C rijbewijs praktijk

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Wipr
Posts: 1986
Joined: 27 Oct 2009 01:38

C rijbewijs praktijk

Post by Wipr »

Midden en eind september moet ik, (ale ik MOET ni) mijn verplichte praktische rijlessen voor het klassieke C rijbewijs gaan doen en 25sept dacht ik ineens het examen.

Is dat hetzelfde als met den otto maar dan alles wat groter breder en trager of totaal anders?

User avatar
zappa
Posts: 4522
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: C rijbewijs praktijk

Post by zappa »

Al wat er meer is dan gewoon uw boodschapjes in de otto koffer laden, zal daar ook bijkomen, ook nog vast een beetje over rij en rust tijden, tachograaf , werking van remmen enz enz, good luck
sig nature

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: C rijbewijs praktijk

Post by TRooPER »

ik denk dat daar tegenwoordig al veel meer bij komt kijken dan beetje rondrijden.
15j geleden mocht ik de klassieke manoeuvres doen, parkeren recht achteruit tot tegen laaddok, .....etc

tegenwoordig moet je denk ik ook al aantonen hoe je de lading gaat veilig aanspannen etc

moest ik van u zijn, kzou er toch eens dieper over informeren....

good luck!
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: C rijbewijs praktijk

Post by Muug »

TRooPER wrote: 04 Sep 2018 10:46 moest ik van u zijn, kzou er toch eens dieper over informeren....
good luck!
Dat zal hij wel gedaan hebben zekers?
Ik weet nog dat Raketman en Stefke dat op een gegeven moment ook zijn gaan behalen. Raketman zat nog in de "oude" regeling en Stefke al in de nieuwe. Dacht ik. Mijn Alzheimer wordt hoe langer hoe erger. :cry:

User avatar
Blackbert
Posts: 3510
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: C rijbewijs praktijk

Post by Blackbert »

Komt daar nog bovenop: het attest van beroepsbekwaamheid.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4522
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: C rijbewijs praktijk

Post by zappa »

En.... medische schifting, als ge maar ne meter voor uw ziet, zal't niet vet worden :mrgreen:
sig nature

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: C rijbewijs praktijk

Post by TRooPER »

Blackbert wrote: 04 Sep 2018 18:14 Komt daar nog bovenop: het attest van beroepsbekwaamheid.
Met uitzonderingen
😊
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
den Bullet
Posts: 1485
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: C rijbewijs praktijk

Post by den Bullet »

Blackbert wrote: 04 Sep 2018 18:14 Komt daar nog bovenop: het attest van beroepsbekwaamheid.
Sinds 1 januari 2018 is de sectorale kennis motorvoertuigen boven 3,5 ton niet meer vereist. ;)

https://www.vlaanderen.be/nl/ondernemen ... e-beroepen

User avatar
Blackbert
Posts: 3510
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: C rijbewijs praktijk

Post by Blackbert »

Mooi, denk ik.
Maar het gaat hier over. En da's nog maar een paar jaar ingevoerd.
https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... ekwaamheid
grease up your baby for a ball on the hill

Wipr
Posts: 1986
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: C rijbewijs praktijk

Post by Wipr »

Medisch attest moet in orde zijn VOOR je de praktijk gaat doen.

Vakbekwaamheid is dan weer een aparte keuze. Een rijbewijs C of D met of zonder vakbekwaamheid. Voor mij is dit niet van toepassing dus zonder. De 8u min verplichte praktijk zal wel veel duidelijk maken. Idd, lading juist positioneren, vastzetten, tachograaf en dergelijke zit er ook mee in. Werking remmen enz.

Komt wel in orde. Het stomme is dat ik het uiteindelijk totaal niet ga nodig hebben. Was er aan begonnen met het oog op een 3,5T camper te besturen maar uiteindelijk een eentje geworden dat met een B rijbewijs mag bestuurd worden.

Theorie was al achter de rug, afspraken oogarts en medische keuring FOD waren al gemaakt dus gaan we het gewoon doen. Verloren is het niet en wie weet komt het nog van pas op een later moment.

PS: om de 5j moet je de medische schifting opnieuw doen. Iemand met een vakbekwaamheid moet 5jaarlijks een 35u scholing doen. Als je na het behalen bijv stopt met je job als vrachtwagenchauffeur en je gaat 15j een bureaukosten doen dan is je rijbewijs na 5j niet meer geldig. Wil je dan na die 15j toch terug aan de slag als vrachtwagenchauffeur of met een +3,5T camper gaan rijden dan volstaat een nieuwe medische keuring.

Hier bewust gekozen voor een “klassiek” C rijbewijs en geen C1 rijbewijs (tussen 3,5-7,5T) omdat ik er niet van zou verschieten dat men (EU) binnen afzienbare tijd houders van een B rijbewijs, zou toelaten een mobilehome te besturen +3,5T
De FOD geneesheer wist me te vertellen dat dit in Frankrijk en Duitsland reeds het geval was en oftewel moeten deze grootmachten binnen de EU tegen hun mobilehomers :mrgreen: gaan zeggen dat ze de camper moeten verkopen of als of een C rijbewijs moeten gaan halen OF trekken ze het voor de andere landen gewoon op tot 7,5T

Dus om een beetje te voorkomen dat de 933€ niet in de vuilbak gesmeten is de komende jaren de gewone klassieke C genomen. (Een rijbewijs C1 kost net hetzelfde)

User avatar
zappa
Posts: 4522
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: C rijbewijs praktijk

Post by zappa »

Wipr wrote: 11 Sep 2018 23:11
PS: om de 5j moet je de medische schifting opnieuw doen. Iemand met een vakbekwaamheid moet 5jaarlijks een 35u scholing doen. Als je na het behalen bijv stopt met je job als vrachtwagenchauffeur en je gaat 15j een bureaukosten doen dan is je rijbewijs na 5j niet meer geldig.
Niet waar, je rijbewijs is als een diploma, ze kunnen je dat niet meer afnemen (tenzij ge heeeel erg dronken achter uw stuur zit :mrgreen: en dan tijdelijk )

Maar je mag altijd met een C een vrachtwagen besturen, alleen niet in loondienst, maw als je uw boodschappen gaat doen met de scania dan kan dat ;) privé dus.
sig nature

User avatar
Bij
Posts: 444
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: C rijbewijs praktijk

Post by Bij »

maar uw medische keuring moet toch nog wel in orde zijn ??
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Wipr
Posts: 1986
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: C rijbewijs praktijk

Post by Wipr »

Zappa zal vast en zeker wel gelijk hebben maar het is allemaal zooooo klaar als een suikerklontje :peepwall:

Van die Scania is geen slecht idee Zappa. Zoiets overleeft mij nog wel en altijd genoeg kofferruimte he :mrgreen:
Als de VW weg gaat dan komt er sowieso een degelijke camionette.

Jopet
Posts: 839
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: C rijbewijs praktijk

Post by Jopet »

De trucks van tegenwoordig rijden zo gemakkelijk dat er nog nauwelijks verschil is in het rijden, maar zoals je aangaf, alleen allemaal een beetje groter en breder en misschien wat meer knoppekes op het dashbord.
Het grootste verschil is de afstand tussen de 2 assen waardoor de meesten in het begin hun bochten te nauw nemen en daardoor tegen of over de borduur gaan.

I.V.M. vakbekwaamheid en med. schifting:
je moet onderscheidt maken tussen bezoldigd vervoer of niet bezoldigd vervoer, wanneer je rijbewijs C aflegt om bvb met je eigen zware mobilhome te rijden dan zijn er na het afleggen van het rijbewijs geen bijkomende eisen en is je rijbewijs tot het einde je dagen geldig.
Wanneer je echter je C aflegt om met de zware camionette van het werk de baan op te gaan dan heb je zowel vakbekwaamheid (code 95 op het rijbewijs in vak 12) als medische schifting nodig (in vak 11), staan beide dus vermeld op het rijbewijs.
Zonder deze 2 is je C enkel geldig voor privé gebruik, er zijn echter uitzonderingen voor vakbekwaamheid zoals mensen die rijden voor brandweer, leger, civiele bescherming en nog een paar anderen.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
zappa
Posts: 4522
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: C rijbewijs praktijk

Post by zappa »

Jopet wrote: 13 Sep 2018 18:44
I.V.M. vakbekwaamheid en med. schifting:

Jopet
das nu ne keer klaar en duidelijk uitgelegd :thumbsup: :thumbsup: zou het niet beter kunnen verwoorden :grin:
sig nature

User avatar
Droopy
Posts: 1068
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: C rijbewijs praktijk

Post by Droopy »

Duidelijk en toch niet duidelijk. :dontknow:

Op mijn rijbewijs staat dat ik permanent een A en B rijbewijs heb en staat ook dat mijn C rijbewijs geldig was tot ergens in 2004.
Dit was omdat ik geen zin had om de toen ingevoerde medische keuring te volgen om mijn C rijbewijs te verlengen vermits ik dat rijbewijs na mijn legerdienst nooit meer nodig heb gehad. :)
De uitleg die ik toen kreeg was dat ik mijn rijbewijs C terug kan gebruiken als ik mij aanmeld voor medische keuring en voldoe aan de testen. :book2:

Jopet
Posts: 839
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: C rijbewijs praktijk

Post by Jopet »

Droopy wrote: 14 Sep 2018 21:01 Duidelijk en toch niet duidelijk. :dontknow:
Nochtans heel simpel, rijbewijs C vervalt nooit, net zoals je A of B nooit vervalt, wat je hebt heb je dus voor altijd tenzij je eens heel stout bent geweest :mrgreen: , wat vervalt wel zijn dus de medische schifting en eventueel Code 95, de laatste geldige datum staat dus op je rijbewijs. In jouw geval was dit 2004. Dit wil gewoon zeggen dat je je C nog altijd mag gebruiken voor privé doeleinden, maar sinds 2004 niet meer voor bezoldigd vervoer, leg je morgen je code 95 af en onderga je een medische schifting dan mag je terug bezoldigd vervoer doen.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Droopy
Posts: 1068
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: C rijbewijs praktijk

Post by Droopy »

@jopet bedankt, da's duidelijk.:thumbsup:

Wipr
Posts: 1986
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: C rijbewijs praktijk

Post by Wipr »

Vandaag examen gedaan en normaal kom je dan online om te pochen dat je geslaagd bent maar dat was dus niet het geval :furious3: :furious3: :furious3:

Geloof het of niet maar ik heb alles perfect gedaan maar toen de examinator me vroeg om te gaan kijken achter de vrachtwagen had ik mijn deur niet gesloten (wel handrem op) en dat was voldoende om nadien mee te delen dat ik helaas niet geslaagd was! WAT een klote wetgeving. :thumbsdown: het was me door de begeleider doorheen de opleiding meegedeeld maar komaan, dit heeft niets met het rijden te maken. Tot daar nog aan toe dat het op de pechstrook zou zijn maar op een afgesloten privé terrein.? Zelfs een borduur meepakken word zo niet bestraft! Begeleider gaf het toe dat het absurd was maar rules are rules!

Ach ja, er zijn zoveel regels en wetten waar mijn haren recht van omhoog komen. Dit zal een wetgeving naar hedendaagse normen zijn zeker. Deur toe of een transmigrant springt in uwe camion :roll:

Dus een echt klotedag maar morgen een andere dag en voor een kleine 300€ mag je nog eens een kans wagen :w00t:

User avatar
Raketman
Posts: 1266
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: C rijbewijs praktijk

Post by Raketman »

Ik heb dat idd destijds zo ongeveer samen met Stef gedaan op't werk...Mijn medische schifting heb ik altijd geldig gehouden, vakbekwaamheid is al lang vervallen. Maar toch content dat ik het heb, want ik ben zo de enige in ons groepke van W02 oldtimers die met den Dodge WC62 mag rijden. En die is nogal redelijk noodzakelijk voor het vervoer van meerdere motorfietsen naar een evenement.
Nil volentibus arduum

Post Reply