Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Post by Muug »

In het laatste nummer van Motoplus staat er eindelijk eens een goeie allroadtest. :thumbsup: En het is erg dat ik het zelf moet zeggen, maar mijn eisen tegenwoordig zijn heel erg hoog. :evil: Een test moet bvb. meeslepend geschreven zijn en niet hoofdzakelijk rond technische features hangen (saaaai!!! en dat gebeurt dus héél veel bij Motoplus) , en zéker bij een offroad test moet de offroadpiste echt wel goed genoeg zijn om het onderscheid te kunnen maken. Bovendien moet de schrijver ook duidelijk aangeven welk model waar de bal mis slaat. Dat moet er duidelijk in staan, en niet zo flauwflauw onder een mostapijt gemoefeld. En jawel. Eindelijk. Een trip vanuit Bardonecchia naar de Col du Sommelier met zo'n nieuwe F850GS, zo'n Triumph allroader, een T700 (met één of ander Adventure pack), een AT en de KTM 790 R.
Een pràcht van een test!
Over de Triumph en de BMW zijn ze heel duidelijk: die schieten enorm te kort op dat ruwe terrein: veel te slappe vering en te weinig grondspeling.
De T700 heeft een lekker en eenvoudig blok zonder al die elektronische brol maar heeft met dat Adventurepack een irritant hoge zitpositie van 92cm! En een carterplaat zo dun als bij een colablikske. Een grote steen sloeg die plaat, en het carter, dan ook in frut vaneen toen ze in de buurt van de Col waren.
Grote mirakelmachine is eigenlijk de AT, die een prachtig dik koppel heeft bij hele lage toeren en dus rustig en smeuig te berijden valt, en ook de vering slaagt er zeer goed in om zowel bij hoge als bij lage snelheden alles weg te filteren. Bij lage snelheden is ze erg soepel en comfortabel en bij hogere snelheden slaat ze bij hevige klappen toch niet door. Bij de GS is dat een ramp, die slappe dingen vooraan slaan snel door. De AT weegt op papier wel zwaar maar zelfs op dat terrein verdween dat gewicht als bij toverslag.
Er was ook een paragraaf specifiek over de wijze waaorp je de tractiecontrole kan uitzetten. Bij slechts één model gaat dat intuitief, al rijdend. Bij andere modellen moet je stilstaan, of moet je godweetwat doen in het menu...
De allerbeste was natuurlijk de KTM: het blok, de balans, de vering, de grondspeling, het gewicht... alleen een pest om die tractiecontrole af te zetten dus. :grin:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Post by F M »

Muug wrote: 21 Nov 2019 16:26 De allerbeste was natuurlijk de KTM: het blok, de balans, de vering, de grondspeling, het gewicht... alleen een pest om die tractiecontrole af te zetten dus. :grin:
Euhh, bij de KTM is de tractiecontrole al rijdend on the fly instelbaar van 1 tot 9, dus van bijna volledige controle tot nauwelijks controle. En dan zeuren over het feit dat je die niet helemaal ineens kan uitzetten? :shock: :roll:

Oh ja, ik was vergeten dat er rijders zijn die zo goed zijn dat ze helemaal geen tractiecontrole nodig hebben. Of ABS. Of eender welke rijhulp. :roll:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Post by Muug »

E zijn inderdaad nog mensen die vinden dat het verstand in 't kopke de baas moet blijven, ipv een printplaat in een doosje.

Ze vinden dat +/- systeem trouwens geniaal, ze verstaan gewoon niet waarom het via die weg ook niet uitschakelbaar is.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Post by F M »

Muug wrote: 22 Nov 2019 07:27 Ze vinden dat +/- systeem trouwens geniaal, ze verstaan gewoon niet waarom het via die weg ook niet uitschakelbaar is.
Daarvoor bestaat een spreekwoord: "spijkers op laag water zoeken"
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Post by Muug »

F M wrote: 22 Nov 2019 09:45
Muug wrote: 22 Nov 2019 07:27 Ze vinden dat +/- systeem trouwens geniaal, ze verstaan gewoon niet waarom het via die weg ook niet uitschakelbaar is.
Daarvoor bestaat een spreekwoord: "spijkers op laag water zoeken"
Tja, dat doen ze toch al tientallen jaren? :dontknow:
Gelijk de versnellingsindicator. Al tientallen jaren zagen ze als dat niet op ne moto voorkomt. Terwijl dat de meest nutteloze info is die ge u maar kunt verzinnen. En bij de T700 hebben ze dat getal wel drie centimeter groot gemaakt. Echt irrititant. Was het mijne moto geweest ik had er een stuk ducktape overgeplakt. :devil:
Maar bon, het is de mening van die journalist eh, zelf zou 'k niet weten of dat een groot gemis is of niet, ik heb zo geen moto. :mrgreen:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Post by Koeno »

F M wrote: 22 Nov 2019 09:45 Daarvoor bestaat een spreekwoord: "spijkers op laag water zoeken"
Ze moeten toch ergens op kunnen zagen?
Ik zou nu niet graag motorjournalist zijn zenne...
ik denk dat elke motor ondertussen zo goed is geworden dat het moeilijk is om nog iets slechts te zeggen...

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Post by F M »

Muug wrote: 22 Nov 2019 10:04 Gelijk de versnellingsindicator. Al tientallen jaren zagen ze als dat niet op ne moto voorkomt. Terwijl dat de meest nutteloze info is die ge u maar kunt verzinnen. En bij de T700 hebben ze dat getal wel drie centimeter groot gemaakt. Echt irrititant. Was het mijne moto geweest ik had er een stuk ducktape overgeplakt. :devil:
Zie hier se. Ik ga niet zeggen dat een gear indicator noodzakelijk is. Maar ik vind dat wel nuttig. Op de snelweg voel ik niet het verschil tussen 5e en 6e versnelling. Ik heb met de RT al dikwijls tientallen kilometers in 5e gereden en op die manier dure benzine verspild. En dan niet omdat de RT geen gear indicator heeft, maar omdat die voor mij slecht afleesbaar is. Voor mij mag dat cijfer dus gerust 10 cm groot zijn (bij wijze van overdrijving). Ook in de lagere versnellingen is die voor mij nuttig in de bergen, bij scherpe en steile haarspeldbochten. Ik moet me dan liefst niet vergissen van versnelling, want in 3e versnelling wil je die met de RT niet proberen te nemen...

En anderzijds zijn er hier die luid verkondigen dat een toerenteller onmisbaar is op een moto. Wel, daar heb ik nog nooit het nut van ingezien. Daar kijk ik nu eens nooit naar. :dontknow: (maar toch vind ik dat niet irrititititititant :mrgreen: )
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Post by Stefke »

Muug wrote: 22 Nov 2019 10:04 Gelijk de versnellingsindicator. Al tientallen jaren zagen ze als dat niet op ne moto voorkomt. Terwijl dat de meest nutteloze info is die ge u maar kunt verzinnen.
Ojaaa, dat heb ik ook nooit begrepen...En dat staat nu zelfs al op handgeschakelde auto's endie geven dan nog aan wanneer ge best opschakelt... :roll:
Koeno wrote: 22 Nov 2019 10:14 ik denk dat elke motor ondertussen zo goed is geworden dat het moeilijk is om nog iets slechts te zeggen...
bof... soms vraag ik mij toch af of die ontwerper weet wat dat is een moto? of een kofferslot of ....

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Post by Muug »

Koeno wrote: 22 Nov 2019 10:14 ik denk dat elke motor ondertussen zo goed is geworden dat het moeilijk is om nog iets slechts te zeggen...
Feit.
De computersimulaties staan zo immens ver dat men al op papier perfect weet hoe de moto zich zal gedragen. En de componenten krijgen ze ook in gelijk welke vorm met alle technologiën van tegenwoordig.
Dus de verschillen zitten hem vooral in de looks. En de elektronische gadgets.
Als journalist schrijf je dus tegenwoordig ook vooral uitgebreide presentaties, voortbordurend op de persmap. Dat weten ze zelf ook wel trouwens. Het is maw nog moeilijker dan vroeger geworden om iets interessants over die moto's te schrijven.
En net daarom was deze test naar de Col du Sommelier zo interessant, en ook goed geschreven voor een keer. Ze hebben die "adventure" moto's eindelijk eens in écht deftig terrein uitgeprobeerd, en niet op een veldwegjes achter een industrieterrein.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Post by Blackbert »

F M wrote: 22 Nov 2019 10:43
Muug wrote: 22 Nov 2019 10:04 Gelijk de versnellingsindicator. Al tientallen jaren zagen ze als dat niet op ne moto voorkomt. Terwijl dat de meest nutteloze info is die ge u maar kunt verzinnen. En bij de T700 hebben ze dat getal wel drie centimeter groot gemaakt. Echt irrititant. Was het mijne moto geweest ik had er een stuk ducktape overgeplakt. :devil:
Zie hier se. Ik ga niet zeggen dat een gear indicator noodzakelijk is. Maar ik vind dat wel nuttig. Op de snelweg voel ik niet het verschil tussen 5e en 6e versnelling. Ik heb met de RT al dikwijls tientallen kilometers in 5e gereden en op die manier dure benzine verspild. En dan niet omdat de RT geen gear indicator heeft, maar omdat die voor mij slecht afleesbaar is. Voor mij mag dat cijfer dus gerust 10 cm groot zijn (bij wijze van overdrijving). Ook in de lagere versnellingen is die voor mij nuttig in de bergen, bij scherpe en steile haarspeldbochten. Ik moet me dan liefst niet vergissen van versnelling, want in 3e versnelling wil je die met de RT niet proberen te nemen...

En anderzijds zijn er hier die luid verkondigen dat een toerenteller onmisbaar is op een moto. Wel, daar heb ik nog nooit het nut van ingezien. Daar kijk ik nu eens nooit naar. :dontknow: (maar toch vind ik dat niet irrititititititant :mrgreen: )
aan uw toerenteller kunde zien dat ge nog een vitesse over hebt ...
in de bergen kijk ik naar niks op dat dashbord. alles op 't gevoel en gehoor. focus. fun.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Post by F M »

Blackbert wrote: 22 Nov 2019 12:45 aan uw toerenteller kunde zien dat ge nog een vitesse over hebt ...
A ja, juist. snelheid delen door toeren , vermenigvuldigen met de versnellingsbakratio van de derde versnelling, gedeeld door de ratio van de 2e versnelling, het percentage van het verschil berekenen, en dat getal vergelijken met het windgeruis, gecorrigeerd met de windsnelheid, en dan weet ik in welke versnelling rijd.

Zo iets toch ? :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Post by Muug »

F M wrote: 22 Nov 2019 16:31
Blackbert wrote: 22 Nov 2019 12:45 aan uw toerenteller kunde zien dat ge nog een vitesse over hebt ...
A ja, juist. snelheid delen door toeren , vermenigvuldigen met de versnellingsbakratio van de derde versnelling, gedeeld door de ratio van de 2e versnelling, het percentage van het verschil berekenen, en dat getal vergelijken met het windgeruis, gecorrigeerd met de windsnelheid, en dan weet ik in welke versnelling rijd.

Zo iets toch ? :mrgreen:
Ge vergeet nog om het flapperen van uw oren in rekening te brengen.

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Post by Marsman »

:roll: :roll: :roll:
:lipsrsealed2:
:lurker:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant


User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Post by Cotthem »

Col du sommelier heb ik al 2x gedaan. Den eerste keer met de tenere 660 samen met Trooper en ander gespuis en den 2de keer met den 990 samen met Broere.... hoe die twee moto's het deden...ik veronderstel goed, want ik ben boven geraakt zonder brokken en afgedaald zonder noemenswaardige kosten. Maar tis vooral een fantastische mooie route waar ik ze ferm heb geknepen. Enigzins boven mijn niveau, maar de beer amoreti aan de refuge achteraf was zoals een spetterend orgasme na een ware lord of the rings strijd...nee...ik herinner mij dus niet hoe de motoren het deden...maar wel de landschappen, de vergezichten, de grote stenen en de steile hellingen, de euforie op de top en het bier beneden...op de top stond er ...ik dacht een zwitser... met een blauwe aftandse puch brommer...fantastisch hoe hij dat deed zonder gear indicator...
"...the path is the destination"

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Post by Muug »

Cotthem you're adorable :grin:

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Post by Jopet »

Probleem van veel Adv. fietsen is dat ze eigenlijk niet gemaakt worden om het grovere off-road werk te doen, het zijn mijn inziens meer asfaltfietsen met wat off-road capaciteiten.... De Adventures van KTM slagen er nog redelijk in maar de rest is het toch heel wat minder of ze houden het zoals bij Honda bij 1 type (CRF), ik zie je bij Honda met een Crosstourer, Crossrunner of X-Adv ook niet direct het grovere off-road werk doen.

Dat is meteen ook de reden dat ze al die elektronica krijgen, moderne "asfalt" fietsen moeten nu éénmaal veilig en comfortabel op de weg kunnen, net zoals bij de auto's, hoewel sommige mensen dit spijtig vinden is dit de realiteit...

Dus wil je al die elektronische gadgets niet op je moto of auto dan koop je maar één van uit de jaren '80 of ouder, mijn eerste auto was een Lada 2105 met 1200cc motor, 59pk en van 0 tot 100 in 20 seconden, zonder enige vorm van luxe, je denkt toch niet dat mijn kinderen met zoiets zouden willen leren rijden, ik zou je trouwens graag eens zien parkeren met die Lada zoals de mijne geweest, zonder servo stuur of servo remmen, als je daar nu zou instappen zou je het nog nooit lukken om deftig te parkeren, en dit omdat je al zovele jaren een servo stuur of dergelijke gewoon bent.

Hoeveel mensen ken je nog die koffiebonen zelf met de hand malen, water in de moor op het gasvuur zetten, een filter in de koffiefilterhouder leggen, de gemalen koffie er in gooien en als de moor dan fluit het water telkens opgieten tot de thermos vol is.... Ik ken er in ieder geval geen enkele meer die dit nog zo doen. Nu is het een Nespresso, Senseo, Dolce Gusto, Espresso machine of een koffiezet apparaat.

Vooruitgang noemen ze zoiets, net zoals een pc of gsm, we willen dat die dingen ook altijd maar sneller worden en meer kunnen.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Post by den Bullet »

Jopet wrote: 23 Nov 2019 21:36 Probleem van veel Adv. fietsen is dat ze eigenlijk niet gemaakt worden om het grovere off-road werk te doen, het zijn mijn inziens meer asfaltfietsen met wat off-road capaciteiten....

...
Klopt, maar voor mij zijn dat de comfortabelste reismoto's.
Als ik mijn K100RT vergelijk met de nadien aangeschafte 1150GS :o
Met de eerste was 600 km de maximum uit te houden afstand; met de GS was 1000 km a piece of cake!

Post Reply