vraag voor rij-instructeurs

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Post Reply
Mario
Posts: 727
Joined: 23 Oct 2009 11:35

vraag voor rij-instructeurs

Post by Mario »

onze oudste is onlangs geslaagd voor zijn theoretisch examen
hij beweert mordicus dat hij overdag tijdens weekends niet mag rijden maar ik geloof daar niets van

op de website rijbewijzer.be staat letterlijk :
"je mag niet met de auto rijden tussen 22 en 6 uur op vrijdag, zaterdag, zondag, op de vooravond van en op wettelijke feestdagen zelf"

er staat geen komma tussen "6 uur" en "op vrijdag enz.", dus mijn interpretatie klopt vind ik

wie heeft er gelijk ?

Koeno
Posts: 3223
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: vraag voor rij-instructeurs

Post by Koeno »

in mijn tijd, mocht ik overdag gewoon rijden, maar idd vanaf 22U ni meer...

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Re: vraag voor rij-instructeurs

Post by toeternietoe »

Mario wrote: 11 Sep 2018 19:32 onze oudste is onlangs geslaagd voor zijn theoretisch examen
hij beweert mordicus dat hij overdag tijdens weekends niet mag rijden maar ik geloof daar niets van

op de website rijbewijzer.be staat letterlijk :
"je mag niet met de auto rijden tussen 22 en 6 uur op vrijdag, zaterdag, zondag, op de vooravond van en op wettelijke feestdagen zelf"

er staat geen komma tussen "6 uur" en "op vrijdag enz.", dus mijn interpretatie klopt vind ik

wie heeft er gelijk ?
Afgaande op de tekst die je post, heb je gelijk. Die extra komma zou er trouwens een vrij kromme zin van maken. Het zou immers geen zin meer hebben nog apart de vooravond van de wettelijke feestdagen te vermelden. De tijdsbeperking slaat dan op alle dagen.

Dit illustreert nu duidelijk het verschil tussen begrijpend lezen en letterlijk lezen.
Last edited by toeternietoe on 17 Sep 2018 21:56, edited 1 time in total.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
Muug
Posts: 11801
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: vraag voor rij-instructeurs

Post by Muug »

Mario wrote: 11 Sep 2018 19:32 wie heeft er gelijk ?
gij

Post Reply