Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by OzzePaa »

Marsman wrote: 04 May 2019 19:50 vandaag eindelijk weer wat tijd gevonden en dat klote-achterwiel gemonteerd. Op zulke momenten heb ik een beetje heimwee naar de PanEuropean met z'n cardan: dat achterwiel zat er op een-twee-drie in. Bij de AT heb ik meer gevloekt en geduveld dan me lief is en kom dus nooit meer in de hemel...
:furious3: :furious3:
Pesies of da zou tot gisteren wél het geval gewest zijn zekers :?: :sideways: :mrgreen: :lol:
Maar en passant ... inderdaad toch weer een voordeleke van de cardan ;) :headbang:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Stefke »

OzzePaa wrote: 04 May 2019 20:42 Maar en passant ... inderdaad toch weer een voordeleke van de cardan ;) :headbang:
Bah neen, heeft niks met cardan te zien. Maar wel met de structuur en opbouw van een achteras en toebehoren.

Triumph ST monobrug met ketting:
Best handig, uitlaat moet er af, centrale wielbout los, wiel komt er af en klaar. Monteren in andere volgorde en klaar.
Bij een Daytona met hoge uitlaat nog simpeler want de uitlaat kan blijven zitten.

BMW GS monobrug met cardan:
ook best handig maar meer werk: best uitlaat demonteren, 4 wielbouten lossen, bouten remklauw los, remklauw losmaken van de remschijf, wiel er af en klaar. Monteren in andere volgorde, helaas wat gesukkel om het wiel te centreren over de 4 boutgaten en er tegelijk de bouten in te draaien, helaas wat gepruts om de remklauw terug over de schijf te krijgen, monteren en remmen terug op druk zetten.

Kawasaki ER6 dubbele brug met ketting: wielas losmaken en uit kloppen, remklauw lossen en van schijf halen, abs sensor lossen, ketting lossen, wiel eruit halen, afstandsbussen kletteren tegen de grond, beugel remklauw eveneens. Monteren....haha... afstandsbussen in wiel steken, wiel monteren en ketting erover, wiel op zijn plaats proberen houden, afstandbussen vallen er terug uit, opnieuw beginnen, afstandbussen vallen er bijna uit, beugel remklauw kan daardoor niet over achterbrug geschoven worden, opnieuw herbeginnen, alles zit goed, beugel valt er terug uit, afstandbus ook, herbeginnen, alles zit goed vasthouden zo, beugel ook, wie zal er nu de as inschuiven...? omg... :wall: De as moest er volgens Kawasaki aan de kettingzijde ingeschoven worden, dan duw je afstandbus en houder remklauw terug scheef... dus deed ik het andersom, iets gemakkelijker....en dan de rest nog monteren en remmen op druk zetten....

Yamaha MT07 dubbele brug, ketting. Wielas los, as uitkloppen, remklauw met beugel uit de houder schuiven, gaat met veel moeite, remleiding is net iets te kort, ketting los wiel er uit, afstandbussen vallen er uit, wielasgeleiders vallen er uit. Monteren, afstandbussen in wiel, blijven redelijk goed zitten, ketting erover, remklauw in geleider prutsen, wiel en schijf ertussen prutsen, wielasgeleiders juist monteren, wiel op plaats houden en as erdoor schuiven/kloppen... vastzetten, remmen op druk zetten en klaar.

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Muug »

Moraal van 't verhaal: de ontwikkelaars kunnen wel, maar willen of mogen niet. :?

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Stefke »

Muug wrote: 05 May 2019 13:25 Moraal van 't verhaal:
...of ge laat alles door de garage doen aan 70 à 90 euro per uur... :roll:

à propos nog een opmerkelijke:
moto binnen doen in de garage voor een nieuwe achterband...kostprijs gemonteerd en al 180 eruo.
maand later ander los wiel binnen gedaan voor nieuwe achterband... kostprijs 180 euro.... :shock: dat is dan de bandencentrale waar wij dacht ik 40% korting krijgen :mrgreen: :mrgreen:
:dontknow:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TuttoTerreno »

zappa wrote: 04 May 2019 20:39
TuttoTerreno wrote: 04 May 2019 17:46 ....
Handig weetje: dat pak is bovenaan wit: witte armen, witte schouders en witte rug. Vond ik altijd al een heel verstandige keuze :whistling:

in een schoenenspeciaalzaak ( den schoenlapper dus) om een potje kleur voor witte schoenen ?

of op 'tinternet ? bvb : https://www.bol.com/nl/p/brush-it-schoe ... oductImage
Merci! Geen idee dat zoiets bestond :o

dat lijkt me een een schoon klusje voor komende winter, m'n jas herschilderen :mrgreen:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Raketman »

Marsman wrote: 04 May 2019 19:50 Bij de AT heb ik meer gevloekt en geduveld dan me lief is en kom dus nooit meer in de hemel...
:furious3: :furious3:
Allez, daar is toch niks moeilijk aan :? ?
Dan moet ge maar eens een achterwiel van een HD softail tussen 2000-2010 proberen :mrgreen: . Als daarna uw haar grijs wordt of uitvalt weet ge tenminste waarom :lipsrsealed2: ...
Nil volentibus arduum

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Davy78 »

Hem meegegeven aan de nieuwe eigenaar. Ben tevreden over de prijs die ik er voor gekregen heb.

Het zal nog effkes duren voor ik terug kan rijden, maar dat geeft mij een zee van tijd om reviewkes te lezen over de potentiele opvolger ;) (de ktm 1090 of multistrada 950, of misschien toch eens die z1000sx. Om misschien zijn we ondertussen grijs en versleten genoeg om met een RT te rijden ...)

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TuttoTerreno »

Davy78 wrote: 05 May 2019 20:33 Om misschien zijn we ondertussen grijs en versleten genoeg om met een RT te rijden ...)
dan was ik op mijn 26e al witgrijs en kuisversleten :mrgreen:

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by zappa »

De laatste 3 topic's gaan over grijs haar :?


Nog niet echt iets gedaan aan mijne moto (s) maar ik ga binnenkort ne keer mogen kijken voor een nieuw batterij voor Prudence (zuzuki wreewind 650) en ik heb nog problemen met haar snelheid en meer bepaald de meting ervan :| Van sinds ze ne keer onder handen genomen is, ook nief bandjes, is de ODO meter en de snelheids meter "weg" Leuk als ik ze ooit wil verkopen ze blijft maar 13d km hebben :grin: Maar mottig dat je niet echt precies weet hoeveel je aan 't rijden zijt.

Zou dat iets simpel zijn om in een garage binnen te steken of kan ik beter eens een boete riskeren omdat het goedkoper gaat uitvallen? :dontknow:

Wat ik wel aan mijn moto ga moeten doen = kuisen, de laatse ritjes door Frankrijk is het toch duidelijk dat daar meer insecten rond slingeren dan in Belgie :(
sig nature

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Stefke »

zappa wrote: 05 May 2019 22:19 Zou dat iets simpel zijn om in een garage binnen te steken of kan ik beter eens een boete riskeren omdat het goedkoper gaat uitvallen?
Volgens ik kan zien in de spareparts list is dat een electronische sensor en die kost +-160 euro. Mogelijk zit gewoon de stekker los, dus even nakijken zou ik zeggen. Zoniet een tweedehandsje zoeken. En een deftig fietscomputerke kan ook wonderen doen.

https://www.bike-parts-suz.com/suzuki-m ... 762/E/3482

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Raketman »

Mja, nieuwe bandjes gestoken zegt ge...Daar is het waarschijnlijk fout gegaan. Zo ne sensor heeft typisch pinnetjes die op de juiste manier in een ring moeten gepositionneerd worden wanneer ge het wiel en de sensor terug monteert. Ik verwed er redelijk veel op dat ze die pinnetjes niet op de juiste plaats gestoken hebben bij montage, dat wordt bijeen geduwd, wielmoer wordt aangetrokken en krak zeggen die pinnetjes. Of als ge chance hebt zijn ze enkel verplooid. Probleem doet zich voor na werken, dus terug naar de plaats van de werkzaamheden en aan hun om te herstellen. Zonder kosten...
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Muug »

Als er zoveel maanden verstreken zijn tussen nu en het moment dat die banden werden verstoken dan kunt ge daar geen oorzakelijk verband meer leggen. Anders gezegd: de garagist gaat zijn handen in onschuld wassen.

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by zappa »

:o

Ik gok idd op nr 18 , iemand met kennis van zaken, zei ook al iets van ring in wiel verkeerd gestoken. Ze (Prudence) is terug geweest om eens te zien om dat terug goed te krijgen, maar dat lukte blijkbaar niet, en het was niet in een garage, eerder kennissendienst met lichte onkosten vergoeding.

Zal dus eens kijken wat zo'n fietscomputer kan doen voor ons ;)
sig nature

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Koeno »

Dit weekend mijn beste duits mogen bovenhalen...
Donderdag op het einde van de rit, heeft de bmw beslist om enkele bouten van de remschijf los te laten....
Deze hebben dan met een mooie roterende beweging een stukje aluminium weggefreesd uit een onderdeeltje van de remklauw.

Al bij al 580eur kosten gedaan + ik moet nog steeds mijn remklauw & abs sensor laten vervangen...
nog nooit zo gevloekt....
Gelukkig wel mijn weekend kunnen uitrijden, maar het vertrouwen in dat beierse monster staat op zeeeeer laag pitje... :thumbsdown:
2e keer in 1 jaar tijd dat ik toch in panne mag gaan staan.... Zelfs de KTM's waren dit weekend kwalitatief in beter staat.... :w00t:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by F M »

Davy78 wrote: 05 May 2019 20:33 misschien zijn we ondertussen grijs en versleten genoeg om met een RT te rijden ...)
:whip: :furious3: :cry:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Davy78 »

F M wrote: 06 May 2019 09:19
Davy78 wrote: 05 May 2019 20:33 misschien zijn we ondertussen grijs en versleten genoeg om met een RT te rijden ...)
:whip: :furious3: :cry:
Oops :grin:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TuttoTerreno »

Koeno wrote: 06 May 2019 08:58 Dit weekend mijn beste duits mogen bovenhalen...
Donderdag op het einde van de rit, heeft de bmw beslist om enkele bouten van de remschijf los te laten....
Deze hebben dan met een mooie roterende beweging een stukje aluminium weggefreesd uit een onderdeeltje van de remklauw.

Al bij al 580eur kosten gedaan + ik moet nog steeds mijn remklauw & abs sensor laten vervangen...
nog nooit zo gevloekt....
Gelukkig wel mijn weekend kunnen uitrijden, maar het vertrouwen in dat beierse monster staat op zeeeeer laag pitje... :thumbsdown:
2e keer in 1 jaar tijd dat ik toch in panne mag gaan staan.... Zelfs de KTM's waren dit weekend kwalitatief in beter staat.... :w00t:
WTF? Hebt ge dan niet sjans dat uw wiel niet geblokkeerd is tijdens het rijden met zo een "sich verabschiedende Bremsscheibe..." ?!

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Koeno »

Zodra ik stilstond (na enorme stank van blauwgebrande remschijf/remblokjes en alu-schilfers die in het rond vlogen) stond het wiel idd geblokkeerd.... Bout was ver genoeg uit om net tegen cardanhuis te komen...

het kon (zacht uitgedrukt) een pak slechter afgelopen zijn... (weten dat ik de volledige dag in het spoor van een SuperDuke 1290 reed die in de bochten zijn beest goed de sporen gaf).
Daar denken we nu niet te veel meer over na, (al heb ik wel nadien wat moeten bekomen).

Online
Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Mario »

als ik me niet vergis post er hier regelmatig nog ene die ooit eens grote problemen heeft gehad met de BMW-remmerij en de service was erg onbevredigend (of zelfs onbestaande)
sindsdien weigert die brave ziel nog met BMW's te rijden

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Blackbert »

zappa wrote: 06 May 2019 08:44
:o

Ik gok idd op nr 18 , iemand met kennis van zaken, zei ook al iets van ring in wiel verkeerd gestoken. Ze (Prudence) is terug geweest om eens te zien om dat terug goed te krijgen, maar dat lukte blijkbaar niet, en het was niet in een garage, eerder kennissendienst met lichte onkosten vergoeding.

Zal dus eens kijken wat zo'n fietscomputer kan doen voor ons ;)
't zal eerder n°17 zijn of 18A (die niet op de tekening staat), 18 is gewoon de dichting tussen die 2. in beide gevallen niet echt en echt niet goedkoop.
een fietscomputer is wel ok, maar zoek ene die ook boven de 99km/u nog werkt. en dan een beetje knutselen om die sensor en magneet op de juiste plaatst vast te zetten.
grease up your baby for a ball on the hill

Locked