tubeless issue
tubeless issue
de meest recente Africa Twin staat op spaakwielen en heeft dus binnenbanden nodig. Nu wil ik niet mopperen, maar ik heb daar een probleem mee.
Laatst had ik een lekke band en moest ik daarmee noodgedwongen naar de dealer omdat er tubeless buitenbanden (Continental) op de velgen liggen. Schitterende banden overigens, ware het niet dat je die zelf niet van de velg krijgt omdat een tubelesskarkas nu eenmaal veel stijver is dan dat van een tube-type.
Bij een bandenwissel vorig jaar heeft mijn bandenboer een productjeuhhh in mijn binnenbanden gefoefeld dat lekrijden zou verhinderen. Het vulcaniseert de binnenband zo goed als onmiddellijk van zodra de indringer verwijderd wordt en nadien ga je bij een benzinestation langs alwaar je de druk weer op peil brengt zodat je weer verder kan. Tenminste, dat is de theorie. Tot mijn groot verdriet heb ik dus mogen ondervinden dat dit fabeltje alleen maar bestaat in je wildste dromen want het helpt geen zak.
Ik herinner me echter dat ik vorig jaar al eens was uitgekomen op een website zoals deze:
https://www.youtube.com/watch?v=ikKeVNBAmQQ
Mijn vraag aan de experten hier in de zaal (Raketman, Muug ea.): doen of afblijven?
Het lijkt me bijzonder handig om een tubelessband ter plekke te kunnen repareren als je lek rijdt (ik spreek uit ondervinding ). Gewoon een wiek erin, enkele gasbommetjes bijvullen en: ROULEZ. Maar met een binnenband blijf je simpelweg staan en is het over en out.
Dus heren: laat jullie maar eens goed gaan
Laatst had ik een lekke band en moest ik daarmee noodgedwongen naar de dealer omdat er tubeless buitenbanden (Continental) op de velgen liggen. Schitterende banden overigens, ware het niet dat je die zelf niet van de velg krijgt omdat een tubelesskarkas nu eenmaal veel stijver is dan dat van een tube-type.
Bij een bandenwissel vorig jaar heeft mijn bandenboer een productjeuhhh in mijn binnenbanden gefoefeld dat lekrijden zou verhinderen. Het vulcaniseert de binnenband zo goed als onmiddellijk van zodra de indringer verwijderd wordt en nadien ga je bij een benzinestation langs alwaar je de druk weer op peil brengt zodat je weer verder kan. Tenminste, dat is de theorie. Tot mijn groot verdriet heb ik dus mogen ondervinden dat dit fabeltje alleen maar bestaat in je wildste dromen want het helpt geen zak.
Ik herinner me echter dat ik vorig jaar al eens was uitgekomen op een website zoals deze:
https://www.youtube.com/watch?v=ikKeVNBAmQQ
Mijn vraag aan de experten hier in de zaal (Raketman, Muug ea.): doen of afblijven?
Het lijkt me bijzonder handig om een tubelessband ter plekke te kunnen repareren als je lek rijdt (ik spreek uit ondervinding ). Gewoon een wiek erin, enkele gasbommetjes bijvullen en: ROULEZ. Maar met een binnenband blijf je simpelweg staan en is het over en out.
Dus heren: laat jullie maar eens goed gaan
lou tems passo
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
Re: tubeless issue
Ze hebben tegenwoordig voor de AT toch velgen waar ge geen binnenband moet insteken
Ze kosten wel wat, maar daarmee is je probleem toch opgelost.
Heb ze trouwens zien staan bij Felix en Jos.
Oh ja, heb ook altijd wiekskes bij. Super handig als ge onderweg een nageltje bent tegengekomen
Honda Crosstourer VFR 1200X Dct (2.0)
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://fransealpen2017.blogspot.com/
http://corsica2018.blogspot.com
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://fransealpen2017.blogspot.com/
http://corsica2018.blogspot.com
Re: tubeless issue
Kijk, de motor is voor mij niet meer dan een hobby en ik zou dat zo willen houden: het mag uiteraard iets kosten, maar een geldverslindende machine mag het zeker niet worden
En daarbij, ik krijg dat nooit uitgelegd aan the one who has to be obeid...
lou tems passo
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
Re: tubeless issue
juist. Maar er zijn grenzen
lou tems passo
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
Re: tubeless issue
Op't werk gebruiken we rubberen liners om spaakwielen te monteren met tubeless banden. Die zijn verkrijgbaar per velgmaat, en als ik mij niet vergis wordt dat gemaakt door Dunlop. Ik heb dat enkel al gemonteerd op 16 & 18 inch wielen, geen idee eigenlijk of dat verkrijgbaar is voor nen 21 inch. Is te vergelijken met een velglint maar dan vele malen dikker, breder en steviger. Daar zit dan ook het ventiel in. Het is wel redelijk delicaat om te monteren, er mag geen enkel vouwke of knikske inzitten of ze lopen leeg.
Ik weet niet welke banden ge gebruikt op uwen AT, maar ik heb de Pirelli's van de oude KTM Adventure (Scorpion AT) en die duw ik met de voet van de velgrand af. Niet echt een probleem om nen andere binnenband te steken...Verder kunt ge de kans op lekrijden ook sterk verminderen door dikkere binnenbanden te steken. Standaard is dat 1,2mm of iets daaromtrent, ik heb er steken van 3,8mm dik. Een week of 2 geleden een dikke vijs uit mijn achterband getrokken, maar lek was hij niet . Allez, niet dat een dikkere binnenband garantie is om niet meer lek te rijden hé, maar ik ben ervan overtuigd dat het veel scheelt.
Ik weet niet welke banden ge gebruikt op uwen AT, maar ik heb de Pirelli's van de oude KTM Adventure (Scorpion AT) en die duw ik met de voet van de velgrand af. Niet echt een probleem om nen andere binnenband te steken...Verder kunt ge de kans op lekrijden ook sterk verminderen door dikkere binnenbanden te steken. Standaard is dat 1,2mm of iets daaromtrent, ik heb er steken van 3,8mm dik. Een week of 2 geleden een dikke vijs uit mijn achterband getrokken, maar lek was hij niet . Allez, niet dat een dikkere binnenband garantie is om niet meer lek te rijden hé, maar ik ben ervan overtuigd dat het veel scheelt.
Nil volentibus arduum
Re: tubeless issue
voila: dit is een reactie zoals ik ze verwachtte. Merci RaketmanRaketman wrote: ↑17 May 2019 20:43 Op't werk gebruiken we rubberen liners om spaakwielen te monteren met tubeless banden. Die zijn verkrijgbaar per velgmaat, en als ik mij niet vergis wordt dat gemaakt door Dunlop. Ik heb dat enkel al gemonteerd op 16 & 18 inch wielen, geen idee eigenlijk of dat verkrijgbaar is voor nen 21 inch. Is te vergelijken met een velglint maar dan vele malen dikker, breder en steviger. Daar zit dan ook het ventiel in. Het is wel redelijk delicaat om te monteren, er mag geen enkel vouwke of knikske inzitten of ze lopen leeg.
Ik weet niet welke banden ge gebruikt op uwen AT, maar ik heb de Pirelli's van de oude KTM Adventure (Scorpion AT) en die duw ik met de voet van de velgrand af. Niet echt een probleem om nen andere binnenband te steken...Verder kunt ge de kans op lekrijden ook sterk verminderen door dikkere binnenbanden te steken. Standaard is dat 1,2mm of iets daaromtrent, ik heb er steken van 3,8mm dik. Een week of 2 geleden een dikke vijs uit mijn achterband getrokken, maar lek was hij niet . Allez, niet dat een dikkere binnenband garantie is om niet meer lek te rijden hé, maar ik ben ervan overtuigd dat het veel scheelt.
Bijkomende vraag: waar vind ik zulke dikke binnenbanden en/of zulke liners?
De velgen van de AT zijn 90/90 21" vooraan en 150/70 18" achteraan en ik heb nu Conti Trail Attack 2 (hetgeen tubeless banden zijn)
lou tems passo
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
Re: tubeless issue
Die dikkere binnenband ....zijn die dan ook niet super-on-confi ?
Ik kan me voorstellen dat dat allemaal wat harder wordt . Of niet ?
Ik kan me voorstellen dat dat allemaal wat harder wordt . Of niet ?
Re: tubeless issue
Bof, de AT moet je sowieso niet kopen omwille van het comfort want daar is een redelijk groot gebrek aan. Het is telkens weer wennen als ik 'm uit de winterstalling haal maar, al bij al valt dat nogal mee. De passagier echter...
Ik moet er aan toevoegen dat de PanEuropean ook geen echt voorbeeld van comfort was: als ik daar meer dan 200km mee moest rijden was het plezier er grotendeels af omwille van het belachelijk zachte zadel. Toen ik er een beenhard zadel van TopSellerie op monteerde is het pas een echte toerbuffel geworden
Trouwens, ik heb het liever een beetje harder
lou tems passo
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
Re: tubeless issue
Mmmmmmm , niet direct een optie dus voor de Nine T , want die is op zich al beenhard ...
Alhoewel ...als ik iets zie of vind om zonder binnenband verder te kunnen ..... onlangs plat gevallen op de Antwerpse ring >>> geen lachertje
Alhoewel ...als ik iets zie of vind om zonder binnenband verder te kunnen ..... onlangs plat gevallen op de Antwerpse ring >>> geen lachertje
Re: tubeless issue
Platvallen is idd nooit plezant, maar 't gevaarlijkste aan platvallen op een snelweg (of een grote ringweg) is de pechstrook: de kans dat ge daar van uw sokken gereden wordt is groter dan dat ge nen uitschuiver maakt in dardennen...
lou tems passo
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant