Hmmja, moderne berlines uit de midden en hogere klasse hebben al (soms meerdere) cameras aan boord, voor o.a. rijstrookassistentie, verkeerdborden herkenning, automatische noodremsysteem voor (druk GSM-ende ) plots overstekende voetgangers, etc. Dus zo moeilijk kan dat niet zijn om die beelden tijdelijk op te slaan in de "zwarte doos" van de auto. Alwaar die dan na een ongeval kunnen uitgelezen worden.
defensief rijden
Re: defensief rijden
Re: defensief rijden
wat in godsnaam is "breakchecken"?
En neen, ik ga het eens niet opzoeken op Google.
En neen, ik ga het eens niet opzoeken op Google.
Re: defensief rijden
Azo van die grapjessen die voor de lol op hunne rem gaan staan...gewoon om u te pesten of omdat ze menen u een lesje te moeten leren, of omdat ge te traag reed, etc etc. Die gaan er dan van uit dat gij toch altijd in fout zijt als ge in hun gat zou knallen.
Is gewoon ne vorm van verkeersagressie.
In onze Toyota zit zo'n dashcam in, en ik heb zo thuis al eens een paar zotte toeren van andere chauffeurs kunnen laten zien ...
Is gewoon ne vorm van verkeersagressie.
In onze Toyota zit zo'n dashcam in, en ik heb zo thuis al eens een paar zotte toeren van andere chauffeurs kunnen laten zien ...
Nil volentibus arduum
Re: defensief rijden
Dat is sinds ik met mijn Insignia brake rij dat ik de 2 door elkaar haal....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Re: defensief rijden
Juist Raketman, er is inderdaad altijd wel een voorgeschiedenis....
Die agressieve/minzame man was hier in Brugge, ik reed rechts aan de max snelheid van 50, zoals je ziet op foto moet je als je links rijdt ook links afslaan, een beetje voorbij de afslag wordt het rechter vak busbaan (let op verkeerssituatie is nu anders) dus schuif ik op naar links, die man kwam aan hoge snelheid af en wilde rechtdoor rijden, maar ik zei in mijn eigen ofwel ga je nu in je remmen ofwel rij je maar onder mijn oplegger, hij koos er voor om te remmen, een eind verder op de ring steekt hij voorbij, coupeert mij en doet een brake check ( op vraag van Muug nu wel juist geschreven ) met aanrijding tot gevolg.... Maar hij had eerlijk verklaard aan de agent wat hij allemaal gedaan had en dus was er geen discussie over fout.
Situatie 2 : in een langzame bocht op de E42 van Bergen richting Doornik rijdt een auto +/- 80 kml/u, ik steek voorbij (wat daar zeker mag), maar ze blijft ter hoogte van de laatste as van mijn oplegger hangen aan dezelfde snelheid als ik, ik steek mijn pinker naar rechts uit maar ze wil niet vertragen, dus na een kilometer of zo te blijven hangen rij ik gestaag beetje per beetje meer naar rechts tot ze uiteindelijk toch mij laat passeren, onmiddellijk daarna steekt ze voorbij om dan te remmen en aan 70 te rijden, ik rem af en wanneer het linker vak vrij is ging ik naar links, wanneer ik toen links reed versnelde ze en als ik terug rechts reed remde ze weer af naar 70, dat spelletje herhaalde zo'n 3 keer en die laatste keer remde ze wat harder af met aanrijding tot gevolg, gelukkig had ik een getuige met alle gevolg nadien voor haar, ingedeukte koffer en verzekering omhoog.....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Re: defensief rijden
volgens de wegcode hangt ge hier toch... geluk dat hier geen getuigen van zijn...Jopet wrote: ↑21 Dec 2019 22:50 Situatie 2 : in een langzame bocht op de E42 van Bergen richting Doornik rijdt een auto +/- 80 kml/u, ik steek voorbij (wat daar zeker mag), maar ze blijft ter hoogte van de laatste as van mijn oplegger hangen aan dezelfde snelheid als ik, ik steek mijn pinker naar rechts uit maar ze wil niet vertragen, dus na een kilometer of zo te blijven hangen rij ik gestaag beetje per beetje meer naar rechts tot ze uiteindelijk toch mij laat passeren
Re: defensief rijden
@ Muug & Marsman
Dit is nochtans een veel gebruikt woord, ik had het dan misschien wel verkeerd geschreven maar wanneer je op Youtube eens de termen "brake check, brake checks, brake checking, brake checked enz intypt vind je 100den voorbeelden van mensen die hun en andermans leven op het spel zetten
Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Re: defensief rijden
Hier een voorbeeld van een "slimme motorrijder" die een brake check doet met een auto....
https://www.youtube.com/watch?v=f8E34jm2BHk
https://www.youtube.com/watch?v=f8E34jm2BHk
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Re: defensief rijden
Tjah ... wel een raar moment om uw "brakes" te "checken" natuurlijk. Een "gatplakker" (of bumperklever mocht Muug daar nog nooit van gehoord hebben ) daarmee uw ongenoegen omtrent zijn weggedrag willen duidelijk maken zou misschien een eerlijker uitleg zijn, want de vraag stelt zich immers of hier niet het vraagstuk rond "de kip of het ei" van toepassing is
Inallegeval ist eerste gevaarlijker dant weede vermits "gatplakken" pas gevolgen heeft bij "brake checken" of eender welk ander al dan niet voorwendsel van de voorganger om boenk te (moeten) stoppen. Andersom echter ister sowiezo boenkop.
Helaas moet ik toegeven dat mij in situaties waar het echt wat lang echt onnodig sloom vooruit gaat, er somstijds ook op gewezen wordt wat teveel detail van de voorganger zijn achterkant te willen bestuderen. Een reactie zoals hierboven heb ik gelukkig echter nog niet moeten incasseren.
Een veilige stopafstand aanhouden is trouwens dikwijls geen sinecure als er bij bijna wegverzadiging op meervakswegen, telkens als ge weer 21-22-23 kunt tellen, zich er ene in het zojuist door jou gecreëeerde gat nestelt
Inallegeval ist eerste gevaarlijker dant weede vermits "gatplakken" pas gevolgen heeft bij "brake checken" of eender welk ander al dan niet voorwendsel van de voorganger om boenk te (moeten) stoppen. Andersom echter ister sowiezo boenkop.
Helaas moet ik toegeven dat mij in situaties waar het echt wat lang echt onnodig sloom vooruit gaat, er somstijds ook op gewezen wordt wat teveel detail van de voorganger zijn achterkant te willen bestuderen. Een reactie zoals hierboven heb ik gelukkig echter nog niet moeten incasseren.
Een veilige stopafstand aanhouden is trouwens dikwijls geen sinecure als er bij bijna wegverzadiging op meervakswegen, telkens als ge weer 21-22-23 kunt tellen, zich er ene in het zojuist door jou gecreëeerde gat nestelt
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: defensief rijden
En zie gisteren rij ik om 20u van een kale reis naar huis (een leeg geplunderde Delhaize...). En voor mij in het midden van de éénrichtingstraat een scooter. Weliswaar zoals het daar wel hoort, tegen 25 a max 30 per uur. Bon ik sukkel daarachter met mijn bus en kom korter bij omdat de snelheid zakt naar 20km/u... Ik kan niet voorbij, snap ook niet waarom die pal in het midden blijft rijden. En zie ineens maakt de juffrouw op de scooter nogal kwade bewegingen met nog wat geclaxonneer erbij en een boze blik achterom. Misschien rij ik tekort maar ik denk dat mijn lichten vlak in haar spiegels schijnen. Wat verderop naar links en ook daar blijft ze in het midden rijden, vreemd want er ligt een spiksplinternieuw biljartvlak en veilig fietspad dat ze mag gebruiken. Ze mag ook op de rijbaan rijden maar dan moet ze zich rechts houden natuurlijk. Bon ik ben er wel klaar mee en flikker eens met de lichten maar dat resulteert alleen maar in meer stoom uit haar oren en nog minder vaart.... En zo blijft ze ook verder rijden op de gevaarlijkere hoofdweg, ondanks een fietspad... En dan helemaal top, wat verder buiten bebouwde kom blijft ze ook zo rijden, nu toch al 40km/u. En gewoon niet willen wijken en blijven gesticuleren en toeteren.
Ik had een brake-tsjek kunnen overwegen maar toen ik ze kon inhalen verdween ze wel in een megadieselroetwolk waar weinig zeeschepen tegen op kunnen... Zo ben ik dan ook weer...
Ik had ze liever aan de kant gezet om eens uit te leggen hoe ge best met zo'n scooter rijdt en wat de regeltjes zijn maar dat had geen enkele zin gehad.
Ik had een brake-tsjek kunnen overwegen maar toen ik ze kon inhalen verdween ze wel in een megadieselroetwolk waar weinig zeeschepen tegen op kunnen... Zo ben ik dan ook weer...
Ik had ze liever aan de kant gezet om eens uit te leggen hoe ge best met zo'n scooter rijdt en wat de regeltjes zijn maar dat had geen enkele zin gehad.
Re: defensief rijden
Ok Zappa, vrolijk kerst
Last edited by Jopet on 24 Dec 2019 20:15, edited 1 time in total.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Re: defensief rijden
Menskes, tes kerst en ik heb een week CONGEEEEEE eventjes geen situatietjeus
sig nature
Re: defensief rijden
Alles is relatief in het verkeer en gevaar kan van alle kanten komen.....
Dinsdag heb ik eerst serieus moeten remmen voor een torenvalk die zich in zijn duikvlucht serieus had mispakt aan de windstoten.
Ik vermoed dat hij op een prooi afging in de berm maar plots vloog /waaide hij richting mijn vizier. 'k Weet niet wie van ons twee het meest was geschrokken.
Een paar kilometer verder heb ik mijn reflexen weer mogen testen voor een eekhoorntje dat van links kwam en zonder kijken de weg overstak.
Het was eens wat anders dan een verstrooide/gehaaste automobilst maar ik hoop dat het niet veel gekker dan dit wordt.
Dinsdag heb ik eerst serieus moeten remmen voor een torenvalk die zich in zijn duikvlucht serieus had mispakt aan de windstoten.
Ik vermoed dat hij op een prooi afging in de berm maar plots vloog /waaide hij richting mijn vizier. 'k Weet niet wie van ons twee het meest was geschrokken.
Een paar kilometer verder heb ik mijn reflexen weer mogen testen voor een eekhoorntje dat van links kwam en zonder kijken de weg overstak.
Het was eens wat anders dan een verstrooide/gehaaste automobilst maar ik hoop dat het niet veel gekker dan dit wordt.
Re: defensief rijden
Bof, een paar weken geleden reed er op de E17 een camionetje voorbij met vlakke aanhangwagen. Vlak daarachter (+-10m... ) nog een busje. Gaan mij voorbij tegen 135 terwijl ik op de middenstrook reed tegen 110. Op dat aanhangwagentje 2 plastieken paletten van 25cm dik. Ik kijk en ik denk omg die liggen niet vast! En jawel op dat moment schuiven ze er af, zo op 15m links voor mij... Hopla, 1 palet vlak voor mij, natuurlijk blijf ik daar efkes naar kijken... om er dan toch rechts naast te sturen.... Ondertussen links naast mij een heftige crash en versplintert palet vliegt mij rond de oren...
Best spannend momentje.
Re: defensief rijden
En daarna pechstrookrijder. Ik had die eerste camionet aan de kant gezet. Die chauffeur stapt uit, komt kijken en vraagt dan aan mij waar zijn paletten naartoe zijn...? Moa ventj toch, da miendje ni! Eik ekke sjanse zeg! Ik zeg ja maar een witte camionet is er over gereden...en op dat moment passeert die gewoon tegen 120 al claxonnerend... Blijkbaar niks aan de hand dus...