Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Marsman »

de Twin in de garage binnengestoken: probleem bij het starten. De motor slaat wel aan, maar valt onmiddellijk weer stil. Na enkele keren proberen en een extra dot gas lukt het uiteindelijk toch, maar de motor gaat meteen naar 4000opm en dat kan niet gezond zijn.
Volgens een amerikaans forum zou de oorzaak bij de startknop liggen en Honda zou op de hoogte zijn van het euvel, maar weigert er iets aan te doen. Tja, qua betrouwbaarheid mag Honda dan misschien een absolute koploper zijn, maar àls er daadwerkelijk iets aan scheelt, dan moet je van die rijstkakkers geen hulp verwachten.
Toen ik nog met de Pan reed ging de thermostaat kapot (ook een gekend probleem). Vanuit de fabriek is daar nooit een deftig gevolg aan gegeven. Ik heb dat toen opgelost met een after-market onderdeel want de originele zou na een tijdje ook weer stuk gaan. Het namaakonderdeel is echter nooit meer kapot gegaan.

Vóór mijn pensionnering werkte ik in een garage van een "gerenommeerd" automerk, maar daar waren ze in hetzelfde bedje ziek: gekende problemen werden opgelost met onderdelen die identiek waren aan de onderdelen die vervangen werden en die nadien ook weer stuk gingen.


En zo blijft de economie draaien. Ten koste van de consument...
:furious3: :furious3: :furious3:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Stefke »

Ach waarom zouden ze tijd en geld steken in de ontwikkeling van een beter onderdeel?? Tegen dat het klaar is is dat type en model motor al wat ouder en verkoopt het misschien niet meer zo goed? Of voldoet dat voertuig al niet meer aan een of andere euronorm en is het het nog juist geschikt om in de pers te duwen... :roll: Kunt ge even goed nog een paar keer een rommelstuk monteren, dan geraakt die voorraad ook op... 8-)

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Raketman »

Marsman wrote: 13 Jun 2019 14:15 de Twin in de garage binnengestoken: probleem bij het starten. De motor slaat wel aan, maar valt onmiddellijk weer stil. Na enkele keren proberen en een extra dot gas lukt het uiteindelijk toch, maar de motor gaat meteen naar 4000opm en dat kan niet gezond zijn.
Hmm ik heb dat 1 keer voorgehad vorige winter. Efkes aanslaan en direct terug uit. Na drie keer heb ik hem 5min laten staan, terug gestart en alles ging normaal. Daarna nooit meer iets van gemerkt. Ook dat in toeren gaan was er niet bij.

Dan hebben ze bij HD toch geen lessen te krijgen ivm garantie...wij hebben zo wel minstens 1 recall-aktie per jaar voor één of ander model, en die onderdelen zijn dan wel degelijk aangepaste en geupgrade versies. Niks ouwe stock die erdoor moet gedraaid worden.
Nil volentibus arduum

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Marsman »

Stefke wrote: 13 Jun 2019 18:25 Ach waarom zouden ze tijd en geld steken in de ontwikkeling van een beter onderdeel?? Tegen dat het klaar is is dat type en model motor al wat ouder en verkoopt het misschien niet meer zo goed? Of voldoet dat voertuig al niet meer aan een of andere euronorm en is het het nog juist geschikt om in de pers te duwen... :roll: Kunt ge even goed nog een paar keer een rommelstuk monteren, dan geraakt die voorraad ook op... 8-)
euhhhhh, rare hersenkronkel :o :o :o

Ik vermoed dat het faillissement rap om de hoek zou komen kijken moest jij een eigen zaak hebben :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Marsman »

Raketman wrote: 13 Jun 2019 22:58
Hmm ik heb dat 1 keer voorgehad vorige winter. Efkes aanslaan en direct terug uit. Na drie keer heb ik hem 5min laten staan, terug gestart en alles ging normaal. Daarna nooit meer iets van gemerkt. Ook dat in toeren gaan was er niet bij.
vorig jaar is dat begonnen. Moest even later binnen voor onderhoud en heb het probleem vermeld bij de dealer. Die deed alsof zijn neus bloedde maar wist me wel te vertellen dat de garantieperiode ondertussen voorbij was en dat er in elk geval zou moeten betaald worden als er reparaties aan te pas zouden komen. Na de onderhoudsbeurt is het lang rustig gebleven tot vorige dinsdag toen ik minstens 7 à 8 keer heb moeten starten alvorens het ding wou aanslaan. Ik moest hier en daar enkele boodschappen doen en telkens was het weer van dat.
Toen ik gisterenmorgen weer weg moest was er weer een probleem en heb ik 'm uiteindelijk naar de dealer gebracht want op die manier kan het niet verder.
Normaal gezien zou er vanaf modellenjaar 2017 geen probleem meer mogen zijn want vanaf dan werden alle Twins uitgerust met een aangepaste versie van de startknop. De versie op modellenjaar 2016 zou zeer onderhevig zijn aan binnendringend vocht en vuil zodat de contacten veel te snel inbranden.
Raketman wrote: 13 Jun 2019 22:58 Dan hebben ze bij HD toch geen lessen te krijgen ivm garantie...wij hebben zo wel minstens 1 recall-aktie per jaar voor één of ander model, en die onderdelen zijn dan wel degelijk aangepaste en geupgrade versies. Niks ouwe stock die erdoor moet gedraaid worden.
WATTE: één recall per jaar???????? :o :o :o
Bij het "gerenommeerde" automerk waar ik werkte was er CONSTANT gemiddeld één recall PER WEEK. Er waren zelfs bepaalde modellen bij die we aan de lopende band deden :w00t: :w00t:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Muug »

Gisteren een vidangske van de KTM. Toch wel een ferm avontuur, steeds opnieuw. Bij een Jap of BMW is dat gewoon onderaan een vijs opendraaien en ge laat de olie eruit lopen.
Bij de KTM 950 Adventure:
0) zadel eraf (mogelijks niet écht nodig, maar toch best wel)
1) Dekseltje bovenop de tanken los (=6 schroeven)
2) linkerkuipdeel los (=5 bouten , plus de tankontluchting plus de pinkerstekker)
3) DRIE benzinekraantjes toe draaien
4) linkertank losmaken (=3 bouten, plus stekker van de reservemeter)
5) carterplaatbescherming volledig verwijderen ten einde niet met een smosboel te eindigen omdat de olie er half op en half naast loopt (4 bouten) :wall:
6) extra plaatje vlak boven de batterij verwijderen zodat ge goed aan de bout van het oliereservoir kunt (2 bouten)
7) onderste bout van de rechtertank losmaken want met die bout zit die tank aan het plaatje van punt 6) vast

En dan kunt ge eindelijk de aftapbout onder het blok losdraaien.
En het boutje onderaan het oliereservoir ook , maar héééééél goed opletten of ge smost en dan loopt de olie over en door diverse elektrische leidingen en connectors (smosboel!)

Liefst kantelt ge de moto nog wat naar links om er zoveel mogelijk uit te halen. :whip:

En dan als alles er uit is, moogt ge in omgekeerde volgorde weer alles beginnen vastvijzen. :pillepalle:

Echt, ge zoudt die moto voor minder naar de garagist brengen :peepwall:

(oja, en dan heb ik de oliefilter nog niet vervangen en de twee oliezeefjes eruit gehaald en gereinigd!!!!) :twisted:

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Davy78 »

Misschien kunt ge hem terug verkopen aan de vorige eigenaar?

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Muug »

Davy78 wrote: 16 Jun 2019 08:23 Misschien kunt ge hem terug verkopen aan de vorige eigenaar?
Zijde zot?


:pillepalle:
:mrgreen:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Raketman »

Muug wrote: 15 Jun 2019 22:44 En het boutje onderaan het oliereservoir ook , maar héééééél goed opletten of ge smost en dan loopt de olie over en door diverse elektrische leidingen en connectors (smosboel!)
Olietrechterke maken met een stuk dubbel gevouwen zilverpapier...geen gesmos :geek: .
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Muug »

Raketman wrote: 16 Jun 2019 09:32 Olietrechterke maken met een stuk dubbel gevouwen zilverpapier...geen gesmos :geek: .
Ik heb dit deze keer gebruikt. 8-)
Gemakkelijk vast te houden, veel plek om de laatste 2mm van die bout los te draaien, ge kunt er goed mee mikken, loopt niet over, herbruikbaar. :grin:
Image

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by F M »

Davy78 wrote: 16 Jun 2019 08:23 Misschien kunt ge hem terug verkopen aan de vorige eigenaar?
:laughing: :laughing: :laughing: :laughing:
Maar misschien effe wachten tot hij de Duc terug kan kopen van de volgende eigenaar ? :dontknow:


:peepwall:
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Koeno »

vandaag de GS terug in de garage gereden...
Vrijdag vertrokken richting weiswampach.
Ganse nacht geregend en dus slecht geslapen in het tentje...
zaterdag waren de voorspellingen niet zo denderend... Ganse dag regen voorspeld...
Toch maar vertrokken en thuis gekomen met een licht rood getint neuzeke: kortom ganse dag zon gehad.
Vndaag naar huis gereden, groot stukske binnendoor, maar op't laatste toch maar voor e40 gekozen.

Ondertussen de "magische" kaap van 100.000km bereikt...
en jah, die blijft dus rijden he :p

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Stefke »

De GS in Spa ter hoogte van "les combes" aan de kant gezet. Even kijken naar de deelnemers aan de Italian Days. En er kwamen nog 2 leeftijdsgenoten naast staan... Wat ik niet kon zeggen van de piloten. Ik schat dat, als ze deze motoren nieuw zouden gekocht hebben, dat ongeveer een cadeau voor hun 50ste verjaardag moet geweest zijn... :o

Image

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Koeno »

Niet zozeer aan mijn motor, maar aan mijn motorverzameling...
Toch ergens de kriebels om af en toe ook eens op circuit te rijden...
maar geen zin om 1 van de huidige motoren op te offeren :p
dus op zoek naar een gigantisch goedkoop lichtgewicht om los te laten op circuit...
Al enkele toffe dingen gezien (kawa zzr600e, sv 650n, ) licht en wendbaar... pk's maken mij niet uit... leren rijden is eerste stap :p

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by F M »

Davy verkoopt toch zijn circuitmoto ?
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Koeno »

F M wrote: 18 Jun 2019 14:10 Davy verkoopt toch zijn circuitmoto ?
het zal nog goedkoper moeten worden...
believe me, ik zoek in een prijsklasse waar ge ook leren kostuums kunt voor kopen :pillepalle:
Die van Davy is dus té modern & té proper :lipsrsealed2:

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Davy78 »

F M wrote: 18 Jun 2019 14:10 Davy verkoopt toch zijn circuitmoto ?
Klopt!

viewtopic.php?f=43&t=6358
Testrit is mogelijk, als ge zelf een nummerplaat meeneemt.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Muug »

Koeno wrote: 18 Jun 2019 14:16
F M wrote: 18 Jun 2019 14:10 Davy verkoopt toch zijn circuitmoto ?
het zal nog goedkoper moeten worden...
Tja, of ge voor zulke lage prijzen nog iets kunt vinden dat recht is en rijdt zonder daveren of trillen... :?

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Koeno »

Muug wrote: 18 Jun 2019 14:56 Tja, of ge voor zulke lage prijzen nog iets kunt vinden dat recht is en rijdt zonder daveren of trillen... :?
Euhm, ik rijd met ne GS, als het niet davert of trilt ga ik beginnen denken da'k de moteur nog moet starten. :whistling:

Ik bedoel:
Jup, je hebt gelijk... het aanbod is vrij dun.
en mocht ik wat meer tijd hebben, dan had ik al 2 testritten kunnendoen...
waarvan 1 met een motor die op circuit al een schuivertje meegemaakt heeft...
't is rustig rondkijken, en terwijl nog wat budget extra vrij maken :)
er zit geen druk op de ketel :)

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Marsman »

daarnet naar den dealer gebeld om eens te informeren hoe het met mijnen Twin en de startproblemen gesteld is. Het zou inderdaad om de startknop gaan en hij gaat er alles aan doen om dat nog onder garantie te vervangen. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Morgen weet ik meer.
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

Locked