Downsizen ?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Downsizen ?

Post by petervdc »

Even schetsen. Mijn 1190R van 2013 is er al 5j, en quasi afbetaald; 41000km nu, ik ben 51 nu.

in de loop vd jaren rij ik van 40k per jaar naar 5k nu. Andere hobby erbij, relatie etc

Nu kan ik de moto houden, er nog 10j mee rijden en dan t motoverhaal afsluiten.
Of verkopen, iets kopen dat ouder & goedkoper is, en budget recupereren. En dan denk ik aan een Ktm 990 of 950, een Gs1200, enfin terug een allroad model.
Offroad gebeurt niet meer, en graag iets flexibeler dan een baanmodel.

What to do...
Last edited by petervdc on 31 Jan 2020 14:04, edited 1 time in total.
Keep going

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Downsizen ?

Post by Davy78 »

Is het wel een goed idee om dat te vragen op een forum waar de gemiddelde bezoeker sneller van moto wisselt dan van onderbroek?

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Downsizen ?

Post by petervdc »

Davy78 wrote: 31 Jan 2020 11:56 Is het wel een goed idee om dat te vragen op een forum waar de gemiddelde bezoeker sneller van moto wisselt dan van onderbroek?
Ja, juist daarom :-)
En niet iedereen wippert hé :mrgreen:
Keep going

User avatar
Stefke
Posts: 2897
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Downsizen ?

Post by Stefke »

petervdc wrote: 31 Jan 2020 11:40 What to do...
Ik zou een goeie psycholoog zoeken.

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Downsizen ?

Post by Muug »

Ik zou voor een GS1200 gaan dan.
Moet ge voor 5000 op de kop kunnen tikken, denk ik zo, zonder mij in die prijzen verdiept te hebben.
KTM verkopen. Rustig de GSsen in de gaten houden die op de markt verschijnen. Wat kijken welke opties interessant zijn. ESA is cool. WESA (van Wilbert Suspension) is nog veel cooler. Cardan ook, zalig onderhoudsvrij en je moto blijft ervan proper.
Niks afjagen, rustig an. KTM niet onder de prijs verkopen.

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Downsizen ?

Post by petervdc »

Stefke wrote: 31 Jan 2020 14:58 Ik zou een goeie psycholoog zoeken.
Die kon daar niks op zeggen :mrgreen:
Vraag het aan motomensen zei ie...
:dontknow:
Keep going

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Downsizen ?

Post by zappa »

petervdc wrote: 31 Jan 2020 15:28
Stefke wrote: 31 Jan 2020 14:58 Ik zou een goeie psycholoog zoeken.
Die kon daar niks op zeggen :mrgreen:
Vraag het aan motomensen zei ie...
:dontknow:
der zijn nochtans psychologen die denken der iets van af te weten ;-)



Volgens de psychologen kunnen we hiermee een spannende nieuwe stap in ons leven zetten!
sig nature

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Downsizen ?

Post by Droopy »

Downsizen is relatief, de opties die jij geeft zouden voor mij allemaal upgrades zijn. :grin:

Maar serieus : als je gelukkig bent met wat je hebt en die moto rijdt nog goed waarom zou je die dan niet gewoon oprijden :?:
Moest je veranderen dan zou ik de GS voorstellen, met een andere KTM ga je misschien te snel vergelijken met je huidige KTM die performanter is, misschien betere vering heeft, etc... ;)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Downsizen ?

Post by OzzePaa »

Allez vooruit ... Het eerste deel van je dilemma is er al geen meer :thumbsup: ;) Nu nog de vraag offet ne lucht- of watergekoelde 1200 wordt hé Peter :?: :idea:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Downsizen ?

Post by Koeno »

Persoonlijk.... vind ik het een rare keuze....
Ergens vind ik een 1200gs of 950/990 niet direct downsizen...
Je rijdt nu met een moto die je kent, waarvan je de kwaaltjes kent...
die verkopen voor 9500 om een motor van +/- 6000euro te kopen (want propere gs'en of 990's gaan aan die prijs op 2de hands toch?) dan heb je 3500 aan de kant... waarvan je een deel aan inschrijving mag geven, een onderhoudje om zeker te zijn... en dan hopen dat je een goeie 2dehands vast hebt...

persoonlijk zou ik dus gewoon de 1190 behouden... tenzij je natuurlijk de kriebel hebt voor iets anders... dan is er geen enkele vorm van logica die er toe doet...

(maar van een 1190 naar een 1200gs denk ik dat je ergens gigantisch teleurgesteld gaat zijn... is toch echt een volledig ander type motor, ook al zijn het beide allroads)

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Downsizen ?

Post by Marsman »

petervdc wrote: 31 Jan 2020 11:40 Even schetsen. Mijn 1190R van 2013 is er al 5j, en quasi afbetaald; 41000km nu, ik ben 51 nu.

in de loop vd jaren rij ik van 40k per jaar naar 5k nu. Andere hobby erbij, relatie etc

Nu kan ik de moto houden, er nog 10j mee rijden en dan t motoverhaal afsluiten.
Of verkopen, iets kopen dat ouder & goedkoper is, en budget recupereren. En dan denk ik aan een Ktm 990 of 950, een Gs1200, enfin terug een allroad model.
Offroad gebeurt niet meer, en graag iets flexibeler dan een baanmodel.

What to do...
euhhh, waarom zou je dan stoppen met motorrijden?
Als circa 60 de houdbaarheidsdatum is, dan ken ik er hier enkelen die die datum al een tijdje overschreden hebben maar zich nog steeds beestig amuseren op 2 (gemotoriseerde) wielen. Mezelf incluis.
Dat dilemma heeft zich nooit aan mij opgedrongen. Ik ben wel een viertal jaar niet actief geweest, maar dat had absoluut niks met leeftijd te maken. Ondertussen ben ik toch alweer 2 jaar bezig en heb daar tot nu toe nog geen spijt van. Ook al zit ik al een tijdje op tram 6 :ricky:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Downsizen ?

Post by F M »

Die tram 6 is voor mij ook heel erg dichtbij gekomen, en ook ik hoop toch nog ettelijke jaartjes motorplezier mee te maken.

En zoals anderen al gezegd hebben. Van een 1190 adventure naar een 1200 GS, dat kan je niet downsizen noemen. :pillepalle:

Nu, downsizen is ook mijn doel. Als het van mij afhing was het al lang gebeurd, maar ik ga spijtig genoeg niet alleen over de financiën... :cry:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Downsizen ?

Post by Cotthem »

Ik volg Koeno, maar...als ge nu stopt met motorrijden ipv binnen 10 jaar, dan maakt ge nog veel meer winst dan 3500 euro, plus ge maakt ook geen verlies meer de komende 10 jaar....Steun Greta en stop met motorrijden!!! :mrgreen:

In geval van uw motor, volg uw verstand in de eerste plaats en als het financieel kan....volg dan uw hart!
In geval van uw nieuwe vriend/vriendin...volg uw hart....
"...the path is the destination"

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Downsizen ?

Post by Blackbert »

't Is te zien hoe je 't bekijkt, downsizen.
Van een 1190R naar een 1200GS zal in kilo's zeker niet downsizen zijn.
In Hooligangehalte zal het dat zeer waarschijnlijk wel zijn.
Financieel, hmm. Een moto met 40k op de teller is nog altijd randje versleten voor veel mensen.
Om de een of andere reden zijn tweedehandse GS-en aan de prijzige kant.

Downsizen van een 1190 is in mijn hoofd: inruilen voor een V-Strom 650, bvb.
Aan de andere hand, als 'm toch bijna afgeschreven is, zal de enige blijvende kost taks, verzekering, onderhoud en banden zijn. In alle scenario's is dat het voordeligste.

Maar als 't kriebelt moete krabben. ;)
grease up your baby for a ball on the hill

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Downsizen ?

Post by Wipr »

Verkoop je KTM en koop een Guzzi V85TT. Als je 9500€ van de Ktm zou krijgen leg je amper wat op en je rijdt een nagelnieuwe knappe en goede motor buiten die tegen dat jij wil stoppen nog een mooie cent waard is.
GS steengoede motor met cardan maar wel eenheidsworst en de kunst is er eentje te vinden zonder mankementen en ga dan ineens voor de LC.

Heb je al eens met een GS gereden? Zo nee, eerst eens doen want het is een typische take it or leave it motorfiets. Het karakter van de boxer na een smooth draaiende 1190 te hebben gehad? Testen.

Langs de andere kant. Bijhouden doe je enkel als je niet de nood hebt aan iets nieuws! De voor en nadelen ken je!

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Downsizen ?

Post by F M »

Wipr wrote: 01 Feb 2020 19:52 een smooth draaiende 1190
:shock: :shock: :shock:
I am confused. Oh no, maybe not!

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Downsizen ?

Post by Jopet »

Wipr wrote: 01 Feb 2020 19:52 Heb je al eens met een GS gereden? Zo nee, eerst eens doen want het is een typische take it or leave it motorfiets. Het karakter van de boxer na een smooth draaiende 1190 te hebben gehad? Testen.
Probleem is hier vooral welke GS vergelijk je, in de 1200 die toch zo'n 14 jaar bestaan heeft zijn er verschillende evoluties geweest, eerst het gewone blok, dan het DOHC blok, dan de LC, 3 X dezelfde moto maar 3 X een ander motorkarakter, en zelfs in die 3 types blokken is er nog verschil door bepaalde aanpassingen in de loop der jaren, dus wat moet je dan vergelijken met de 1190 dat is de LC, die mag je naast elkaar zetten qua power. Qua handeling maakt het niet veel uit daar de meesten onder ons toch niet het onderste uit kast halen van onze motor. Een maat die met dezelfde 1190 reed als ik vroeg mij of de overstap naar een GSa met 126pk geen stap terug was, eeuuhh neen, nog geen moment ondervonden dat ik vermogen te kort kom, na mijn testritten met alle All-Roads bleven de KTM 1290 en GS 1200 als laatste keuzes over, waarom dan uiteindelijk een GS adv, omdat ik die GS Adv goedkoper kon kopen dan de GS en aan dezelfde prijs als de KTM.

M.a.w. Mocht Peter zinnens zijn 1190 in te ruilen voor pakweg een GS1200 van 2010 dan zou ik niet echt spreken over downsizen, maar in het GS segment zal het eerder moeilijk worden om iets deftigs te vinden en nog bvb 3500 euro over te houden.
Maar zoals Wim aanhaalt is echt downsizen inderdaad naar een V-Strom 650 of 1000 gaan, eventueel een Yamaha Tracer 700 of 900 of iets dergelijks, dan kun je eventueel zelf een jonger model vinden dan de jouwe en nog wat eurokes overhouden....

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Downsizen ?

Post by Davy78 »

Peter, als je graag met de 1190 rijd, niet wegdoen dan. Ik ken u niet, maar als ik het verhaal zo hoor zou je wel eens spijt kunnen krijgen achteraf. Zeker omdat je die motor aan de advertentie te zien helemaal hebt aangepast naar uw noden. Ik denk dat je misschien ook overschat wat je aan budget gaat overhouden.

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Downsizen ?

Post by Muug »

Davy78 wrote: 02 Feb 2020 08:45 Peter, als je graag met de 1190 rijd, niet wegdoen dan. Ik ken u niet, maar als ik het verhaal zo hoor zou je wel eens spijt kunnen krijgen achteraf. Zeker omdat je die motor aan de advertentie te zien helemaal hebt aangepast naar uw noden. Ik denk dat je misschien ook overschat wat je aan budget gaat overhouden.
Wel, ik denk juist dat Peter nooit écht content geweest is van de 1190, en al die jaren op zoek is geweest naar accessoires om toch een voldoende hoog nivo van contentement te kunnen bereiken. Maar écht content is 'm nooit geweest denk ik. En dan kan je beter je moto wegdoen als er nog wat geld van te krijgen is. De daling van de jaarlijkse kms is natuurlijk ook voor een groot deel te wijten aan het wegvallen van de dagelijkse woonwerkritten.
Dat Peter nu al aan het berekenen is op welke leeftijd hij er mee wenst te stoppen is zijn goed recht, hoewel het natuurlijk enigszins vreemd kan overkomen. Er zijn bvb nog steeds ouwe 80-jarige knarren die nog racen. :pillepalle: :thumbsup:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Downsizen ?

Post by TRooPER »

petervdc wrote: 31 Jan 2020 14:03
Davy78 wrote: 31 Jan 2020 11:56 Is het wel een goed idee om dat te vragen op een forum waar de gemiddelde bezoeker sneller van moto wisselt dan van onderbroek?
Ja, juist daarom :-)
En niet iedereen wippert hé :mrgreen:
Van wippen wordt ge muug

:whip:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Post Reply