Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
Stefke
Posts: 2897
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Stefke »

Marsman wrote: 07 May 2019 21:38 Oei? Heeft de Glenn u in 't zak gezet??? :shock:
Neenee, niet bij Glenn. Daar is het 165 euro op losse velg.
bij DBM banden, het werk is daar toch al 100 jaar klant met een voertuigenpark om U tegen te zeggen...
Maar bon service telt ook, ze kennen mij daar, op de wilden boef binnenkomen en een kwartier later weer buiten met een nieuw bandje. :thumbsup:

User avatar
Stefke
Posts: 2897
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Stefke »

Muug wrote: 03 May 2019 19:56 TPS kan je op een 1100 zelf instellen, dus ook op een 1150 veronderstel ik? :dontknow:
Men neme een multimeter, men maakt contact met de correcte contactjes van de TPS, men mete het voltage, men vijze de vijzekens vna de TPS een heel klein beetje los, men verdraaie de TPS (=letterlijk te nemen) totdat het voltage naar uw goesting is, men vijze de vijzekens van de TPS weer vast.
En Kees is klaar. :thumbsup:
Voor details verwijs ik naar Dirk Pauwels, een slimme jongen die heel actief is op het bmwgsclub-forum.
Dan toch maar begonnen, wat doet een mens anders op een dinsdagavond? :mrgreen:
Image

Zou ergens tussen 0.35 en 0.4 moeten staan, heb hem nu op 0.365 gezet wat ongeveer ideaal zou moeten zijn. 8-)
Image

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Muug »

goed zo! :thumbsup:

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Muug »

Stefke wrote: 07 May 2019 22:13 Dan toch maar begonnen, wat doet een mens anders op een dinsdagavond? :mrgreen:
Zijn eten opeten en dan asap op de Ktm springen! Twee uur de beer los gelaten. Was weer veel te lang geleden.
En TT is een superfan rijker! Ik had gewoon op de gps een punt geselecteerd bezuiden Ninove en dan de meest kronkelende route gekozen. AMAI ZO TOF! Eens door Voorde was het prachtig kronkelen en krawietelen over de meest verlate boerenwegjes. De KTM was het perfecte wapen hiervoor!

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Koeno »

Vandaag mijzelf mentaal klaar gemaakt om de GSa naar Bornem te rijden.
en al eens te laten luisteren of alles volgens hem ok klinkt.

de laatste dagen is leven in tweestrijd: Should it stay, or should it go now....
If it stay's there will be trouble, if it goes it will be double...

Langzaam aan krijgt er een wild plan vorm... :oops:
en zeggen dat 2 weken geleden ik nog overtuigd was dat de GSa niet meer weg zou gaan: té goed....
maar iets in mijn hoofd zegt: maakt er gene geldput van...

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Muug »

Allez dan zal ik maar op voorhand zeggen: proficiat met je Ktm 790 Adventure :w00t:

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Koeno »

Muug wrote: 08 May 2019 09:20 Allez dan zal ik maar op voorhand zeggen: proficiat met je Ktm 790 Adventure :w00t:
Ik ben FM niet hé.

Ne nieuwe motor is voor mij niet te betalen.
we zien wel.... denk ik....

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TRooPER »

Wegens een opkomend offroad tripje (Hongarije-Servie-Bulgarij-Roemenie-Hongarije) dan toch maar es werk gemaakt van de onda XR650r om terug betrouwbaar te kunnen vertrekken.
Helaas stond 'BigRedPig' al een jaar op stal en dat was vooral te merken aan de carburateur.

en wat vinden we daar allemaal in:
-een gebroken gasnaaldhuis
-veel groene vuile aangeplakte smurrie
-een niet zo fijne punt van de brandsofmengselschroef

- volledige demontage carburateur - alles los - en het ultrasoon bad in.
Zit ondertussen weer gemonteerd en het starten koud en warm lukt al aardig - kickstart only !
Finetuning zal pas zijn van zodra wielen /vork terug gemonteerd zijn.
-nieuw bougie

Wat is er nog aan gedaan:
-luchtfilters gewassen en opnieuw ingevet (met 1 tje in reserve om mee te nemen)
-oliefilter +olie wissel
-2 extra LED spottekes gemonteerd
-een stevig bagagerek gemonteerd: een standaard passend rek van 'off the road' past dus niet, want de kickstarter zat daarbij vast.
Het rek zit namelijk vast aan de voetsteunen en loopt zo naar achter. Echter aan de kick was te weinig plaats: oplossing: SLIJPSCHIJF en rekje beetje ingekort en elders vastgezet.
-voorvorkpoten zijn gereviseerd (laten doen)
-remmerij allemaal proper gemaakt en nieuwe blokskes waar nodig.

-andere voorband gelegd op de voorvelg met de MotionPro tyre bead lepels. Demontage was vlot, montage iets minder.

- tijdens montage van de voorvorkpoten gisterenavond toch nog een bout afgetrokken zelf met momentsleutel.... bout was duidelijk al overgetrokken. En zat er nu dus voor de helft nog in de onderste kroonplaat :wall: .
Met een goede dremel op het uitstekende deeltje van de bout gelukkig een groef kunnen inslijpen , beetje WD40 erop , goede platte schroevendraaier en de resterende bout kwam er gelukkig uit zonder schade aan draad in de kroonplaat.
Deze bouten worden nog allemaal vervangen (onderweg)

-kilometerteller werkt niet, en geen idee waar het probleem zit, maar is op zich ook geen probleem.... :ricky:
rotor aan voorwiel draait, maar draaimoment komt niet tot op de teller....

Vanavond hopelijk een testritje om te zien hoe de carburateur staat afgesteld....
en dan bagage beginnen verzamelen.... :rayof:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Muug »

TRooPER wrote: 08 May 2019 10:19 Wegens een opkomend offroad tripje (Hongarije-Servie-Bulgarij-Roemenie-Hongarije)
Respect zeg ik, om zo'n avontuur te durven doen met een machien dat al een jaar stil staat, zelfs al heb je het ondertussen min of meer helemaal herbouwd. :shock:

Het is het soort avontuur waar ik bij wijze van spreke dag en nacht van droom, maar ik heb te weinig congé om dat te doen, en ik ben te bang om dat alleen te doen, en ik heb te weinig maten om zoiets mee te doen. :| Vooral die te weinig congé is een serieuze spelbreker. Afin, de sterren staan meestal gewoon niet te goei. Soms wél, zoals bij die Roemenië-reis en Marokko-reis, prachtige avonturen, maar niet deze keer. :whistling:
Het ga je goed, alleszins, ik hoop dat je niets breekt, niet aan de moto, niet aan jezelf, niet aan een ander! :w00t:

Als moto zou ik trouwens sowieso ene met elektrische starter nemen, en quasi zeker gewoon een Yamaha XT660R, vanwege hun enorme betrouwbaarheid, en de vele mogelijkheden om ze goed voor zo'n reis uit te rusten. KTM 690 Enduro's vind je ook voor mooie prijzen, maar volgens mij zijn die hoogvermogende moto's toch véél onderhoudsgevoeliger en kwetsbaarder en minder robuust dan zo'n Yamaha.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TuttoTerreno »

Als de carb goed afgesteld is, is dat kickstart only ding een gerief.
Kan maanden stilstaan, 1 of 2 keer stampen en ge zijt vertrokken.
Het enige niet zo fijne is als ge op uw muil gegaan zijt op een helling en de linkse voet geen grond raakt en rechts de kick te snel grond raakt.

Al de rest, piece of cake.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TRooPER »

TuttoTerreno wrote: 08 May 2019 11:12 Als de carb goed afgesteld is, is dat kickstart only ding een gerief.
Kan maanden stilstaan, 1 of 2 keer stampen en ge zijt vertrokken.
Het enige niet zo fijne is als ge op uw muil gegaan zijt op een helling en de linkse voet geen grond raakt en rechts de kick te snel grond raakt.

Al de rest, piece of cake.
gij spreekt ook uit ervaring
een ander moeilijk moment is stilvallen in een rivier of diepe geulen waar ge bijna zo goed als niet kunt 'kicken'

maar idd, zo goed als geen elektronica dat kapot kan gaan, geen batterij, geen starters, ....
simpel olie-filters, luchtfilters, remmerij, en goei carb en gaan met dat varken.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by duibhce Kaelann »

passeert ge in de coté voor een uitstapje naar de vliegende schotel? :ricky:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TRooPER »

duibhce Kaelann wrote: 08 May 2019 19:07 passeert ge in de coté voor een uitstapje naar de vliegende schotel? :ricky:

are you talking to me?
:lol:


dichtste punt dat onze route zal passeren is dacht ik op ongeveer 170km van motocamp.
En dat zou ongeveer halfweg onze trip moeten zijn.

Zal er vanaf hangen hoe vlot de eerste week gaat en/of er een klein uitbreidingske bij kan gebreëen worden.
De einddatum kan ik niet verleggen dus...... het zal 'surprise surprise' of 'nougatbollen' zijn.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TRooPER »

alle bon,
gisteren dus vorkpoten erin, alles op moment gezet.

Hupla, af die motorsteun gewipt en klaar voor eerste testrit.
Choke in, benzinekraan open
Effe 3x gaskraan open, decompressie hendel ingetrokken, 3x rustig doortrappen op de kick door de compressie
Net voorbij dode punt, nog es klein tikje verder met decompressiehendel.
Kick naar boven en met één vlotte beenbeweging : GRRRRRRRRRRRRRoeeeeemmm

:shock:
Dat is denk ik de eerste keer in jaren dat die zo vlot start !

Effe snel ralenti en stationair bijstellen op het gehoor.

Yes , we are ready ....

Rustig vertrokken, effe remmen goed gebruiken om het roest van de schijven te wrijven en de remblokken zo ook weer op de beste positie te krijgen.
De veren es goed induwen en beetje dansen met de moto.

Ziet er allemaal goed uit.
Langzaam aan gaat het gas wat meer open. So far so good.
Een paar gravelwegjes , revisie van voorvork doet goed zijn werk ! Toppie

Ik blijf nog wat rijden en alles ziet er goed uit , behalve .....
Op lange rechte stukken waar ik VOLgas, kraan VOLLEDIG open trek, dan houdt de motor in. Het punt waar de acceleratie pomp werkt en dus die extra vestuiving van benzine door zijn keel ramt !

Ik probeer later met de circlip op de gasnaald te verplaatsen naar boven (van middelste naar top en terug naar beneden). Maar helaas krijg ik de volgas niet correct ingesteld. Ik heb te weinig verstand van carburator afstellingen om dit perfect te krijgen.
Op zich kan ik vlot starten/rijden/optrekken, enkel die volgas is niet OK. Geen drama voor het opkomend balkan ritje. Ik ga ginder niet racen.
Misschien lukt het volgende week nog om dit toch te verhelpen met een andere 'brandstofmengschroef' of .....
Ik vermoed dat die nu te rijk is in de hogere toeren/volgas.



Tijd voor bagage onderdelen te verzamelen:
-tent
-slaapmat
-stoeltje 'netnietclubmed'
-....
waarschijnlijk ga ik weer te veel meenemen , maar ik ga mijn brein instellen op 'easytravel' en dan juist gepast meenemen in de softtassen.



Tussendoor de KTM nog es wat laten werken op een woon/werk ritje.
Dat verschil in 'travelenduro' tussen een XR650r en een 950S blijft toch groot.
Die 950S blijft een zware moto en de XR daar voelt ge niet onder uw lijf.
Ja, zou die 790adv weer eentje worden zoals een 640adv, een 'doe het alles' moto?
Met de weinige km's die ik op een jaar nog doe, zou dat financieel interessanter zijn, maar kunnen kiezen tussen 2 moto's is ook leuk :lol:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Blackbert »

Waddist verschil tussen ralenti en stationair? :ugeek: :book2:

Wat dat inhouden betreft, zou het kunnen dat uw mengselschroef niet helemaal op de juiste positie staat? (moet blijkbaar tussen 1,5 en 2,5 toeren uit)
grease up your baby for a ball on the hill

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TRooPER »

Blackbert wrote: 09 May 2019 15:21 Waddist verschil tussen ralenti en stationair? :ugeek: :book2:

Wat dat inhouden betreft, zou het kunnen dat uw mengselschroef niet helemaal op de juiste positie staat? (moet blijkbaar tussen 1,5 en 2,5 toeren uit)
is geen standaard carb van xr650r, maar een mikuni tm40.
en die mengselschroef kan idd wel boosdoener zijn, want die kegelvormige naald is geen schone kegel meer..... er is een nieuwtje in bestelling , en net daarom maak ik mij daar nu geen zorgen over en probeer ik volgende week met een nieuwe mengselschroef nog eens opnieuw.

En laat ik voorlopig de circlips op de gasnaald op middelste stand, daar tuft die op z'n gemak zonder zenuwachtig te doen. En dat ben ik ook van plan ginder. Op tgemak tuffen = vakantie
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by F M »

TRooPER wrote: 09 May 2019 13:54 Ja, zou die 790adv weer eentje worden zoals een 640adv, een 'doe het alles' moto?
Met de weinige km's die ik op een jaar nog doe, zou dat financieel interessanter zijn, maar kunnen kiezen tussen 2 moto's is ook leuk :lol:
Ga eens proef rijden met de 790 adv R.

Elke motorjournalist die ermee test gereden heeft, is lyrisch over de off road capaciteiten. Terwijl hij even goed een reismotor is.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2897
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Stefke »

De volle 65 km naar huis gereden. Om thuis de sleutelbos met huissleutel niet te vinden. Die hing nog op de topkoffer, een hele bos aan zo'n rood kutsleutelje van GIVI. Gelukkig had ik de baard al eens verlijmd in die rode greep want dat komt altijd los. En de koffer was niet eens dichtgeklikt... :o :roll: Een chanceke dat alles er nog aanhing en inzat.. ;)

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TRooPER »

Stefke wrote: 09 May 2019 23:22 De volle 65 km naar huis gereden. Om thuis de sleutelbos met huissleutel niet te vinden. Die hing nog op de topkoffer, een hele bos aan zo'n rood kutsleutelje van GIVI. Gelukkig had ik de baard al eens verlijmd in die rode greep want dat komt altijd los. En de koffer was niet eens dichtgeklikt... :o :roll: Een chanceke dat alles er nog aanhing en inzat.. ;)
daarom hangt mijn topkoffer sleutel aan mijn contactsleutel

en gebruik ik verschillende bossen , gelukkig zie ik de bomen nog door die bossen :laugh3:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Stefke
Posts: 2897
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Stefke »

TRooPER wrote: 10 May 2019 10:10 daarom hangt mijn topkoffer sleutel aan mijn contactsleutel
nee, aan de contactsleutel hang ik niets, hooguit een zachte sleutelhanger die geen krassen kan maken...

Locked