Ewel, een cardan tiens ... kijken niet nee, maar aanspannen, kuisen en vervangen : niemeer aan mij besteed
Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
amai het kuisen, vervangen en smeren kan mij ni schelen...
Maar op de varadero en CB heb ik echt gigantisch veel moeite gehad om dat spannen deftig te doen...
op dat vlak ben ik best fan van de cardan.
Koen... De Fan Van De Cardan Man.
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Mijn kettingen gaan gemiddeld zelden langer dan 15.000 km mee, nu heb ik bij de laatste kettingwissel een scottoiler gemonteerd (ja, ja helemaal zelf gedaan ) en inmiddels ben ik 10.000 km verder en die ketting ziet er een stuk minder versleten uit en ik heb ze ook nog niet moeten aanspannen maar 'k weet niet of dat laatste aan de scottoiler ligt of aan mijn met de jaren braver geworden rechterpols.
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Bij Motocare was het dit weekend opendeur, met testritten met KTMs en Husqvarna's. Om het uur kon je met een testmoto achter een voorrijder een parcours van 30 minuten rijden. Er waren geen voorinschrijvingen, dus gewoon aankomen en zien of er een motor beschikbaar was. Ik kwam om 13u20 daar aan, en voor de rit van 13u30 waren er nog 2 motoren beschikbaar. En 1 daarvan was de 790 Adventure, die ik wilde rijden. Over geluk gesproken .
Voor de zitpositie had ik wat schrik, want ik las dat vele testrijders die nogal krap vonden, maar in vergelijking met mijn RT is de beenhoek zelfs ruimer. Het zadel is wel hoger, maar ik kon toch mijn been er redelijk vlot over zwaaien. Duidelijk lager dan mijn 1190 indertijd, en ook duidelijk lager dan de 790 Adventure R, die veel meer gericht is op off road.
Nog een eigenschap van het zadel: hard ! Net een plank. Er kan later wel een comfortzadel besteld worden. Maar misschien is zulk een hard zadel wel beter op lange afstanden? Bij de 1190 werd die hardheid volledig gecompenseerd door een superieure vering. Bij de 790 ben ik niet zo overtuigd. De vering van het R-model zou wel veel beter zijn. Langere veerwegen, volledig instelbaar. Bij de gewone Adventure is enkel de veervoorspanning achteraan instelbaar.
Op de snelweg biedt het windscherm natuurlijk niet dezelfde protectie als de caravanruit van mijn RT. Het scherm kan in 2 posities gezet worden, maar daarvoor heb je een schroevendraaier nodig.
Het dashboard is een modern TFT-scherm. Een juweeltje, perfect afleesbaar. Zeker in vergelijking met dat van mijn 2010 RT. Met een intuïtief goed aanvoelende bediening van de instellingen. Schakelen is net zoals ik gewend was van de 1190. Je moet maar even denken dat je wil schakelen, en het is al gebeurd. Bij het remmen moest ik weer even wennen aan het duik-effect van de voorvering. Bij een RT merk je daar niets van. Of de remmen erg krachtig zijn heb ik niet kunnen testen. Je kan in een groep met allemaal motorrijders op een motor die ze niet gewend zijn, moeilijk plots de remmen toeknijpen. Per slot van rekening teken je een papier dat je zelf verantwoordelijk bent voor schade...
Al bij al lijkt me de kans groot dat dit ooit de vervanger van mijn RT zal worden. Krachtig, wendbaar, licht. Veel fun en toch reiscapaciteiten (kofferset, cruise control, handvatverwarming en een middenbok moeten dan wel bijbesteld worden). Voor mij spijtig dat het een ketting is ipv een cardan. Minder opbergmogelijkheden, minder windprotectie zijn ook minpunten. Maar de ideale motorfiets bestaat toch niet...
Het ritje met de KTM toverde een brede smile op mijn gezicht. De motor levert 95 PK, iets minder dan mijn mijn RT, maar hij leek veel krachtiger. De motor levert zijn vermogen heel vloeiend af. Het gashendel is vlot te bedienen. Je kan rustig het gas open draaien, maar ook met een ruk en dan vliegt hij vooruit. Met zijn gewicht van rond de 200 kilo, en met de benzinetanks op de plaats waar bij de BMW-boxer de cilinders hangen, gooi je het ding van rechts naar links alsof het een fiets is. Van links naar rechts ook, trouwens. En dat ondanks een voorwiel van 21 inch.Voor de zitpositie had ik wat schrik, want ik las dat vele testrijders die nogal krap vonden, maar in vergelijking met mijn RT is de beenhoek zelfs ruimer. Het zadel is wel hoger, maar ik kon toch mijn been er redelijk vlot over zwaaien. Duidelijk lager dan mijn 1190 indertijd, en ook duidelijk lager dan de 790 Adventure R, die veel meer gericht is op off road.
Nog een eigenschap van het zadel: hard ! Net een plank. Er kan later wel een comfortzadel besteld worden. Maar misschien is zulk een hard zadel wel beter op lange afstanden? Bij de 1190 werd die hardheid volledig gecompenseerd door een superieure vering. Bij de 790 ben ik niet zo overtuigd. De vering van het R-model zou wel veel beter zijn. Langere veerwegen, volledig instelbaar. Bij de gewone Adventure is enkel de veervoorspanning achteraan instelbaar.
Op de snelweg biedt het windscherm natuurlijk niet dezelfde protectie als de caravanruit van mijn RT. Het scherm kan in 2 posities gezet worden, maar daarvoor heb je een schroevendraaier nodig.
Het dashboard is een modern TFT-scherm. Een juweeltje, perfect afleesbaar. Zeker in vergelijking met dat van mijn 2010 RT. Met een intuïtief goed aanvoelende bediening van de instellingen. Schakelen is net zoals ik gewend was van de 1190. Je moet maar even denken dat je wil schakelen, en het is al gebeurd. Bij het remmen moest ik weer even wennen aan het duik-effect van de voorvering. Bij een RT merk je daar niets van. Of de remmen erg krachtig zijn heb ik niet kunnen testen. Je kan in een groep met allemaal motorrijders op een motor die ze niet gewend zijn, moeilijk plots de remmen toeknijpen. Per slot van rekening teken je een papier dat je zelf verantwoordelijk bent voor schade...
Al bij al lijkt me de kans groot dat dit ooit de vervanger van mijn RT zal worden. Krachtig, wendbaar, licht. Veel fun en toch reiscapaciteiten (kofferset, cruise control, handvatverwarming en een middenbok moeten dan wel bijbesteld worden). Voor mij spijtig dat het een ketting is ipv een cardan. Minder opbergmogelijkheden, minder windprotectie zijn ook minpunten. Maar de ideale motorfiets bestaat toch niet...
- Attachments
-
- 790 ADV 03.jpg
- (434.72 KiB) Downloaded 354 times
Last edited by F M on 15 Apr 2019 08:51, edited 1 time in total.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
en nu de moto guzzi v85tt ne keer gaan testrijden (das wel met ne cardan) en hier uw bevindingen neerpennen aub ?
sig nature
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Die Guzzi ? 30 kg zwaarder, 15 PK minder, ook wat Nms minder, lelijk...
En vind me eens een dealer in de buurt van het Leuvense? Zoek vooral op de Belgische site van Moto Guzzi, dan mag je een aantal Nederlndse provincies aanduiden om uit te kiezen.
En vind me eens een dealer in de buurt van het Leuvense? Zoek vooral op de Belgische site van Moto Guzzi, dan mag je een aantal Nederlndse provincies aanduiden om uit te kiezen.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Ik was daar Zaterdag namiddag aanwezig.
Maar dan om de KTM Hooligans te begeleiden
Honda Crosstourer VFR 1200X Dct (2.0)
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://fransealpen2017.blogspot.com/
http://corsica2018.blogspot.com
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://fransealpen2017.blogspot.com/
http://corsica2018.blogspot.com
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Ha, ik heb nog getwijfeld of ik niet de zaterdag zou gaan.
I am confused. Oh no, maybe not!
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Tja, je neemt me de woorden uit de mond. De enige reden waarom ik de Guzzi v85tt zou kopen is zijn bloedmooie uiterlijk. En die KTM spant de kroon in de lijst van lelijke motos die KTM de laatste jaren op de markt heeft gebracht, maar ja zoals het oude Chinese spreekwoord zegt: '你不能爭論味道和顏色'
Me gusta la moto, me gustas tu.
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
@ FM test dan volgend jaar ne keer die nog nieuw uit te brengen 1090 adv met ook zo'n lage tank = laaghangend gewicht en 125 pk ?
sig nature
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
hoh ik vind die ktm adv s ook niet zooooo mister universe, maar een ding is een feit, hoe dik je gat ook wordt, het zal nooit groter worden dan dat tussen de koplamp en het voorwiel
sig nature
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Wel, ik heb precies niet veel behoefte aan die extra 30 PK's. Ik heb de 1190 met 150 PK gehad, maar de 95 PK van de 790 leken me even potent. En dat 790-motortje draait veel fijner dan de 1190. Echt een leuk ding.
Wat me erg aantrekt is de zithoogte van 83 cm. Dat is voor mij nog OK. De 1090/1290 zijn een pak hoger.
Eigenlijk moet ik de Tommen en de Mario's gelijk geven. Mooi is ie niet. Maar als je erop zit , zie je dat toch niet. En de Guzzi is helemaal mijn ding niet.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
De 790.... ik moest wat wrang lachen toen ik de cijfers van de nieuwe nummerplaat voor mijn 950 voor het eerst zag.
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Tof verslag Frans
Mooi vind ik de 790 adventurer ook niet maar dat het goed rijdt hoeft geen betoog. De motor van de BMW vind ik geweldig, krachtig genoeg, koppel maar alles nogal bruut. De bmw een bodybuilder en de 790 een jonge topfitte atleet die de helft weegt dan de bodybuilder.
Maar euhm, zat er standaard geen quickshifter op?
Mooi vind ik de 790 adventurer ook niet maar dat het goed rijdt hoeft geen betoog. De motor van de BMW vind ik geweldig, krachtig genoeg, koppel maar alles nogal bruut. De bmw een bodybuilder en de 790 een jonge topfitte atleet die de helft weegt dan de bodybuilder.
Maar euhm, zat er standaard geen quickshifter op?
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Nope,
Quick shifter is een optie
Quick shifter is een optie
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Dus, bij een schuiver vangt uw benzinetank de klappen op?
Is de brandblusser een optie, of zit die er standaard bij?
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
das al een reden waarom ge dat ding gewoon recht gaat houden, niks schuiven, desnoods mee trappelen
sig nature