Honda Africa Twin
Re: Honda Africa Twin
In Olen bij L&C Motors hebben ze een AT demomotor staan :
http://www.lc-motors.be/home/index/NL/D ... angmotoren
Wel 25€/uur voor een proefrit
http://www.lc-motors.be/home/index/NL/D ... angmotoren
Wel 25€/uur voor een proefrit
Re: Honda Africa Twin
Goe zoterreske wrote:...
Wel 25€/uur voor een proefrit
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do .
-
- Posts: 367
- Joined: 23 Oct 2009 11:09
Re: Honda Africa Twin
Soms krijg je dat geld weer als je er eentje koopt....
Re: Honda Africa Twin
Draadje vanonder het stof gehaald.
Waarom?
Omdat eind dit jaar de nieuwe 2020 Africa Twin 1100 uitkomt.
Waarom ik dit doe?
Omdat ik de RT wilde vervangen door een lichtere en lage hoogpoter. Nu is dit plan even wat achteruit geschoven, want op mijn Alpenreis was ik eigenlijk wreed content van de RT. Dat gewicht voel je immers toch alleen maar als je hem aan de hand manouvreert, en zo dikwijls moet dat nu ook niet. Maar ik kon gelukkig genieten van de electronisch aanpaspare vering. Toen mijn rug zich de laatste 2 dagen weer liet voelen, was het simpel om de vering op comfort in te stellen.
Waar de KTM 790 Adventure het zwakst op scoort, is net de harde vering. Ik moet wel zeggen, nu ik aan de filmpjes bezig ben, valt me het lelijke geluid van de boxer hard op. Door de lange versnellingsverhoudingen, rijd ik in de bergen 80% in 2e versnelling. Nu en dan ga ik eens naar 3e op langere rechte stukken. En in nauwe haarspeldbochten moet ik zelfs naar 1e gaan. Dan is het motorgeluid van de KTM veel mooier, en daar schakel ik veel meer mee.
Naast de KTM vond ik eigenlijk geen echt alternatief. Stefke wees me op de Yamaha Tracer, maar hoe meer ik die bekijk, hoe minder mijn hart wordt aangesproken. Er is bij mij echt geen klik met dat model, en dus blijf ik daar maar ver weg van.
Qua looks en specs kon de Africa Twin mij wel bekoren. Maar er waren een aantal zaken die voor mij breekpunten zijn. Toch nog hoger dan de KTM, lelijk dashoard, geen tubeless banden, en vooral, geen cruise control. En dat is een absolute vereiste voor mij.
En plots is daar de AT 1100. In 2 versies. De goedkopere meer off road gerichte versie, en de meer weg gerichte Adventure Sport (AS) Hier precies al een illustratie van het verschil tussen Honda en KTM. Bij KTM is de off road versie duurder, bij Honda is het net andersom.
Maar deze AT AS heeft alles wat ik wens. Cruise Control, tubeless banden, electronisch instelbare vering en rijmodi, een schitterend (touch screen !) dashboard, in de hoogte verstelbaar windscherm, en een minimum zadelhoogte van 825 mm, nog een halve centimeter lager dan de KTM. Ook nog: een tank van 24 liter, dus een groot rijbereik, wat ik ook belangrijk vind (heeft de KTM ook wel). En in de plaats van een quickshifter is er de DCT.
Ik denk dat ik wacht tot de 1100 AT beschikbaar is voor een testrit.
Wat nog in het nadeel spreekt van de AT: gewicht toch beduidend hoger, en spijtig genoeg ook de prijs...
Waarom?
Omdat eind dit jaar de nieuwe 2020 Africa Twin 1100 uitkomt.
Waarom ik dit doe?
Omdat ik de RT wilde vervangen door een lichtere en lage hoogpoter. Nu is dit plan even wat achteruit geschoven, want op mijn Alpenreis was ik eigenlijk wreed content van de RT. Dat gewicht voel je immers toch alleen maar als je hem aan de hand manouvreert, en zo dikwijls moet dat nu ook niet. Maar ik kon gelukkig genieten van de electronisch aanpaspare vering. Toen mijn rug zich de laatste 2 dagen weer liet voelen, was het simpel om de vering op comfort in te stellen.
Waar de KTM 790 Adventure het zwakst op scoort, is net de harde vering. Ik moet wel zeggen, nu ik aan de filmpjes bezig ben, valt me het lelijke geluid van de boxer hard op. Door de lange versnellingsverhoudingen, rijd ik in de bergen 80% in 2e versnelling. Nu en dan ga ik eens naar 3e op langere rechte stukken. En in nauwe haarspeldbochten moet ik zelfs naar 1e gaan. Dan is het motorgeluid van de KTM veel mooier, en daar schakel ik veel meer mee.
Naast de KTM vond ik eigenlijk geen echt alternatief. Stefke wees me op de Yamaha Tracer, maar hoe meer ik die bekijk, hoe minder mijn hart wordt aangesproken. Er is bij mij echt geen klik met dat model, en dus blijf ik daar maar ver weg van.
Qua looks en specs kon de Africa Twin mij wel bekoren. Maar er waren een aantal zaken die voor mij breekpunten zijn. Toch nog hoger dan de KTM, lelijk dashoard, geen tubeless banden, en vooral, geen cruise control. En dat is een absolute vereiste voor mij.
En plots is daar de AT 1100. In 2 versies. De goedkopere meer off road gerichte versie, en de meer weg gerichte Adventure Sport (AS) Hier precies al een illustratie van het verschil tussen Honda en KTM. Bij KTM is de off road versie duurder, bij Honda is het net andersom.
Maar deze AT AS heeft alles wat ik wens. Cruise Control, tubeless banden, electronisch instelbare vering en rijmodi, een schitterend (touch screen !) dashboard, in de hoogte verstelbaar windscherm, en een minimum zadelhoogte van 825 mm, nog een halve centimeter lager dan de KTM. Ook nog: een tank van 24 liter, dus een groot rijbereik, wat ik ook belangrijk vind (heeft de KTM ook wel). En in de plaats van een quickshifter is er de DCT.
Ik denk dat ik wacht tot de 1100 AT beschikbaar is voor een testrit.
Wat nog in het nadeel spreekt van de AT: gewicht toch beduidend hoger, en spijtig genoeg ook de prijs...
Last edited by F M on 25 Sep 2019 15:09, edited 1 time in total.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Honda Africa Twin
Ik vind de nieuwe snuit heel mooi ... Ik dacht eigenlijk dat de adventure sport ook meer offroad gericht was, maar dat is dus niet het geval?
Re: Honda Africa Twin
Het geluid van een R whatever gaat er volgens mij geweldig op vooruit als je de demper vervangt door een Remus. Diepe beschaafde brom.
Merkwaardig, want mijne blauwe kwam met Remus dempers en dat was asociaal luid en rauw. Nu veel beter met Akra's. Maar Remus en BMW boxers, dat werkt.
Merkwaardig, want mijne blauwe kwam met Remus dempers en dat was asociaal luid en rauw. Nu veel beter met Akra's. Maar Remus en BMW boxers, dat werkt.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Honda Africa Twin
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Honda Africa Twin
FM, het is een Honda, geen BMW. Gewoon effkes wachten op de eerste 2dehands koopjesF M wrote: ↑25 Sep 2019 19:35 OK 18600 euro..
https://www.motoren-toerisme.be/nieuws/ ... BvXd74AvGc
Re: Honda Africa Twin
Efkes?
Het model is nog niet eens nieuw op de markt.
Het model is nog niet eens nieuw op de markt.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Honda Africa Twin
zulke dure dingen blijven ook vijf jaar na datum nog duur
Re: Honda Africa Twin
OK, en als ik het artikel nog eens goed lees, dan zit daar wel het kofferrek in, maar nog niet de koffers, en ook de electronisch instelbare vering is nog een optie. Dan zit je aan een bedrag rond de 20000 euro. Lijkt me sterk dat die in het land waar de BMW GS koning is veel verkocht gaat worden...F M wrote: ↑25 Sep 2019 19:35OK 18600 euro..
https://www.motoren-toerisme.be/nieuws/ ... BvXd74AvGc
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Honda Africa Twin
Wel, zo de duurste GS komt tegenwoordig heel dicht bij 30.000€ dus dan is de AT nog steeds maar 2/3 zo duur.
Voor een stuk speelgoed
Voor een stuk speelgoed
Re: Honda Africa Twin
Het enige onderdeel van die dure dat mij zou kunnen bekoren is de tank van 24 liter.
Als optie op een gewone zoals ze nu te koop zijn. Zonder boite otomatik.
Kzal nog maar wat met de 950S blijven bollen.
Als optie op een gewone zoals ze nu te koop zijn. Zonder boite otomatik.
Kzal nog maar wat met de 950S blijven bollen.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Honda Africa Twin
Op de site van Honda zijn de prijzen beschikbaar, 17.499 en 18.599 voor de DCT. Beiden zijn dus in België wel degelijk met inbegrip van SHOWA EERA (Showa Electronically Equipped Ride Adjustment). Koffer rek dus niet, dus voor DCT versie met kofferset zal dat rond de 20.000 draaien, de gewone rond de 19.000. Full option met kofferset (zonder GPS) kwamen de KTM 1290 en GS 1200 voor mij vorig jaar met korting op 20.000 en 22.000, neem dan de Honda ook nog een 1.000 € korting heeft dan zou de prijs zo'n 2 à 4.000 euro lager liggen.F M wrote: ↑27 Sep 2019 10:31 OK, en als ik het artikel nog eens goed lees, dan zit daar wel het kofferrek in, maar nog niet de koffers, en ook de electronisch instelbare vering is nog een optie. Dan zit je aan een bedrag rond de 20000 euro. Lijkt me sterk dat die in het land waar de BMW GS koning is veel verkocht gaat worden...
Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT