lederen pak staan vloeken naast de cbr, die niemeer wou starten. Nogal een chance dat hij na 10 minuten net genoeg juice had om toch te starten. Thuis gekomen, motor stil gelegd en direct opnieuw proberen starten: terug compleet plat

Eigen schuld eigenlijk, ik had al effkes in de mot dat die batterij stillekes aant sterven was ...

Soit, volgende zaterdag dagje mettet, dus moet dringend nieuwe batterij hebben. Kan ik verwachten dat eender welke motor garage zo een batterij op stock heeft, of is dat allemaal vrij specifiek voor uw type motor? (ik veronderstel van niet?)

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Blackbert »

Uw merkdealer misschien wel, maar niet de goedkoopste waarschijnlijk
een RAD ergens niet te ver weg?
Of in een banden/batterijcentrale. Duurt meestal niet al te lang als ze niet op stock is.

Dat is redelijk specifiek. geleverde power en vooral de afmetingen verschillen nogal. Haal de oude eruit en schrijf het type op om morgen op jacht te gaan.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Stefke »

Davy78 wrote: 03 Jun 2018 16:59 Eigen schuld eigenlijk, ik had al effkes in de mot dat die batterij stillekes aant sterven was ...
En ik denk dan misschien is het wel de spanningsregelaar, dat is nogal eens het echt zwakke punt van die modellekes...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Muug »

Zegt er hier thuis een klein: "papa, gaan we vandaag motorrijden"? :shock:
'k peis dat mijne grijns niet veel breder kon zijn :w00t:
Dat komt duidelijk in orde :rayof:

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Tom Thumper »

Gewoon een naftbakje leeg gereden, zonder stoppen. ;) Dat was weer eens veel te lang geleden.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Davy78 »

Blackbert wrote: 03 Jun 2018 18:13 Uw merkdealer misschien wel, maar niet de goedkoopste waarschijnlijk
een RAD ergens niet te ver weg?
RAD heeft inderdaad wel wat op stock blijkbaar.::
https://www.rad.eu/nl/x9/batterijen-mot ... 309+300003

Misschien ga ik ineens voor zo een Lion batterij ...
Stefke wrote: 03 Jun 2018 19:23 En ik denk dan misschien is het wel de spanningsregelaar, dat is nogal eens het echt zwakke punt van die modellekes...
Het plan is om er direct een nieuwe batterij in te steken zodat ik zaterdag kan rijden, en dan daarna hem eens binnen te steken om het laadcircuit te laten controlleren. Ik heb gisteren de spanning eens gemeten met draaiende motor, en ik had 13,2V. Als ik het goed begrepen heb is dat te weinig (was wel met heel platte batterij)

Net eens opnieuw gemeten met volle batterij (hij heeft gans de nacht aan de lader gehangen), en nu meet ik 14,6V. Kan ik dan concluderen dat het laadcircuit wel ok is?

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Droopy »

Muug wrote: 03 Jun 2018 21:47 Zegt er hier thuis een klein: "papa, gaan we vandaag motorrijden"? :shock:
'k peis dat mijne grijns niet veel breder kon zijn :w00t:
Dat komt duidelijk in orde :rayof:
Prijs je gelukkig :) , zelf wacht ik al jaren op die vraag en ik vermoed dat die vraag er nooit zal komen. ;)
Om de een of andere reden is ons motorvirus hier bij geen enkele van de drie meegegeven en ik weet eigenlijk niet of dat nu een goede of slechte zaak is. :dontknow:
(Net zoals mijn voetbalvirus trouwens. :blink: :cry: )

Locked